Podaří seToyotě vrátit na špičku?

Kalendář závodů 2016        Startovní listina Le Mans      


    19.5.2017  World Endurance Championship 2016
        
Zasloužený titul Mistrovství světa vytrvalostních závodů výrobců obhájila značka Porsche. Jejich vůz vyhrál šest z devíti závodů, včetně 24 hodin Le Mans. 
         Nejlepší posádkou byla posádka Porsche č.2  Romain Dumas, Neel Jani a Marc Lieb. I když vyhrály pouze dva závody v Silverstone a Le Mans, svůj bodový náskok si udrželi až do konce sezóny. Nejvíce závodů vyhrála posádka Porsche č.1 Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley. Vyhráli v Nürburgringu, Mexiku, Americe a Šanghai. Přesto jim to v hodnocení jezdců stačilo až na čtvrté místo.

         Audi si zopakovalo své druhé místo. Když posádka Audi č.8 Lucas Di Grassi, Loïc Duval a Oliver Jarvis skončila celkově jako druhá a odnesla si vítězství ze závodů ve Spa a Bahrainu. Přitom vozy Audi dokázaly zvítězit v šesti kvalifikacích. Rychlost jim tedy nechyběla, ale proti předchozím rokům se zhoršila jejich spolehlivost. Navíc v prvním závodu v Silverstone byl jejich vítězný vůz kvůli porušení technických předpisů ze závodu diskvalifikován. Druhá posádka na Audi č.7 Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Tréluyer, která byla považována za favorizovanou, se po vyločení v Silverstone nedokázala prosadit a skončila pouze dvakrát druhá.

         Toyota se ani v tomto ročníku nedokázala proti konkurentům z Německa prosadit. Když už sahala po vytouženém vítězství v Le Mans, odpadl jejich vůz z vedoucí pozice v posledním kole. Jediné vítězství si Toyota odnesla z domácího závodu ve Fuji, kde zvítězila posádka vozu č.6 Stéphane Sarrazin, Mike Conway a Kamui Kobayashi. V celkovém hodnocení tato posádka obsadila třetí místo.

WEC 2016

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Mexiko

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

body

Porsche 25 30 + 1 70 + 1 37 37 37 25 37 + 1 23 324
Audi 0 + 1 40 54 33 + 1 28 + 1 26 + 1 18 + 1 18 43 + 1 266
Toyota 33 10 36 18 15 25 37 33 22 229

2016- Le Mans- Scrutineering- No_ 2 Porsche 919 Hybrid Driver and Car Shot.jpg (1201232 bytes)


  19.6.2016  V Le Mans zvítězilo obrovské štěstí
        
Na start se postavil rekordní počet 60 vozidel. Tolik vozidel startovalo naposledy počátkem 50. let. Nejvíce zastoupená byla kategorie LMP2, ve které startovalo 23 vozů.

         Kvalifikace na Le Mans byla výrazně ovlivněna deštivým počasím. Pouze v první kvalifikační část ve středu oschla trať natolik, že mohly tými zajíždět dobré časy. Bohužel pro Audi tým v tomto čase prováděl drobné úpravy a nastavoval své vozy pro další kola kvalifikace.Ve čtvrtek vašak již téměř nepřetržite pršelo a nebylo možné rychlá kola zajíždět. Pro Audi tak zbylo na startu až páté a šesté místo. Nedokázaly se ani přiblížit času dosaženému při Testovacím dnu.
         Naopak jezdci Porsche měli hned od začátku kvalifikace za úkol zajíždět co nejlepší časy a to se jim vyplatilo. Nejrychlejší čas a první místo na startu vybojovala posádka Porsche 919 Hybrid č.2 Dumas, Jani, Lieb časem 3:19,733. Svůj čas z testovacího dne zlepšili o 2,5 s. Na loňský nejlepší čas však 3 s ztrácí. Dá se to připisovat tomu, že počasí nebylo ideální, a další zlepšení již nebylo možné. Druhý nejrychlejší čas zajeli jejich kolegové na druhém voze Porsche.
         Potíže Audi a zlepšené výkony pomhli k třetímu a čtrtému místu na startu vozům Toyota. Těm se podařilo zlepšit časy z testovacího dne o 3,5 s. Udělaly tak největší pokrok a ukázaly, že se s nimi musí v závodě počítat.

