Po loňském úspěch Peugeotu se dá letos očekávat útok Audi a jeho snaha o návrat na výsluní.

   Kalendář závodů 2010       Startovní listina 24 hodin Le Mans        Starší články 


  13.6.2010   Absolutní vítězství Audi  -  Debakl Peugeotu
        
Letošní vrchol sezóny ve formě závodu 24 hodin Le Mans, měl opravdu reprezentativní obsazení. Stejně jako v předchozích letech startovaly vozy ve čtyřech kategoriích. Dvě kategorie prototypů a dvě kategorie vozů GT. Prototypy startují jak s uzavřenými, tak otevřenými (spider) karosériemi. 

        Kandidáta na vítězství bylo nutno hledat v nejsilnější kategorii prototypů LMP1. Zde startují vozy s benzinovými atmosférickými motory max. objemu 6 litrů, s turbomotory max. objemu 4 litry a s dieselovými motory max. objemu 5,5 litru. Minimální hmotnost vozů s benzinovými motory je 900 kg a vozů s dieselovými motory 930 kg. Maximální objem nádrží mají vozy s benzinovými motory 90 litrů a vozy s dieselovými motory 81 litrů. I přes částečné zvýhodňování vozů s benzinovými motory jsou stále nejrychlejší tovární vozy Audi R15 TDI a Peugeot 908 HDi FAP s dieselovými turbomotory objemu 5,5 litru. Audi R15 TDI Obě stáje, které svádí v Le Mans boj o vítězství již čtvrtým rokem, nasadily po třech továrních vozech. Nejzkušenějším týmem na startu a hlavním trumfem stáje Audi byla posádka Tom Kristensen, Dindo Capello a Allan McNish na voze startovního čísla sedm. V jejím čele startoval "Mistr Le Mans" 43 letý Dán Tom Kristensen, který v Le Mans zvítězil již osmkrát a usiloval o deváté vítězství. Dindo Capello měl na svém kontě v Le Mans již tři vítězství a Allan McNish dvě. V loňském závodě na Peugeoty nestačili a dojeli jako nejlepší z vozů Audi na třetím místě. Tyto velezkušené borce doplnily dvě posádky složené z mladých jezdců. Na voze startovního čísla osm startovala trojice Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Treluyer a na voze číslo devět trojice Mike Rockenfeller, Timo Bernhard a Romains Dumas. Audi nasadilo vylepšený typ Audi R15 plus, který měl značce zajistit deváté vítězství v tomto závodě.
Peugeot 908 HDi FAP         Hlavním soupeřem továrního týmu Audi byly tři vozy továrního týmu Peugeot. Loňské prvenství obhajovali na voze startovního čísla jedna Alexander Wurz a Marc Gene, které doplnil Anthony Davidson. Britský závodník, který v letech 2007 až 2008 jezdil ve F1 za tým Super Aguri-Honda. V Le Mans si odbyl svoji premiéru v roce 2003 na voze Ferrari 550 týmu Prodrive. Závod pro něj však skončil po 6 hodinách havárií. Podruhé se na startu v Le Mans objevil loni na továrním voze Aston Martin LMP1 s Jos Verstappenem a Darren Turnerem a dojeli na 13. místě. Na voze startovního čísla dvě startovala stejně jako loni kompletně francouzská posádka Franck Montagny, Stéphane Sarrazin a Nicolas Minassian. Ten nahradil loňského spolujezdce Sébastiena Bourdaise. V Le Mans jim loni patřilo nejprve Peugeot 908 HDi FAP pole position a ve vlastním závodě druhé místo. Třetí vůz startovního čísla tři řídila posádka Sébastien Bourdais, Pedro Lamy a mladý Francouz Simon Pagenaud, který loni startoval v Le Mans na voze Peugeot 908 stáje Pescarolo.
         Tři tovární Peugeoty 908 HDi FAP ještě podpořil čtvrtý vůz soukromého francouzského týmu Oreca Matmut se zkušenou posádkou v čele s Olivierem Panisem, který v letech 1994 až 2004 jezdil závody F1. Dalšími členy byli Nicolas Lapierre a Loic Duval. Peugeot 908 HDi FAP je nasazován již čtvrtým rokem a je neustále zdokonalována jeho aerodynamika i spolehlivost. 

