Najde Audi po odchodu Peugeotu rovnocenného soupeře? 

   Kalendář závodů 2012         Startovní listina 24 hodin Le Mans         Starší články 


     5.2.2013  Ohlédnutí za první sezónou FIA World Endurance Championship
         V roce 2012 uspořádala FIA po dvaceti letech (poslední podobný seriál byl uspořádán v roce 1992) Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. Součástí mistrovství bylo osm závodů. Tři v Evropě a po jednom v USA, Brazílii, Bahrajnu, Japonsku a Číně. 
         Mistrovství se klasifikuje v několika kategoriích. Hlavní je Mistrovství světa značek (výrobců) prototypů a Mistrovství světa jezdců, kde jsou hodnoceni všichni jezdci ze všech kategorií podle celkového pořadí v cíli závodu. Třetí kategorií je Světový pohár značek (výrobců) vozů GT. Pro soukromé týmy byly v kategoriích LMP1, LMP2, GTE Pro a GTE Am vypsány soutěže o Světovou Trofej. 
Audi-R18-e-tron-quattro-and-R18-ultra.jpg (243772 bytes)          Před zahájením sezóny se očekával souboj značek Audi a Peugeot, ale po nečekaném odstoupení Peugeotu hrozilo nebezpečí, že z Mistrovství světa značek zbude jen blamáž. Naštěstí se pořadatelům podařilo přesvědčit zástupce týmu Toyota, aby se mistrovství zúčastnili a postavili proti vozům Audi alespoň jeden vůz. 
         Aby měla Toyota šanci konkurovat vozům Audi, byla také pozměněna pravidla bodování . Do konečného hodnocení se započítával bodový zisk pouze jednoho nejlepšího vozu týmu (Toyota nasadila pouze jeden vůz proti dvou vozům Audi) a pouze 6 nejlepších výsledků závodů (Toyota se nemohla účastnit všech závodů).
         Jak se ukázalo, Toyota svoji čest obhájila a přes slabší nasazení a pomalejší nástup byla na konci sezóny pro Audi rovnocenným soupeřem.        

        První závod 12 hodin Sebringu v USA vyhrálo bez problémů Audi, které nasadilo hned tři vozy R18 Ultra a obsadilo s nimi první dvě místa. Na prvním místě dojela posádka McNish, Kristensen, Capello. Toyota neměla svůj prototyp ještě připravený. Počítalo se s jejím startem až od druhého závodu ve Spa. Teto plán byl ale narušen havárií Nicolase Lapierra při testování na francouzském okruhu Paula Ricarda, který poškodil zatím jediný dokončený vůz. Tak i ve druhém závodu byly jezdci Toyoty přítomni jen jako diváci. 

         Ve Spa Audi poprvé nasadilo dva nové hybridní vozy Audi R18 e-tron quattro a k tomu ještě dva Audi R18 Ultra. V cíli se tak mohl tým Audi bez vážnější konkurence radovat z umístění na prvních čtyřech místech.Vítězství si odnesla posádka Dumas, Duval, Gené.

1024px-Audi_R18_e-tron_quattro.jpg (144444 bytes)         Vrcholem sezóny a závodem, kde se uděloval dvojnásobný počet bodů, byl třetí závod mistrovství 24 hodin Le Mans. Zde se porvé střetly čtyři vozy Audi se dvěma vozy Toyota. Po vyrovnané kvalifikaci, kdy nejlepší Toyota startovala ze třetího místa, se po pěti hodinách závodu objevila Toyota dokonce na vedoucí pozici. Bohužel nešťastné havárie oba vozy Toyota vyřadily ze závodu a první tři místa si opět odneslo Audi. Vítězná posádka ve složení Fässler, Lotterer, Tréluyer obhájila loňské prvenství. Průběh závodu však ukázal velký potenciál hybridních vozů Toyota TS 030 Hybrid a naději do dalších závodů.

         Čtvrtý závod se jel v anglickém Silverstone. Zde soupeřili dvě Audi R18 e-tron quattro proti jedné Toyotě TS 030 Hybrid. Audi byly v kvalifikaci rychlejší a Toyota startovala až z třetího místa. Ve vlastním závodu to byl velmi vyrovnaný souboj a i když si vítězství odnesla stejně jako v Le Mans  posádka Fässler, Lotterer, Tréluyer, dojela Toyota na druhém místě před druhým Audi. Byly to první stupně vítězství pro posádku Toyoty a příslib lepších výsledků.

WEC_Sao_Paulo_1.jpg (98880 bytes) WEC_Sao_Paulo_8.jpg (165417 bytes)

         To se potvrdilo hned v dalším závodu, který se jel na Brazilském okruhu Interlagos v Sao Paulu. Jediná Toyota s posádkou Wurz, Lapierre zde porazila dva vozy Audi již v kvalifikaci a potom vedla v celém závodu od startu až do cíle. Při třetím startu tak přišlo první vítězství Toyoty. To byl úžasný výsledek. 