         V kategorii GT se v nejlepším světle ukázaly všechny vozy Ford GT. Na prvních pěti místech této kategorie byly všechny čtyři vozy. Pouze na třetí místo se vklínil vůz Ferrari 488 GTE. Fordy se dokázaly proti časům, které dosáhly v testovacím dnu, zrychlit o 5 s. Dosažené časy byly proti loňským časům nejlepších vozů GT rychlejší o 3,5 s. Rázem se tím Fordy posunuly do role favoritů kategorie GT. Ford se vrátil do Le Mans 50 let od svého prvného vítězství v roce 1966. Také startovní čísla Fordů 66, 67, 68 a 69 připomínají roky, kdy Fordy v Le Mans zvítězily. 
         Naopak v testovacím dnu nejrychlejší Chevrolety Corvette zajely stejné časy jako při testu. Byly o 4,5 s pomalejší než Fordy a zůstaly na loňských časech. 
         Také vozy Aston Martin a Porsche jezdily podobé časy jako Corvetty. Tyto týmy si stěžovaly u vedení závodu na nevyrovnané nastavení pro jejich vozy, a vozy Ferrari a Ford. Vední závodu na základě toho rozhodlo, že kvůli vyrovnání výkonosti bude u vozů Ferrari 488 GT dodatečně zvýšena hmotnost o 15 kg a u vozů Ford GT o 10 kg. Dále u vozů Aston Martin Vantage a Cotvette C7.R může být zvýšen průměr restriktoru o 0,2 mm, což umožní zvýšení výkonu motoru. Naopak plnicí tlak turbokompresoru vozů Ford GT byl snížen. Tato opatření by měla vést k vyrovnání výkonnosti jednotlivých značek.
         V posádce vozu Ford GT č. 69 jede i vítěz 500 mil Indianapolis novozélandský závodník Scott Dixon. V roce 2008 zvítězil na voze Dallara Honda v dalším nejslavnějším závodě světa 500 mil Indianapolis. Je také čtyřnásobným vítězem série IndyCar z let 2003, 2008, 2013 a 2015. Je proto velkou ozdobou a posilou týmu Ford.

  číslo

vůz

kategorie

jezdci

čas 2016 odstup čas 2015
1 2 Porsche 919 LMP1 Dumas, Jani, Lieb 3:19,733   3:16,887
2 1 Porsche 919 LMP1 Bernhard, Webber a Hartley 3:20,203 0,470 3:17,767
3 6 Toyota TS 050 LMP1 Sarrazin, Conway, Kobayashi 3:20,737 1,004 3:23,543
4 5 Toyota TS 050  LMP1 Davidson, Buemi, Nakajima 3:21,903 2,170 3:23,767
5 7 Audi R18 LMP1 Fässler, Lotterer, Tréluyer 3:22,780 3,047 3:20,561
6 8 Audi R18 LMP1 Di Grassi, Duval, Jarvis 3:22,823 3,090  3:19,866
7 13 Rebelion R-One LMP1 Tuscher, Imperatori, Kraihamer  3:26,586 6,853 3:28,930
9 26 Oreca 05 Nissan LMP2 Rusinov, Stevens, Rast 3:36,605 16,872  
33 68 Ford GT GTE Pro Hand, Müller, Bourdais 3:51,185 31,452  
34 69 Ford GT GTE Pro Briscoe, Westbrook, Dixon  3:51,497 31,764  
35 51 Ferrari 488 GTE GTE Pro Bruni, Calado, Pier Guidi 3:51,568 31,835  
36 67 Ford GT GTE Pro Franchitti, Priaulx, Tincknell 3:51,590 31,857  
37 66 Ford GT GTE Pro Pla, Mücke, Johnson 3:52,038 32,305  

kompletní výsledky kvalifikace

         Stejně jako v kvalifikaci bylo před závodem slunečno, ale těsně před startem přišel déšť. Všechny týmy na poslední chvíli přezuly na mokré pneumatiky. Start z bezpečnostních důvodů proběhl za safety carem, za kterým vozy kroužily téměř celou první hodinu. 