Lola Aston Martin        Favoritem mezi vozy s benzinovými motory byly dva tovární vozy Lola Aston Martin. Na voze startovního čísla 007, na kterém loni dojela naše posádka Jan Charouz a Tomas Enge, doplněná němcem Stefanem Mückem, na krásném čtvrtém místě, letos startovali Harold Primat, Stefan Mücke a Adrian Fernandez. Druhý tovární vůz startovního čísla 009 pilotovali Darren Turner, Juan Barazi a Sam Hancock. Vozy Aston Martin ve startovním poli doplnil ještě třetí vůz francouzské stáje Signature Plus, za jehož volant usedli Pierre Ragues, Franck Mailleux a dcera Jacky Ickxe slavného šestinásobného vítěze Le Mans Vanina Ickxová. 
         Další velice zajímavou posádkou byl rodinný britský tým Beechdean otce a synů Mansellových. Jedničkou týmu je mistr světa F1 z roku 1992 Nigel Mansell, který tvoří tým se svými dvěma syny Gregem Mansellem a Leo Mansellem. Startují na voze Ginetta Zytek 09S poháněným atmosférickým benzinovým motorem Zytek objemu 4495 cm3.
Lola Coupe stáje Rebellion          Pětinásobného vítěze Le Mans Itala Emanuela Pirra jsme mohli sledovat společně s Jonny Cockerem a Paulem Draysonem v britském týmu Drayson Racing na voze Lola Judd Coupe poháněném atmosférickým motorem Judd objemu 5498 cm3. Již podruhé také v Le Mans startoval německý tým Kolles se dvěma staršími vozy Audi R10 poháněnými dieselovými motory. Loni se jim podařilo dojet na sedmém a devátém místě. Šanci na dobré umístění měl i švýcarský tým Rebellion Racing, který nasadil dva vozy Lola Coupe. Jezdecké týmy tvořili Nicolas Prost, syn mistra svěra F1 Alana Prosta, Neel Jani a Marco Andretti, vnuk mistra světa F1 z roku 1978 Maria Andretiho, startující na voze startovního čísla 12 a Andrea Belicchi, J.Christophe Boullion a Guy Smith na voze startovního čísla 13. Překvapit v konečném hodnocení také mohl druhý vůz stáje Oreca Matmut s jezdeckou posádkou Soheil Ayari, Didier Andre a Andy Meyrick.

tým Oreca Matmut

         Kategorie slabších prototypů LMP2 je vypsána pro vozy poháněné benzinovými atmosférickými motory o max. objemu 3,4 litru a max. počtu 8 válců, nebo benzinovými turbomotory o max. objemu 2 litry a max. počtu 6 válců. Minimální hmotnost je 825 kg a obsah nádrže max. 80 litrů. 
Acura HPD ARX 01         Vítězové předchozích dvou ročníků v kategorii LMP2 vozy Porsche RS Spyder se letos na startu neobjevily. Továrna Porsche skončila s jejich vývojem a podporou a kolují informace, že se chystá vstoupit do nesilnější kategorie LMP1. Favorita tak šlo hledat těžko. Z 12 startujících vozů byly dva vozy Pescarolo s motory Judd, tři vozy Lola, dva vozy Acura HPD ARX.01, dva vozy Ginetta Zytek 09S a po jednom voze Radical Judd, WR Zytek a Norma Judd. Na startu nebyly vozy Pescarolo stáje OAK Racing Pescarolo v barvách jejich stáje, ale startovala s nimi francouzská stáj OAK Racing. V jednom z těchto vozů startovního čísla 35 startoval i náš Jan Charouz společně s Matthieu Lahayem a Guillaume Moreauem. Na startu byl i dlouholetý účastník vytrvalostních závodů Thomas Erdos na voze Lola Coupe stáje RML se spolujezdci Mike Newtonem a Andy Wallacem. Mezi favority skupiny LMP2 jistě patřily vozy Acura, které nasadily americká stáj Highcroft Racing a britská stáj Strakka Racing.

Ford GT stáje Marc VDS Racing        Kategorie GT1 silnějších vozů GT je vypsána pro vozy vycházející ze sériových vozů GT mající atmosférické benzinové motory o max. objemu 8 litrů, nebo turbomotory o max. Natacha Gachnang, Cyndie Allemann, Rahel Frey objemu 4 litry. Minimální hmotnost je předepsána na 1200 kg. Kategorie GT1 byla letos oslabena o hlavní předchozí konkurenty, tovární týmy Aston Martin a Corvette. Pouhých osm vozů na startu dokumentovalo ústup této skupiny. Radost fanouškům naopak přinesla účast tří nových vozů této kategorii Ford GT. Dva vozy Ford GT nasadila švýcarská stáj Matech Competition a jeden vůz belgická stáj Marc VDS Racing Team. Velkou zajímavostí ve švýcarské stáji byl start kompletní ženské posádky na voze startovního čísla 61. Posádku tvořily Natacha Gachnang, Cyndie Allemann a Rahel Frey (viz. foto). 
        Hlavní pozornost fanoušků Tomáše Engeho směřovala k německé stáji Young Driver AMR, za kterou náš jezdec společně s Christofferem Nygaardem a Peterem Koxem na voze Aston Martin DBR9 startoval. Byl to jediný vůz Aston Martin DBR9 na startu. Na startu nechyběly dva vozy Corvette C6R francouzské stáje Luc Alphand Aventures. Startovní pole doplnilo Lamborghini Murcielago japonské stáje JLOC a Saleen S7R francouzské stáje Larbre Competition.

