Nejvíce kandidátů na vítězství od roku 1999

   Kalendář závodů 2015        Startovní listina Le Mans      


   3.4.2016  WEC 2015
          Po vítězství Porsche v Le Mans již tato značka nepoznala v mistrovství světa 2015 porážku. Porsche vyhrálo všechny zbývající závody i všechny kvalifikace v sezóně. Porsche se stalo vítězem Mistrovství světa výrobců 2016 a vystřídalo loňského vítěze Toyotu. Nissan se již po fiasku v Le Mans do mistrovství světa 2015 nevrátil.

Audi_1.jpg (649858 bytes)         Na Nürburgringu stály na startu v prvé řadě obě Porsche, potom obě Audi a Toyoty. Vítězné Porsche č.17 posádky Bernhard, Webber aBahrain_2.jpg (109679 bytes) Hartley zvítězilo s náskokem celého kola před svými stájovými kolegy a třetím Audi č.7 Fässler, Lotterer, Tréluyer. Pro posádku Porsche č.17 to bylo prvé vítězství v tomto roce.

         V Americkém Austinu v Texasu opět kvalifikaci ovládly Porsche, za nimi obě Audi a za nimi Toyoty. V závodu svedly obě Porsche mezi sebou vyrovnaný boj. Půl hodiny před koncem však muselo vedoucí Porsche č.18 do boxů kvůli opravě elektroinstalace a propadlo se až na 12. místo. Druhé vítězství v řadě si díky tomu odnesla posádka Porsche č.17 Bernhard, Webber a Hartley. Audi č. 7 Fässler, Lotterer, Tréluyer se po poruše Porsche posunulo na druhé místo, před své kolegy s Audi č.8. Toyoty opět nestačily a Toyota č. 1 obsadila čtvrté místo.

Cina_2.jpg (613302 bytes)         Na okruhu v Japonském Fuji se znova opakovalo postavení na startovním roštu z předchozích závodů.Fuji_1.jpg (730488 bytes) Porsche v první řadě, potom obě Audi a za nimi obě Toyoty. Závod se jel za deště a po startu se obě Porsche propadla za Audi i Toyoty. Vedení závodu se ujala posádka Fässler, Lotterer, Tréluyer  s Audi č.7. V druhé polovině závodu, když začala trať osychat, dokázaly Porsche zrychlit. Naopak u Audi č.7 udělala týmová režie chybu a předčasné přezutí na hladké pneumatiky znamenalo další nutnou zastávku k přezutí zpět na pneumatiky přechodné. Tím se Porsche dostaly do vedení závodu. Již třetí vítězství v řadě vybojovalo Porsche č.17 s jezdci Bernhardem, Webberem a Hartleyem, před týmovými kolegy, oběma Audi a Toyotami. Jezdci Porsche se tím dostali do vedení mistrovství světa.

         V předposledním závodu v čínské Šanghaji se v kvalifikaci zase opakovalo postavení z předchozích závodů. Na čele dvě Porsche potom Audi a za nimi Toyoty. Závod se jel stejně jako v Japosku za deště. Z toho důvodu proběhl start až po odjetí několika okruhů za safety carem. Lieb s Porsche č.18 dostal hned v prvním kole po staru, po drobné kolizi s Bahrain_3.jpg (146989 bytes) Audi č.7, smyk a propadl se o 30 sekund. Ve třetí hodině závodu se do čela dostala obě Audi a PorscheFuji_2.jpg (735289 bytes) č.18 se již dotáhlo na své kolegy na Porsche č.17, jedoucí na třetím místě. Odstupy však byly minimální. Mezi prvním a čtvrtým pouhé 4 sekundy. Audi č.8 se propadlo postupně na 4. místo. V čele jelo Audi č.7 před obějema vozy Porsche. Ještě před polovinou závodu dotáhl svojí stíhací jízdu na vedoucí pozici Jani s Porsche č.18, když předjel Audi č.7. V druhé polovině závodu také oschla trať a obě Porsche na čele se začaly Audinám vzdalovat. Dvě hodiny před koncem se do čela vrátilo Porsche č.17 a dotáhlo to až do čtvrtého vítězného konce v řadě. Porsche č.18 skončilo druhé a Audi č.7 třetí.

Cina_1.jpg (612353 bytes)        Poslední závod se jel v Bahrajnu. Kvalifikace se i zde odehrála v režii vozů Porsche, před Audi a Toyotami. Porsche tak uzavřelo svoji vítěznou sérii, když v sezóně 2015 Bahrain_1.jpg (1451999 bytes) vyhrálo všechny kvalifikace. 
        Audi s Porsche opět bojovaly kolo na kolo. První kdo ze souboje odpadl bylo Porsche č. 17, které muselo po půl hodině na opravu do boxů. Porsche č.18 zatím kroužilo v čele závodu. Během další hodiny se ale do čela dostala obě Audi. Před polovinou závodu skončilo s opravou v boxech i Audi č.8. V polovině tak v čele jelo Audi č.7 před Porsche č.18. Na třetím a čtvrtém místě jely obě Toyoty. Hodinu před koncem se díky menšímu počtu zastávek v boxech do čela vrátolo Porsche č.18 a dotáhlo závod do vítězného konce. Posádce Bernhard, Webber a Hartley na Porsche č.17 stačilo 5. místo k zisku titulu Mistrů světa.

WEC 2015
LMP1 

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

body

Porsche

18 + 1

33 + 1  86 + 1  43 + 1 35 + 1 43 + 1 43 + 1 35 + 1

344

Audi

35  35  54  27 33 27 27 26

264

Toyota

27 20  24  18 12 18 18 27

164

Nisan

- -  0

 -

-

-

-

-

0


  14.6.2015  Návrat Porsche na výsluní v Le Mans - 17. vítězství po 17 letech
        
Kvalifikacena 24 hodin Le Mans byla sledována s velkým napětím. Potvrdí se opravdu slabé výkony Toyoty? Udrží Porsche svoji rychlostní nadvládu? Rozjede se Nissan?