         Šestý závod se jel na okruhu v Bahrainu. Opět se proti sobě postavily dva vozy Audi R18 e-tron quattro a jeden vůz Toyota TS 030 Hybrid. Tentokrát kvalifikace více sedla jezdcům Audi a tak na startu obsadili obě místa v první řadě. Hned po startu se Toyota dostala na druhé místo a po dvou hodinách dokonce vedla. Zajela také nejrychlejší kolo závodu. Porucha na osvětlení bočního startovního čísla znamenala neplánovanou zastávko v boxech a ztrátu vedení. Při stíhací jízdě však v poslední hodině závodu Lapierre kolidoval s pomalejším vozem a poškodil vůz. Toyota musela odstoupit. Bylo to pro tým velké zklamání. Již třetí vítězství v sezóně si odnesla posádka Audi Fässler, Lotterer, Tréluyer.

A10-Mont_Fuji_Course_04.jpg (277376 bytes)         Předposlení závod se stěhoval do Japonska na okruh Fuji. Toyota zde byla na domácí trati a spousta japonských fanoušků také přišla svůj tým podpořit. Jediný vůz Toyota, jehož posádka Wurz, Lapierre byla doplněna o domácího jezdce Kazuki Nakajimu, byl nejrychlejší v kvalifikaci i v závodě. Hned po startu se ujal vedení a sváděl urputný boj s Audi č.1. V cíli byli Wurz, Lapierre, Nakajima první s náskokem pouhých 11 s před Audi s posádkou Fässler, Lotterer, Tréluyer. Druhé Audi dojelo na třetím místě. Vítězství na domácí půdě a ještě s domácím jezdcem bylo pro Toyotu velkým zadostiučením a odplatou za nevydařený Bahrain.

         Seriál mistrovství světa uzavíral závod na okruhu v Šanghai v Číně. V kvalifikaci byla opět nejrychlejší Toyota. Audi 2012_round8_shanghai_race_17.jpg (260786 bytes)2012_round8_shanghai_race_18.jpg (273560 bytes) startovaly z druhého a třetího místa. V závodě nenechali jezdci Toyoty Wurz a Lapierre nic náhodě a od počátku drželi maximální tempo. Vedoucí pozici udrželi až do cíle a připsali tak pro Toyotu druhé vítězství v řadě. Celkově to bylo třetí pole position a třetí vítězství ze šesti závodů. Vzhledem k tomu, že Toyota TS 030 Hybrid byl úplně nový vůz, je to úžasný výsledek, který ukázal, že benzinové motory nemají zdaleka odzvoněno. To je velký příslib pro závod v Le Mans v roce 2013.

        V konečném hodnocení Mistrovství světa značek vytrvalostních závodů zvítězilo Audi. Do všech závodů nasadilo minimálně dva vozy a tak vzhledem k tomu, že mimo Le Mans startoval vždy jen jeden vůz Toyota, mohli jezdci Audi skončit nejhůře na druhém místě. To také splnili. I když se do výsledků započítávalo jen šest nejlepších výsledků, dojeli jezdci s vozy Toyota do cíle, a bodovali, jen ve čtyřech závodech. I když z toho ve třech zvítězili v celkovém součtu to nestačilo. Výsledky byly bodovány následovně. Za první až desáté místo je přiděleno 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 a 1 bod. Všem vozům od 11. místa, které byly klasifikovány, bylo přiděleno 0,5 bodu. Další bod získává posádka, která zvítězila v kvalifikaci. V závodu 24 hodin Le Mans je přidělován dvojnásobný počet bodů.

WEC 2012 Sebrig Spa  Le Mans Silverstone Interlagos Bahrain Fuji Šanghai bodů
značek   
Audi 25+1 25+1 50+1 25+1 18 25+1 18 18 173 (209)
Toyota nestartoval nestartoval nedojel 18 25+1 nedojel 25+1 25+1 96

         V mistrovství světa jezdců obsadili prvních pět míst jezdci Audi. Nejlepšími z jezdců mimo tovární týmy Audi a Toyota byli jezdci stáje Rebellion Racing.