tým AF Corse s Ferrari F430 GT        Nejslabší kategorie GT2 byla naopak zastoupena druhým největším počtem vozů. Startovalo zde stejně jako v LMP1 osmnáct posádek. Je vypsána pro vozy vycházející ze sériových vozů GT mající stejné omezení obsahu motoru jako kategorie GT1, ale jsou zde připuštěny menší úpravy vozů i motorů. To znamená nižší výkon motoru oproti kategorii GT1 o přibližně 100 k. Nejpočetněji zastoupená byla značka Porsche s osvědčeným typem 911 GT3 RSR. Jednou z nejzkušenějších stájí s vozy Porsche, mající šanci na vítězství, byla stáj Felbermayr Proton s posádkou Marc Lieb, Richard Lietz a Wolf Henzler. Druhou nejpočetnější značkou bylo Ferrari se svým typem F430 GT. Nejsilnější dvě stáje nasazující Ferrari byly americká stáj Risi Competizione, která zde loni zvítězila, a italská stáj AF Corse SRL. Obě stáje nasadily po dvou vozech. Jedničkou stáje Risi Competizione byla posádka na voze startovního čísla 82, ve které startovali Jaime Melo, Gianmaria Bruni a Pierre Kaffer. V loňské vítězné posádce ještě startoval bývalý jezdec F1 Mika Salo, ale ten letos přešel do konkurenční stáje AF Corse SRL. Za tuto stáj také startovala další velice zajímavá posádka ve které jeli dva bývalí výborní jezdci F1 Giancarlo Fisichelle a Jean Alesi. Jejich spolujezdcem byl Toni Vilander. Tato posádka jistě patřila k favoritům závodu. 
         Z kategorie GT1 přestoupila od letošního roku do kategorie GT2 tovární stáj Chevrolet Corvette, jejich vůz Corvette C6 ZR1 má obsah motoru 5493 cm3, což je o 1,5 litru méně než u loňského vozu kategorie GT1. Stáj nasadila dva vozy, které řídili osvědčení a vynikající jezdci. Vůz startovního čísla 63 řídili Jan Magnussen, Johnny O'Connell a Antonio Garcia a vůz startovního čísla 64 Oliver Gavin, Olivier Beretta a Emmanuel Collard. Vozy Corvette také jistě patřily mezi kandidáty na vítězství v kategorii GT2. 
Jaguar XKRSBMW M3 GT2   "Art Car"        Dalším továrním týmem, který startoval v kategorii GT2, byl tým BMW. BMW se v Le Mans objevilo poprvé od roku 1999, kdy jejich prototyp BMW V12 LMR zvítězil v Le Mans v absolutním pořadí. BMW nasadilo dva vozy typu M3 GT2 poháněné atmosférickými motory objemu 3999 cm3. Jeden z těchto vozů, vůz se startovním číslem 79, startoval v uměleckých barvách amerického umělce Jeffa Koonse. Dalšími vozy na startu byl vůz Spyker C8 Laviolette holandské stáje Spyker Squadron, Aston Martin Vantage britské stáje JMW Motorsport a nový Jaguar XKRS americké stáje Jaguar RSR, který je poháněn motorem objemu 4998 cm3.  

         První obětí závodu se ještě ve čtvrteční kvalifikaci stala posádka stáje AF Corse SRL na voze Ferrari F430 GT, když Matias Russo s vozem havaroval tak, že poškodil šasi a vůz do závodu nemohl nastoupit. To byl konec závodu i pro jednoho z loňských vítězů kategorie GT2 finského pilota Mika Salu.

         Kvalifikace ukázala jasné rozdělení sil jednotlivých týmů a vozů. Zcela jednoznačně ovládla čelo startovního roštu stáj Vítěz kvalifikace Peugeot 908 HDi FAP Peugeot. Patřily jim obě první řady. Nejrychlejší kolo kvalifikace 3:19,711 zajel Sébastien Bourdais na Peugeotu startovního čísla 3 a startoval tak se svojí posádkou z první pozice. Dosáhl fantastické průměrné rychlosti 245,78 km/h. Zajel o více jak 3 sekundy lepší čas než vítěz kvalifikace v předchozím roce Stéphane Sarrazin.  Ten nyní startoval až ze třetího místa. Druhé místo na startu patřilo posádce třetího z továrních Peugeotů ve složení Alexander Wurz, Marc Gene a Anthony Davidson. Záda továrním Peugeotům kryl ze čtvrtého místa na startu Peugeot stáje Oreca, který zajel čas o 1,5 sekundy pomalejší než první Peugeot.
Audi R15 TDI          Teprve na pátém až sedmém místě startovaly tovární Audi. Čas nejrychlejší posádky Mike Rockenfeller, Timo Bernhard a Romains Dumas byl 3:21,981. Tento čas byl o 2,3 sekundy horší než čas nejlepšího Peugeotu. To nebyla pro Audi před startem závodu nejlepší vizitka. Až z šestého místa startovala posádka Tom Kristensen, Dindo Capello a Allan McNish. 
        Mezi vozy s benzinovými motory byly podle předpokladů nejrychlejší oba tovární vozy Lola Aston Martin. Jejich časy na kolo však byly o 7 sekund horší než nejlepší dosažený čas. Z obou vozů potvrdil pozici týmové jedničky vůz s číslem 007 s posádkou Harold Primat, Stefan Mücke a Adrian Fernandez. Před další, tentokrát soukromý, vůz Lola Aston Martin stáje Signature Plus se ještě na desáté místo dostal druhý vůz stáje Oreca Matmut. Potom následovaly oba vozy Audi R10 stáje Kolles.

