Opět můžeme očekávat úžasné boje mezi vozy Peugeot a Audi. 

   Kalendář závodů 2011          Startovní listina 24 h Le Mans          Starší články 


10.2.2012  Sezóna 2011 ve zpětném zrcátku

         Další rok vytrvalostních závodů máme za sebou a tak je nejvyšší čas zrekapitulovat jejich průběh a výsledky. Tato sezóna přinesla dosti významné změny v technických předpisech. Především byly sníženy objemy motorů dieselových prototypů z 5,5 litru na 3,4 litru, benzinových prototypů z 6 na 3,4 litru u atmosférických motorů a ze 4 na 2 litry u přeplňovaných. Další změny se dotkly velikosti nádrží a aerodynamiky vozů. Loňské typy tak musely být přizpůsobeny novým předpisům. Mohly startovat i vozy podle předchozích předpisů, ale měly omezen výkon motorů. Zcela nové vozy nasadily tovární týmy Audi a Peugeot. Audi představilo uzavřený prototyp Audi R18 a Peugeot typ 908.

           V seriálu American Le Mans Series se jelo devět závodů. Z toho se první a poslední závod 12 hodin Sebringu a Petit Le Mans v Road Lola B09/86 Mazda týmu DysonLola Aston Martin týmu Muscle Milk Atlantě zároveň započítávalo do Intercontinental Le Mans cupu. Byly to také jediné dva závody, kterých se účastnily tovární týmy Peugeot a Audi, ale mimo klasifikaci ALMS. Seriál ALMS se tak odehrával v režii soukromých týmů.        

         V kategorii prototypů LMP1 sváděly boj o vítězství tým Dyson Racing s vozem Lola B09/86 poháněným motorem Mazda MZR-R a jezdci Guy Smithem a Chrisem Dysonem  a tým Muscle Milk Aston Martin Racing s vozem Lola-Aston Martin a jezdci Klausem Grafem a Lucasem Luhrem. Jezdci týmu Dyson vybojovali vítězství ve třech závodech a v dalších šesti byli druzí. To jim vyneslo celkem 186 bodů a prvenství v kategorii LMP1. Tým Muscle Milk vyhrál dokonce čtyři Lola B09/86 Mazda týmu Oryx Dyson RacingTovární Aston Martinzávody, ve dvou ale vůbec nebodoval a tak skončil se 124 body až na druhém místě. Po jednom vítězství si odnesly týmy Oryx Dyson Racing a tovární tým Aston Martin Racing.

         Kategorie LMP2 byla velmi slabě obsazená a ve čtyřech závodech ani žádný vůz této kategorie nestartoval. Vítězství si tak odnesla v podstatě jediná pravidelněji startující stáj Level 5 Motorsports, která nasazovala dva vozy. Nejúspěšnějšími jezdci byla posádka Christophe Bouchut a Scott Tucker.

kategorie LMPC stáj Genoa Racing         Skupinu sportovních prototypů doplňovaly vozy kategorie LMPC (Le Mans Prototype Challenge), kde startují jednotné vozy Oreca FLM09 poháněné motorem Chevrolet V8 s atmosférickým sáním, objemu 6,2 litru a výkonu 430 k. Tyto posádky sváděly vyrovnané boje a ve všech závodech jich startovalo minimálně pět. O vítězi se rozhodlo až v posledním závodu rozdílem jediného bodu. Vyhrál tým Core Autosport s jezdci Gunnarem Jeannettem a Ricardo Gonzalezem. Druhé místo obsadila stáj Genoa Racing.

         Mnohem zajímavější souboje než v prototypech se odehrávaly v kategoriích GT, kde se utkávaly vozy sedmi značek. Nejúspěšnější byly vozy BMW E92 M3, které zvítězily v prvních třech závodech a obsadily další čtyři druhá místa. Druhou nejúspěšnější značkou bylo Porsche s vozy 911 GT3 RSR, které zvítězilo také ve čtyřech závodech. Až třetí místo zbylo na vozy Chevrolet Corvette C-6 ZR1 s pouhým jedním vítězstvím. Značka Ferrari se svozy F458 Italia umístila až čtvrtá, před Jaguary XKR, Fordy GT a Lamborghini Gallardo LP 560.

