Nové předpisy, nové logo a nový tým Porsche v nejvyšší kategorii !!!

   Kalendář závodů 2014        Startovní listina Le Mans          Starší články 


    20.2.2015  Toyota  zvítězila  ve  vytrvalostním  mistrovství  světa  2014
   
    Po loňské a předloňské porážce od Audi se letos podařilo Toyotě zvítězit ve třetím ročníku Vytrvalostního mistrovství světa značek - World Endurance Championship. Pro Toyotu to byla alespoň satisfakce za třetí porážku v Le Mans.

USA.JPG (670612 bytes)        Po Le Mans se jelo ještě pět závodů. První z nich byl závod 6 hodin Ameriky na okruhu v Austinu v Texasu. Kvalifikaci vyhrála posádka Davidson, Buemi a Lapierre s vozem Toyota č.8. Z druhého a třetího místa startovaly oba vozy Porsche 919. Až ze čtvrtého místa odstartovala vátězná posádka Audi z Le mans Fässler, Tréluyer a Lotterer.
         Startovalo se za slunného počasí a na začátku závodu se v čele usadily obě Toyoty. USA_1.jpg (116966 bytes) Zezadu na ně začalo dotírat Audi č.2. Obdobně jako v Le Mans se hodinu a půl po startu spustil silný déšť. Obě Toyoty, ale i většina dalších vozů, měly s mokrou tratí velké problémy. Pořadatelé museli kvůli vodě závod na hodinu přerušit. Po opakovaném startu ztrácely Toyoty na vedení celé kolo. Jezdci Audi zvládli mokrou trať nejlépe a usadili se v čele. Do vítězného konce dotáhla svoji jízdu posádka Fässler, Tréluyer a Lotterer na Audi č.2 a zopakovala tak své vítězství z Le mans. Druhé Audi obsadilo druhé místo. Až třetí byla Toyota č.8. Porsche obsadily 4. a 5. místo. Audi se dostalo do čela WEC před Toyotu.

WEC-Fuji.jpg (937275 bytes)         V pátém závodu 6 hodin Fujina domácém okruhu v Japonsku chtěla Toyota odčinit předchozí dvě porážky. V kvalifikaci byla opět nejrychlejší posádka Toyoty č.8 Davidson a Buemi, před oběma vozy Porsche. Audi byly v továrních prototypech nejpomaljší a startovaly z 5. a 6. místa. 
         Toyoty byly v závodě zcela suverénní, vedly celý závod a dosáhly dvojitého vítězství s náskokem celého kola. Vítězství si odnesla posádka Davidson a Buemi s Toyotou č.8. Dobrý výsledek dosáhly i oba vozy Porsche, které dojely na 3. a 4. místě a dokázaly, že jejich spolehlivost se zvyšuje. Úspěšnější byla posádka Porsche č.20 Bernhard, Hartley a Webber, která vystoupila na stupně vítězů. Obě Audi sice dojely do cíle, ale zbylo na ně, stejně jako v kvalifikaci, až 5. a 6. místo.  Toyota se vrátila do čela WEC.

shanghai.jpg (478307 bytes)         Šestým závodem byl závod 6 hodin Šanghaje v Číně. V kvalifikaci byli mejrychlejší Dumas, Jani a Lieb s Porsche č.14. Bylo to jejich druhé vítězství v kvalifikaci. Poprvé byli nejrychlejší při závodě ve Spa. Ukázalo to na dále se zlepšující kondici vozů Porsche 919 Hybrid. Na druhé místo dosáhli Davidson a Buemi s Toyotou č.8. Třetí bylo druhé Porsche č.20. Audi byly znova nejpomalejší a patřilo jim až 5. a 6. místo.
         Bezchybnou jízdu v závodě znova předvedly oba vozy Toyota. V cíli dojely stejně jako v japonsku na prvních místech a s náskokem celého kola na své soupeře. Již čtvrté letošní vítězství dodáhla posádka Toyoty č.8 Davidson a Buemi. Na třetím místě dojelo opět Porsche, tentokrát však vůz č.14 s posádkou Dumas, Jani a Lieb. Na Audi zbylo 4. a 5. místo. Audi bylo již druhý závod bez stupňů vítězů.