         O nejlepší čas kategorie LMP2 soupeřili podle předpokladů oba vozy Acura. Rychlejší nakonec byli jezdci Nick Leventis, Danny Watts a Jonny Kane ze stáje Strakka Racing, kteří dosáhli času 3:33,079 a to znamenalo celkovou 15. pozici a 1. pozici v kategorii LMP2. Američtí soupeři na druhém vozu Acura dosáhli času o 1,5 sekundy horšího a startovali z další řady. Technický náskok vozů Acura dokumentovalo i to, že třetí vůz v kategorii LMP2, vůz Lola Coupe stáje RML, zajel čas 3:39,648, tedy o více jak 6 sekund horší. Také oba vozy Lola Coupe stáje Rebellion a Ginetta otce a synů Mansellových, všechny z kategorie LMP1, startovali z míst až za nejrychlejší Acurou.    

Aston Martin DBR9 Tomáše Engeho         Kvalifikace skupiny GT1 byla svědkem šestého vítězství našeho jezdce Tomáše Engeho na voze Aston Martin DBR9. Tomáš Enge z toho měl určitě velkou radost, jeho dosažený čas byl 3:55,025. Tento čas však byl jen o pouhé 0,3 sekundy lepší než dosáhla posádka vozu Ford GT stáje Marc VDS a o 0,5 sekundy lepší než dosáhla posádky dalšího Fordu GT stáje Matech Competition. To ukázalo velký potenciál vozů Ford GT, které byly pro posádku Tomáše Engeho silným soupeřem.

         V kategorii GT2 se odehrál velký souboj o vítězství v kvalifikaci mezi vozy Ferrari a Corvette. Kupodivu z předních míst byly odsunuty vozy Porsche. Nejrychlejší čas nakonec zajela posádka Ferrari F430 GT stáje Risi Competizione loňských vítězů celého závodu ve složení Jaime Melo, Gianmaria Bruni a Pierre Kaffer. Jejich dosažený čas byl 3:59,233. Druhé a třetí místo, se ztrátou pouhých desetin sekundy, dosáhly oba tovární vozy Corvette. Pod 4 minuty se dostal ještě čtvrtý vůz, další Ferrari, tentokrát týmu AF Corse SRL. Potom následovaly dva vozy Porsche stájí Felbermayr Proton a IMSA Performance Matmut. Až za nimi byl rychlejší z obou továrních BMW, vůz startovního čísla 78. Nejpomalejším vozem startovního pole byl nakonec vůz Jaguar XKR GT2.

 Pořadí v kvalifikaci

pořadí číslo vůz stáj posádka čas
1 3  Peugeot 908 HDi-FAP   Peugeot Sport Total  Lamy/Bourdais/Pagenaud 3:19.711 min
2 1  Peugeot 908 HDi-FAP  Team Peugeot Total  Gené/Wurz/Davidson 3:20.317 min
3 2  Peugeot 908 HDi-FAP  Team Peugeot Total  Montagny/Sarrazin/Minassian 3:20.325 min
4 4  Peugeot 908 HDi-FAP  Team Oreca Matmut  Panis/Lapierre/Duval 3:21.192 min
5 9  Audi R15 TDI  Audi Sport North America   Bernhard/Dumas/Rockenfeller  3:21.981 min
6 7  Audi R15 TDI  Audi Sport Team Joest  Capello/Kristensen/McNish 3:22.176 min
7 8  Audi R15 TDI  Audi Sport Team Joest  Fässler/Lotterer/Treluyer 3:23.605 min
8 007  Lola-Aston Martin  Aston Martin Racing  Fernandez/Mücke/Primat 3:26.680 min
9 009  Lola-Aston Martin  Aston Martin Racing  Barazi/Hancock/Turner 3:26.747 min
10 6  Oreca 01-AIM  Team Oreca Matmut  Ayari/André/Meyrick 3:29.506 min

         Ráno před závodem sprchlo a bylo otázkou jestli se pojede mokrý nebo suchý závod. Start 78. ročníku závodu 24 hodin Le Mans proběhl letmým startem v sobotu 15,00 hodin bez deště.
        Ihned po startu se v čele usadily Peugeoty v pořadí v jakém odstartovaly. Alan McNish na Audi se, jak bývá jeho zvykem, tlačil hned od startu do předu a předjel Audi. Během prvního kola se snažil několikrát atakovat Peugeot Oreca, ale marně. Peugeoty se spíše postupně vozům Audi vzdalovaly. Za Audi zase postupně ztrácely oba vozy Lola Aston Martin.

