Po 18 letech bez Audi !!!!

 Kalendář závodů 2017        Startovní listina Le Mans      


     19.5.2017  WEC 2017
        
Pro fanoušky vytrvalostních závodů a špičkových soubojů továrních týmů, přišla v říjnu 2016 smutná zpráva. Automobilka Audi se rozhodla ukončit v roce 2016 své účinkování ve vytrvalostních závodech a dále se soustředit na závody formulí s elektrickým pohonem, takzvané Formule E. Je pravda, že se jim v sezóně 2015 ani 2016 přiliš nedařilo a jejich vozy porážela sesterská automobilka Porsche. Dalo se tedy očekávat, že dvě želízka v ohni pro jeden koncern VW bude finančně moc. Hlavní příčinou proč bylo nutno šetřit finanční prostředky však byly obrovské náklady převyšující 4,5 miliardy dolarů, které musel koncern VW vynaložit na urovnání skandálu kolem spalin dieselových motorů. Software řídících jednotek těchto motorů snižoval při testech skutečné množství vypouštěných oxidů dusíku ve spalinách do ovzduší, aby vyhověl požadavkům norem.

porsche-normal.jpg (114914 bytes)

96_o.jpg (590607 bytes)

porsche 919 motor.jpg (122897 bytes)

         Po odstoupení Audi se utkají o vítězství v Le Mans pouze vozy Porsche a Toyota. Oba výrobci vsadili na vyzkoušené vozy z předchozího roku, které dále vylepšovali. 
         Letošní vůz Porsche má stále označení Porsche 919 Hybrid a pohání ho přeplňovaný benzinový vidlicový čtyřválec objemu 2 litry a výkonu 373 kW (507 k). Přední nápravu dále pohání elektromotor výkonu 298 kW (406 k), získávající energii z lithium-iontových baterií, které jsou dobíjeny z dvojitého systému rekuperace energie, z brzd přední nápravy a turbodmychadla motoru. Porsche 919 bude opět závodit v nejvyšší třídě energetické účinnosti, to znamená, že závodní vozy mohou použít 8 megajoulů na jeden okruh v Le Mans, přičemž spotřeba benzinu je také omezena na 4,31 l/kolo.
         Významnou změnu dostaly jezdecké posádky. V listopadu loňského roku oznámil ukončení své profesionální kariéry Mark Weber a tak jeho místo v posádce Berhard, Hartley doplnil novozélanďan Earl Bamber, který byl ve vítězné posádce Porsche v Le Mans v roce 2015. Z posádky druhého Porsche zůstal pouze Neel Jani. Dumas u Porsche skončil a Lieb se závoděním také skončil a bude se věnovat zákazníkům Porsche. Jejich místa obsadí Nick Tandy, který s Bamberem a Hülkenbergerem zvítězil v Le Mans v roce 2015, a André Lotterer, který přešel k Porsche, jako jediný, ze zrušeného týmu Audi.

2016-toyota-ts050-hybrid-lmp1-race-car_100550835_h.jpg (323622 bytes)

photo-003.jpg (122309 bytes)

t001.jpg (176573 bytes)

         Také Toyota zachovala označení svého vylepšeného vozu Toyota TS050 Hybrid. Stále ho pohání přeplňovaný benzinový vidlicový šestiválec objemu 2,4 litru a elektrický motor s celkovým výkonem 1000 k. Energie se akumuluje jako u Porsche v lithium-iontových bateriích. Také Toyoty startují v energetické třídě 8 MJ. U motoru byl zvýšen kompresní poměr a bylo optimalizováno hybridní ústrojí, což umožňilo zvýšit výkon. 
         Jezdecké posádky vozu č.7 a 8 zůstávají stejné jako v roce 2016, to znamená Lopez, Conway, Kobayaschi a Davidson, Buemi a Nakajima. Pouze Sarrazina v posádce vozu č.7 nahradil Lopez. Pro závod ve Spa a nasadí Toyota ještě třetí vůz s posádkou Lapierre, Sarrazin a Kunimoto. Pro Le Mans se vymění Sarrazin s Lopezem a ve voze č.7 pojede Sarrazin, který má větší zkušenosti. V každé posádce je jeden domácí jezdec z japonska.