bahrain.jpg (343568 bytes)         Předposlední závod 6 hodin Bahrajnu znova potvrdil stoupající výkony vozů Porsche. Kvalifikaci opět vládka posádka Dumas, Jani a Lieb s Porsche č.14. I na dalších místech startovního roštu se seřadily vozy obdobně jako v Číně. To znamená v pořadí Toyota č.8, Porsche č.20, Toyota č.7 a Audi č.2.
         V závědě musel být u Toyoty č.8 měněn alternátor a posádka tak přišla o vedení a další možné vítězství. Přesto Toyota v závodě dominovala a své první vítězství se odnesla posádka Toyoty č.7 Sarrazin, Wurz a Conway. Další dvě místa na stupních vítězů obsadily posádky vozů Porsche. Na druhém místě dojeli Dumas, Jani a Lieb na Porsche č.14, a na třetím Bernhard, Hartley a Webber na Porsche č.20. Nejlepší Audi č.2 dojelo na 4. místě. Audi č.1 na 5. místě.

brazilie.jpg (425360 bytes)         Poslední závod 6 hodin Sao Paula v Brazílii se jel na konci listopadu. V kvalifikaci excelovalo Porsche. Obsadilo první dvě místa. Nejrychlejší byli jezdci vozu Porsche č. 20 Bernhard, Hartley a Webber. Dumas, Jani a Lieb startovali jako druzí. Nejrychlejší Toyota č.8 startovala z 3. místa před Audi č.2 a Toyotou č.7.
         I v závodu Porsche udrželo dostatečnou rychlost a spolehlivost a Dumas, Jani a Lieb na voze č.14 vybojovali pro Porsche první vítězství v závodech vytrvalostního mistrovství světa. Na druhém místě dojela Toyota č.8 a na třetím Audi č.1. 

toyota.jpg (776013 bytes)         Potvrdila se, celou sezónu zlepšující výkonnost nových vozů Porsche 919 Hybrid. Vyrovnaly náskok nejrychlejších vozů Toyota. Naopak Audi po úspěchu v Le Mans a USA již žádného dobrého výsledku nedosáhly. Že by to byl začátek definitivního ústupu Audi z výsluní? V Mistrovství světa zvítězila značka Toyota, jejíž vozy zvítězily v pěti závodech a čtyřikrát startovaly z prvního místa. Na druhém místě skončila značka Audi. Vozy Audi zvítězily pouze dvakrát, ale jedno vítězství bylo v nejprestižnějším závodu v Le Mans. V kvalifikaci nezvítězily ani jednou. Nováček mistrovství značka Porsche skončila až na třetím místě s jedním vítězstvím. Čtyřikrát však zvítězla v kvalifikaci, z toho třikrát v posledních třech závodech. To ukazuje na velký výkonostní potenciál vozů Porsche, který byl v první sezóně brzděn menší spolehlivostí. To je ale úděl všech nových konstrukcí a příslib pro příští sezónu.

WEC 2014
LMP1 

Silverstone

Spa 

Le Mans

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

Interlagos

body

Toyota

43 + 1

 40

 30 + 1

 23 + 1 43 + 1 43 33 30

289

Audi

0

 28

86

 43 18 22 22 25

244

Porsche

15  20 + 1 24 22 27 23 + 1 33 + 1 25 + 1

193

         V Mistrovství světa značek vozů GT zvítězilo Ferrari. Hlavní zásluhu na tom měla posádka Ferrari 458 Italia č. 51 týmu AF Corse ve složení Bruni, Vilander, kteří zvítězili ve čtyřech závodech. V Le Mans jejich posádku doplnil Fisichella. Ferrari také čtyřikrát zvítězilo v kvalifikaci. Na druhém místě v Mistrovství světa značek vozů GT skončila značka Porsche. Vozy Porsche zvítězily ve dvou závodech a v pěti závodech obsadily druhé místo. Třetí místo zbylo na značku Aston Martin. Dosáhla sice čtyř vítězství v kvalifikaci, ale pouze dvou vítězství v závodech a to na lepší umístění nestačilo.