Ginetta Zytek Nigela Mansella        Po patnácti minutách závodu havaroval Nigel Manzell s vozem Ginetta Zytek a tvrdě narazil do svodidel. Na trať musel vyjet Safety Car. Manzell musel být ve voze ošetřován, a nakonec musel být z vozu vynesen do sanitky. Pro tuto posádku tak závod skončil hned na začátku a velké přání Nigela Menzella dokončit závod se svými syny se mu nevyplnilo. Průběh žluté fáze využili někteří jezdci k návštěvě boxů a pořadí se tak proti startu trochu přeházelo. Jedním z těch kdo navštívil boxy kvůli výměně pneumatik byl i Peugeot Oreca a byl tak prvním z Peugeotů, který opustil čelní pozice. Závod byl znovu odstartován po 30 minutách. Na začátku žluté fáze byly vozy Audi zpomaleny pomalu jedoucím Spykerem a to způsobilo, že se zařadily až za druhý Safety Car (na okruh vyjíždí vždy tři vozy) a na vpředu jedoucí tovární Peugeoty ztratily téměř celou minutu. To byla pro tým Audi na začátku velká ztráta.

start         Na konci první hodiny závodu zajížděly vedoucí vozy do boxů tankovat. Pořadí po prvních zastávkách bylo takové, že do čela se z třetího místa na startu dostal Franck Montagny na Peugeotu číslo 2 před Pedra Lamyho na Peugeotu číslo 3. Odstup obou vozů byl dvě sekundy. Na třetí místo s minimálním odstupem klesl Marc Gené na Peugeotu číslo 1. Čtvrtý Peugeot Oreca již ztrácel 20 sekund a Audi jedoucí na pátém až sedmém místě ztrácely celou jednu minutu. Audi zajížděly časy o 2 sekundy pomalejší než vedoucí Peugeoty. Osmé a deváté místo držely tovární Loly Aston Martin, které ztrácely na Audi další 2 sekundy na kolo. Lépe si vedl Stefan Mucke na Astonu číslo 007. V čele kategorie LMP2 jel na celkovém 18. místě Jonny Kane na voze Acura stáje Strakka, před Davidem Brabhamem na druhém voze Acura stáje Highcroft. Vůz Pescarolo stáje OAK za kterou startoval i Jan Charouz se držel na 5. místě ve skupině. Kategorii GT1 vedly dva vozy Ford GT stájí Matech a Marc VDS, před Corvettou Luca Alphanda. Aston Martin posádky Tomáše Engeho jel na 4. místě. Kategorii GT2 vedly tovární Corvetty před Jaime Melem na Ferrari F430 stáje Rizi Competizione a Toni Vilanderem na dalším Ferrari stáje AF Corse.

        Peugeoty ujížděly jako šílený a po dvou hodinách a druhých zastávkách v boxech již měly na Audi náskok jeden a půl minuty. Stále vedl Franck Montagny před Pedrem Lamym a Marcem Gené. Čtvrtý se držel Lapierre na Peugeotu Oreca. V LMP2 stále vedla Acura stáje Strakka před Acurou americké stáje Highcroft. Jan Charouz, který převzal řízení vozu Pescarolo se posunul na 4. místo. Ve skupině GT1 stále vedl Ford GT stáje Matech před Corvettou Luca Alphanda. Zajímavé bylo, že tovární Corvetta, vedoucí slabší skupinu GT2, jela pouhých 10 sekund za Corvettou kategorie GT1 Luca Alphanda. Na třetím místě se ve skupině GT2 stále držel Jaime Melo na Ferrari F430. Úžasnou jízdu předváděla  Cyndie Allemannová z dívčí posádky Fordu GT, která se držela po havárii Fordu GT stáje Marc VDS na 4. místě ve skupině, hned za Astonem Martin, který převzal Tomáš Enge.   

         V 37. kole  došlo k poškození pravého předního závěsu u Peugeotu Pedra Lamyho a musel pomalu dojet do boxů, kde byl zatlačen do garáže. Byl to šok, když mechanici zakryly vůz plachtou, kvůli poškozenému karbonovému šasi a zavěšení předního kola musel ze závodu odstoupit. To byl pro Peugeot i francouzské fanoušky šok. Pro tajného favorita závod skončil po necelých třech hodinách. Audi mělo o jednoho soupeře méně. 
         Do boxů postupně potřetí zajely všechny vedoucí vozy a zároveň došlo k výměnám jezdců. Na čele se usadil Stéphane Sarrazin na Peugeotu číslo 2 před Anthony Davidsonem na Peugeotu číslo 1. Na třetím místě jel Lapierre na Peogeotu Oreca. Na čtvrtém místě jel díky rychlejší zastávce v boxech než měla posádka jeho kolegů Romain Dumas na Audi číslo 9. Páté místo stále patřilo Audi číslo 7, které nyní řídil Tom Kristensen. Kristensen se však s touto pozicí nechtěl smířit a zanedlouho Dumase předjel. Poté co Tomáš Enge převzal řízení Astonu Martin, dal se do stíhací jízdy a po pár kolech předjel Corvettu Luca Alphanda a posunul se na druhé místo skupiny GT1 s odstupem 24 sekund na vedoucí Ford GT Matech. Po havárii skončil v garáži Ford GT stáje Marc VDS. V kategorii GT2 se dopředu tlačily vozy Porsche. Za vedoucími Corvettami a třetím Ferrari již jelo na čtvrtém místě Porsche stáje IMSA Porfomance a na pátém místě Porsche stáje Felbemayr Proton. Až šestý jel Giancarlo Fisichella na dalším Ferrari.

         Po odjetých 50 kolech, a necelých čtyř hodinách závodu, potkaly technické potíže i Aston Martin Tomáše Engeho. Čekala ho oprava prasklé poloosy v boxech. Stejně tak tam již delší dobu stála dívčí posádka se svým Fordem GT, a tak se oběma šance na pěkné umístění pomalu rozplývala. Naopak se dařilo Gianmaria Brunimu na Ferrari stáje Risi Competizione, kterému se podařilo předjet obě tovární Corvetty a posunout se do čela kategorie GT1. Všechny tři vozy bojovaly kolo na kolo. 