BMW E92 M3 Porsche 911 GT3 RSR Chevrolet Corvette C-6 ZR1

Ferrari F458 Italia

Jaguar XKR

Ford GT

           Le Mans Series (LMS) je evropská obdoba amerického seriálu ALMS. V roce 2011 obsahovala série pět závodů (Paul Ricard, Spa, Imola, Silverstone a Estoril). V nejsilnější kategorii prototypů LMP1 startovaly pravidelně pouze tři vozy. Dva vozy Lola B10/60 poháněné vidlicovým PescaroloRebellion Racing - Lola B10/60osmiválcem Toyota RV8KLM, obsahu 3,4 litru, nasazoval tým Rebellion Racing a jeden vůz Pescarolo 01 poháněný vidlicovým desetiválcem Judd GV5, obsahu 5 litru, nasazoval tým Pescarolo. Startovní pole doplňovaly vozy Zytek týmů Quifel-ASM a MIK Corse. Mimo vozů soutěžících v LMS se závodů ve Spa, Imole a Silverstone účastnily i další týmy, především tovární týmy Audi a Peugeot. Peugeoty zvítězily ve všech třech závodech a na Audi zbylo jen jedno druhé a dvě třetí místa. Výsledky těchto týmů se však do klasifikace LMS nezapočítávaly. 
          Nejúspěšnější posádkou v závodech LMS byla trojice jezdců stáje Pescarolo - Emmanuel Collard, Julien Jousse a Christophe Tinseau. Ti si odnesli vítězství ve dvou závodech (Paul Ricard a Estoril). Navíc ve Spa byli nejlepší mezi posádkami klasifikovanými v LMS. Pouze v Imole a Silverstone byla posádka Andrea Belicchi a Jean-Christophe Boullion startující ve stáji Rebellion Racing lepší. V celkovém hodnocení tak na ně zbylo až druhé místo. Pro sérii bylo štěstím, že tři závody byly součástí i Intercontinental Le Mans cupu, a tak se jich účastnili i tovární týmy Audi a Peugeot, čímž se atraktivita závodů značně zvýšila.

Zytek.jpg (60643 bytes)         Lépe než v ALMS byla obsazena kategorie slabších prototypů LMP2. Zde startovalo pravidelně dokonce devět vozů. Nejúspěšněji si vedla posádka Karim Ojjeh, Tom Kimber-Smith a Olivier Lombard anglické stáje Greaves Motorsport, která zvítězila ve třech závodech. Startovali s vozem Zytek Z11SN, poháněným vidlicovým atmosférickým osmiválcem Nissan, objemu 4,5 litru. Druhá skončila posádka Danny Watts, Jonny Kane a Nick Leventis anglické stáje Strakka Racing, startující s vozem HPD ARX-01d poháněným vidlicovým, šestiválcovým turbomotorem HPD, objemu  2.8 litru. Na třetím až pátém místě skončily posádky jedoucí na vozech Oreca 03, poháněných motory Nissan a Judd-BMW. 
Skupinu prototypů doplňovaly ještě vozy Oreca Formula Le Mans, která byly pomalejší než vozy LMP2. 

         V kategorii GT v Evropě, na rozdíl od americké série, hrály prim týmy s vozy Ferrari F458 Italia. Na startu se střetávaly s vozy Porsche Ferrari F458 Italia týmu AF Corse, jezdci Bruni a FisichellaFerrari F458 Italia týmu JMW Motorsport 997, Aston Martin V8 Vantage a v závodech Intercontinental Le Mans cupu i BMW M3. Nejúspěšnější byly vozy Ferrari italské stáje AF Corse. Posádka Gianmaria Bruni a Giancarlo Fisichella zvítězila v závodech ve Spa a Silverstone. V Le Castelet a Imole byla druhá. To ji vyneslo na celkové první místo. Jejich týmoví kolegové Jaime Melo a Toni Vilander zvítězili v Imole. V ostatních závodech se jim již tolik nedařilo a celkově skončili na čtvrtém místě. Hlavním soupeřem jezdců stáje AF Corse byli jezdci James Walker a Rob Bell britské stáje JMW Motorsport, také s vozem Ferrari F458 Italia. Těm se podařilo zvítězit v Le Castelet a Estorilu a skončili BMW M3Porsche 977 stáje Felbermayercelkově na druhém místě. Nejúspěšnější stáj nasazující vozy Porsche byla německá stáj Felbermayr-Proton. Jejich posádka Marc Lieb a Richard Lietz dojela nejlépe v Estorilu na druhém místě a v Silverstone na třetím. Celkově obsadila třetí místo.
       Tovární stáj BMW Motorsport se účastnila jen závodů započítávaných do Intercontinental Le Mans cupu. Jejich nejlepší umístění bylo třetí místo Priaulxe s Alzenem ve Spa a třetí místo Farfuse s Müllerem v Imole. Vozy BMW, obdobně jako Audi a Peugeot v kategorii LMP1, nebyly v LMS klasifikovány.

           V roce 2011 se konal druhý ročník Intercontinental Le Mans cupu, Jaké si neoficiální mistrovství světě ve vytrvalostních závodech. Na základě Peugeot Audi.jpg (86122 bytes) příznivých ohlasů na první ročník byl počet závodů rozšířen na ze tří na sedm. Zlatým hřebem této soutěže je závod 24 hodin Le Mans. Mimo něj se do soutěže započítávaly závody 12 hodin Sebringu v USA, 6 hodin Spa v Belgii, 6 hodin Imoly v Itálii, 6 hodin Silverstone v Anglii, Petit Le Mans v USA a 6 hodin Zhuhai v Číně. Mimo závodu v Číně se jednalo o vybrané a nejvýznamnější závody ze seriálů ALMS a LMS. 

