Vůz Škoda Sport skončil v Le Mans na úžasném 15. místě

Ano přátelé, to v co jsme dlouho doufali a o co jsme usilovali, se stalo skutečností. Vůz Škoda Sport se po 56 letech znovu postavil na start velkolepého závodu v Le Mans. Jezdci se rozběhli přes trať a vyjeli plnou rychlostí na nejslavnější okruh.

Ti co nezaváhali a vyjeli na závod s námi, mohli na vlastní oči tuto ojedinělou akci vidět a být svědky výborného výsledku vozu Škoda v tomto závodu. Přes nepřízeň sponzorů, kteří touto akcí opovrhli, se podařilo týmu lidí kolem pana Jana Egidyho dovést nejslabší vůz startovního pole skupiny 2 do cíle v celkovém pořadí na 47. místě z 69 startujících a v pořadí po přepočtu koeficientem výkonnosti dokonce na úžasném 15. místě. 

Na 70 tisíc diváků z celého světa sledovalo statečný boj vozu Škoda Sport s mnohem silnějšími vozy zvučných značek Jeguar, Ferrari, Porsche, Mercedes, Austin, Lotus, Maserati a Talbot. Za volantem vozu se střídali Miroslav Krejsa, vynikající závodní jezdec, který závodil i na vozech formule Easter a účastnil se závodu Rallye Paříž Dakar, a Miroslav Svoboda.

Kompletní výsledkovou listinu naleznete na oficiálních stránkách Le Mans Classic

Podívejte se i na stránky   www.lemansclassic.wz.cz
                                            live.atlas.cz/le-mans-classic
                                            www.veterangalerie.mysteria.cz

plakátReportáž ze závodu přinesou i celorepublikové časopisy Automobil, Auto Tip Extra, Motor Sport Magazín, Motor Journal a další.

 

Samozřejmě se podrobnější informace dozvíte i na těchto stránkách. V prodeji bude video na DVD o vozu Škoda Sport a jeho účasti v Le Mans Classic, CD a knížka s vyprávěním a fotografiemi. Také si můžete zakoupit plakát s obrazem akademického malíře Vladimíra Bidla ve formátu A2.

 

Celá akce byla pořádána jako vyvrcholení oslav 100. výročí vyrobení prvního vozu Laurin & Klement v automobilce v Mladé Boleslavi a k 55. výročí prvního a dosud jediného startu vozu Škoda v závodu 24 hodin Le Mans.

 

Několik fotografií z Le Mans Classic 2006

Skoda Sport 063.jpg (133244 bytes) P7080115a.jpg (63235 bytes)

Jan Egidy u vozu v boxech

vynikající start Miroslava Krejsy

Skoda Sport 074.jpg (357626 bytes) Skoda Sport 094.jpg (127452 bytes)

před nájezdem na start

průjezd cílovou rovinkou

P7080109.jpg (38677 bytes)

P7070212.jpg (49688 bytes)

těsně před startem

Miroslav Krejsa na trati

 PŘÍPRAVY

Škoda Sport 1950

Škoda Sport 2005

Škoda Sport v Le Mans 1950
ve voze sedí Václav Bobek
a na levém zadním blatníku Jaroslav Netušil

(kdo znáte další osoby z fotografie,
dejte nám prosím vědět o koho jde)

Škoda Sport v roce 2005 před rekonstrukcí

Před startem proběhla kompletní rekonstrukce vozu do podoby v jaké startoval v Le Mans v roce 1950. 

s2.jpg (67530 bytes)

s3.jpg (53742 bytes)

   

s4.jpg (56002 bytes)

s5.jpg (42479 bytes)

Zájemci o plakát nebo další materiály a veškeré bližší informace získáte
u člena organizačního týmu Petra Havlíčka
tel. 777 720 425
havlicekpetr@cbox.cz

V posledních čtyřech letech s napětím sledujeme účast a výsledky českého předního závodního jezdce Tomáše Engeho v závodě 24 hodin Le Mans. Ve třídě GTS dokázal při všech svých startech zvítězit v kvalifikaci a v roce 2003 dokonce v celém závodu. Vždy to však bylo na vozech zahraniční výroby, buď dříve Ferrari nebo letos Aston Martin.

Co však čeští jezdci na českých vozech? Hned v prvním poválečném ročníku v roce 1949 se závodu zúčastnily dva československé vozy Aero Minor. Tovární vůz s československou posádkou Otto Krattner a Frank Sutner ihned dosáhl historického umístění. Dojel celkově na 15. místě ze 49 startujících, zvítězil ve třídě do 750 cm3 a podle indexového hodnocení (to zohledňovalo objem motoru) dosáhl druhého místa v celkovém pořadí. Druhý vůz Aero Minor ve francouzských barvách s francouzsko českou  posádkou Jacques Poch a Ivan Hodač dojel na celkovém 19. místě.

Škoda Sport v Le Mans 1950

Pro další ročník 1950 byly dva startující vozy Aero Minor doplněny dalším českým vozem, tentokrát z továrny Škoda v Mladé Boleslavi. Vůz Škoda 1101 Sport byl však jediný, na kterém startovala i česká posádka Václav Bobek a Jaroslav Netušil. V závodě si vedl dobře, ale po 14 hodinách musela posádka odstoupit pro poruchu motoru. Holandská posádka Maurice Gatsonides a Henk Hoogeven na továrním voze Aero Minor obsadila celkové 21. místo a opět zvítězila ve třídě do 750 cm3. Druhý vůz Aero Monor ve francouzských barvách s francouzskou posádkou JacquesPoch a Edmond Mouche závod nedokončil.

V dalším ročníku 1951 se již vůz Škoda na startu Le Mans neobjevil a tak se můžeme jenom dohadovat, jak by se mu dařilo, kdyby ho nepotkala technická závada. Tento rok byl také posledním pro účast značky Aero s vozem Minor.  Tovární vůz se již na startu neobjevil a tak značku zastupoval francouzský dovozce vozů Minor Jacques Poch s Maurice Vassellem. Tentokrát jim však štěstí nepřálo a závod pro poruchu motoru nedokončili. 

Od té doby se žádný československý ani český závodní vůz na startu v Le Mans do této doby neobjevil.