Porsche_18_1.jpg (297458 bytes)         Všechny odpovědi už známe. Porsche září a obsadilo ve startovním poli prvá tři místa. Nejrychlejší čas 3:16,887 zajel Neel Jani na Porsche č.18. Je to čas o 5 s rychlejší, než zajeli před 14 dny při testovacím dni. Proti loňsku je to čas rychlejší o 5,2 s. To je úžasné zrychlení a technický pokrok. Jako jediní se dostali pod 3:17. Tento čas představuje průměrnou rychlost 249,289 km/hod. To se již blíží nejrychlejším časům, které byly na okruhu Le Mans dosaženy. 
         Prvá dvě Porsche také překonaly dosavadní rekord stávající modifikace okruhu, který držel od roku 2008, časem 3:18,513 Stephane Sarazin na Peugeotu 908 HDi FAP.

1971_LeMans_18.jpg (276302 bytes)         Absolutně nejrychlejší čas 3:13,9 zajel v kvalifikaci v roce 1971 Pedro Rodriguez na Porsche 917 LH. Dosáhl průměrné rychlosti 250,069 km/hod. Bylo to ale na okruhu, který byl mnohem rovnější. Nebyla šikana před obloukem Dunlop, šikany na rovince Hunaudieres, zatáčky Porsche a pouze jedna šikana před cílovou rovinkou. Okruh byl tenkrát kratší o 160 m. 
WM_Le_Mans-1985-06-16-002.jpg (60725 bytes)         Zohledníme-li délku okruhu, drží absolutní rekord okruhu Hans Joachim Stuck, který v kvalifikaci v roce 1985 zajel s Porsche 962 čas 3:14,80, což znamenalo průměrnou rychlost 251,815 km/hod. V tu dobu již byly zatáčky Porsche a dvojitá šikana Ford před cílem, ale stále nebyla šikana před obloukem Dunlop, ani šikany na rovince Hunaudieres. Při zvážení této skutečnosti lze považovat letošní Porsche 919 Hybrid za nejrychlejší vůz na okruhu Le Mans v historii.

         Za tři Porsche se na start postavily tři vozy Audi. Také Audi dokázalo svůj loňský nejlepší čas zlepšit o 3,4 s. I u Audi byl vidět veliký pokrok proti loňsku.

         Zatím není zřejmé, co se děje ve stáji Toyota. Letoční vozy nedosahují ani časy z loňského roku a ztrácí na jeno kolo skoro 2 sekundy. Možná to je opatření týmu na zvýšení spolehlivosti. Toyota má posádky z velmi zkušených a rychlých jezdců, ale bez perfektního vozu je šance na vítězství malá.

Rebellion_13_1.jpg (450875 bytes)         Standartní velmi slušný výkon předvedly oba vozy stáje Rebellion. Proti loňsku také dokázaly zrychlit skoro o 3 sekundy. Letošní vozy vyměnily atmosférické osmiválcové vidlicové motory Toyota obsahu 3,4 l za přeplňované šestiválcové vidlicové motory AER obsahu 2,6 litru. AER je zkratka britské firmy Advanced Engine Reserch. Vozy Rebellion byly nejrychlejší v kategorii nehybridních vozů LMP1.

AstonMartin_99_1.jpg (1693552 bytes)         Nové vozy Nissan Nissmo jsou zatím daleko za slibovanými výsledky. Jejich časy na kolo jsou srovnatelné s vozy kategorie LMP2. Největším kamenem úrazu tak bude kromě spolehlivosti i rychlost.

        V kategorii GT lze opět očekávat vyrovnaný boj. Znova se střetnou 4 tovární týmy Aston Martin, Ferrari, Chevrolet a Porsche. V kvalifikaci se jako nejsilnější ukázaly vozy Aston Martin, ale Ferrari se drželo v těsném závěsu. O vyrovnanosti svědčí to, že prvních 8 vozů se vešlo do 1,7 s rozdílu v čase na kolo. Zajímavé je, že časy na kolo v kvalifikaci byly o malinko pomalejší než v loňském roce.

  číslo  

vůz

jezdci

kval. 2015 odstup kval. 2014 rozdíl
1. 18 LMP1 H Porsche 919 Dumas, Jani, Lieb 3:16,887   3:22,146 -5,259
2. 17 LMP1 H Porsche 919 Bernhard, Webber a Hartley 3:17,767  0,880 3:22,908 -5,141
3. 19 LMP1 H Porsche 919 Hülkenberger, Bamber a Tandy 3:18,862 1,975    
3. 8 LMP1 H Audi R18 Di Grassi, Duval, Jarvis 3:19,866 2,979 3:25,814 -5,948
5. 7 LMP1 H Audi R18 Fässler, Lotterer, Tréluyer 3:20,561 3,674 3:24,276 -3,715
6. 9 LMP1 H Audi R18 Albuquerque, Bonanomi, Rast 3:20,997 4,110 3:23,271 -2,274
7. 2 LMP1 H Toyota TS040 Wurz, Sarrazin, Conway 3:23,543 6.656 3:21,789 1,754
8. 1 LMP1 H Toyota TS040 Davidson, Buemi, Nakajima 3:23,767 6,880 3:22,523 1,244
9. 12 LMP1 Rebellion R-One Prost, Heidfeld, Beche 3:26,874 9,987  3:29,763 -2,889
10. 13 LMP1 Rebellion R-One Imperatori, Kraihamer, Abt 3:28,930 12,043 3:32,608 -3,678
11. 4 LMP1 CLM P1/01 Trummer, Kaffer, Monteiro 3:36,825 19,938    
12. 22 LMP1 H Nissan Nismo Tincknell, Krumm, Buncombe 3:36,995 20,108    
13. 23 LMP1 H Nissan Nismo Pla, Mardenborough, Chilton 3:37,291 20,404    
14. 47 LMP2 KCMG Howson, Bradley, Lapierre 3:38,032 21,145    
34. 99 GTE Pro Aston Martin Rees, MacDowall, Stanaway 3:54,928 38,041    
35. 51 GTE Pro Ferrari 458 Italia Bruni, Vilander, Fisichella 3:55,025 38,138 3:53,700 1,325
36. 98 GTE Pro Aston Martin Dalla Lana, Lamy, Lauda 3:55,102 38,215    
37. 97 GTE Pro Aston Martin Turner, Mücke, Bell 3:55,466 38,579 3:54,891 0,575
38. 71 GTE Pro Ferrari 458 Italia Rigon, Calado, Beretta 3:55,582 38,695    
39. 95 GTE Pro Aston Martin Sorensen, Thiim, Nygaard 3:55,783 38,896    
40. 63 GTE Pro Chevrolet Corvette Magnussen, Garcia, Briscoe 3:55,963 39,076 3:54,777 1,186
41. 91 GTE Pro Porsche 911 RSR Lietz, Christensen, Bergmeister 3:56,618 39,731 3:55,516 1,102