         V nejsilnější kategorii prototypů LMP1 se odehrával souboj dvou nejsilnějších továrních týmů Audi a Peugeot. Peugeot obhajoval vítězství v prvním ročníku. Peugeot 908Oba týmy se střetly ve všech závodech. V prvém závodu v Sebringu vypálila oběma favoritům rybník soukromá stáj Oreca Matmut jejíž posádka Lapierre, Duval, a Panis zvítězila s rok starým vozem Peugeot 908 Hdi FAP. Všechny vozy továrních týmů Audi a Peugeot byly postiženy technickými problémy, nebo kolizemi a obsadily až třetí až páté místo. Ve druhém závodu ve Spa dominovaly oba vozy Peugeot, které si po vynikajícím výkonu v závodu, ve kterém startovaly až z posledních míst, odvezly dvojité vítězství a odsunuly tři Audi na třetí až páté místo. Vyhrála posádka Wurz, Gené, Davidson. To byla před závodem 24 hodin Le Mans pro Peugeot velká vzpruha.
         Audi R18.jpg (86284 bytes)Závod 24 hodin Le Mans byl jedním z nejvyrovnanějších a nejnapínavějších za celou jeho historii. V kvalifikaci byly rychlejší vozy Audi. V průběhu závodu dva vozy Audi po vážných haváriích odpadly a tak se většina závodu odvíjela jako hon tří Peugeotů na vedoucí Audi. Vítězná posádka M.Faessler, A.Lotterer a B.Treluyer, která byla nejrychlejší i v kvalifikaci, své vedoucí místo uhájila a zvítězila s náskokem pouhých 13,8 s před třemi továrními a jedním soukromým Peugeotem. 
        Ve zbývajících čtyřech závodech dosáhly vítězství posádky továrního týmu Peugeot. V Imole zvítězila posádka Bourdais, Davidson a záda jim kryla druhá posádka Peugeotu - Montagny, Sarrazin. Na Audi zůstalo jen třetí a čtvrté místo. V Silverstone zvítězili Bourdais a Pagenaud před Audi s posádkou Bernhard, Fässler. V Petit Le Mans zvítězili Montagny, Sarrazin, Wurz před Peugeotem stáje Oreca. Obě Audi nedojely kvůli poruše a havárii. V čínské Zhuhai opět zvítězili Bourdais s Davidsonem, a Montagny se Sarrazinem jistili vítězství druhým místem. Bernhard s Fässlerem s Audi dojeli v Číně na třetím místě. Převaha Peugeotu se ukázala jednoznačná a v seriálu ILMC zvítězil se 113 body, proti 85 bodům, které získal tým Audi. Přesto u Peugeotu zůstává nepříjemná pachuť z opakované prohry v Le Mans, která je pravděpodobně více, než celé vítězství v ILMC.

         Vozy kategorie LMP1 s benzinovými motory tvořily v podstatě samostatnou kategorii. Pořadatelům se nepodařilo změnou předpisů vyrovnat výkonnostní Peugeot 908 HDI Fap stáje OrecaRebellion Racing.jpg (132815 bytes) rozdíl mezi továrními speciály s dieselovými motory a zbytkem světa. Do této skupiny lze zařadit i Dieselový Peugeot 908 Hdi FAP, který nasazoval soukromý tým Oreca Matmut, ale jehož výkon byl, jako vozu podle starých předpisů, značně přiškrcen. Dalšími soutěžícími týmy byly Rebellion Racing s vozem Lola B10/60 Toyota, OAK Racing se dvěma vozy Pescarolo Judd, Hope Racing s vozem Oreca a tovární tým Aston Martin Racing s novým vozem Aston Martin AMR-One. 
         Nejlépe se dařilo Nicolasu Prostovi a Neelu Jani z týmu Rebellion Racing, kteří celkem nasbírali 50 bodů a obsadili třetí místo za týmy Peugeotu a Audi. Jejich nejlepší místo bylo jen čtvrté v Číně a páté v Petit Le Mans, ale mimo Silverstone, kde nedojeli, bodovaly ve všech závodech. Celkové čtvrté místo obsadila posádka Lapierre a Duval týmu Oreca na voze Peugeot neúspěšný vůz Aston Martin AMR-OneAston Martin DBR1-2908 Hdi FAP. Dosáhli slavného vítězství v Sebringu, druhé místo v Petit Le Mans a páté v Le Mans. V Číně, Silverstone a Imole nestartovali a přesto nasbírali 47 bodů. Neslavné byly výsledky továrního týmu Aston Martin. V prvních dvou závodech v Sebringu a Spa nové vozy AMR-One nestartovaly, protože nebyly dostatečně dokončené. V Le Mans je tým nasadil dva vozy, ale jejich výkony a rychlost byly naprostým zklamáním a ani jeden vůz nedojel do cíle. Po tomto debaklu tým v Imole nestartoval a nakonec vůz ze závodů úplně stáhl. V Silverstone, Petit Le Mans a Číně  nasadil tým předchozí typ Lola Aston Marin DBR1-2, který dojel v Silverstone na 8. místě, v Petit Le Mans dokonce na 3. místě a v Číně na 6. místě.

         V kategorii LMP2 byly přihlášeny pouze tři týmy. Nejlépe se dařilo jezdcům stáje Signatech Nissan na voze Oreca 03 Nissan.