WEC 2014
GTE

Silverstone

Spa 

Le Mans

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

Interlagos

body

 

Ferrari

22 + 1

 40 + 1

 70 + 1  21 + 1 43 21 40 27

288

Porsche

43  20  60  30 18 43 22 26

262

Aston

21

 22  42  35 25 + 1 22 + 1 26 + 1 35 + 1

232


  6.7.2014  Vítězné tažení Audi v Le Mans pokračovalo
   
    Ani přes maximální úsilí týmu Toyoty, který přivezl do Le Mans nejrychlejší a možná i nejhezčí auto, se nepodařilo přerušit vítěznou řadu vozů Audi. Z šestnácti startů si odvážejí 13. vítězství, což je neuvěřitelně úspěšná bilance. Zdá se, že pro tým Toyoty je Le mans zakleté. Porsche, který se vrátil do nejsilnější kategorie po 16 letech, se stal málem nečekaným vítězem, když se jeho vůz objevil v čele závodu tři hodiny před koncem.

         Ale pojďme po pořádku. Celý závod byl ve znamení návratu Porsche. Také startovní čísla vozů Porsche 919 Hybrid 2014_3.jpg (446700 bytes) č. 20 a 14 připomínala letošní rok 2014. Porsche věnoval na propagaci svého návratu ohromné prostředky a úsilí a bylo to také všude vidět. Například páteční výstava milníků v historii Porsche na trati před šikanou Dunlop, kde byly k vidění Porsche 550, 914, 908, 917, 911 RS, 935, 936, 962, Dauer a GT1, byla něco úžasného. Mimořádně se také v sobotu dopoledne konal závod Porsche Cupu.

         V kvalifikaci zajel vynikající čas 3:21,879 Nakajima na Toyotě č.8 a zajistil tak sobě a Sarrazinovi s Wurzem start z první pozice.  Před druhou Toyotu se překvapivě vklínilo Porsche č.14 s posádkou Dumas, Jani, Liebb. Třetí místo tím zůstalo na Davidsona, Lapierreho a Buemiho na Toyotě č.7. I druhé Porsche č. 20 s posádkou Bernhard,  Webber, Hartley bylo rychlejší než všechny Audi a obsadilo 4. 2014_22.jpg (184280 bytes) příčku startovního roštu. Za Toyotami a Porsche se seřadily tři vozy Audi v pořadí č.3 Albuquerque, Bonanomi, Jarvis, č.2 Fassler, Lotterer, Tréluyer č.1. Di Grassi, Gené a Kristensen. Překvapením bylo umístění vozu Audi č.3 s méně zkušenými jezdci, kteří dokázali vybojovat lepší místo na startu než favorizované posádky vozů č.1 a 2.
         V posádce Audi č.1 chyběl Na staru Loic Duval, kterého po těžké havárii ve středu, ještě ve volném tréninku v zatáčkách Porsche, lékaři nepustili na start. Za své zdraví může opět děkovat úžasné konstrukci vozu Audi R18. Vůz byl zcela zničen, ale Duval vyvázl bez vážnějších zranění,  a byl druhý den propuštěn z nemocnice. Na startu jej, ale musel vystřídat náhradní jezdec Audi Marc Gené. Tým Audi musel ve velmi krátké době celé auto v podstatě znovu postavit, aby stihli alespoň poslední čtvrteční kvalifikaci. Nakonec se jim to podařilo, i když vůz startoval mezi hybridy až z posledního 7. místa. To však v Le Mans nic neznamená.

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

 čas

1

1

7

LMP1

Toyota TS 040 Hybrid

Toyota Racing

Sarrazin, Wurz, Nakajima

3:21.879

2

2

14

LMP1

Porsche 919 Hybrid

Porsche Team

Dumas, Jani, Lieb

3:22.146

3 3 8 LMP1

Toyota TS 040 Hybrid

Toyota Racing

Davidson, Buemi, Lapierre

3.22.523

4 4 20 LMP1

Porsche 919 Hybrid

Porsche Team

Bernhard, Hartley, Webber

3:22.908

5 5 3 LMP1

Audi R18 e-tron quattro

Audi Sport Team

Albuquerque, Bonanomi, Jarvis 

3:23.271

6 6 2 LMP1 Audi R18 e-tron quattro Audi Sport Team Fässler, Tréluyer, Lotterer 3:24.276
7 7 1 LMP1 Audi R18 e-tron quattro Audi Sport Team Di Grassi, Kristensen, Gené  3:25.814

LMP2

10 1 46 LMP2 Ligier JS P2 - Nissan Thiriet by TDS Racing Badey, Gommendy, Thiriet 3:37.609
11 2 38 LMP2 Zytek Z11SN - Nissan Jota Sport Dolan, Tincknell, Turvey  3:37.674
12 3 35 LMP2 Ligier JS P2 - Nissan G-Drive by OAK Racing Brundle, Mardenborough, Schulzhitskiy 3:37.892