         Neuvěřitelný výsledek!!!!  Vedoucí Toyota č.5, řízená Kazuki Nakajimou, zastavila v posledním kole, čtyři minuty před koncem závodu. Nejneuvěřitelnější věc jaká se mohla přihodit. Jisté vítězstí, díky do té doby bezporuchové jízdě Toyoty, a úžasné jízdě Nakajimy, jim tak uteklo v poslední chviličce mezi prsty. Chce se řící, to není fér. Pravidla jsou však taková. že každý vůz, který má být klasifikován, musí projet cílovou rovinkou po uplynutí 24 hodin, a poslední kolo nesmí být delší než 6 minut. To se Nakajimovi na Toyotě č.5 nepodařilo, a tak nebyla Toyota č.5 klasifikována ani na druhém místě, ani na žádném jiném.
         Vítězství tak spadlo do klína na druhém místě jedoucímu vozu Porsche 919 č.2. 
         Závod byl pohromou pro značku Audi, jejichž nové vozy provázely celý závod technciké problémy a malá rychlost. Byl to nejhorší výskedek Audi v Le Mans od roku 2000.

         Souboj značek Ferrari - Ford, připomínající jejich souboje v šedesátých letech, nakonec vyšel vítězně pro značku Ford, která předvedla kráný, výkonný a bezporuchový vůz.

  číslo

vůz

kategorie

jezdci

počet kol odstup
1 2 Porsche 919 LMP1 Dumas, Jani, Lieb  384  
2 6 Toyota TS 050 LMP1 Sarrazin, Conway, Kobayashi  381 3 kola
3 8 Audi R18 LMP1 Di Grassi, Duval, Jarvis  372 12 kol
4 7 Audi R18 LMP1 Fässler, Lotterer, Tréluyer  367 17 kol
5 36 Alpine A460 Nissan LMP2 Tuscher, Imperatori, Kraihamer   357 27 kol
18 68 Ford GT GTE Pro Hand, Müller, Bourdais  340 44 kol
19 82 Ferrari 488 GTE GTE Pro Fisichella, Vilander, Malucelli  340 44 kol
20 69 Ford GT GTE Pro Briscoe, Westbrook, Dixon  340 44 kol
21 66 Ford GT GTE Pro Pla, Mücke, Johnson  339 45 kol

 


  7.6.2016  Testovací den v Le Mans
        
V neděli, 14 dní před závodem, se konal na okruhu v Le Mans tradiční testovací den, při kterém si týmy mohou upravit a ověřit nastavení svých vozů před vrcholem sezóny, kterým je slavná čtyřiadvacetihodinovka.

parada.jpg (239547 bytes)parada2.jpg (1126495 bytes)         Zpočátku byly nejrychlejší vozy Porsche 919, které zajížděly časy o 0,5 s rychlejší než vozy Audi R18. Časy pomalejší o další 0,5 s za Audi dosahovaly vozy Toyota TS 050. 
         Z nejrychlejšího dosaženého času se nakonec radoval Lucas Di Grassi na Audi č.8, který zajel nejrychlejší čas dne 3:21,375. 
         Přesto to byl o 0,3 s pomalejší čas, než nejrychlejší čas dosažený vozem Porsche 919 při testování  loni. Nutno však dodat, že při vlastní kvalifikaci na závod zajížděly vozy časy ještě rychlejší, a nejlepší Audi7.jpg (872842 bytes)kvalifikační čas vozu Porsche 919 byl 3:16,887. 

Porsche2.jpg (634806 bytes)         Dá se předpokládat, že i letos se kvalifikační časy proti testování výrazně zrychlí. Týmy si nechávají trumfy až na poslední chvíli, a v silné konkurenci nikdo nechce odkrýt karty. Dosaženými časy Toyoty stále zaostávají, i když proti loňsku se mírně zlepšily.

        V kategorii GT byly nejrychlejší vozy Chevrolet, které tak budou opět velkými kandidáty na vítězství. Nové vozy Ford GT byly až o 1 s pomalejší, stejně jako vozy Aston Martin Vantage V8.