         Ani kategorie GT nebyla nijak oslnivě obsazena. Ve skupině GT Pro se utkaly pouze čtyři týmy se třemi typy vozů. Italský tým AF Ccorse a francouzský Ferrari F458 stáje AF CorseBMW.jpg (50577 bytes)tým Luxury Rcing startovaly s vozy Ferrari F458 Italia, tovární tým BMW nasazoval vozy BMW M3 a rakouský tým Lotus Jetalliance vozy Lotus Evora. 
         Ferrari se ukázaly jako nejlepší a posádka týmu AF Corse - Gianmaria Bruni a Giancarlo Fisichella zvítězila ve Spa, Silverstone a Petit Le Mans a byla druhá v Le Mans a Imole. V Imole navíc zvítězili jejich stájoví kolegové Melo a Villander. Hlavním soupeřem stáje AF Corse byly tovární vozy BMW. Těm se podařilo dosáhnout dvou dvojitých vítězství v Sebringu a Číně. Celkově však za týmem Ferrari zaostali o 7 bodů. Lotus EvoraVozy Lotus značně zaostávaly a jejich nejlepší umístění bylo 7. místo v kategorii v Le Mans.
         Ve skupině GT Am zvítězil tým Larbre Competition nasazující vůz Corvette C6-ZR1.

         Důkazem toho, že se seriál Intercontinental Le Mans cupu ve svém druhém ročníku osvědčil, je vyhlášení nového světového šampionátu vytrvalostních závodů World Endurance Championship, který FIA vyhlásila pro rok 2012, který bude navazovat na slavné závody světového šampionátu sportovních vozů World Sportscar Championship.


  10.6.2011   Kvalifikace na 24 hodin Le Mans
         Na start 79. ročníku 24 hodin Le Mans se postavilo celkem 56 vozů čtyř kategorií. V nejsilnější kategorii LMP1 startovalo 17 vozů. Jasným kandidátem na vítězství byl jeden z šesti továrních vozů stájí Audi a Peugeot. Obě tyto automobilky udělaly maximum pro vítězství v P908_7.jpg (267392 bytes) tomto prestižním závodu a jejich vozy jsou vypiplány do nejmenšího detailu. Po omezení obsahu vznětových motorů této kategorie z 5,5 litru na 3,7 litru upřeli konstruktéři svoji hlavní pozornost na zdokonalení aerodynamiky karosérie a odlehčení vozů. U Peugeotu vyšli při návrhu nového 5807670028_3c23432759_o.jpg (86866 bytes) vozu z karosérie předchozího úspěšného typu 908 HDI FAP. Nový vůz svým označením 908 na toto značení navazuje a je také svému předchůdci značně podobný. Také u Audi se kvůli lepší aerodynamice přiklonili ke konstrukci vozu s uzavřenou karosérií. Po předchozích typech s otevřenou karosérií, je typ R18 TDI svojí uzavřenou karosérií zcela nový vůz. Že se konstruktérům dílo povedlo se ukázalo hned při dubnovém testovacím dnu v  Le Mans, kde byly Audi R18 TDI rychlejší než Peugeoty 908. Co se týká motorů, pohánějí oba vozy přeplňované vznětové motory. U Audi zvolili vidlicový šestiválec, u Peugeotu vidlicový osmiválec. 
        Obě stáje nasadili ve svých vozech stejné jezdecké obsazení jako loni. V Audi č.1 se střídají loňští vítězové Timo Bernhard, Romain Dumas a Mike Rockenfeller. V Audi č.2 Marcel Faessler, André Lotterer a Benoit Treluyer a v Audi č.3 vítězové z roku 2008 Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish. Sám Tom Kristensen je s osmi vítězstvími v Le Mans rekordmanem. V Peugeotu č.7 jedou Marc Gene, Alexander Wurz a Anthony Davidson. V Peugeotu č.8 Frank Montagny, Stephane Sarrazin a Nicolas Minassian, a v Peugeotu č.9 Pedro Lamy, Sebastien Bourdais a Simon Pagenaud.          
        Již od prvního kvalifikačního kola sváděli všichni jezdci obou stájí souboj o prvenství na startovním roštu. Vzhledem k délce závodu není toto postavení vůbec důležité, ale jedná se o prestižní záležitost a dobrou reklamu. V předchozích čtyřech letech, kdy na startu byly vozy A1.jpg (56770 bytes) Peugeot 908 HDi FAP, vždy obsadily první místo na startu. Ve středeční kvalifikaci byl ještě nejrychlejší P908_9.jpg (467188 bytes) Stephane Sarrazin na Peugeotu č.8 časem 3:27:033. Ve čtvrteční kvalifikaci však zabrali naplno jezdci Audi a Benoit Treluyer na Audi č.2 vybojoval první místo na startu nejlepším časem 3:25,738. Jen o 6 desetin sekundy pomalejší byl na druhém Audi č.1 Romain Dumas. Až třetí místo časem 3:26,010 zachraňoval Simon Pagenaud na nejrychlejším z Peugeotů č.9. Kvalifikace byla velmi vyrovnaná. Všech šest továrních vozů na prvních šesti místech dělila pouze polovina sekundy. Audi vyšlo z kvalifikačních bojů lépe a poprvé v kvalifikaci porazilo Peugeoty. Pro vlastní závod to je potvrzení vyrovnaného a napínavého boje.
        Loňský typ Peugeotu 908 HDi FAP v rukách jezdců soukromé stáje Oreca Matmut obsadil až 7. místo. I tak potvrdil nadvládu vozů se vznětovými motory.Přesto, že se pořadatelé snažili řadou opatření zajistit větší vyrovnanost benzinových a dieselových vozů, ve výsledku se to nepodařilo. Vinu však nelze pravděpodobně hledat jen v nevyvážených předpisech, ale především v kvalitě techniky a technického zázemí, kde mají tovární stáje Audi a Peugeot ohromnou převahu proti malým konstrukčním týmům Lola, Pescarolo a Oreca. 