GTE Pro

28 1 51 GTE Pro Ferrari 458 Italia AF Corse Bruni, Fisichella, Vilander 3:53.700
30 2 73 GTE Pro Corvette C7.R Corvette Racing García, Magnussen, Taylor 3:54.777
31 3 97 GTE Pro Aston Martin Vantage V8 Aston Martin Racing Turner, Mücke, Senna 3:54.891
32 4 74 GTE Pro Corvette C7.R Corvette Racing Gavin, Milner, Westbrook 3:55.190

GTE Am

29

1 81 GTE Am Ferrari 458 Italia AF Corse Bird, Rugolo, Wyatt 3:54.665
35 2 98 GTE Am Aston Martin Vantage V8 Aston Martin Racing Dalla-Lana, Lamy, Nygaard 3:55.644
37 3 95 GTE Am Aston Martin Vantage V8 Aston Martin Racing Heinemeier-Hansson, Poulsen, Thiim  3:55.944

         Závod v sobotu ve tři hodiny odpoledne odstartoval francouzkou vlajkou Fernando Alonso. V čele závodu 2014_18.jpg (759079 bytes) ujížděl Wurz na Toyotě č.7. V druhém kole se na druhé místo připojil Lapiere na druhé Toyotě č.8. Také Lotterer na Audi č.2 se prodíral z šestého místa dopředu, a po 4. kole již byl třetí a pronásledoval obě Toyoty. Na čtvrté místo klesl Jani s Porsche č.14. Za ním probíhal boj mezi Bonanomim a Kristensenem na Audi o páté místo. Bernhard na druhém Porsche č.20 nestačil, a postupně klesl až na 7. místo.
         V šestém kole udělal Lapiere v šikaně Michelin chybu a projel štěrkem, Lotterer se hned před něj dostal na druhé místo. Během šesti kol se Lotterer posunul dopředu o čtyři místa. Ve stejnou dobu, tedy hned v úvodu, závod ukončil experimentální vůz Nissan ZEOD RC s kombinovaným benzinovým a elektro pohonem. Žádný převrat tedy zatím nenastal.
 2014_21.jpg (285225 bytes)        V osmém kole, po půl hodině závodu, měl Jani s Porsche č.14, problém s tlakem paliva a chodem motoru. Pomalou jízdou zajel k boxům. Jeho gesta prozrazovala velké zklamání a beznaděj. Oprava trvala 15 minut a do závodu se Porsche č.14 vrátilo na 50. místě, se ztrátou 4 kol.
         Ke konci první hodiny se odehrál krásný souboj o druhé místo mezi Lottererem, Lapierem a Bonanomim. Audi byly v souboji úspěšnější a po hodinězávodu byl Lotterer na Audi č.2 druhý a Bonanomi na Audi č.3 třetí. Vedoucí Wurz na Toyotě č.7 měl již na tyto vozy náskok přes půl minuty. Více jak minutu ztrácel Kristensen na Audi č.1 jedoucí na pátém místě a bojující těsně s Bernhardem na šestém místě s Porsche č.20. Zdálo se, že Porsche závod nezvládají, ale dvacítka byla stále ve hře.
2014_5.jpg (275690 bytes)          Lapierre na Toyotě č.8 se v těsném závěsu hnal za Audi č.2 a 3 jako býk za červeným hadrem. Přesto se mu nedařilo Audi předjet. Boananomi s Audi č.3 nakonec zajel ke druhé zastávce. Lapierre jej následoval o kolo později. Oba vozy pouze dotankovaly a vyjeli na starých suchých pneumatikách. To se již nad okruhem začaly stahovat mraky a na začátku rovinky Hunaudieres začalo pršet. Do boxů jela i druhá Toyota,  Audi č.2 a Porsche č.20. Déšť zesílil a pršelo již i na cílové rovince. Týmy přezuly na přechodné pneumatiky. Déšť na rovince Hunaudieres dále zesílil a výhled z vozů byl minimální. Lapierre na Toyotě č.8 se snažil dohnat Audi, ale přehlédl, že vozy před první šikanou, kvůli dešti, značně zpomalily. Snažil se předjet Audi Bonanomiho zprava, ale narazil do něj, a Audi narazilo do Ferrari č.81 jedoucí právě vlevo vedle něj. Toyota, Audi i Ferrari skončily rozbité o svodidla. Pro Audi č.3 to byl konec závodu a spolujezdci Bonanomiho, Albuquerque a Jarvis se ani nesvezli. Také Ferrari, do té doby vedoucí kategorii GT Am, již v závodu nepokračovalo. Jediný Lapierre dovedl rozbitou Toyotu č.8 k opravě do boxů. Na trať vyjel na 43 minut Safety car.