         Během pátých zastávek v boxech, po čtyř hodinách závodu, se vystřídalo pořadí ve vedení. Do čela se dostal Anthony Davidson na Peugeotu číslo 1 těsně sledován Stéphane Sarrazinem na Peugeotu číslo 2. Jejich náskok na Peugeot týmu Oreca již byl 40 sekund a na Toma Kristensena na nejlepším Audi dokonce celé kolo. Astony Martin Jedoucí na 7. a 8. místě již ztrácely přes dvě kola. Celkově na 12. místě, se ztrátou 4 kol na vedoucí Peugeot již jel vedoucí vůz kategorie LMP2 Acura stáje Strakka. Druhý vůz v pořadí této kategorie, Acura týmu Highcroft ztrácela další dvě kola.

BMW Art Car         V 69 kole havaroval Tom Kristensen, vylétl do kačírku a poškodil zadní křídlo, když se snažil v zatáčce Porsche zabránit srážce s pomalu jedoucím BMW s poškozenou pneumatikou. Vůz zůstal naštěstí pojízdný, ale oprava v boxech stála cenných pět minut. Rozlícený šéf Audi Sportu Volfgang Ullrich běžel celý rozlícený vynadat pracovníkům týmu BMW, že se jejich vůz pletl na trati v závodní stopě. Kristensena ve voze vystřídal Dindo Capello a hned jak vyjel na trať začal pronásledovat obě Loly Aston Martin, které se díky opravě dostaly před něj.
         Po pěti hodinách závodu vyšlehly před zatáčkou Porsche plameny ze zádi vozu Ford GT stáje Matech číslo 61, což znamenalo definitivní konec závodu pro sympatickou trojici dívek.

         Večer před devátou hodinou, kdy měli jezdci a týmy za sebou skoro čtvrtinu závodu, vyjel na trať podruhé Safety Car, kvůli havárii vozu Aston Martin Vantage kategorie GT2. V průběhu žluté fáze vyletěl kvůli studeným pneumatikám mimo trať vedoucí vůz kategorie LMP2 a musel být z kačírku vytažen traktorem. To je připravilo o vedení. 
         Závod byl znova odstartován po 20 minutách. V čele stále držely vysoce zvednutou zástavu oba  tovární vozy Peugeot. V čele jel Alexander Wurz a Peugeotu číslo 1 před stájovým kolegou Nicolasem Minassianem na Peugeotu číslo 2, který již ztratil bezprostřední kontakt a jel 2 minuty za vedoucím vozem. Ze ztrátou jednoho kola jim jistil záda Olivier Panis na třetím Peugeotu soukromé stáje Oreca. Potom teprve následovaly jejich pronásledovatelé, vozy Audi. Čtvrté místo patřilo Mike Rockenfellerovi na Audi číslo 9 a páté Benoit Treluyerovi na Audi číslo 8. Na šestém místě, se ztrátou dalších dvou kol, jel Stefan Mucke na Lole Aston Martin číslo 007, ale tomu již dýchal na záda Dino Capello na třetím továrním Audi číslo 7. Potom následoval druhý tovární Ford GTLola Aston Martin číslo 009. Kategorii LMP2 po problémech Acury stáje Strakka vedla Acura stáje Highcroft, nyní řízená Marco Wernerem s náskokem necelé minuty na Acuru stáje Strakka. Vůz Pescarolo stáje OAK, ve kterém jel i náš Jan Charouz, se již dostal na 3. místo v kategorii, ale se ztrátou dvou kol na vedoucí Acuru. Kategorii GT1 stále vévodil vůz Ford GT stáje Matech, poslední vůz Ford GT, který ještě v závodě pokračoval. Druhá Corvetta stáje Luca Alphanda měla ztrátu skoro dvou kol. Aston Martin posádky Tomáše Engeho jel na pátém místě se ztrátou 15 kol na vedoucí Ford GT. Nádherný souboj probíhal ve vedení kategorie GT2. Zde o vedení těsně bojovali a v čele se několikrát vystřídali Jaime Melo na Ferrari stáje Risi Competizione a Oliver Gavin na tovární Corvettě. Jejich souboj byl kořením této fáze závodu. Třetí jel Jan Magnussen na druhé tovární Corvettě. Čtvrté místo si držel Toni Vilander s Ferrari stáje AF Corse.