pořadí číslo kat. vůz stáj jezdec

čas

1 2 LMP1 Audi R18 TDI  Audi Sport  M.Faessler/A.Lotterer/B.Treluyer   3:25,738 
2 1 LMP1  Audi R18 TDI Audi Sport  T.Bernhard/R.Dumas/M.Rockenfeller  3:25,799
3 9 LMP1 Peugeot 908 Peugeot sport  P.Lamy/S.Bourdais/S.Pagenaud 3:26,010
4 8 LMP1 Peugeot 908 Peugeot sport  F.Montagny/S.Sarrazin/N.Minassian 3:26,156
5 3 LMP1 Audi R18 TDI Audi Sport  D.Capello/T.Kristensen/A.McNish  3:26,165
6 7 LMP1 Peugeot 908 Peugeot sport  M.Gene/A.Wurz/A.Davidson 3:26,272
7 10 LMP1 Peugeot 908 HDi FAP  Oreca Matmut  N.Lapierre/L.Duval/O.Panis 3:30,084

        Dalších deset vozů se v kategorii LMP1 postavilo na start se zážehovými motory. Mezi nimi jsou letos nejúspěšnější vozy Lola B 10/60 Coupe-Toyota stáje Rebellion Racing a Pescarolo Judd stáje Pescarolo. Ty také svedly souboj o pořadí v kvalifikaci. Nejrychlejším vozem s benzinovým motorem nakonec je Nicolas Prost na voze Lola stáje Rebellion Racing. Dosažený čas 3:32,883 ho kvalifikoval na start z 8. místa. Hned za ním se na start postaví Chrisrophe Tinseau s vozem Pescarolo Judd. Druhá posádka stáje Rebellion Racing bude startovat z 10. místa. V kategorii LMP1 dále startují dva vozy Pescarolo Judd stáje OAK Racing, jedn vůz Zytek 09 SC stáje Quifel-ASM Team, jeden vůz Lola Aston Martin stáje Kronos na kterém startuje i jedna ze tří žen na startu Vanina Ickx a dva nové tovární vozy Aston Martin AMR-One. Ty také byly největším zklamáním. Jejich výkonnost je na úrovni nejslabších vozů kategorie LMP2, což je způsobeno hlavně nedostatky s motorem. Posledním vozem v nejsilnější kategorii je vůz Oreca SwissHyTech Hybrid stáje Hope Racing. Tento vůz je zajímavý tím, že se jedná o první vůz s hybridním pohonem na startu v Le Mans. V kvalifikaci zajel dosti pomalý čas 3:47.691, což jej zařadilo až za nejrychlejší vozy LMP2.

pořadí číslo kat. vůz stáj jezdec

čas

8 12 LMP1  Lola B 10/60 Coupe-Toyota  Rebellion Racing  N.Jani/N.Prost/J.Bleekemolen 3:32,883 
9 16 LMP1 Pescarolo Judd Pescarolo Team E.Collard/C.Tinseau/J.Jousse 3:33,066
10 13 LMP1 Lola B 10/60 Coupe-Toyota Rebellion Racing A.Belicchi/J.Boullion/G.Smith 3:34,573
11 15 LMP1 Oak Pescarolo Judd Oak Racing T.Monteiro/G.Moreau/P.Ragues  3:34,933
12 22 LMP1 Lola Aston Martin Kronos Racing V.Ickx/M.Martin/B.Leinders 3:36,551
13 20 LMP1 Zytek 09 SC Quifel-Asm Team  M.Amaral/O.Pla/W.Hughes 3:37,393

jan_charouz_le_mans_2011_foto_bpa_milan_bydzovsky.jpg (160706 bytes)        Slabší kategorie prototypů LMP2 zahrnuje 11 vozů. Z toho jsou tři vozy Oreca s motory Nissan a Judd BMW, dva vozy Lola s motory Honda a Judd BMW, dva vozy Pescarolo s motory Judd BMW, dva vozy ARX 01D s motory Honda a po jednom vozu Zytek s motorem Nissan a Norma M200P s motorem Judd BMW. Naše pozornost je soustředěna na vůz Pescarolo stáje OAK Racing  startovního čísla 49, v jehož posádce startuje i náš závodník Jan Charouz.
        V kvalifikaci dosáhla nejlepšího času posádka F.Mailleux, L.Ordońez a S.Ayari na voze Oreca 03 Nissan stáje Signatech Nissan. Jejich dosažený čas byl 3:41,458. Jan Charouz a jeho kolegové odstartují v kategorii LMP2 z páté pozice, to je 19. pozice celkově.

