2002

Nevím jak si kdo z vás představuje automobilové nebe, ale já tak, že budu obklopen nejkrásnějšími sportovními a závodními auty světa a v každém se budu moci projet. První polovina tohoto přání se mohla každému splnit 20. až 22. září 2002 na okruhu ve francouzském Le Mans. V těchto dnech se zde konal závod Le Mans Classic, ve kterém startovalo na 300 závodních a sportovních vozů. Mimo to se zde sjeli vlastníci nejslavnějších značek sportovní automobilové historie se svými miláčky, aby na vyhrazených parkovištích předvedli své klenoty všem méně šťastným příznivcům těchto vozů. 

Lamborghini Countach Lamborghini Countach Lamborghini Diablo Lamborghini Murciélago

Své místo tu měly značky Renault, Bentley, Audi, TVR, Maserati, BMW, Datsun, Alfa Romeo, Lancia, Sunbeam, Morgan, Jaguar, Austin Healey, Ford, Aston Martin, AC, MG, Matra, Iso Rivolta, Venturi, Porsche a samozřejmě i Ferrari. V parkovišti Fordu stálo několik vozů GT 40, u Audi byly i vozy Lamborghini z toho jeden Countach, dva Diablo a i nejnovější Murciélago o výkonu 570 k. Nejpočetněji zastoupená byla  značka Porsche, od typu 356 až po nejrůznější typy odvozené od legendární 911, celkem přes 300 vozů této značky. Mezi vozy Aston Martin se vyjímal nový Vanquish s výkonem 460 k.

Lamborghini Murciélago Lamborghini Diablo a Ferrari Testa Rossa Aston Martin Vanquish Ferrari F 40 na parkovišti vozů Ferrari

Nejvíce obdivovatelů se pohybovalo v prostoru značky Ferrari, kde jsme napočítali přes 100 vozů. Nejvíce zastoupeny byly osmiválcové typy 308 a 328 a následující typy 348 a 355. Početná byla také účast vozů Testa Rossa, jejich pokračovatelů 512 TR a 512 M i předchozího typu BB 512. Ze současné produkce byly k vidění vozy 550 Maranello a 360 Modena včetně kabrioletu. Třešničkou na dortu byly tři super sportovní vozy F 40 a potom několik vozů Ferrari ze 60. let 250 GT Lusso, 275 GTB, 365 GTS, 365 GT 2+2 a sedm vozů 365 GTB/4 Daytona.

Ferrari F 40 Ferrari Dino Fordy GT 40.jpg (90744 bytes) Ford GT 40.jpg (95237 bytes)

Jenom prohlídka parkoviště a zde stojících vozů nám zabrala celý den, a to jsme bohužel nestihli prohlédnout vše, protože mezitím již startovaly závodní vozy a při pohledu na ně se člověku tajil dech. Před začátkem závodů byla ještě trať na chvíli uvolněna pro majitele těchto sportovních vozů a tak se majitelé vozů Ferrari, Lamborghini, Jaguar, Porsche a dalších značek projeli i po slavném okruhu. 

Ale vezměme to pěkně po pořádku. Závod Le Mans Classic byl vypsán pro závodní vozy, které se v letech 1923 až 1975 účastnily závodu 24 hodin Le Mans. Závod se jel na velkém okruhu, na kterém se jezdí tradiční 24 hodinovka.Vozy byly rozděleny do 5 kategorií reprezentujících rozdílné éry.  
1. kategorie 1923 - 1939
2. kategorie 1949 - 1956
3. kategorie 1957 - 1961
4. kategorie 1962 - 1965
5. kategorie 1966 - 1975
V každé kategorii startovalo 60 vozidel. Dále byly vozy rozděleny do týmů, které mezi sebou soupeřily o vítězství v závodě. Každý tým měl 5 aut, každé z jiné kategorie. Jeden jezdec mohl startovat i na více vozech v různých kategoriích. V jednom týmu tak mohli být minimálně 2 jezdci (jeden na 2 a druhý na 3 vozy) a maximálně 20 jezdců (při každém startu na každém voze jiný jezdec). Každá kategorie aut jela postupně v průběhu neděle a soboty čtyři 30 minutové závody. Start prvního závodu byl v sobotu v 16.00 hodin a konec posledního v 16.00 v neděli. Na trati tak probíhaly závody, s malými přestávkami mezi jednotlivými závody, ve dne v noci nepřetržitě 24 hodin. Na start se postavilo 57 značek vozidel ve 153 typech. Osmdesát ze startujících vozidel bylo přímo těch, které skutečně již v Le Mans startovaly, a dokonce tři vozy byly skutečnými vítězi závodu 24 hodin Le Mans. Byly to Lorraine Dietrich B 36, který zvítězil v roce 1926, Jaguar D, který zvítězil v roce 1955 a Aston Martin DBR 1, který zvítězil v roce 1959.