WEC 2012 Tým Sebrig Spa  Le Mans Silverstone Interlagos Bahrain Fuji Šanghai bodů
jezdců    
André Lotterer Audi 0,5+1 18 50+1 25+1  18 25 18 15 172,5
Benoît Tréluyer Audi 0,5+1 18 50+1 25+1  18 25 18 15 172,5
Marcel Fässler Audi 0,5+1 18 50+1 25+1  18 25 18 15 172,5
Allan McNish Audi 25 15+1 36 15  15 18+1 15 18 159
Tom Kristensen Audi 25 15+1 36 15  15 18+1 15 18 159
Alexander Wurz Toyota nestartoval nestartoval nedojel 18  25+1 nedojel 25+1 25+1 96
Nicolas Lapierre Toyota nestartoval nestartoval nedojel 18  25+1 nedojel 25+1 25+1 96
Nicolas Prost Rebellion Racing 0,5 12 30 8  12 12 12 nedojel 86,5
Neel Jani Rebellion Racing 0,5 12 30 8  12 12 12 nedojel 86,5
Rinaldo Capello Audi 25 15+1 36 nestartoval  nestartoval nestartoval nestartoval nestartoval 77

         Ve Světovém poháru značek vozů GT se střetly vozy tří výrobců. Jednalo se o vozy značek Ferrari, Porsche a Chevrolet Corvette. Za Ferrari se účastnily vozy typu Ferrari 458 Italia GT2. Vůz pohání vzadu uložený atmosférický 800px-Ferrari_458_GTC_AF_Corse_Le_Mans_2012.jpg (102519 bytes)vidlicový osmiválec objemu 4,5 litru a výkonu 346 kW. Mistrovství se účastnilo šest vozů Ferrari pěti týmů. Za značku Porsche startovaly vozy typu Porsche 997 GT3 RSR. Vůz pohání vzadu uložený atmosférický plochý šestiválec objemu 4 litry a výkonu 368 kW. Mistrovství se účastnily tři vozy tří týmů. Za značku Chevrolet se závodů účastnily vozy Corvette C6.R poháněné v předu uloženým atmosférickým vidlicovým osmiválcem objemu 5,5 litru a výkonu 346 kW. Mistrovství se účastnily dva vozy jednoho týmu.
         Nejlepším týmem byl tým AF Corse startující s vozy Ferrari a jeho nejlepší jezdci byli Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella a Toni Vilander, kteří ve skupině GTE Pro vyhráli ve čtyřech závodech (Le Mans, Silverstone, Interlagos a Bahrain). Za Porsche bodoval a vítězil tým Team Felbermayr-Proton s jezdci Marc Lieb a Richard Lietz.

WEC 2012 Sebrig Spa  Le Mans Silverstone Interlagos Bahrain Fuji Šanghai bodů
značek GT  
Ferrari 25+8+1 18+15 50+36+1 25+18 25+15 25+15 18+15 18+10 338
Porsche 18+15 25+10 8 15+10+1 18+12 18+12 25+8+1 25+12 233
Chevrolet 12+10 8 30+16 8 10 6+4 12+6 15+6 143

          Do světového poháru značek vozů GT nebyly počítány výsledky týmu Astom Martin Racing, který nasazoval pouze jeden vůz Aston Martin Vantage GTE s jezdci Stefan Mücke, Darren Turner a Adrián Fernández v kategorii GTE Pro. Zvítězili v posledním závodu v Šnaghai a ve Světové trofeji týmů GTE Pro skončili druzí dokonce před Porsche.

WEC 2012 vůz Sebrig Spa  Le Mans Silverstone Interlagos Bahrain Fuji Šanghai bodů
GTE Pro    
AF Corse Ferrari 25 18 50 25 25 25 18 15 201
Aston Martin Racing Aston Martin  15 nedojel 30 18 18+1 18+1 15 25+1 142
Team Felbermayr-Proton Porsche 18 25 nedojel 15+1 15 15 25+1 18 133
Luxury Racing Ferrari nedojel 15+1 36+1 nestartoval nestartoval nestartoval nestartoval nestartoval 53

         Světovou trofej týmů v GTE Am vyhrál tým Larbre Competition s vozy Chevrolet Corvette.

Rebellion_Racing.jpg (200007 bytes)         Zajímavý byl také souboj o Světovou trofej týmů v kategorii LMP1. V předchozích letech, před příchodem benzinové Toyoty se hovořilo o boji o nejlepší vůz s benzinovým motorem. S převahou zvítězil tým Rebellion Racing s dvěma vozy Lola B11/60 poháněnými vidlicovými osmiválci Toyota objemu 3,4 litru (jsou to jiné motory než které pohání tovární vozy Toyota TS 030 Hybrid). Vyhrál šest závodů z osmi, včetně Le Mans a ukázal, že jejich vůz Lola s motorem Toyota je lepší než vůz HPD s motorem Honda, který je dokázal porazit pouze v jednom závodu. Škoda finančních potíží stáje Pescarolo, která dokázala ze dvou startů vytěžit jedno vítězství. 