         Program závodů Vytrvalostního mistrovství světa pro rok 2017 zůstává stejný, jako byl v roce 2016. Je složen z osmi šestihodinových závodů a jednoho dvanáctihodinového v Le Mans..

WEC 2017

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Mexiko

Cota

Fuji

Šanghai

Bahrain

         První závod se jel v na anglickém okruhu v Silverstone. V kvalifikaci byly nejrychlejší obě Toyoty a startovakly z první řady. V první části závodu si obě Toyoty udržovaly vedoucí pozici. Potom se Toyota č.7 propadla za Porsche na čtvrté photo-116.jpg (220689 bytes) místo. Obě Porsche se snažily dohonit vedoucí Toyotu č.8, ale v polovině závodu již měly ztrátu 20 a 46 sekund. 
         havarie.jpg (234149 bytes)Na začátku druhé poloviny závodu nezvládl řízení Lopez na Toyotě č.7 a narazil velkou silou do svodidel. Svůj vůz sice dovezl do boxů , ale oprava rozbitého předku trvala značně dloho. 
         Na začátku poslední hodiny závodu měl Nakajima s vedoucí Toyotou č.8 náskok 17 sekund před Hartleyem na Porsche č.2 a 20 sekund před Tandym na Porsche č.1. Probíhaly poslední zastávky v boxech. Nejprve Nakajimu na Toyotě vystřídal Buemi a měnil i pneumatiky. Do čela se dostala obě Porsche. Druhý zajel do boxů Tandy, photo-052.jpg (133634 bytes) zůstal ve voze, ale také vyměnil pneumatiky za nové. Po výjezdu se zařadil za Toyotu na třetí místo. Půj hodiny před koncem zajel do boxů i Hartley s vedoucím Porsche. Aby neztratil vedení, pouze natankoval a vyjel na trať na starých pneumatikách. Byla to sázka do loterie. V tu chvili měl náskok na Buemiho s Toyotou 8 sekund.  Buemi však nasadil ohromné stihací tempo a každým kolem ukrajoval z náskoku Porsche několik desetin sekundy. I když se Hartley snažil jak mohl, rychlosti Toyoty nestačil. Za čtvrt hodiny bylo po náskoku a Buemi se ujal vedení, které udržel až do cíle. Byla to strhující podívaná. 

photo-046.jpg (142560 bytes)

2_1.jpg (115232 bytes)

photo-071.jpg (252709 bytes)


         Druhý závod se jel na belgickém okruhu Spa. Jako kždý rok to byl poslední závod před Le Mans. Nejrychlejší čas v start spa 2017.jpg (617904 bytes)spa_2.jpg (103900 bytes) kvalifikaci zajela posádka Porsche č.1. Za nimi se na start posladaly tři Toyoty v pořadí 7, 9 a 8.
         Celý závod probíhal velmi těsný souboj mezi vozy Toyota a Porsche. Hodinu před koncem měl Hartley s Porsche č.2 kolizi s vozem LMP2 a musel v boxech vyměnit přední díl karosérie. Do čela se dostaly Toyoty č.8 a 7 a vítězství si již nedaly vzít. Posádka Toyoty č.8 tak zvítězila i ve druhém závodu sezóny.

photo-070.jpg (160529 bytes)

spa_t_9.jpg (130190 bytes)

6-hodin-spa-2017.jpg (1579004 bytes)

         V klasifikaci WEC vede po dvou závodech poprvé Toyota. 

WEC 2017

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Mexiko

Cota

Fuji

Šanghai

Bahrain

body

Toyota 25,5 + 1 43 69,5
Porsche 33 27 + 1 61

Zpět