         V závodu se mezi Porsche a Audi odehrála strhující bitva. Zpočátku se Audi držely vedoucích Porsche jako klíště a po dvou hodinách se dokonce dostal Lotterer s Audi č.7 do čela. Zbrzdil jej však defekt pneumatiky. Jeho stíhací jízdu za start.jpg (533411 bytes)Porsche_19_3.jpg (140525 bytes)Porsche převzal Albuquerque na Audi č.9. Přitom časem 3:17,647 zajel nový rekord okruhu dosažený v závodě. Večer se dostal do vedení. Technické problémy však postupně všechna Audi poslaly do boxů, zatím co posádka Porsche č.19 Hülkenberger, Bamber a Tandy jela dostatečně rychle, spolehlivě a pravidelně. Tím se v noci dostala do vedení a to si uhájila, s náskokem jednoho kola na Porsche č.17, až do cíle. Tři hodiny před koncem závodu dokázal ještě Lotterer zlepšit rekord okruhu na 3:17,475, ale kvůli potížím s hybridním systémem to pro jeho Audi č.7 nestačilo na lepší než třetí místo v cíli. 
         Pro Porsche je to úžasný návrat mezi elitu vytrvalostních závodů po 17 letech, a zároveň je to jejich 17. vítězství v Le Mans. Všechny tři posádky Porsche si užili svoji chvíli slávy. Porsche č.17 bylo nejrychlejší v testovacím dnu, Porsche č.18 v kvalifikaci a Porsche č.19 zvítězilo v závodu. Samozřejmě to poslední zcela zastiňuje vše ostatní a pro všechny tři jezdce je to  vrchol jejich dosavadní kariéry.

         V kategorii GT, po problémech Astonů Martin, Porsche a Ferrari, zvítězila jediná startující Corveta. Druhá Corveta nemohla startovat, protože s ní v kavalifikaci havaroval Magnusen, a vůz byl natolik poškozen, že nemohl startovat.

  číslo  

vůz

jezdci

kol
1. 19 LMP1 H Porsche 919 Hülkenberger, Bamber a Tandy 395
2. 17 LMP1 H Porsche 919 Bernhard, Webber a Hartley 394
3. 7 LMP1 H Audi R18 Fässler, Lotterer, Tréluyer 393
4. 8 LMP1 H Audi R18 Di Grassi, Duval, Jarvis 392
5. 18 LMP1 H Porsche 919 Dumas, Jani, Lieb 391
6. 2 LMP1 H Toyota TS040 Wurz, Sarrazin, Conway 387
7. 9 LMP1 H Audi R18 Albuquerque, Bonanomi, Rast 387
8. 1 LMP1 H Toyota TS040 Davidson, Buemi, Nakajima 386
9. 47 LMP2 KCMG Howson, Bradley, Lapierre 358
17. 64 GTE Pro Chevrolet Corvette Gavin, Milner, Taylor 337
20. 72 GTE Am Ferrari 458 Italia Shaitar, Bertolini, Basov 332
21. 71 GTE Pro Ferrari 458 Italia Rigon, Calado, Beretta 332
22. 77 GTE Am Porsche 911 RSR Dempsey, Long, Seefried 331

           Ve WEC se vedení po vítězství v Le Mans ujalo Porsche. 

WEC 2015
LMP1 

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

body

Porsche

18 + 1

33 + 1  86 + 1          

140

Audi

35  35  54          

124

Toyota

27 20  24          

71

Nisan

- -  0          

0


    10.6.2015  Testovací den v Le Mans
        
Slavné Le Mans se nezadržitelně blíží a tak si připomeňme technické parametry hlavních favoritů v nejvyšší třídě LMP1.

vozy LMP1 2015 Porsche Audi Toyota Nissan
vůz 919 Hybrid R18 e-tron quatro TS040 Hybrid GT-R LM Nismo
motor V4 turbo V6 TDI turbo V8 V6 turbo
objem motoru 2,0 litru 4,0 litru 3,7 litru 3,0 litru
palivo benzin diesel benzin benzin
výkon 900 k 830 k 1000 k 1270 k
rekuperační systém lithium-iontová baterie setrvačník superkondenzátor setrvačník
třída 8 MJ 4 MJ 6 MJ 2 MJ
nádrž 68,3 litru 54,2 litru 68,3 litru 68,3 litru
hmotnost 870 kg 870 kg 870 kg 870 kg

Sport_24H_du_Mans_preparation_001.jpg (227657 bytes)         IMG_20150530_092325.jpg (151232 bytes)        a8ec3816-85ff-4e80-b22c-1cdad05c7310_teaser_720x406x2.jpg (271839 bytes)         

Výsledky testování jsou zajímavé. Vozy opět zrychlily a dosažené časy na kolo byly rychlejší než loni. Přehled je v následující tabulce.