WEC 2012 vůz Sebrig Spa  Le Mans Silverstone Interlagos Bahrain Fuji Šanghai bodů
LMP1    
Rebellion Racing Lola B11/60 12 25 50 25 25 18 25 25 205
Strakka Racing HPD ARX-03a 18 15 24 18 18 25 15 15 148
JRM HPD ARX-03a 15 12 36 12 12 nedojel   18 18 123
Oak Racing Pescarolo 01 8 nedojel  nedojel nestartoval nestartoval nestartoval 10 12 30
Pescarolo Team Pescarolo 03  25 nestartoval nedojel  nestartoval nestartoval nestartoval nestartoval nestartoval 25

   17.6.2012  24 hodin Le Mans - posádka Audi obhájila vítězství
         Kvalifikace na závod 24 hodin Le Mans přinesla řadu překvapení. Příjemným překvapením byly výsledky vozů Toyota TS 030 Hybrid ve třídě LMP1. Časy téměř rovnocenné s vozy Audi slibovaly napínavý závod. 

         V první kvalifikační části se na čele držela posádka Capello, Kristensen, McNish na Audi č.2. Překonat je se podařilo druhé posádce na hybridním Audi č.1 ve složení Fässler, Lotterer, Tréluyer, která dosáhla času 3:25.453. Své schopnosti předvedl ve druhé části kvalifikace i vůz Audi Ultra č.3, na kterém dosáhl Loic Duval čas 3:24.078 a překonal tak obě hybridní Audi e-tron quatro. 
2012_1a.jpg (38309 bytes)          Konečné rozuzlení přinesly až poslední minuty třetí části kvalifikace. Nejlepšího času 3:23.787 nakonec dosáhl André Lotterer z posádky Audi R18 e-tron quatro č.1. Byl to čas o 2 s lepší, než dosáhl jeho týmový kolega Benoit Treluyer v loňské kvalifikaci. Loňští vítězové kvalifikace i závodu tak opět startovali z první pozice. Vylepšení loňského času o 2 s je velkým úspěchem konstruktérů Audi, kteří dokázali že hybridní typ R18 e-tron quatro je krokem správným směrem. Lotterer byl velmi šťastný, protože to byla jeho první pole position se sportovními prototypy v kariéře.
         Druhou pozici na startu a místo v první řadě si časem z druhé části kvalifikace udržela posádka Audi R18 Ultra č.3.

2012_8c.jpg (110795 bytes)         Tím co bylo na kvalifikaci nejzajímavější, byly výsledky továrních vozů Toyota. Začínaly s časy 3:27.191 a skončily časem 3:24.842. Ten dosáhl Anthony Davidson na Toyotě TS 030 Hybrid č.8 a společně se Sebastienem Buemim a Stéphanem Sarazinem startovali z třetí pozice ve druhé řadě. Tento výsledek je o to cennější, že až za nimi skončila nejzkušenější posádka Audi R18 e-tron quatro Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish, kteří dosáhli nejlepšího času v kvalifikaci až 3:25.433. Druhá posádka na voze Toyota č.7 zajela čas jen o 5 setin sekundy pomalejší 3:25.488. Nejpomalejší z továrních vozů byl čtvrtý vůz Audi se zkušeným Rockenfelerem a nováčky Jarvisem a Bonanomim.

         Můžeme zaznamenat zásadní změnu proti předchozím letům, kde jsme sledovali ve třídě LMP1 dvě skupiny vozů. Jedna skupina byly tovární vozy Peugeot a Audi poháněné dieselovými motory, a druhá byly soukromé týmy s vozy poháněné benzinovými motory. V letošním roce zůstávají stále dvě výkonnostní skupiny vozů. V jedné jsou tovární vozy Audi a Toyota a ve druhé vozy soukromých stájí. Ukázalo se tak, že není ani tak důležité zda se jedná o dieselové nebo benzinové motory, ale hlavní roli hraje technická úroveň vozu, která samozřejmě úzce souvisí s finančními možnostmi týmu. Nejlepší vozy soukromých týmů zajely v kvalifikaci časy o 3 s horší než nejpomalejší Audi.

poř. číslo kateg. tým vůz jezdci čas
1 1 LMP1  Audi sport Audi R18 e-tron quatro  M. Fässler / A. Lotterer / B. Tréluyer 3:23.787
2 3 LMP1  Audi sport Audi R18 Ultra R. Dumas / L. Duval / M.Gené 3:24.078
3 8 LMP1  Toyota racing Toyota TS 030 Hybrid A. Davidson / S. Buemi / S. Sarrazin 3:24.842
4 2 LMP1  Audi sport Audi R18 e-tron quatro R. Capello / T. Kristensen / A. McNish 3:25.433
5 7 LMP1  Toyota racing Toyota TS 030 Hybrid A. Wurz / N. Lapierre / K. Nakajima 3:25.488
6 4 LMP1  Audi sport Audi R18 Ultra M. Bonanomi / O. Jarvis / M.Rockenfeller  3:26.420
7 21 LMP1  Strakka racing HPD ARX 03a Honda N. Leventis / D. Watts / J. Kane 3:29.622
8 12 LMP1  Rebellion racing  Lola B12/60 Toyota A. Belicchi / H. Primat / J. Bleekemolen  3:29.837