  číslo

vůz

kategorie

jezdci

čas 2016 odstup čas 2015
1 8 Audi R18 LMP1 Di Grassi, Duval, Jarvis 3:21,375   3:23,179
2 1 Porsche 919 LMP1 Bernhard, Webber a Hartley 3:22,270 0,895 3:21,061
3 2 Porsche 919 LMP1 Dumas, Jani, Lieb 3:22,453 1,078 3:21,945
4 7 Audi R18 LMP1 Fässler, Lotterer, Tréluyer 3:22,588 1,213 3:22,556
5 6 Toyota TS 050 LMP1 Sarrazin, Conway, Kobayashi 3:24,182 2,807 3:26,929
6 5 Toyota TS 050  LMP1 Davidson, Buemi, Nakajima 3:25,324 3,949 3:25,321
7 13 Rebelion R-One LMP1 Tuscher, Imperatori, Kraihamer  3:28,256 6,881  
10 33 Oreca 05 Nissan LMP2 Pu, Gommendy, De Bruijn 3:36,690 15,315  
34 63 Chevrolet Corvette GTE Pro Magnussen, Garcia, Taylor 3:55,122 33,747  
35 91 Porsche 911 GTE Pro Pilet, Estre, Tandy 3:55,402 34,027  
36 64 Chevrolet Corvette GTE Pro Gavin, Milner, Taylot 3:55,837 34,462  
37 51 Ferrari 488 GTE GTE Pro Bruni, Calado, Pier Guidi 3:55,900 34,525  

kompletní výsledky


   15.5.2016  6 hodin Spa
        
Druhý závod WEC se jel na okruhu v belgickém Spa. Po trochu rozpačitém vítězství Porsche v prvním závodu se poslední závod před Le Mans očekával s velkým napětím. Již v kvalifikaci byly velkým příslibem dobré výsledky vozů start.jpg (706571 bytes)1_1.jpg (618945 bytes)Toyota TS 050. Na první místo na startovním roštu se vrátily vozy Porsche s časy téměř o 2 sekundy rychlejšími než konkurenční značky. Nejrychlejší čas zajela posádka Porsche č.1 Bernhard, Hartley, Webber. Třetí startovní místo obsadila Toyota č.6 s posádkou Kobayshi, Sarrazin, Conway. Bylo to od konce roku 2014 poprvé, kdy se Toyotě podařilo překonat vozy Audi. Až ze čtvrtého místa startovalo nejrychlejší Audi č.8. Na dalším místě startovala druhá Toyota a potom druhé Audi.

2_1.jpg (234025 bytes)67_1.jpg (624989 bytes)         Závod se jel za slunečného počasí. Hned po startu se vytvořilo pořadí dvě Porsche, dvě Audi a dvě Toyoty. Po čtvrt hodině závodu postihly problémy s hybridním systémem Porsche č.2, které výrazně zpomalilo a propadlo se z druhého na šesté místo. Prapor Toyoty pozvedl Buemi s Toyotou č.5, nejprvě předjel stájového klegu a potom i Tréluyera s Audi č.7. Tím se dostal na třetí místo. To povzbudilo i Conwaye na druhé Toyotě, a také on se na konci první půl hodiny závodu dostal před Treluyera. Buemi byl stále při chuti, jeho Toyota dobře fungovala a po 40 minutách závodu se posunul před Di Grasiho na Audi č. 8 na druhé místo. Conway s druhou Toyotou způsobil kolizi s pomalejším vozem LMP2 a mimo poškození své přídě ještě dostal od komisařů penále ve formě průjezdu boxy.