číslo

vůz

jezdci

testování 2015 odstup kvalifikace 2014 rozdíl
17 Porsche 919 Bernhard, Webber a Hartley 3:21,061   3:22,908   - 1,847
18 Porsche 919 Dumas, Jani, Lieb 3:21,945 0,884 3:22,146   - 0,201
9 Audi R18 Albuquerque, Bonanomi, Rast 3:22,307 1,246 3:23,271   - 0,964
19 Porsche 919 Hülkenberger, Bamber a Tandy 3:22,322 1,261    
7 Audi R18 Fässler, Lotterer, Tréluyer 3:22,556 1,495 3:24,276   - 1,720
8 Audi R18 Di Grassi, Duval, Jarvis 3:23,179 2,118 3:25,814   - 2,635
1 Toyota TS040 Davidson, Buemi, Nakajima 3:25,321 4,260 3:21,789     3,532
2 Toyota TS040 Wurz, Sarrazin, Conway 3:26,929 5,868 3:22,523     4,406
23 Nissan Nismo Pla, Mardenborough, Chilton 3:43,383 22,322    

         Nejrychlejší byli jezdci vozů Porsche. Nejlepší čas 3:21,061 zajela posádka Porsche č.17.  Dosažený čas byl o 0,8 s porsche_17.jpg (297917 bytes)rychlejší než loňský nejlepší kvalifikační čas dosažený vozem Toyota. Červené Porsche je opravdu nádherné. Druhý nejlepší čas zajela posádka Porsche č.18. Proti loňské Nissan-GT-R-LM-Nismo-23-test-Le-Mans.jpg (129785 bytes)kvalifikaci se Porsche dokázaly zrychlit o více jak 1 sekundu. Dá se předpokládat, že kvalifikační časy budou ještě rychlejší. Nejlepší čas mezi vozy Audi dosáhla posádka vozu č.9. Audi se proti loňské kvalifikaci také zrychlily téměř o 1 sekundu. 
         V porovnání s tím, se zdají téměř neuvěřitelné dosažené časy vozů Toyota. Jeden z vozů byl o 3,5 sekundy a druhý dokonce o 4,5 sekundy pomalejší než loni. To je nepochopitelné. 
         Při testovacím dnu v Le mans jsme také mohli poprvé vidět nové vozy Nissan Nismo. Jejich výsledky jsou však zatím žalostné a silně připomínají nešťastné a zcela neúspěšné prototypy Aston Martin AMR-One v roce 2011, které odpadly hned na začátku závodu.


  30.5.2015  2. závod WEC ve Spa získalo Audi
          V belgickém Spa se jel druhý závod letošního vytrvalostního mistrovství světa. 
         Audi zde představilo verzi letošního vozu R18 e-tron quatro v aerodynamické úpravě s malým přítlakem, speciálně postavenou pro Le Mans. Jsou zde vidět patrné rozdíly v tvarování předních blatníků, světel, předních vstupních otvorů vzduchu, zadního křídla, zrcátek a další. To vše s cílem snížit odpor vozu a zvýšit rychlost na úkor přítlaku, který není v Le Mans tak důležitý. Dva vozy číslo 7 a 8 startovaly v konfuguraci pro Le Mans a třetí vůz číslo 9 v konfiguraci s větším přítlakem.

verze 2015                             verze pro Le Mans 2015

Audi r18.jpg (132878 bytes)   Audi spa2_.jpg (86020 bytes)
audi-r18-spec2015-07.jpg (209659 bytes)   
Audi r18_2.jpg (409984 bytes)    Audi spa3.jpg (62185 bytes)
    Audi spa4.jpg (135595 bytes)

         Také Porsche v posledním závodu před Le Mans nasadil tři vozy s kompletními posádkami. Jak ukázal průběh porsche spa.jpg (128326 bytes)kvalifikace, vozy Porsche byly nejrychlejší. Obsadily prvá tři místa. Stejně jako v Silverstone byla nejrychlejší posádka vozu č.17 Bernhard, Webber a Hartley časem 1:54,767. Druzí byli Hulkenberger, Bamber a Tandy s vozem č.19 a třetí Dumas, Jani a Lieb s vozem č.18. Z konkurence byli nejrychlejší Fassler, Lotterer a Tréluyer s Audi č.7 s časem 1:55,540. V kvalifikaci se nedařilo vozům Toyota, které startovaly až z 6. a 7. místa.

         Vlastní závod se jel za sucha. Na čele se usadily všechny tři Porsche, následovány dvěma Audi a Toyotami. Po třinácti minutách přišlo Porsche o vůz č.19. Při předjíždění se střetl s Porsche GT č.91, které mu nenechalo v zatáčce dostatek místa, a narazil do svodidel. Opravou ztratil 2 kola. 
spa start.jpg (313457 bytes)         V čele jel Hartley s Porsche č.17, který si po půl hodině vypracoval 10 s náskok na druhé Porsche č.18 řízené Liebem. Audi č.7, které řídil od startu Fässler, se drželo těsně za Porsche na třetím místě jako klíště. Čtvrté Audi č.8 ztrácelo 12 s. Nejlepší Toyota na čtvrtém místě ztrácela již 25 s.
         První zastávky v boxech proběhly po třičtvrtě hodině závodu. Vedoucí spa start 2.JPG (852721 bytes)vozy měnily také pneumatiky a obě vedoucí Porsche i jezdce. Před zastávkou v boxech ještě udělal chybu Hartley na vedoucím Porsche č.17, když nedobrzdil do cílové šikany, a následně místo aby se vrátil na trať, si zkrátil trasu průjezdem přes stanoviště sportovních komisařů. Vedení závodu to vyhodnotilo jako ohrožení a potrestalo posádku trestem 15 s Stop and Go. To samozřejmě znamenalo ztrátu vedoucí pozice a propad na druhé místo. Po hodině a půl závodu potkala Porsche č.17 nutná oprava tlumiče a to znamenalo definitivní ztrátu šance bojovat o vedoucí místo. Vůz se vrátil na trať na 7. místě se ztrátou celého kola.

spa_18_1.jpg (470270 bytes)         V čele závodu jelo bezchybně poslední Porsche č.18, které mělo v polovině závodu náskok 28 s před druhým Audi č.7 a více jak minutu před třetím Audi č.8. Závady potkaly také Audi č.8, které muselo do boxů kvůli opravě převodovky a Toyotu č.1, kde museli opravovat elektroniku. V boji o vítězství tak zůsalo pouze Porsche č.18 a Audi č.7.