        Mezi ostatními týmy LMP1 se nejvíce dařilo posádce týmu Strakka racing, kteří měli startovat ze 4. řady spolu se svými konkurenty z týmu Rebellion Racing, ale kvůli úniku oleje z převodovky, kterou opravovali ještě v průběhu startu, nakonec  startovali z boxů se ztrátou 6 kol. Druhý vůz Rebellion Racing startoval hned z další řady a spolu s ním tam startoval vůz Dome Judd stáje Pescarolo. Nejpomalejším z vozů kategorie LMP1 byl vůz Pescarolo 03 Judd, jehož základem je neúspěšný vůz Aston Martin AMR One, a zatím se ukazuje, že tato konstrukce zatím není konkurence schopná.

         V kategorii LMP2 nás velmi potěšilo, že nejrychlejším v kvalifikaci byl John Martin, který je spolujezdcem našeho Jana Charouze na voze Oreca 03 Nissan britské stáje ADR Delta startovního čísla 25. Startovali tak ze 7. řady. Kategorie LMP2 byla nejpočetněji zastoupená, startovalo v ní 20 vozů proti 13 vozům v kategorii LMP1 a 9 a 13 vozům kategorií GT Pro a GT Am.

         Mezi vozy LMP2 startoval z 29. pozice experimentální vůz Delta Wing Nissan, když dokázal zajet kolo časem 3:42.612.

2012_59.jpg (172071 bytes)         V kategorii GT startovaly z nejlepších pozic Ferrari, Aston Martin a Corvetta. Nejrychlejší čas 3:55.393 zajela posádka Makowiecki, Melo, Farnbacher na Ferrari 458 Italia stáje Luxury Racing startovního čísla 59. Druhý nejlepší čas zajela posádka továrního vozu Aston Martin Vantage V8 s posádkou Mücke, Turner, Fernandez. Až třetí čas dosáhla posádka tovární Corvetty č.74 ve složení Gavin, Milner, Westbrook. Smůla potkala vůz Ferrari stáje AF Corse č.51 se kterým havaroval Giancarlo Fisichela tak, že bylo nutné dovézt z Itálie celé nové šasi a celý vůz postavit téměř znovu. Stihli tak až posledních pár minut třetí části kvalifikace a startovali až z 49. místa.

poř. číslo kateg. tým vůz jezdci čas
34 59 GT Pro Luxury Racing Ferrari 458 Italia Makowiecki / Melo / Farnbacher  3:55.393
35 97 GT Pro Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 Mücke / Turner / Fernandez 3:55.870
36 74 GT Pro Corvette Racing Chevrolet Corvette C6 ZR1 Gavin / Milner / Westbrook 3:55.910
37 71 GT Pro AF Corse Ferrari 458 Italia Bertolini / Beretta / Cioci 3:56.484
38 73 GT Pro Corvette Racing Chevrolet Corvette C6 ZR1 Garcia / Magnussen / Taylor 3:57.181
39 79 GT Am Flying Lizard Motorsports Porsche 911 RSR Neiman / Law / Pumpelly 3:57.594
40 77 GT Pro Team Felbermayr-Proton Porsche 911 RSR Lietz / Lieb / Henzler 3:57.606

         Start 80. jubilejního závodu se odehrál na suchu, po předchozím silném dešti. Hned po startu se McNish na Audi č.2 dostal před Sarrazina s Toyotou č.8 na 3. místo a zdálo se, že si Audi pojede spanilou jízdu na prvních místech až do cíle. 
2012_start.jpg (102564 bytes)          Ke konci první hodiny se Audi č.4 objevilo na chvíli v boxech a v garáži byla provedena kontrola vozu. Jezdec si stěžoval na vibrace, ale kontrola žádnou závadu neobjevila. Po první zastávce v boxech došlo k defektu zadní pneumatiky vozu Audi č.3 a vůz musel znova do boxů. Ztratil tím více než 1 minutu a druhé místo v závodu.
        Po první hodině byl v čele Lotterer s Audi č.1 s náskokem 23 s před McNishem s Audi č.2. Za nimi již jely oba vozy Toyota. Na třetím místě jel Wurz s Toyotou č.7 a na čtvrtém Sarrazin s Toyotou č.8. Měli ztrátu 44 a 50 sekund. V první hodině jezdily Toyoty o 2 až 3 s na kolo pomaleji než Audi. Duval na Audi č.3 jel se ztrátou jedna a půl minuty 2012_starta.jpg (269996 bytes) na pátém místě. Za ním již jely oba vozy Lola Rebellion Racing. Audi č.4 bylo až na 10. místě.
         V kategorii GT byl po startu ze zadních pozic v čele Vilander s Ferrari č.51 před Mückem na Astonu Martin č.97 a Gavinem na Corvettě č.74. Aston Martin s Corvettou sváděly vzrušující souboje kolo na kolo.