         Po prvních zastávkách se do čela, díky kratší zastávce v boxech, dostal Buemi na Toyotě č.5. U Porsche č.1 měnili v boxech i pneumatiky a Bernhard vystřídal Hartleye. To je připravilo o vedení. Pro Toyotu to byla jízda na vedoucí pozici po dlouhém jeden a půl roce. Bernhard na nových pneumatikách prokazoval kvality Porsche a náskok Toyoty postupně stahoval. Jejich vzájemný souboj však nevydržela levá přední pneumatika Porsche a Bernhard musel znova do boxů. Tím byly oba vozy Porsche z boje o vítězství vyřazeny. Navíc první defekt pneumatiky způsobil, že v průběhu další jízdy, kdy Weber vystřídal Bernharda, byla poškozena i další levá přední pneumatika a nakonec i přední převodovka. Také Audi č.7 bylo v průběhu druhé hodiny opravováno v boxech s brzdami. 

71_1.jpg (282849 bytes)8_1.jpg (503970 bytes)        Po dvou hodinách byl v čele stále Davidson na Toyotě č.5 s náskokem 1 minuty před Audi č.8. Třetí Toyota č.6 a čtvrté Porsche č.2 již měly ztrátu dvě kola. Ve čtvrté hodině závodu byla dlouho v boxech s poruchou na motoru Toyota č.6, čímž přišla o možnost boje o dobré umístění.
        Dvě hodiny před koncem, se tři hodiny vedoucí Toyotě č.5 začal valit bílý kouř z výfuku. To byl konec. Závada na motoru vyřadila i tento vůz Toyota. Posádka Di Grassi, Duval, Jarvis na Audi č.8 tak měla cestu k vítězství otevřenou. 
7_1.jpg (530956 bytes)         Všechny tovární vozy mimo Audi č.8 potkaly technické problémy. To není dobrá vizitka před hlavním utkáním v Le Mans. Co je dobrá zpráva, jsou zlepšené výkony Toyoty, která je, jak se zdá, konečně konkurence schopná, a může soupeřit s ostatními továrními týmy. Závady na motorech však oba vozy vyřadily, a je otázkou, zda motory vydrží mnohem náročnější závod v Le Mans. 
         Potíže továrních vozů přinesly třetí místo a pódiové umístění vozu stáje Rebellion, což byla pro stáj úžasná událost a velké odměna za jejich úsilí.

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

kol

1

1

8

LMP1

Audi R18

Audi Sport Team Joes

Di Grassi, Duval, Jarvis

 160

2 2 2 LMP1

Porsche 919 Hybrid 

Porsche Team

Dumas, Jani, Lieb

 158

3 3 13 LMP1

Rebellion R-One - AER

Rebellion Racing

Tuscher, Kraihamer, Imperatori 

 156

4 4 12 LMP1

Rebellion R-One - AER

Rebellion Racing

Prost, Piquet, Heidfeld

 155

5 5 7 LMP1

Audi R18

Audi Sport Team Joes

Fässler, Lotterer, Tréluyer

 155

GTE Pro

14 1 71 GTE Pro

Ferrari 488 GTE

AF Corse

Rigon, Bird

145
16 2 67 GTE Pro

Ford GT

Ford Chip Ganassi Team UK 

Franchitti, Priaulx, Tincknell

144
17 3 97  GTE Pro 

Aston Martin Vantage V8

Aston Martin Racing 

Stanaway, Rees, Adam

144
18 4 77 GTE Pro

Porsche 911 RSR 

Porsche Motorsport

Lietz, Christensen

142

        Stejně jako v prvním závodu vyhrál kategorii GT vůz Ferrari 488 GTE. Druhé místo obsadila letošní novinka vůz Ford GT. Což je zatím jejich nejlepší umítění. To je dobrá zpráva před Le Mans.

         V Mistrovství světa se ujala vedení značka Porsche. Další závod se jede v Le Mans, což je vrchol celé sezóny.

WEC 2016

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Mexiko

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

body

Porsche 25 30 + 1 56
Toyota 33 10 43
Audi 0 + 1 40 41

   24.4.2016  6 hodin Silverstone
        
První závod WEC se jel na okruhu v anglickém Silverstone. V kvalifikaci byly nejrychlejší obě Audi před oběma Porsche a Toyotami. První na startovním roštu stálo Audi č.7 s posádkou Fässler, Lotterer, Tréluyer.