2014_16.jpg (291944 bytes)                             2014_17.jpg (207138 bytes)

        Nicolas Lapierre se k tomu vyjádřil: "Přijel jsem, těsně před šikanu. Hustě pršelo a já jsem viděl několik velmi pomalých vozů, ale nikdo neměl zapnuté signalizační světla do deště. Jely velmi pomalu, snažil jsem se brzdit. Nevím, jestli do mě GT narazilo první, nebo já do něho. Já opravdu nevím, co se stalo. Pak jsem narazil na svodidla na pravé straně a GT také. To je všechno, co si pamatuji z nehody. Upřímně řečeno, jsem moc neviděl a nemohl jsem nic dělat." V závodu to však byla již druhá Lapierrova chyba, která vyšla Toyotu značně draze. Oprava trvala přes hodinu a znamenala ztrátu 8 kol.

2014_1.jpg (822349 bytes)2014_12.jpg (560087 bytes)        Po hodině a půl závodu tak byly z boje o vítězství vyřazeny další dva vozy. Toyotě zbyl pouze jeden vůz, zatím však jel  v čele závodu s náskokem 1,5 minuty. Audi sice nevedlo, ale mělo ještě dvě želízka v ohni. Audi č.2 na druhém místě a Audi č.1 na čtvrtém místě. Porsche mělo svůj vůz č.20 na třetím místě pouhých 8 sekund za Audi č.2. Žádné mimořádnosti si však tovární týmy, pokud chtěli pomýšlet na vítězství, již nesměly dovolit.

        Po třech hodinách se díky jedné ušetřené zastávce dostal do čela závodu Bernhard s Porsche č.20. Nový vůz Porsche se k radosti jeho fanoušků a celého týmu objevil v čele závodu a držel před pronásledovateli stabilní odstup. V čele vydržel sedm kol, dokud také nemusel ke třetí zastávce. Do čela se vrátil Sarrazin s Toyotou č.7 před Tréluyerem na Audi č.2. Hartley vystřídal na Porsche Bernharda a vrátil se na třetím místě. 
        Po další zastávce Toyoty a Audi vrátil Hartley své Porsche č.20 do vedení. Dvacetčtyřletý mladík s tváří playboye 2014_19.jpg (461899 bytes) poprvé vedl v Le Mans. Sarrazin s Toyotou se s touto situací nechtěl smířit a nasadil vysoké tempo. Rychle se k Porsche přibližoval. Stáhl náskok z 22 s na 2 s a před zastávkou Hartleye v boxech byl těsně za ním. Stihací jízdou dokázal eliminovat čas Porsche ušetřený jednou zastávku v boxech. Zanedlouho i jeho Toyota musela tankovat. Po této zastávce již vyjel Sarrazin na trať na vedoucí pozici, následován Porsche č.20 a Audi č.2 a 1.
2014_20.jpg (410301 bytes)          Hartley s Porsche musel již po 27 minutách k další zastávce kvůli defektu pneumatiky a ztratil tak přímý kontakt s vedoucí Toyotou. Během jedné hodiny závodu opustilo Porsche vedoucí místo a kleslo na 3. pozici. Do konce ale zbývalo ještě 20 hodin. Sarrazin na Toyotě č.7 měl v čele téměř minutový náskok na druhého Tréluyera na Audi č.2.
        Hartleyho potíže nebyly ještě u konce. Na konci své jízdy nedobrzdil do zatáčky Arnage a než se znova rozjel, ztratil mnoho času. Když předával vůz Marku Webnerovi, byl až na 4. místě se ztrátou 1 kola. Naděje na vítězství hodně klesly.