        S příchodem noci, v půl jedenácté, zajel Marc Gene na Peugeotu číslo 1 do boxů a byl zatlačen k opravě do garáže. Mechanici horečně pracovali u zádi vozu a to nevěstilo nic dobrého. Čas hrozně rychle utíkal a náskok se rychle stenčoval. Audi se nezadržitelně blížily. Peugeot stále stojí v garáži, v týmu panuje silná nervozita. Marcu Genemu se hlavou honí černé myšlenky, cítí že opakování loňského prvenství se ztrácí v nedohlednu.  Mezitím se kolem přehnaly obě Audi a za chvíli i třetí Audi s Alanem McNishem, který vystřídal Dina Capella. Konečně Peugeot vyjel, ale ztráta byla velká. Gene se propadl na 7. místo se ztrátou čtyř kol na vedoucí Peugeot číslo 2. Franck Montagny na Peugeotu číslo 2 byl posledním továrním jezdcem, který nyní držel pozici. Audi, i když pomalejší, štvaly Peugeoty jako divou zvěř. Dva již se jim podařilo uštvat a to ještě nebyla ani třetina závodu. Technické potíže s převodovkou pronásledovaly i Ferrari týmu Risi Competizione a obě tovární Corvetty se vrátily do čela kategorie GT2.  V kategorii LMP2 se také týmu Strakka podařilo vrátit se do vedení skupiny před Acuru týmu Highcroft. Dvanáct vozů již v závodě pro poruchy a havárie nepokračovalo.

noc v Arnage        Ve čtvrt na dvanáct se McNish dostal před Lolu Aston Martin se Stefanem Muckem za volantem na 5. místo. Lolu Aston Martin nyní stíhal Marc Gene s Peugeotem číslo 1. Gene se opravdu snažil a zajel zatím nejrychlejší kolo závodu 3:20,973 což bylo o 8 sekund rychlejší kolo než zajížděl Stefan Mucke. Ještě před půlnocí dokázal Marc Gene předjet Lolu Aston Martin, posunout se na 6. místo a přitom ještě zlepšil rekord kola na 3:20,824. Alan McNish, nejrychlejší z vozů Audi, který jel nyní před Genem, zajel své nejrychlejší kolo 3:22,298 a měl před ním 46 sekund náskok. Sám na vedoucí Peugeot ztrácel tři kola.

        Ve čtvrt na jednu byl do garáže zatlačen zatím vedoucí vůz kategorie GT1 Ford GT stáje Matech. V boxech však stála i druhá Corvetta Luca Alfanta a tak nejprve na druhé místo a za chvíli až na první místo postoupil Saleen. 
        Po havárii vozu Pescarolo číslo 24 vyjel potřetí na trať Safety Car. Hned jak byl závod znovu odstartován, havaroval J.Christophe Boullion na Lole Coupe stáje Rebellion startovního čísla 13. Přitom do této doby jel docela dobře a držel si celkové 10. místo. Havárie znamenala pro tento vůz konec závodu. Jeho týmoví kolegové na voze s číslem 12 měli od začátku závodu potíže a nyní jeli až na 32. místě. To byl pro stáj Rebellion tristní výsledek. 

         Marc Gene znova zlepšil rekord kola časem 3:19,644 což už byl lepší čas než zajel Sébastien Bourdais v kvalifikaci. Ford GT i jedna Corvetta Luca Alfanta stále stály v boxech a tak se Tomáš Enge ve svém Astonu Martin DBR9 pomalu blížil k vytoužené třetí pozici. Ford nakonec vyjel z garáže po hodině opravy, ale díky velkému náskoku se udržel na třetím místě s náskokem dvou kol na Aston Martin Tomáše Engeho. 
         Anthony Davidson, který vystřídal Marca Geneho v Peugeotu číslo 1, měl kontakt s pomalejším vozem a na chvíli vylétl do kačírku. Naštěstí hned vyjel a pokračoval ve stíhání vozů Audi.

        V polovině závodu se opravou v boxech kvůli výměně zadního zavěšení kola zdržel vůz Peugeot stáje Oreca a propadl se o čtyři místa zpět. Za vedoucího Stéphane Sarrazina na Peugeotu číslo 2 se tak již dostalo Audi číslo 9 řízené Romainem Dumasem a Audi číslo 8 řízené André Lottererem. Audi měly ztrátu jednoho a dvou kol. Na čtvrtém místě se ztrátou čtyř kol jel Tom Kristensen na Audi číslo 7 pronásledovaný Anthony Davidsonem na Peugeotu číslo 1 . Ten měl ztrátu přes 30 sekund a snižoval jí velmi pomalu. Až na šesté místo klesl Peugeot Oreca. Sedmé a osmé místo držely Loly Aston Martin. Na devátém místě jelo Audi R10 stáje Kolles startovního čísla 15 řízené Bakkerudem. Desáté místo držela Lola Aston Martin týmu Signature Plus. ZA ním již jely vedoucí vozy Pescarolo stáje OAKkategorie LMP2. V čele Acura stáje Strakka a za ním se ztrátou tří kol Acura stáje Highcroft. Další dvě kola ztrácel vůz Pescarolo stáje OAK na kterém startoval i Jan Charouz. Ktegorii GT2 vedly na celkovém 19. a 20. místě tovární vozy Corvette před Porsche stáje Felbermayr Proton. V kategorii GT1 byl v čele vůz Saleen na celkovém 26. místě. Tomáš Enge na Astonu Martin jel pátý, za dvěma vozy Corvette stáje Luca Alphanda a jednoho, posledního, Fordu GT.
         V čele už držel jen poslední Peugeot ze čtyř. To uběhla teprve polovina závodu. V zádech měl tři vozy Audi a stačil tak malý problém a vítězství Peugeotu se mohlo odsunout do říše snů. Druhý Peugeot, který jel na pátém místě, měl velkou ztrátu dalších dvou kol a všechna Audi by těžko dokázal předjet.Hlavní otázka tak zněla, vydrží Peugeot dalších 12 hodin bez závady?