start 1_2016.jpg (526012 bytes)        Mark Weber startující s Porsche č.1 se hned po startu zavěsil za vedoucí vozy Audi. Po šesti kolech se Weber dostal na druhé místo za vedoucího Lotterera na Audi č.7. Obě Toyoty pomalu ztrácely na své konkurenty okolo 1 sekundy na kolo. Po půl hodině se Weber probojoval do vedení závodu a svojí bezchybnou jízdou budoval náskok.
         Porsche_1.jpg (516538 bytes)Po prvních zastávkách v boxech vystřídal Webera jeho kolega Hartley a pokračoval ve vedení s náskokem 12 s, který postupně zvýšil po dvou hodinách závodu na 40 s. V tu chvíli však udělal Hartley chybu. Při předjíždění Porsche 911 třídy GT Am mu nezůstalo v zatáčce dostatek místa a obě auta se dostala do kontaktu a vyletěla z trati ke svodidlům. Ze závodu byly oba vozy vyřazeny. To byl konec jízdy vozu mistrů světa.
        Aby toho nebyl dost, během několika minut zůstalo na trati stát Audi č.8 s poruchou hybridního systému. Síly tak byly vyrovnány a o vítězství svedly boj Audi č.7 a Porsche č.2. 
Audi_7.jpg (125259 bytes)        Hodinu před koncem závodu vedlo Audi č.7 s náskokem 6 sekund před Porsche č.2 a zdálo se, že se schyluje k závěrečnému souboji. Porsche však po zastávce v boxu muselo znova do boxů vyměnit pravou přední pneumatiku, na které vznikl defekt. Tím bylo o vítězi rozhodnuto.

        Ke slovu však přišli sportovní komisaři. Při kontrole vítězného vozu Audi zjistili, že kluzná deska na spodku vozu, kontrolující minimální světlost vozu za jízdy, je nadměrně Ferrari 488.jpg (729184 bytes)opotřebovaná, a posádku vozu Audi č.7 diskvalifikovali (nižší mezera mezi spodkem vozu a vozovkou znamená vyšší přítlak). Oficiálním vítězem se tedy nakonec stali Dumas, Jani a Lieb s Porsche č.2. Díky tomu a spolehlivosti nakonec druhé místo získala posádka Toyoty. Pódiové umístění také získal Ford_66.jpg (358201 bytes)tým Rebellion, což je pro ně v tovární konkurenci úžasný výsledek. 

        Zástupci Audi se nejprve chtěli proti diskvalifikaci odvolat, ale později to neudělali. Větší opotřebení zdůvodnili nerovnostmi na trati. 

         V kategorii GT startovaly nové vozy Ferrari 488 GTE, které nahradily loňský typ 458 Italia. Nový vůz má vidlicový přeplňovaný osmiválec objemu 3,9 litru. Hned při prvním nasazení potvrdil své kvality a obsadil první dvě místa. Nové Fordy GT se ukázaly jako o něco pomalejší. Ford pohání vidlicový přeplňovaný šestiválec objemu 3,5 litru. Uvidíme, jestli se podaří tento vůz pro další závody zrychlit.

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

kol

1

1

2

LMP1

Porsche 919 Hybrid 

Porsche Team

Dumas, Jani, Lieb

 194

2 2 6 LMP1

Toyota TS 050 Hybrid

Toyota Gazzo Racing 

Sarrazin, Conway, Kobayashi 

 193

3 3 13 LMP1

Rebellion R-One - AER

Rebellion Racing

Tuscher, Kraihamer, Imperatori 

 183

4 4 12 LMP1

Rebellion R-One - AER

Rebellion Racing

Prost, Piquet, Heidfeld

 181

5 5 43 LMP2

LIGIER JS P2 - Nissan

RGR Sport by Morand 

Gonzales, Albuquerque, Senna 

 179 

GTE Pro

17 1 71  GTE Pro 

Ferrari 488 GTE

AF Corse

Rigon, Bird

167
18 2 51 GTE Pro Ferrari 488 GTE AF Corse

Bruni, Calado

166
19 3 95 GTE Pro 

Aston Martin Vantage V8

Aston Martin Racing 

Thiim, Sorensen, Turner

166
20 4 67 GTE Pro

Ford GT

Ford Chip Ganassi Team UK 

Franchitti, Priaulx, Tincknell

165

          Přesto, že Audi bylo v cíli první a Toyoty byly z továrních týmů nejpomalejší, ujala se Toyota vedení v Mistrovství světa a Audi je zatím poslední. Samozřejmě první závod není rozhodující, ale je to zajímavé. 