        Technici Audi, když viděli, že Porsche je rychlejší, se rozhodli pro změnu taktiky. Při prvních třech zastávkách měnily vozy Porsche i Audi také pneumatiky. Při čtvrté zastávce Audi č.7 pouze dotankovalo. Porsche č.18 měnilo i pneumatiky a navíc se zastávka mírně protáhla. To znamenalo rozdíl v délce zastávky 36 s. To stačilo, aby se Audi č.7 ujalo vedení s náskokem 10 s. Lieb, který v tu dobu řídil Porsche č.18, se však na nových pneumatikách k vedoucímu Lottererovi rychle přibližoval a nakonec jej i dohonil. Předjet jej se mu ale nepodařilo. 
spa_2_1.jpg (424229 bytes)        Při další zastávce již Audi muselo pneumatiky vyměnit. Do vozu zasedl místo Lotterera Treluyer. Naopak Porsche se rozhodlo následovat vzor Audi a pneumatiky ani jezdce nevyměnilo. Kratší zastávka vynesla Porsche č.18 vedení 24 s. Nevyměněné pneumatiky Porsche však rychle ztrácely na přilnavosti a Treluyer se k Liebovi rychle blížil. Situace z předchozí jízdy se obrátila. Treluyer Lieba dohonil a předjel. Pneumatiky Porsche již byly na konci životnosti a tak musel Lieb již po půl hodině znova do boxů pneumatiky vyměnit. Ve voze jej vystřídal Jani. Náskok Treluyera na Audi č.7 se tím spa_7_18.JPG (650676 bytes)zvýšil na 1 minutu a 6 s. Bylo to jako na houpačce. Nyní byl na nových pneumatikách zase rychlejší Jani s Porsche č.18 a náskok Treluyera stahoval. Treluyer při své zastávce v boxech pouze dotankoval a udržel se v čele s náskokem 12 s. Jani se ale pořád blížil a nakonec Treluyera předjel. Musel však ke své poslední zastávce. Pouze dotankoval, ale přišel o vedení a ztrácel 50 s. Do konec závodu zbývala půl hodina. 

         Audi č.7 čekala ještě jedna poslední zastávka. Vůz měl již za sebou dvě jízdy na stejných pneumatikách. Bylo zřejmé, že pokud Audi bude měnit pneumatiky ztratí vedení a pravděpodobně i vítězství v závodu. Proto to riskli a vůz pouze dotankovali. Protože stačilo palivo jen na půl hodiny závodu, byla i zastávka o 10 s kratší. Treluyer tak pokračoval i třetí jízdu na stejných pneumatikách a udržel se v čele s náskokem 13 s. Bylo to hop nebo trop. Pneumatiky Audi nakonec vydržely, a protože i pneumatiky Porsche za sebou měly hodinu závodu, nedokázal Jani náskok Audi snížit.

spa_7_1.jpeg (282678 bytes)         Své druhé letošní vítězství si odnesla posádka Audi č.7 Fässler, Lotterer, Tréluyer. Druhé místo, také stejně jako v prvním závodu v Silverstone, obsadila posádka Porsche č.18 Dumas, Jani, Lieb.
         spa_audi_2.jpg (479385 bytes)
I když byly Porsche nejrychlejšímy vozy, dosáhly max. rychlosti 319 km/hod., nedokázaly kvůli havárii, technickým závadám a vyššímu opotřebení pneumatik Audi porazit. Audi byly pomalejší, hlavně při akceleraci, i max. rychlost měly pouze 309 km/hod.. Přesto zvítězily a to díky menšímu opotřebení pneumatik a kratšímu času v boxech. Vítězné Audi měnilo pneumatiky pouze 4x, zatím co druhé Porsche 5x. Celkem strávilo Audi č.7 v boxech o 40 s méně času než Porsche č.18. Při rozdílu 13 s v cíli je jasné čím Audi zvítězilo. Velkým zklamáním byl výsledek a výkony vozů Toyota. Jezdci na Toyotách nedokázali s vozy Porsche ani Audi držet krok a byli na trati snadno předjížděni. Kde je jejich loňská nadvláda? Zdá se, že zatím co u Porsche a Audi udělali od loňska obrovský kus práce, u Toyoty usnuli na vavřínech.

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

kol

1

1

7

LMP1

Audi R 18 e-tron quattro

Audi Sport Team Joest

Fässler, Lotterer, Tréluyer

 176

2 2 18 LMP1

Porsche 919 Hybrid 

Porsche Team

Dumas, Jani, Lieb 

 176

3 3 17 LMP1

Porsche 919 Hybrid 

Porsche Team

Bernhard, Webber a Hartley 

 175 

4 4 9 LMP1

Audi R 18 e-tron quattro

Audi Sport Team Joest

Albuquerque, Bonanomi, Rast 

 174

5 5 2 LMP1

Toyota TS 040 Hybrid

Toyota Racing

Wurz, Sarrazin, Conway

 173

6 6 19 LMP1

Porsche 919 Hybrid 

Porsche Team

Hülkenberger, Bamber a Tandy 

 173 

GTE Pro

16 1 99 GTE Pro Aston Martin Vantage V8  Aston Martin Racing

MacDowall, Rees, Stanaway

151
17 2 92 GTE Pro Porsche 911 RSR Porsche Team Manthey 

Makowiecki, Lietz

151
18 3 91 GTE Pro Porsche 911 RSR Porsche Team Manthey

Müller, Estre

151
19 4 51  GTE Pro 

Ferrari F 458 Italia

AF Corse

Bruni, Vilander

151

         V kategorii GTE Pro zvítězil Aston Martin.

WEC 2015
LMP1 

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

body

Audi

35  35            

70

Porsche

18 + 1

33 + 1            

53

Toyota

27 20            

47


  19.4.2015  1. závod WEC v Silverstone získalo Audi
          V anglickém Silverstone se jel první závod letošního vytrvalostního mistrovství světa. Ve volných trénincích byli nejrychlejší jezdci s vozy Audi R18 e-tron quattro. 