2014_9.jpg (712104 bytes)        Na začátku noci byl v čele závodu Kazuki Nakajima, který se svojí Toyotou č.7 zajížděl vynikající časy a na druhého Marcela Fässlera na Audi č.2 získal již náskok 1 minutu a 49 sekund. Třetí Marc Gené na druhém Audi č.1 ztrácel 3 minuty a 54 sekund a čtvrtý Mark Weber měl ztrátu více jak 1 kolo.
        V první polovině noci se rozestupy vedoucích vozů zásadně nezměnili. Vedoucí Toyotu převzal Alexander Wurz a v polovině závodu stále udržoval náskok kolem 2 minut před pronásledujícím Lottererm na Audi č.2. Rychlou jízdou s Audi č.1 se Tom Kristensen přiblížil na 3 minuty za vedoucí vůz. Stále to však byla ztráta téměr celého kola. Čtvrtý Timo Bernhard na Porsche č.20 ztrácel stále více jak 1 kolo.
2014_14.jpg (246348 bytes)         Těsně v úvodu druhé poloviny závodu nastaly problémy se vstřikováním paliva u Kristensenova Audi a do boxů se vyloženě doploužil. Vůz byl hned zatlačen do boxů. Úsilí Kristensena na snížení náskoku soupeřů byla v tu ránu pryč a propad naopak narostl o dvě kola. Na třetí místo se posunul Bernhard s Porsche č.20.
         Technické problémy potkaly znova druhé Porsche č.14, které v tu dobu mělo ztrátu 6 kol na vedoucí vůz. Na konci rovinky Hunaudieres mu vypověděl motor a Porsche muselo dojet krokem do boxů na elektrický pohon. Opravou vůz ztratil dalších 6 kol a dostala se před něj i Toyota č.8.

2014_6.jpg (404034 bytes)         Ráno se svítáním přichází jako blesk z čistého nebe zpráva, že Toyota č.7 stojí za zatáčkou Arnage se závadou na elektroinstalaci hybridního systému a nepokračuje v závodu. 14 hodin jezdil tento vůz suveréně v čele, celou noc udržovali jezdci dvou minutový náskok před Audi a najednou byl konec nadějí. Kolikrát jsme tuto situaci v historii Le Mans již viděli. Do čela se dostal Tréluyer na Audi č.2 s náskokem tří kol na druhé Porsche č.20 a Audi č.1. Náskok Audi na vedoucí pozici se 10 hodin před koncem zdál jako dostatečný. Mezi Porsche č.20 a třetím Audi č.1 byl odstup pouhých 16 sekund. Di Grassi na Audi č.1 vycítil svoji šanci a rychle se k Porsche přibližoval. Na konci 15. hodiny již byly obě Audi na prvních místech a Porsche dále na obě Audi ztrácelo.

2014_8.jpg (360784 bytes)         Ani Audi nebylo ušetřeno nepříjemných překvapení. V 7 hodin ráno, po 16 hodinách závodu, bylo do garáže zatlačeno vedoucí Audi č.2 s Marcelem Fässlerem a mechanici horečně pracovali v zadní části vozu na výměně turbodmychadla. Jak čas plynul, bylo i pod přilbou vidět zklamání Fässlera z toho, jak mu vítěztví uniká mezi prsty. Tři kola ztráty dohonil Marc Gené na Audič.1 za 12 minut a ujmul se vedení závodu. V posádce Audi č.1 jel i Tom Kristensen a v tuto chvíli měl na dosah své 10. vítězství v Le mans. Po startu až ze 7. místa a technických problémech v polovině závodu se tato posádka dostala poprvé do vedení.  Před opravované Audi se dostal na 2. místo i Mark Webber s Porsche č.20. Oprava Audi č.2 trvala 23 minut a Fässler vyjel na trať na 3. místě se ztrátou 2 kol. S touto pozicí se ale nechtěl smířit a snažil se Porsche dohonit. Nutno říci, že Porsche jezdilo jednotlivé okruhy vždy o pár sekund pomaleji. Na čtvrtém místě se ztrátou 7 kol jela jediná zbylá Toyota č.8.