WEC 2016

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Mexiko

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

body

Toyota 33 33
Porsche 25 25
Audi 0 + 1 1

   3.4.2016  Seriál  World  Endurance  Championship  2016
        
Letošní ročník vytrvalostního mistrovství stvěta má o jeden závod v Mexiku více než předchizí dva ročníky. Celkem se tedy pojede devět závodů.  

audi 1.jpg (145468 bytes)

audi 2.jpg (782290 bytes)

audi 3.jpg (111917 bytes)

porsche 2.jpg (796502 bytes)

porsche 3.jpg (800057 bytes)

2016-Prologue-Castellet-Adrenal-Media-ADY55404.jpg (1430310 bytes)

Toyota-TS050.jpg (56628 bytes)

Toyota-TS050_1.jpg (269112 bytes)

Toyota-TS050 2.jpg (804619 bytes)

         V hlavní kategorii LMP1 budeme opět sledovat špičkové souboje továrních týmů Porsche, Audi a Toyoty. Nissan svůj projekt po loňském debaklu odvolal. Změnou je to, že z důvodu finančních úspor nasadí Porsche i Audi v Le Mans pouze dva vozy. Tento závod tedy nebude posílen o třetí vůz.

         Audi po loňském ústupu z vedoucí pozice dosti zásadně přepracovalo svůj vůz. Stále zůstává u přeplňovaného dieslového vidlicového šestiválce objemu 4 litry, ale bude startovat ve třídě 6 MJ. Kvůli tomu vyměnili konstruktéři setrvačníkový akumulační systém energie za Lithium-iontové akumulátory. Tvarově je vůz aerodynamicky vylepšen. Tvary jsou spíše praktické než hezké. Jezdecké složení zůstáva stejné Marcel Fässler (CH), André Lotterer (D), Benoît Tréluyer (F) a Lucas di Grassi (BR), Loïc Duval (F), Oliver Jarvis (GB).

        To Porsche dále zdokonalilo svůj loňský typ a dá se řící, že vůz pro letošní rok je ještě hezčí než loňský. Základní koncepce motoru i vozu se nezměnila, vše bylo poze dále vylepšeno. Motorem zůstává přeplňovaný vidlicový čtyřválec objemu 2 litry. Výkon motoru je 500 k a hybridního systému 400 k. Nově Porsche připravilo tři aerodynamické sety karosérie podle druhu trati a potřebného přítlaku. Jezdecké složení je stejné jako loni. S číslem 1 pojedou jezdci Timo Bernhard (DE), Brendon Hartley (NED) a Mark Webber (AUS), a s číslem 2 Romain Dumas (FRA), Neel Jani (CH) a Marc Lieb (DE). Porsche je určitě favoritem na celkové vítězství.

        Toyota po loňské blamáži, kdy nedokázala rychlostně Porsche ani Audi konkurovat, postavila nový vůz pod označením TS050 Hybrid. Atmosférický vidlicový osmiválec 3,7 litru vyměnili za přeplňovaný vidlicový šestiválec objemu 2,4 litru s dvojitým turbem. Pro hybridní pohon použili místo dříve využívaného kondenzátoru Lithium-iontové akumulátory, stejně jako používá Porsche. To jim  umožňuje přesun do nejvyšší kategorie 8 MJ. Výkon motoru je 500 k a hybridního systému 500 k. Došlo i k částečné obměně jezdecké sestavy. S vozem č.5 pojedou jezdci Anthony Davidson (GB), Sebastien Buemi (CH) a Kazuki Nakajima (J). S vozem č.6 pojedou Kamui Kobayshi (JPN), Stéphane Sarrazin (FRA) a Mike Conway (GB). Ze sestavy byli vyřazeni Alex Wurz a Nicolas Lapierre.

WEC 2016

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Mexiko

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain


Zpět