          Audi představilo vylepšený loňský model, především je aerodynamicky upravena přední část karosérie, kde přibyly velké vstupní otvory vzduchu a kvůli tomu byla upravena světla. Audi také letos pojede v kategorii akumulace energie do 4 MJ na jedno kolo. Je to dvojnásobek proti loňsku, ale zároveň pouze polovina proti Porsche. Loňský model Audi ve druhé polovině sezony nestačil na své soupeře. Vypadá to, že technici Audi udělali ohromný kus práce a jejich vůz je opět konkurenceschopný a brousí si zuby na další vítězství v Le Mans.

audi-r18-e-tron-quattro-2014.jpg (462077 bytes)     audi-r18-spec2015-07.jpg (209659 bytes)
2014                                                   2015 
audi-r18-e-tron-quattro-2014-2.jpg (734786 bytes)      R18 2015_.jpg (104304 bytes)

         Ve vlastní kvalifikaci předvedli své kvality jezdci a vozy Porsche. Jako jediní se dostali s časem na kolo pod 1 minutu a 40 sekund. Nejrychlejší čas 1:39,534 zajel Brendon Hartley s Porsche č.17 a vybojoval tím první místo na startu. Druhé Porsche startovalo také z první řady. Třetí nejlepší čas zajela posádka Di Grassi , Duval a Jarvis na Audi č.8. Nejlepší Toyota č.1 s posádkou Davidson, Buemi a Nakajima startovala jako čtvrtá.

start.JPG (931592 bytes)        18_.jpg (272110 bytes)Po startu si obě Porsche udržela vedoucí pozici. V čele jel Webber s Porsche č.17. Za nimi bojovaly Audi s Toyotama. Po deseti minutách již měly Porsche náskok 5 sekund. Treluyerovi na Audi č.7 se hned po startu nepodařilo zařadit rychlost a propadl se o několik míst zpět. Svoji ztrátu však brzo dohnal. Po hodině závodu vedl stále Webber s náskokem již 16 sekund na týmového kolegu. Třetí jela Toyota č.1 a za ní obě Audi. Toyota č.2 byla šestá.
         Obě Audi se na začátku druhé hodiny dostaly před Toyotu č.1, na třetí a čtvrté místo. Po hodině a půl skončil závod pro vedoucího Marka Webbera. Zajel do boxů a opustil vůz. Na voze došlo k poruše převodovky. Po vynikající jízdě to byl smutný konec.

1.jpg (598332 bytes)         Audi se hnaly jak honicí psy za nyní vedoucím Porsche č.18. Při této stihací jízdě si Audi č.8 poškodilo zadní křídlo o vůz soupeře a muselo opravovat do boxů. Fantastickou jízdu předváděl Treluyer s Audi č.7. Rychle se dotáhl k vedoucímu Porsche 18.JPG (711255 bytes) č.18. Během několika kol stáhl jeho náskok a dostal se do čela závodu. V zápětí však musel zajet tankovat do boxů. Porsche jej brzo následovalo. Oba vozy měnily i jezdce. Do čela závodu se tím dostala Toyota č.2, která ještě podruhé v boxech nebyla. Když vyjeli zpět na trať, úžasný souboj Janiho na Porsche č.18 a Fässlera na Audi č.7 pokračoval. Oba jezdci se vzájemně mnohokrát předjeli. Audi bylo rychlejší na brzdy a Porsche zase při akceleraci ze zatáček. To byla nejkrásnější část celého závodu.
        Na konci druhé hodiny závodu byl v čele Jani na Porsche č.18 s náskokem 0,24 s na druhého Fasslera na Porsche č.7. Třetí Davidson na Toyotě č.1 měl ztrátu 20 sekund. 
18+7.jpg (765431 bytes)         Při dalších zastávkách se opět u Porsche a Audi měnili jezdci. Do Porsche usedl Dumas a do Audi Lotterer. Lotterer se ukázal jako lepší jezdec a začal se Dumasovi na Porsche č.18 vzdalovat. Na čele je vystřídal Davidson s Toyotou č.1, který měl kratší zastávku a měl náskok 10 sekund. Během půl hodiny se Lotterer na Audič.7 na vedoucího Davidsona dotáhl, předjel ho a dostal se do čela. Na třetího Dumase na Porsche č.18 získal Lotterer náskok 10 sekund. Jel opravdu bezvadně. Davidson nedokázal s Lottererem držet krok a ze zadu se k němu blížil Dumas s Porsche. V tu dobu byl závod ve své polovině.

7.jpg (688438 bytes)        Po dalších zastávkách v boxech vedl Lotterer s Audi č.7 s náskokem 32 s na druhého Nakajimu na Toyotě č.1 a 45 s na třetího Lieba na Porsche č.18. 
        Hodinu před koncem závodu zastavili Lotterer a Nakajima tankovat a střídat jezdce. Jani s Porsche, který vydržel na trati déle, se tím dostal těsně za vedoucího Fässlera, který vystřídal v Audi Lotterera. Zopakovali si souboj z druhé hodiny závodu. Opět projížděli zatáčky vedle sebe kolo na kolo a střídali se ve vedení. Jani ale musel k poslední zastávce. Tím získal Fassler dostatečný odstup více jak 1 minuty a i když musel ještě na rychlou zastávku na dotankování, vedení si již udržel až do cíle. 

         Závod v podstatě rozhodl Lotterer, který ve střední části závodu dokázal s Audi č.7 najet na Dumase s Porsche č.18 velký náskok. Na druhém místě dojel Jani s Porsche č.18 a na třetím Buemi s Toyotou č.1. Toyota působila v tomto závodu jako nejslabší z továrních týmů a na trati nedokázala Audi ani Porsche předjet.