2014_30.jpg (433248 bytes)2014_15.jpg (229344 bytes)         Nervy drásající drama pokračovalo čtyři hodiny před koncem. Vedoucí vůz Toma Kristensena Audi č.1 zastavil v šikaně rovinky Hunaudieres. Kristensen musel resetovat řídící systém a pomalu jel do boxů. Hned se však vydal zpět na trať, ale vůz nejel na plný výkon a musel zpět do boxů. V tu chvíli se do čela dostal Timo Bernhard s Porsche č.20. Porsche se tak ke konci závodu vrátilo do čela s nadějí na vítězství. Tu však kalil Lotterer s Audi č.2, který se za ním řítil s odstupem 40 s a každým kolem z náskoku Porsche ukrajoval.
         Oprava Audi č.1 trvala 18 s a Di Grassi, který vystřídal Kristensena, vyjel zpět na trať na 3. místě, se ztrátou 3 kol. Stejně jako u vozu Audi č.2 bylo nutné vyměnit turbodmychadlo. 
2014_7.jpg (813382 bytes)         Dve a půl hodiny před koncem závodu zastavil Bernhard s Porsche č.20 v boxech ke své další zastávce, vystřídal ho Mark Webber a byly vyměněny pneumatiky. V tu chvíli se do čela dostal Lotterer s Audi č.2. 

         Definitivní konec nadějí Porsche na dobré umístění nastal 2 hodiny před koncem, kdy Webber na 2. místě výrazně zpomalil a hlásil nízký tlak oleje v motoru. Ještě dovedl vůz do boxů, ale tam vůz odstavil. Bylo to čtvrté auto, které odstoupilo z vedoucí pozice kvůli závadě. Jedině posádce Audi č.2 se podařilo vrátit se dočela a dvě hodiny před koncem měli k vítězství nejblíže. Odstoupením Porsche otevřelo cestu Toyotě č.8 ke třetímu místu.

         Audi nakonec obhájilo své již 13. vítěžství. Opět dokázalo, že jejich vozy nejlépe spojily rychlost s vytrvalostí, i když u obou vozů, které dojely na pvních místech, museli měnit turbodmychadlo. Pro vítěznou posádku Fässler, Tréluyer, Lotterer to bylo již jejich 3. vítězství. Toyota ve svém třetím startu s novým vozem opět nezvítězila. Příjemným překvapením bylo Porsche, které při svém prvém startu po 16 letech, s úplně novým vozem ještě 2,5 hodiny před koncem mělo naději na vítězství. To je velkým příslibem pro následující závody a příští rok. Také Tom Kristensen nedosáhl na své 10. vítězsví, i když tato naděje zhasla až 4 hodiny před koncem. Byl to tedy závod velice pěkný, plný nečekaných zvratů a zmařených nadějí.         

poř.

poř.

č.

kat.

vůz

stáj

jezdci

kol

1

1

2

LMP1

Audi R18 e-tron quattro Audi Sport Team Fässler, Tréluyer, Lotterer

379

2 2 1 LMP1 Audi R18 e-tron quattro Audi Sport Team Di Grassi, Kristensen, Gené 

376

3 3 8 LMP1

Toyota TS 040 Hybrid

Toyota Racing

Davidson, Buemi, Lapierre

374

4 4 12 LMP1

Rebellion R-One - Toyota 

Rebellion Racing

Beche, Heidfeld, Prost

360

11

5

14

LMP1

Porsche 919 Hybrid

Porsche Team

Dumas, Jani, Lieb

348

LMP2

5 1 38 LMP2 Zytek Z11SN - Nissan Jota Sport Dolan, Tincknell, Turvey 

356

6 2 46 LMP2 Ligier JS P2 - Nissan Thiriet by TDS Racing Badey, Gommendy, Thiriet

355

7 2 36 LMP2 Alpine A450 - Nisan Signatech Alpine Chatin, Panciatici, Webb

355

GTE Pro

15 1 51 GTE Pro Ferrari 458 Italia AF Corse Bruni, Fisichella, Vilander 339
16 2 73 GTE Pro Corvette C7.R Corvette Racing García, Magnussen, Taylor 338
17 2 92 GTE Pro Porsche 911 RSR Porsche Team Manthey Holzer, Lietz, Makowiecki 337

GTE Am

19

1 95 GTE Am Aston Martin Vantage V8 Aston Martin Racing Heinemeier-Hansson, Poulsen, Thiim  334
21 2 88 GTE Am Porsche 911 RSR Proton Competition Al-Qubaisi, Bachler, Ried 332
22 3 61 GTE Am Ferrari 458 Italia AF Corse Walter, Goethe, Hall 331

2014_2.jpg (405674 bytes)2014_11.jpg (949439 bytes)         Také v kategorii GTE se odehrál nádherný závod. Souboj čtyř továrních týmů byl od začátku až do konce velice napínavý. Zpočátku vypadali nejsilněji nové vozy Chevrolet Corvette. Do předu se však probíjela posádka Astonu Martin Turner, Mücke, Senna, kteří svedli úžasné souboje s Corvettou a dostali se v noci před Corvettu do vedení. Za nimi se probíjela posádka Ferrari stáje AF Corse Bruni, Fisichella, Vilander. Od poloviny závodu sváděl Aston Martin s Ferrari boj kolo na kolo. Nakonec postihla Aston Martin porucha a jezdci Ferrari si dojeli pro vítězství. 