pořadí číslo kat. vůz stáj jezdec

čas

14 26 LMP2  Oreca 03-Nissan Signatech Nissan F.Mailleux/L.Ordońez/S.Ayari 3:41.458 
15 24 LMP1 Oak Pescarolo-Judd Oak Racing J.Nicolet/R.Hein/J.Yvon 3:41.908
16 42 LMP2 Honda Performance Arx 01  Strakka Racing N.Leventis/D.Watts/J.Kane 3:42.615
17 48 LMP2 Oreca 03-Nissan Team Oreca Matmut  A.Premat/D.Hallyday/D.Kraihamer 3:43.098
18 39 LMP2 Lola B11/40-Judd Bmw Pecom Racing L.Perez-Companc/M.Russo/P.Kaffer  3:43.223
19 49 LMP2 Oak Pescarolo-BMW Oak Racing S.Nakano/N.De Crem/J.Charouz 3:43.479
20 41 LMP2 Zytek Nissan Greaves Motorsport K.Ojjeh/O.Lombard/T.Kimber-Smith 3:43.802

BMWM3_55.jpg (53075 bytes)        Mimo kategorie LMP1, kde bojují posádky o absolutní vítězství v závodu, je značná pozornost automobilek i diváků soustředěna na kategorii vozů GT. Vozy jsou rozděleny do dvou kategorií. Tovární týmy s profesionálními jezdci startují v kategorii GTE Pro a amatérské týmy team_lotus.jpg (451515 bytes)v kategorii GTE Am. Kategorie GTE Pro zahrnuje 18 vozů šesti značek. Nejpočetněji je zastoupena značka Ferrari typem 458 Italia, kterých je na startu šest. Pět vozů typu 911 RSR má na startu značka Porsche a po dvou vozech značky BMW, Chevrolet a Lotus. Startovní pole doplňuje jeden vůz Aston Martin Vantage. Od začátku kvalifikace patřily k nejrychlejším oba tovární vozy BMW M3 GT s posádkami A. Farfus, J.Muller, D.Werner a A.Priaulx, D.Muller, J. Hand. O nejrychlejší čas bojovaly s vozem Ferrari 458 Italia stáje AG Corse, jehož posádku tvoří vynikající jezdci G.Fisichella, G.Bruni a T.Vilander. Další dobré výkony předváděly oba tovární vozy Chevrolet Corvette C6 ZR1 s posádkami O.Gavin, J.Magnussen, R.Westbrook a A.Garcia, T.Milner a O.Beretta. Proti předchozím letům trochu zaostávaly vozy Porsche. Loni vítězná posádka této kategorie Marc Lieb, Richard Lietz a Wolf Henzler, týmu Felbermayr Proton, skončila v kvalifikaci až na 7. místě. Nové vozy Lotus Evropa zatím velmi zaostávaly a byly nejpomalejší v celém startovním poli.

pořadí číslo kat. vůz stáj jezdec

čas

29 55 GTE Pro BMW M3 GT BMW Motorsport A.Farfus/J.Muller/D.Werner 3:57.592 
30 51 GTE Pro Ferrari 458 Italia AF Corse Srl G.Fisichella/G.Bruni/T.Vilander 3:58.040
31 56 GTE Pro BMW M3 GT BMW Motorsport A.Priaulx/D.Muller/J.Hand 3:58.426
32 74 GTE Pro Chevrolet Corvette C6 ZR1  Corvette Racing O.Gavin/J.Magnussen/R.Westbrook  3:59.519
33 89 GTE Pro Ferrari 458 Italia Hankook-Farnbacher D.Farnbacher/A.Simonsen/L.Keen 3:59.519
34 73 GTE Pro  Chevrolet Corvette C6 ZR1 Corvette Racing A.Garcia/T.Milner/O.Beretta 3:59.633
35 77 GTE Pro Porsche 911 RSR (997) Felbermayr-Proton M.Lieb/R.Lietz/W.Henzler 3:59.662
36 59 GTE Pro Ferrari 458 Italia Luxury Racing S.Ortelli/F.Makowiecki/J.Melo 3:59.901
37 75 GTE Pro Porsche 911 RSR (997) Prospeed Competition  M.Goossens/M.Holzer/J.Van Lagen 3:59.962
38 79 GTE Pro Aston Martin Vantage Jota S.Dolan/S.Hancock/C.Buncombe 4:00.747

            V kategorii GTE Am startují loňské typy vozů. Jsou zde čtyři Ferrari F430, tři Porsche 911 RSR, jeden Chevrolet Corvette C6, jeden Aston Martin Vantage a jeden Ford FT.

LM2011_LMP1_LMP2.jpg (510448 bytes)                    LM2011_GTE.jpg (556434 bytes)


     8.5.2011   1000 km Spa-Francorchamps - překvapivý úspěch Peugeotů
         Ve druhém závodu Intercontinental Le Mans Cupu a zároveň druhém závodu Le Mans Series v belgickém Spa se jel poslední vytrvalostní závod před červnovým vrcholem v Le Mans. Pro týmy to byla poslední možnost porovnat svoji výkonnost s konkurencí a to navíc na okruhu, který svými rychlými rovinkami umožňuje nastavení vozu jako v Le Mans.