         V dalším průběhu závodu si vedení s náskokem půl minuty udržovalo Audi č.1 před Audi č.2. Toyoty jely se ztrátou jedné minuty na třetím a čtvrtém místě. Jejich časy na jedno kolo se vyrovnaly časům Audi a ztráta se již neprohlubovala. Ve třídě GT stále probíhal souboj Ferrari, Aston Martin a Corvetta. První problém s řazením rychlostních stupňů také postihl vůz Delta Wing a po vyjetí z boxů se propadl až na 52. místo.

         Po necelých třech hodinách závodu je do garáže zatlačeno z druhého místa také Audi č.2. Kristensen trochu ztrácel na vedoucí vůz Audi č.1 a stěžoval si na zhoršené řízení vozu. V boxech bylo při kontrole zjištěno, že do odpružení se dostaly odletující kamínky. Po vyčistění se Kristensen vrátil se ztrátou celého kola až na 5. místo, za obě Toyoty a Audi č.3. Toyota č.7 se tím posunula s odstupem 52 s na druhé místo za vedoucí Audi č.1. Na třetím místě jela druhá Toyota č.8 s odstupem dalších 19 s. 
         Závod v tuto chvíli začal dostávat novou dimenzi. Audi již nevypadalo tak suverénně jako na začátku závodu, Toyoty vyrovnaly s Audi krok a jejich jízda na druhém a třetím místě byla ještě před pár hodinami nemyslitelná. Toyoty měly proti Audi hendikep v častějších zastávkách v boxech na tankování. Audi zastavovaly tankovat po 11 až 12 kolech, ale Toyoty vždy o jedno kolo dříve. Velký náskok Audi č.1 byl tak z větší části způsoben i úsporou jedné zastávky v boxech.
         Když vedoucí Audi zastavilo po čtyřech hodinách závodu ke své šesté zastávce a počet zastávek se vyrovnal s Toyotou, ocitly se vozy Toyota, jedoucí v těsném závěsu, necelé 4 s za ním. To vyvolalo ohromné nadšení. Jezdci Toyoty  vycítili tuto šanci a začali zrychlovat. Zajížděli rychlejší časy než Audi.
         Po dvou kolech, ale musely Toyoty k dalšímu tankování. Toyota č.7 pouze tankovala a vyjela se ztrátou přes 1 minutu. U Toyoty č.8 se měnily i pneumatiky a ztráta vzrostla na 1 minutu a 45 s. 
2012_3a.jpg (107856 bytes)          Obě Toyoty pronásledoval Dumas s Audi č.3. Svoji snahu ale přehnal a v první šikaně rovinky Hunaudieres, když se snažil vnějškem vyhnout pomalejšímu Porsche, svůj vůz nezvládl a narazil do svodidel. Ulomil pravé přední kolo a rozbil přední kapotu. Aby mohl dojet do boxů, odtrhal zbytky kapoty a vydal se do depa. Včetně opravy tak ztratil 8 kol a vrátil se na 22. místě.

         Na konci páté hodiny skýtal závod pro diváky neuvěřitelný obraz. V čele jel Tréluyer s Audi č.1, za kterým byl v těsném závěsu Lapierre na Toyotě č.7 a s menším odstupem jel na třetím místě Davidson na Toyotě č.8. Převaha Audi byla ta tam a Toyota se chystala k útoku na vedoucí pozici. Lapierre nezaváhal a Tréluyera s Audi předjel. To byla senzace, Toyota při svém úplně prvním závodu a navíc v Le Mans byla na prvním místě před silnými a favorizovanými vozy Audi.

2012_8b.jpg (53648 bytes)2012_8.jpg (35682 bytes)         Radost Toyoty však netrvala dlouho. Nadšení vystřídala hrůza. Davidson na druhé Toyotě č.8 se snažil dohnat své kolegy a na konci rovinky Hunaudieres chtěl vnitřkem zatáčky Mulsanne předjet Ferrari 458 Italia č.81. Jezdec Ferrari Perazzini však nenechal na vnitřku zatáčky dostatek místa, a oba vozy se ve vysoké rychlosti bokem srazily. Toyota se dostala do smyku, nadzvedla se, udělala ve vzduchu přemet, dopadla naštěstí na kola na narazila do svodidel. Také Ferrari vlétlo velkou rychlostí do svodidel, která ho vymrštila a Ferrari dopadlo na zem koly vzhůru. Havárie byla hrůzostrašná, ale naštěstí její následky nebyly tragické. Davidson z vozu sám vylezl a byl převezen do nemocnice, kde zjistili, že má dva naprasklé obratle. Také Perazzini vystoupil sám z převráceného auta.
        Na trať musely okamžitě safety cary a kvůli odklízení vozů a opravě svodidel trvala žlutá fáze jeden a čtvrt hodiny. Během této doby zajela druhá Toyota č.7 z vedoucí pozice i Audi č.1 z druhého místa do boxů. U Audi zvládli zastávku lépe a Audi se vrátilo těsně před Toyotu na 1. místo. Do Toyoty se posadil třetí jezdec Nakajima.