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

kol

1

1

7

LMP1

Audi R 18 e-tron quattro

Audi Sport Team Joest

Fässler, Lotterer, Tréluyer

 201

2 2 18 LMP1

Porsche 919 Hybrid 

Porsche Team

Dumas, Jani, Lieb 

 201

3 3 1 LMP1

Toyota TS 040 Hybrid

Toyota Racing

Davidson, Buemi, Nakajima

 201

4 4 2 LMP1

Toyota TS 040 Hybrid

Toyota Racing

Wurz, Sarrazin, Conway

 200

5 5 8 LMP1

Audi R 18 e-tron quattro

Audi Sport Team Joest

Di Grassi, Duval, Jarvis

 197 

GTE Pro

10 1 51  GTE Pro 

Ferrari F 458 Italia

AF Corse

Bruni, Vilander

172
11 2 91 GTE Pro Porsche 911 RSR Porsche Team Manthey

Lietz, Christensen

172
12 3 71 GTE Pro 

Ferrari F 458 Italia

AF Corse

Rigon, Calado

172
13 4 95 GTE Pro Aston Martin Vantage V8  Aston Martin Racing

Nygaard, Sorensen, Thiim

171

         V kategorii GTE Pro obhájili své loňské vítězství Bruni s Vilanderem na Ferrari F 458 Italia.

WEC 2015
LMP1 

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

body

Audi

35              

35

Toyota

27              

27

Porsche

18 + 1

             

19


   28.3.2015  Porsche  představilo  svůj  tým  pro  rok  2015
zoom.jpg (182134 bytes)          Při testování na francouzském okruhu Paula Ricarda představila továrna Porsche svůj letošní tým pro Mistrovství světa vytrvalostních závodů a pro Le Mans v kategorii LMP1. Vozy Porsche 919 Hybrid jsou vylepšenou verzí loňského typu. Jsou lehčí, mají vyšší tuhost, lepší ovladatelnost a aerodynamiku. Opticky je hlavní změna vidět na přední masce, kde je zůžená a zaoblená střední část karosérie. Motor zůstal benzinový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s válci do V. Motor má výkon 368 kW (500 k). Systém rekuperace energie získává energii od brzd přední nápravy a turbodmychadla, a ukládá jí do Lithium-iontových baterií. Zpětně je energie využívána v elektromotoru, který pohání přední nápravu a má výkon 292 kW (400 k). V letošním roce bude Porsche startovat v nejvyšší kategorii s možností akumulace energie až 8 MJ na jedno kolo.

2014_porsche_919_hybrid.jpg (254537 bytes)    2015-le-mans-offensive-2nd-generation-919.jpg (250135 bytes)

2014_porsche-919-hybrid-.jpg (257708 bytes)    porsche-2nd-generation-919.jpg (262528 bytes)

        Vozy Porsche budou startovat ve stejných barvách jako v loňském roce. To znamená v bílé barvě, která je tradiční barvou závodních vozů z Německa, a nápisem Porsche Intelligent Performance. Pro závod 24 hodin Le Mans, kde budou startovat tři vozy, připravila továrna Porsche jiné zbarvení. Jeden z vozů bude v normální bílé barvě, ale druhý bude červený a bude tím připomínat barvu vozu Porsche 917, který poprvé v roce 1970 zvítězil v Le Mans. Třetí vůz bude startovat v černé barvě, čímž bude připomínat blízkou technickou příbuznost s vozem Porsche 918 Spyder, který je také vybaven hybridním pohonem a jel 4.9.2013 v černých barvách, když na okruhu Nurburgring vytvořil nový rychlostí rekord pro sériové sportovní vozy.

   porsche_team.jpg (381210 bytes)    Porsche_2015_team.jpg (1462475 bytes)    Porsche_red.jpg (115806 bytes)

         Na vozech předvedených ve třech letošních barvách je zajímavé, že každý má trochu jinou karosérii. Černý vůz č.18 je loňský typ karosérie, představený před začátkem sezóny, se širokou střední částí přídě, sacími otvory vedle "čumáku", plynulým přechodem karosérie za předními blatníky a sáním vzduchu k zadním brzdám na horní náběhové straně zadních blatníků. Červený vůz č.17 má také loňskou karosérii, se kterou startovaly vozy Porsche v závodech. Má stále širokou střední část "čumáku", ale zmizely sací otvory vedle "čumáku", za předními blatníky je odskok karosérie a sání vzduchu k zadním brzdám je na spodním boku karosérie. Až třetí vůz v bílých barvách s číslem 19 je v provedení pro letošní sezónu s tym.jpg (410207 bytes)úzkou a zaoblenou střední částí předku karosérie. Přívod vzduchu k zadním brzdám se vrátil na horní náběh zadních blatníků. Nově má vůz otvory v blatnících i nad zadnímu i koly.        

         Vozy Porsche 919 Hybrid budou startovat se startovními čísly 17 a 18, a ve Spa a Le Mans ještě 19. S vozem startovního čísla 17 budou startovat Timo Bernhard, Brendon Hartley a Mark Webber. Loni startovali s vozem startovního čísla 20. Na voze se startovním číslem 18 budou startovat Marc Lieb, Romain Dumas a Neel Jani, kteří loni startovali s vozem číslo 14. S třetím vozem bude ve Spa a Le Manas startovat posádka Earl Bamber, Nico Hülkenberg a Nick Tandy.