Audi R18         Po testovacím dni v Le Mans, kde se ve výborném světle představily nové vozy Audi R18, se pozornost soustředila  na jejich další porovnání s konkurencí, především továrními vozy Peugeot 908. Vozy Peugeot zde obhajovaly loňské  vítězství, kdy obsadily prvé dvě místa v cíli.
Audi R18       Již volné tréninky však ukázaly, že Audi má stále navrch. Stále si držely nejrychlejší časy, Peugeoty ztrácely přes 2 sekundy na kolo. Při vlastní kvalifikaci navíc jezdcům týmu Peugeot totálně nevyšla taktika. Svá nejrychlejší kvalifikační kola chtěli zajet až na konci kvalifikace, ale přepočítali se v tom, že po havárii vozu Pescarolo byly vyvěšeny červené vlajky a kvalifikace byla zkrácena o šest minut. To mělo za následek že například Stéphane Sarrazin na Peugeotu startovního čísla 8 nedojel ani jedno kvalifikační kolo a startoval až z konce startovního pole. Zbylé dva tovární Peugeoty dopadly jen o něco lépe. Vůz s číslem 7 a posádkou  Gene, Wurz, Davidson startoval ze 13. místa a vůz s číslem 9 s posádkou Lamy, Bourdais, Pagenaud až z 18. místa. Naopak první tři místa na startu obsadily všechny tovární Audi.
Start          Nejrychlejší čas 2:01,502 zajela posádka Bernhard, Dumas, Rockenfeller na Audi R18 startovního čísla 1. Z druhého místa odstartovala posádka Fassler, Lotterer, Treluyer na Audi startovního čísla 2. a z třetího místa posádka Capello, Audi R18 Kristensen, McNish na Audi startovního čísla 3. Pro porovnání byl nejrychlejší čas Peugeotu 908 z volných tréninků 2:04,217. Výpadek továrního týmu Peugeot využila posádka Lapierre, Duval, Panis na Peuheotu 908 HDi FAP týmu Oreca Matmut, která si časem 2:05,482 vybojovala 4. místo na startu. 
         Nejrychlejší z vozů s benzinovými motory byl vůz Lola B10/60 Coupe - Toyota stáje Rebellion Racing s posádkou Jani, Prost, která dosáhla času 2:06.767. Celkem bylo na startu 12 vozů kategorie LMP1.

        V kategorii LMP2 startovalo 11 vozů. Nejrychlejší čas kvalifikace 2:10.016 zajela posádka Leventis, Watts, Kane na voze HPD ARX -01d týmu Strakka Racing. V kategorii GT byla nejrychlejší posádka Melo, Vilander na voze Ferrari F458 Italia stáje AF Corse. Nové vozy Ferrari F458 Italia se ukázaly jako velmi dobré a obsadily na startu první tři místa, před Porsche 911 RSR a BMW M3.

Start, v čele Audi R18         Závod netradičně odstartoval v již sobotu ve 14,00 hodin. Hned v prvním kole po startu se dopustil chyby Allan McNish na Audi č.3, dostal smyk a propadl se až na 16. místo. Naopak všechny tři tovární Peugeoty se prodíraly startovním polem vpřed. 
         Již po 10 kolech byl Alex Wurz na Peugeotu č.7 a Sebastien Bourdais na Peugeotu č.9 na třetím a čtvrtém místě za vedoucím Andre Lottererem na Audi č.2 a druhým Timo Bernhardem na Audi č.1. Ztráta Peugeotů byla pouhých 5 a 9 sekund. Na pátém místě již jel Allan McNish na Audi č.3. Peugeoty dokazovaly, že jejich horší časy v tréninku jsou minulostí, a že jsou vozům Audi přinejmenším rovnocennými soupeři.
         Po dalších pár kolech předjel Alex Wurz s Peugeotem č.7 i Timo Bernharda a postoupil na 2. místo. Hned se dal do pronásledování vedoucího Andre Lotterera. Další, kdo se probíjel dopředu byl Allan McNish, který se snažil napravit svoji chybu z prvního kola a dostal se již na 4. místo před Sebastiena Bourdaise na Peugeotu č.9. Také Franck Montagny na Peugeot 908Audi R18 Peugeotu č.8 se již dotáhl z posledního místa na startu za vedoucí pětici na 6. místo.
        Teprve za továrními vozy jel Peugeot 908 HDi FAP stáje Oreca Matmut. Benzinové prototypy se seřadili od 7. místa v pořadí Nicolas Prost na Lole B10/60 Coupe - Toyota stáje Rebellion Racing, Christophe Tinsenau na voze Pescalrolo a Olivier Pla na voze Zytek 09SC stáje ASM.

         Alex Wurz pokračoval ve stíhací jízdě a chvíli před prvními zastávkami v boxech předjel Andre Lotterera a dostal se s Peugeotem č.7 do čela závodu. 
         Jako první z favoritů zajel po 47 minutách tankovat Timo Bernhardem s Audi č.1. Za chvíli ho následovali i ostatní jezdci Peugeotů a Audi. Po hodině závodu tak vedl Alex Wurz na Peugeotu č.7 před třemi Audi v pořadí Timo Bernhard na Audi č.1, Andre Lotterer na Audi č.2 a Allan McNish na Audi č.3. Následovaly dva tovární Peugeoty č.9 a č.8 a Peugeot Oreca Matmut. 