         Drama pokračovalo i po restartu závodu. Ve shluku vozů nahromaděných za safety carem se snažil Nakajima dostat co nejdříve před ně a při uhýbání vrazil do vozu Delta Wing a vyhodil jej na svodidla. Sám si však u své Toyoty prorazil zadní pneumatiku a musel do boxů. Po výměně pneumatiky a zadní části vozu znova vyjel Nakajima na trať, i když se ztrátou celého kola, ale za chvíli se do boxů vrátil a vůz se již nepodařilo opravit. 
2012_17.jpg (164630 bytes)          To byl konec účinkování Toyoty v tomto Le Mans. Toyotu nakonec neporazila nespolehlivost, jak jsme se všichni obávali, ale kolize s ostatními vozy. Částečně to lze i připsat velké motivaci jezdců dosáhnout dobrého výsledku, ale k vůli tomu se přeci závody jezdí. Od této chvíle však závod ztratil hlavní náboj.

         Na prvních místech se usadily tři vozy Audi. Jízdou na prvním místě pokračovalo Audi č.1 s odstupem půl kola před Audi č.2 a dalšího půl kola před Audi č.4. Za továrními Audi jely oba vozy Rebellion Racing a za nimi HPD ARX 03a - Honda stáje JRM. Na 7. místě už byl nejlepší z vozů kategorie LMP2. Vůbec se nedařilo vozům stáje Pescarolo. Vůz Pescarolo 03 Judd č.16 již odstoupil po třech hodinách závodu a druhý vůz Dome Judd č.17 jel na 48. místě se ztrátou 25 kol. 
2012_97.jpg (198273 bytes)          V kategorii GT se stále odehrával těsný souboj mezi vozy Corvette, Ferrari, Porsche a Aston Martin. Na začátku noci byla ve vedení Corvetta č.74 před Ferrari č.51 a Porsche č.77.
         Hodinu po půlnoci došlo k defektu pneumatiky a dokonce i ztrátě celého, špatně upevněného, kola zatím vedoucí Corvetty č.74 a vůz tím přišel o vedení a již se ho nepodařilo pořádně opravit. Následovaly další závady na převodovce. Do čela kategorie GT Pro se dostal Bruni na Ferarri č.51 týmu AF Corse.

         V polovině závodu, po 12 hodinách byly v čele tři vozy Audi. Vede stále Audi e-tron quattro č.1 před stejným typem s č.2, který měl ztrátu 38 s. Třetí Audi s č.4 ztrácelo 1 kolo. Čtvrté a páté místo stále patřilo vozům Rebellion Racing. Ve třídě GT byly v čele dvě Ferrari č.51 a 59 stájí AF Corse a Luxury Racing. Na třetím místě jela druhá Corvetta č.73 před Astonem Martin.

2012_12.jpg (119804 bytes)         K ránu havaroval v zatáčce Indianapolis z druhého místa v kategorii GT Pro Mücke na Astonu Martin a než byl vytažen z kačírku a opraven v boxech ztratil drahocenný čas. Na vedoucí dvojici Ferrari již ztrácel 3 kola. Pro technické závady odpadla z vedoucích pozic i druhá Corvetta č.73 a Ferrari tak mohly pokračovat v klidu.
         Audi č.3 se také pomalu přibližovalo k Lolám stáje Rebellion jedoucím na čtvrtém a pátém místě a postupně jednu po druhé předjelo. V osm hodin ráno již byly všechny čtyři Audi na prvních čtyřech místech. Otázkou však zůstávalo, zda se podaří dostihnou a případně i předjet zatím suverénní Audi č.1, jedoucí na prvním místě. Nejblíže tomu bylo Audi č.2, které mělo jen malou ztrátu, a jehož zkušená posádka McNish, Capello, Kristensen měla velkou motivaci své týmové kolegy porazit. Pro Capella to byl poslední závod v Le Mans a zároveň tento den slavil své 48. narozeniny. Pro Kristensena to zase byla šance získat své jubilejní 9. vítězství. O touze McNishe po vítězství také nebylo pochyb.
         Šance se pro posádku Audi č.2 otevřela před devátou raní hodinou, kdy muselo Audi č.1 z vedoucí pozice do boxů na kontrolu vozu. Po vyjetí z boxů se Fässler na Audi č.1 zařadil těsně za Kristensena na Audi č.2 se ztrátou necelé sekundy. Kristensenovi se dařilo Fässlerovi pomalu ujíždět, ale po zastávce v boxech se opět vedení ujalo Audi č.1 s náskokem 24 s. Do konce závodu ještě zbývalo přes 5 hodin.