WEC 2014
LMP1 

Silverstone

Spa 

Le Mans

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

Interlagos

body

Toyota

43 + 1

 40

 30 + 1

         

115

Audi

0

 28

86

         

114

Porsche

15  20 + 1 24          

60

         V Mistrovství světa značek se Audi dotáhlo na Toyotu a další závody budou ještě velice zajímavé.      

WEC 2014
GTE

Silverstone

Spa 

Le Mans

Amerika

Fuji

Šanghai

Bahrain

Interlagos

body

Ferrari

22 + 1

 40 + 1

 70 + 1          

135

Porsche

43  20  60          

123

Aston

21

 22  42          

85


  1.6.2014  Testovací dev v Le Mans vyzněl nejlépe pro Toyotu
   
    V neděli 1.června se na okruhu v Le Mans konal za slunečného počasí Testovací den, při kterém mají všechny týmy poslední možnost vyzkoušet a vyladit své vozy před konáním hlavního závodu, který se pojede za 14 dní.

TD.jpg (395280 bytes)        Nejrychlejší časy zajeli jezdci obou vozů Toyota TS 040 Hybrid. Vůbec nejrychlejší byl Sébastien Buemi s Toyotou č.8, který dokázal zajet okruh časem 3:23,014. Je to čas o 0,5 sekundy pomalejší než čas, který loni zajel nejrychlejší jezdec Audi Loic Duval, ale naopak o 4,5 sekundy rychlejší, než loni zajel nejrychlejší jezdec Toyoty Stéphane Sarrazin.  Zdá se tedy, že nová pravidla vozy malinko zpomalila, ale Toyota se výrazně zrychlila.  Druhý nejlepší čas zajel Kazuki Nakjima na druhé Toyotě č.7 a měl hodnotu 3:23,156.

TD_T_8.jpg (249174 bytes)         Nejrychlejší z týmu Audi byl překvapivě Marco Bonanomi na Audi č.3, který časem 3:23.779 překonal své daleko slavnější kolegy. Například loni nejrychlejší Loic Duval dosáhl času 3:24,453, tedy skoro o 2 sekundy pomalejší než loni.

         Ze stáje Porsche byl nejrychlejší Neel Jani, který na Porsche č.14 zajel čas 3:24,692. Zatím se moc nepředvedl Mark Webber, který se nijak neblýskl ani v odjetých závodech a i v Testovacím dnu byl dosti pomalý. Jeho čas 3:26,194 patřil mezi jezdci továrních týmů k nejpomalejším.

         Dosažené časy naznačují rychlostní potenciál jednotlivých jezdců a týmů, ale nesmí se brát doslova. Při testování nejde vždy o dosažení co nejlepšího času, ale jednotliví jezdci mají různé úkoly při testování různých nastavení vozů, pneumatik a jednotlivých systémů. Definitivní potenciál jednotlivých týmů uvidíme až v kvalifikaci 11. a 12. června.

TD_N_0.jpg (203021 bytes)         Na startu v kategorii experimentálních vozidel se opět postaví tříkolka, kterou jsme v Le Mans poprvé viděli v roce 2012. Tenkrát ještě s otevřenou karosérií pod označením Delta Wings. Vůz letos startuje pod značkou Nissan ZEOD RC (Zero Emission On Demand Racing Car). Vůz byl konstruován jako elektromobil s lithiovými bateriemi, ale pro dlouhý závod v Le Mans je doplněn 1,5 litrovým přeplňovaným tříválcovým motorem Nissan. Okruh může jet buď pouze na elektrický pohon, nebo na pohon kombinovaný - hybridní. Při testování dokázal vůz jezdit rychlejší časy než vozy GT a pomalejší než prototypy LMP2.
        Zajímavostí také je, že se původní konsorcium Delta Wing soudí s Nissanem o náhradu škody za porušení obchodního tajemství a zneužití konstrukčního řešení.


Zpět