Peugeot 908         Po 1,5 hodině závodu začaly druhé zastávky v boxech. Přitom se měnili i jezdci. Potíže s palivovým čerpadlem měl Peugeot stáje Oreca Matmut a propadl se na konec startovního pole. 
         Tovární Peugeoty stále tlačily na Audi. Vedoucí Anthony Davidson, který převzal Peugeot č.7 od Alexe Wurze, dále zvyšoval svůj náskok na druhého Benoita Treluyera na Audi č.2. Také Pedro Lamy a Stephane Sarrazin na Peugeotech č.9 a 8 útočily na Audi a postupně se v následující hodině dostali na 3. a 4. místo. Poslední Audi, které bránilo pozici před Peugeoty, bylo Audi č.2 řízené Benoite Treluyerem na druhém místě. 
         Po třetích zastávkách v boxech však nezvládl Benoit Treluyer s Audi č.2 jednu ze zatáček a vyjel do kačírku. S poškozenou pneumatikou musel znovu do boxů. To znamenalo, že v polovině závodu byly všechny tři Peugeoty na prvních třech místech. Vzhledem k postavení na startu se to zdálo téměř neuvěřitelné a u Audi měli určitě o čem přemýšlet. 
         Čest Audi se snažil ze čtvrté pozice zachraňovat pronásledováním Peugeotů Tom Kristensen, který převzal Audi č.3 na poslední třetinu závodu. Na pátém místě jel Micke Rockenfeller na Audi č.1 a na šestém Benoit Treluyer na Audi č.2.

Audi R18         Chyb se však nedopouštěli pouze jezdci Audi. Po 4,5 hodinách vyjel vlastní chybou z trati Pedro Lamy na Peugeotu č.9, zůstal v kačírku a chvíli trvalo než jej pořadatelé vytlačili. Stálo ho to dvě místa v pořadí a propad na 4. místo. Tom Kristensen postoupil na třetí místo a částečně tak zachraňoval pozice Audi. Závod však přinesl další zvraty. Hodinu před koncem závodu nejprve došlo při střetu s jiným vozem k poškození zadního blatníku Kristensenova Audi. Ten proto musel na jeho výměnu do boxů a propadl se zpět na 4. místo. Peugeoty byly opět kompletně na bedně. Půl hodiny před koncem se však osud znova obrátil a Simonu Pagenaudovi na Peugeotu č.9 se poškodilo zavěšení pravého předního kola. Pomalá cesta do boxů a oprava znamenala propad až na 9. místo. Tom Kristensen na Audi č.3 se tak znova vrátil na 3. místo, které si již udržel až do cíle. 
PescaroloLola          Mezi vozy s benzinovými motory byla nejúspěšnější posádka Collard, Tinseau, Jousse s týmu Henri Pescarola na stejnojmenném voze. Dojela na celkovém 6. místě, což je při startu sedmi naftových speciálů velký úspěch. Potvrdila tak své kvality, které již předvedla v prvním závodu LMS v Le Castellet, kde při neúčasti Peugeotů a Audi zvítězila. Svoji kvalitu také předvedly oba vozy Lola B10/60 Coupe - Toyota stáje Rebellion Racing, které obsadily v konečném pořadí 7. a 9. místo.
         V kategorii GT byly nejúspěšnější vozy Ferrari F458 Italia.  Zvítězila posádka Fisichella, Bruni stáje AF Corse před posádkou Farnbacher, Simonsen ze stáje Hankook Team Farmbacher. Až na třetím místě skončil tovární vůz BMW M3 s jezdci Priaulxem a Alzenem.

poř. číslo kateg. stáj vůz jezdci kol
1 7 LMP1 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Gene / Wurz / Davidson 161
2 8 LMP1 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Montagny / Sarrazin / Minassian  161
3 3 LMP1 Audi Sport North America  Audi R18 TDI Capello / Kristensen / McNish 160
4 1 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 TDI Bernhard / Dumas / Rockenfeller 159
5 2 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 TDI Fassler / Lotterer / Treluyer 158
6 16 LMP1 Pescarolo Team Pescarolo - Judd Collard / Tinseau / Jousse 156
7 12 LMP1 Rebellion Racing Lola B10/60 Coupé - Toyota  Jani / Prost 156
8 9 LMP1 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Lamy / Bourdais / Pagenaud 155
9 13 LMP1 Rebellion Racing Lola B10/60 Coupé - Toyota Belicchi / Boullion 155
10 10 LMP1 Team Oreca Matmu Peugeot 908 Hdi - FAP Lapierre / Duval / Panis 152

stupně vítězůFerrari 458 Italia         Vynikající výkon Peugeotů, pokažený pouze technickou závadou na jednom z vozů, ukázal, že karty před 24 hodinami Le Mans jsou zcela otevřené, a že domnělá převaha nových Audi R18 se ve skutečnosti nekoná. O to více je nač se v Le Mans těšit. Bitva to bude opravdu grandiózní. 
        Ve Spa Peugeoty obhájily svoje loňské dvojité vítězství a také upevnily své vedení v Intercontinental Le Mans Cupu, když zvítězily i ve druhém závodu.


 Zpět