   20.3.2015  Nový Nissan GT-R LM Nismo
         Pro letošní rok připravil Nissan nový hybridní vůz pro nejsilnější kategorii prototypů LMP1. Bude tak bojovat o absolutní vítězství v Mistrovství světa značek vytrvalostních závodů a 24 hodin Le Mans proti vozům Audi, Toyota a Porsche. Továrna Nissan vyhlásila tento projekt již v květnu loňského roku. V letošním roce nasadí dva vozy do WEC a do Le Mans dokonce vozy tři.

ni32_54cf2897eba65.jpg (382667 bytes)         Konstrukce vozu se zásadně liší od všech tří soupeřů. Nejzásadnější odlišností je uložení motoru a pohon kol. Motor tohoto vozu není uložen vzadu za jezdcem, ale ni27_54cf2897b14c6 (1).jpg (214805 bytes)vpředu. Je to řešení bežné u vozů GT, ale u prototypů je od šedesátých let velmi nezvyklé. Z hlediska rozložení hmotností a ovladatelnosti vozu je považováno za méně vhodné. Jediným, kdo obdobné řešení u svých vozů v nejvyšší kategorii prototypů použil byl tým Panoz. Jeho vozy však nedosáhly žádných výzmaných úspěchů a byly spíše atrakcí než nebezpečným soupeřem. Umístění motoru vpředu je navíc doplněno pohonem předních kol, což je řešení v závodním světě zcela nezvyklé. Konstruktéři vozu věří, že jim toto řešení přinese lepší možnost aerodynamicky vyřešit zadní část vozu, kde jim nebude překážet motor. Jestli toto řešení použil Nissan jen proto, aby se odlišil od svých soupeřů, a nebo zda opravdu věří v jeho originalitu a úspěch se můžeme jen dohadovat. Všechno se to nakonec ukáže na závodní dráze. Stejně jako loňská tříkolka Nisanu i toto řešení spíše připomíná Cimrmanovo odhalování slepých uliček.

nissan-gt-r-lm-nismo-lmp1-by-marshall-pruett-63.jpg (130983 bytes)         Přibližme si tento originální vůz blíže. V přední části vozu je instalován benzinový třílitrový vidlicový šestiválec VRX 30A Nismo s přímým vstřikováním paliva. Motor je vybaven dvěma turbodmychadly a systém KERS pro rekuperaci energie. Válce motoru nissan-gt-r-lm-nismo-lmp1-marshall-pruett-05.jpg (390701 bytes)svírají úhel 60°. Systém KERS je setrvačníkový, podobně jako u Audi R18, a má dva setrvačníky firmy Torotrak. Modul KERS se nachází u nohou jezdce. Setrvačníky získávají energii při brzdění z předních brzd. Při akceleraci pak tuto energii předávají zpět na přední kola. Přes druhý hřídel vašak mohou setrvačníky předávat energii i na zadní nápravu a vůz tak může mít pohon na všechna kola. Spalovací motor má výkon 370 kW (510 koní) a systém KERS má přídavný výkon 560 kW (760 koní). Celkem je tak pro akceleraci možno využít až 930 kW (1270 k). To dává Nissanu nejvýkonější pohon z celého startovního pole. Převodovka je pětistupňová se sekvenčním řazením pod volantem, uložená před motorem a pohánějící kola přední nápravy. Auto je vybaveno hydraulickým samosvorným diferenciálem. Veškerá elektronika včetně řídicí jednotky pochází od Cosworthu. 

ni20_54cf289602616.jpg (236255 bytes)           ni22_54cf28968ceb2.jpg (293142 bytes)           nissan-gt-r-lm-nismo-lmp1-by-marshall-pruett-58.jpg (222437 bytes)

         Pneumatiky dodává francouzský Michelin. Vzhledem k pohonu přední nápravy a umístění motoru vpředu jsou přední pneumatiky širší než zadní. Přední náprava je více zatížena. Přední pneumatiky mají šířku 360 mm a zadní pouhých 230 mm. Obuty jsou na šestnáctipalcových hořčíkových kolech BBS. Vůz má hmotnost 880 kg. Palivová nádrž má objem 68 l. Karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken, čelní sklo z polykarbonátu. Vůz měří na délku 4645 mm, na šířku 1900 mm a výšku 1030 mm.

ni31_54cf2897d0caa (1).jpg (206182 bytes)ni34_54cf289813da9 (1).jpg (187534 bytes)        Původně počítal Nissan s nasazením dvou vozů do celé sezóny WEC, ale nyní vyhlásil, že se plně soustředí na testy před Le Mans, a 24 hodin Le Mans tak bude jeho premiérou. To je další velice odvážný krok.
        Mezi hlavní jezdecké hvězdy nového týmu bude bezesporu patřit Mark Gené, který v Le Mans zvítězil v roce 2009 s Peugeotem a loni dojel s Audi na druhém místě. Dalším známým jezdcem bude Olivie Pla, který v Le Mans startoval v kategorii LMP2.


  20.3.2015  Seriál  World  Endurance  Championship  2015
        
Letošní ročník vytrvalostního mistrovství stvěta má stejně jako loňský ročník osm závodů. Došlo však k některým změnám. Seriál začíná 12. dubna závodem v anglickém Silverstone. Dále následuje belgické Spa a potom vrchol sezóny ve francouzském Le Mans. Po Le Mans je nově zařazen závod na německém okruhu Nürburgring. Dále následují závody v USA, Japonsku a Číně. Posledním letošním závodem je závod v Bahrainu. V letošním kalendíři chybí závod v Brazílii, který končil loňskou sezónu a který byl nahrazen závodem v Německu.

WEC 2015

Silverstone

Spa 

Le Mans

Nürburgring

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain


  20.2.2015  Tom Kristensen ukončil závodní kariéru
   
    Při loňském posledním závodu v Brazílii oznámil nejslavnější jezdec z Le Mans Tom Kristensen ukončení své kristensen.jpg (703706 bytes)kristensen_.jpg (97226 bytes)závodnické kariéry. Na svém voze Audi měl při svém posledním závodu nadpis "Děkujeme Tome - Pan Le Mans".  Ve svých 47 letech získal v Le Mans 9 vítězství, což se nikomu jinému nepodařilo. Druhým nejlepším jezdcem je Jacky Ickx, který dosáhl pouze 6 vítězství. Kristensen tak ukončil jednu významnou etapu vytrvalostních závodů. První vítězství dosáhl v roce 1997. Svoji další kariéru spojil se značkou Audi, na jejichž vozech dosáhl sedmi vítězství. V osobě Toma Kristensena odešla do závodnického důchodu opravdová jezdecká legenda, která každoročně přilákala do Le mans tisíce svých fanoušků, především z Dánska, odkud Tom Kristensen pochází.


Zpět