Depo.jpg (95766 bytes)

Cilova rovinka.jpg (88629 bytes) Ferrari 330 P2 - 6.jpg (145475 bytes) Ferrari 330 P2 v depu.jpg (186757 bytes)

Do Le Mans jsme přijeli v pátek v poledne a hned nás zarazilo velmi malé množství diváků, v porovnání s hlavním červnovým závodem to odhaduji tak na třetinu. Prošli jsme si tedy zatím zcela opuštěnou, nově upravenou, část okruhu mezi obloukem Dunlop a zatáčkami Esses a potom jsme se vydali do prostoru uvnitř malého okruhu Bugatti. Strach z toho, že v pátek nebude nic k vidění, z nás rázem spadl. Zde byla vyhrazena parkoviště pro značkové kluby jednotlivých automobilek, a jak jsem se již zmínil, bylo na co koukat. Když jsme se potěšili, došli jsme až za boxy u cílové rovinky a zjistili, že je možné boxy projít a dostat se před boxy k cílové rovince. To byl teprve nádherný pocit stát před boxy a dívat se na tribuny z druhé strany trati. 

Porsche 910 Ford GT 40 Porsche 917 Porsche 917 - 17.jpg (115247 bytes)

V boxech připravovali některé závodní vozy a ty potom přijížděly na konec boxové uličky k tankování. Tak jsme si mohly vozy z blízka prohlédnout a dokonce pomoci zatlačit Ferrari 330 P2 k tankovacímu zařízení. Jako přikovaný jsem zůstal stát, když se po boxové uličce blížilo Porsche 917 a nakonec zastavilo těsně před námi. Bohužel byl tento skvost mezi závodními vozy na startu pouze jeden. Zajímavé bylo, když u Porsche 910 nemohli povolit centrální matici zadního kola ani s dvoumetrovým nástavcem na klíči, protože se kolo, i když šlapal mechanik na brzdu, protáčelo. Procházka depem byla tak úchvatná, že než jsme se nadáli byl večer a museli jsme okruh opustit. Přespali jsme v autě a hned ráno opět vyrazili na trať.

Porsche 910 Renault Alpine - 12.jpg (128691 bytes) Porsche 904 - 1.jpg (125022 bytes) Matra 650 - 36.jpg (107784 bytes)

V sobotu dopoledne se jezdily kvalifikační tréninky, které určovaly pořadí na startu. Protože by se 300 vozů nevešlo do boxů, nestály vozy v boxech, ale ve vyhrazených prostorech a stanech za boxy. Na trať vyjížděly vozy po okruhu Bugatti a řadily se před poslední zatáčkou před cílovou rovinkou. Zde bylo možné téměř neuvěřitelné, a to prohlédnout si z bezprostřední blízkosti všechny startující vozy. Některé bylo možné vidět pouze tady, protože pro technické závady do tréninku ani závodu neodstartovaly, jako například Matra Simca 650 z roku 1969. Nedalo se však stihnout vše, protože když se jedna skupina řadila k výjezdu, druhá skupina již kroužila po okruhu.

Chevron B 16, v pozadí parkoviště vozů Porsche Skupina 4 před výjezdem skupina 4 před výjezdem, v čele dva Fordy GT 40 skupina 5 před výjezdem, v čele Alfa Romeo 33

V 16.00 byl odstartován 1.závod 1.skupiny vozidel z let 1923 až 1939, tedy vozů, které jezdili před 2. světovou válkou. Start proběhl klasicky stylem Le Mans, to znamená, že jezdci byli postaveni na cílové rovince proti svým vozům a po startu běželi přes trať, nasedli do vozů, nastartovali a vyrazili do závodu. Z bezpečnostních důvodů však v průběhu prvního okruhu zastavili, řádně se ve vozech upoutali a teprve potom, vedeni zaváděcím vozidlem, znovu vyjeli a závod byl zahájen letmým startem. Další skupina startovala v 17.15 hodin. Někteří jezdci své drahocenné vozy šetřili, ale jiní plně propadli vášni závodění a bojovali o každý metr a pozici. Před diváky se tak postupně po 24 hodin odvíjela téměř celá historie závodu Le Mans a nebylo třeba ani moc představivosti, aby se člověk ocitl v dobách bojů Bentleyů, Alf Romeo, Jaguárů, Aston Martinů, Ferrari, Fordů nebo Porschů. Byl to nezapomenutelný zážitek a pokud se nebude obdobný závod zase opakovat, pak mohou všichni, kteří se nezúčastnili, pouze litovat.

Ferrari 250 GT Bentley sped six.jpg (114620 bytes) Start skupiny 1 Skupina 4 ve večerním závodu, v čele dva Fordy GT 40 a Ferrari 250 LM

Průběh a výsledky v jednotlivých kategoriích:

výsledky skupiny 1 výsledky skupiny 2 výsledky skupiny 3 výsledky skupiny 4 výsledky skupiny 5

skupina 1   1923-1939

skupina 2   1949-1956 skupina 3   1957-1961 skupina 4   1962-1965 skupina 5   1966-1975