2012_2c.jpg (41533 bytes)         Pořadí mezi dvěma vozy Audi č.1 a 2 na čele se střídalo vždy při zastávkách v boxech. Capello zajížděl rychlejší kola, své soupeře stahoval a po své zastávce měl ztrátu již jen 7 s. Marcela Fässlera blížící se kolega vyprovokoval ke zrychlení a srovnal s Capellem krok. Potom následovala zastávka pro Fässlera. Vyměnily se pneumatiky a vystřídal jej Tréluyer. Ztráta na nyní prvního Capella byla 1 minutu a 18 s.  Capello se snažil jet co nejrychleji, aby při další zastávce již se svojí posádkou zůstal na vedoucím místě. To se mu téměř podařilo. Po výměně pneumatik také Audi č.2 vyměnilo jezdce a McNish vyjel na trať za Tréluyera v téměř těsném závěsu 2 s. Do konce závodu zbývaly čtyři hodiny. 
         Oba soupeři se do sebe pustili jako lvi a zajeli své rekordní kola závodu 3:25,383 McNish a 3:25,706 Tréluyer. Byl to úžasný souboj. Po další zastávce v boxu Audi č.1, měl Tréluyer ztrátu 50 s. Jezdil však rychlejší časy než McNish a stáhl jeho náskok ve chvíli zajetí McNishe do boxů na 46 s. Po vyjetí z boxů narostla McNishova ztráta na 12 s. 

         V dalších kolech jel Tréluyer na Audi č.1 o 2 s na kolo rychleji než McNish na Audi č.2 a zvyšoval svůj náskok. Při jízdě do boxů však udělal Tréluyer chybu a při brždění dostal smyk. To znamenalo ztrátu několika sekund které předtím najel na trati a po výjezdu z boxů měl zase ztrátu 50 s na vedoucí Audi č.2 s McNishem.. Do konce ještě zbývaly 3 hodiny.       
         Poledne jako by bylo pro Audi zakleté. V tuto chvíli, opět v první šikaně, narazil do svodidel Gene s Audi č.3, úplně ve stejném místě jako jeho kolega Dumas včera. Opět urazil závěs pravého předního kola a sunul se pomalu do boxů. Je skoro neuvěřitelné, že se jednomu vozu mohou stát dvě téměř stejné a vážné havárie. Gene ale navíc nikoho nepředjížděl a měl trať volnou. Aby toho nebylo dost, ve stejném kole, v zatáčce Porsche, také nezvládl řízení McNish při předjíždění vozu Ferrari, a také narazil do svodidel. S uraženou přední kapotou dojel do boxů. Obě Audi č.2 i 3 byly zároveň opravovány v boxech. Na trať vyjely kvůli úklidu trosek safety cary. 
2012_1.jpg (96754 bytes)          Tolik havárií a potíží nemělo Audi za předchozích 10 let. To otevřelo cestu k vítězství opět pro Audi č.1, které získalo  rozhodující náskok celého kola. Havárie Audi č.3 také pomohla vozu Lola č.12 týmu Rebellion vrátit se na čtvrté celkové místo. Po restartu zbývaly do konce závodu poslední 2 hodiny, které již nepřinesly žádné významné změny.

         Loňské vítězství se v 80. jubilejním ročníku podařilo obhájit posádce Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Tréluyer na prvním voze s hybridním pohonem, který v Le Mans zvítězil Audi R18 e-tron quatro.

poř. poř.k. číslo kateg. tým vůz jezdci kol
1 1 1 LMP1  Audi sport Audi R18 e-tron quatro  M.Fässler / A.Lotterer / B.Tréluyer 378 
2 2 2 LMP1  Audi sport Audi R18 e-tron quatro R.Capello / T.Kristensen / A.McNish 377
3 3 4 LMP1  Audi sport Audi R18 Ultra M.Bonanomi / O.Jarvis / M.Rockenfeller  375
4 4 12 LMP1  Rebellion racing  Lola B12/60 Toyota A.Belicchi / H.Primat / J.Bleekemolen  367
5 5 3 LMP1  Audi sport Audi R18 Ultra R.Dumas / L.Duval / M.Gené 366
6 6

22

LMP1 JRM HPD ARX 03A - Honda  D.Brabham / K.Chandhok / P.Dumbreck  357
7 1

44

LMP2 Starworks Motorsport  HPD ARX 03B - Honda V.Potolicchio / R.Dalziel / T.Kimber 354
8 2

46

LMP2 Thiriet by TDS Racing  Oreca 03 - Nissan P.Thiriet / M.Beche / Ch.Tinseau 353

GT

17 1 51 GT Pro  AF Corse Ferrari 458 Italia G.Fisichella