        Ve čtyři hodiny ráno se Peter Kox na Astonu Martin DBR9 dostal na 4. místo kategorie GT1 před Ford GT, který byl zatlačen k opravě do boxové garáže, kvůli úniku kapaliny. To byl definitivní konec Fordů. Také Alexander Wurz si polepšil a svojí rychlou jízdou se dostal na čtvrté místo před Toma Kristensena na Audi číslo 7. 

        Raní svítání nad okruhem v Le Mans přivítalo jezdce víceméně v nezměněném pořadí. Pouze Tomáše Engeho, který po vystřídání Petera Koxe dotáhl do úspěšného konce stíhací jízdu vozu Corvette, jsme mohli sledovat již na třetím místě kategorie GT1. V závodu již nepokračovalo 17 vozů.

Peugeot 908 HDi FAP číslo 2       Sedmá raní hodina přinesla pokračování technických problémů Peugeotů. Došlo i na poslední Peugeot číslo 2 jedoucí na čele závodu. Hned po vyjetí z boxů, za zatáčkou Maison Blanche, začaly šlehat plameny výfuku a Franck Montagny musel po 16 hodinách odstoupit z vedoucího místa. Rázem byly v čele dva vozy Audi. O tom se představitelům Peugeotu nezdálo ani v nejčernějších myšlenkách. V čele jel Timo Bernhard s Audi číslo 9 před Benoitem Treluyerem na Audi číslo 8. Se dvěma  koly ztráty je pronásledoval nyní nejlepší Peugeot číslo 1 s Marc Genem za volantem. Ten jediný měl ještě šanci zhatit vítězství Audi a odvrátit zdrcující porážku Peugeotů.  Do konce závodu zbývalo ještě plných 8 hodin. 
        Závada také potkala zatím bezchybně jedoucí druhý tovární vůz Corvetta a propadl se o 8 kol. Na druhé místo kategorie GT2 se posunul vůz Porsche týmu Felbermeyr Proton s posádkou Marc Lieb, Richard Lietz a Wolf Hnezler. Třetí místo zatím drželo další Porsche týmu IMSA Performance Matmut.

        V osm hodin si potíže vybraly svoji daň i u posádky Loly Aston Martin číslo 007. Oprava převodovky v boxové garáži trvala hodinu. Marca Geneho vystřídal v Peugeotu číslo 1 Anthony Davidson a pokračoval ve stíhací jízdě za oběma Audi a přitom zajel další rekord okruhu 3:19,527. To byl čas o 4 sekundy lepší než jely Audi před ním. 
        Ze závodu také odstoupil vůz Corvetta Luca Alphanda kategorie GT1 a to znamenalo šanci Astonu Martin Tomáše Engeho na jeho předjetí a dosažení druhého místa. Další kolize potkala vedoucího  Emmanuela Collarda na Corvettě kategorie GT2, která se otřela o předjíždějící Peugeot Antona Davidsona, dostala smyk a tvrdě narazila zádí do svodidel. Emmanuel Collard dojel s vozem do boxů k opravě, ale zezadu se mu již blížil Marc Lieb na Porsche Felbermeyr Proton, který měl ztrátu pouhé dvě minuty. Na trať ale znovu vyjel Safety Car. Když se závod znova rozjel pokračoval Davidson v honičce na Audi. Stále jezdil časy o 4 sekundy rychlejší než Audi. Corvetta GT2 již klesla na 4. místo v kategorii a stále stála v boxech. Na druhé místo za vedoucí Porsche se posunul Jean Alesi  na Ferrari stáje AF Corse. 

         V devět hodin, šest hodin před koncem, již stáhl Davidson náskok Audi na pouhé jedno kolo. Šance ještě stále žila. Oliver Gavin vyjel po opravě z boxů se svojí Corvettou GT2 na 5. místě ve skupině, ale nakonec ho stejně zradil motor a musel odstoupit. Aston Martin posádky Tomáše Engeho se v kategorii GT1 posunul na druhé místo, se ztrátou 10 kol na vedoucí Saleen.  V LMP2 stále vedla Acura stáje Strakka před Acurou stáje Highcroft a Pescarolem stáje OAK. Ten v tuto dobu řídil Jan Charouz. Giancarlo Fisichella nezvládl své Ferrari F430 v zatáčce Indianapolis a poroučel se mimo trať. To znamenalo ztrátu pěkného druhého místa.

        Po desáté hodině nezvládl řízení Pierre Ragues na Lole Astonu Martin Stáje Signature Plus, vlétl do kačírku  v šikaně Play Station a musel být vytažen traktorem. Potom se pomalu loudal do boxů s vylomeným pravým předním kolem. V boxové garáži skončila i Acura týmu Highcroft, která většinu závodu jela na druhém místě ve skupině LMP2. To umožnilo Pescarolu stáje OAK dostat se na druhé místo. Obě posádky našich jezdců, Jana Charouze i Tomáše Engeho, tak jeli na druhých místech ve svých kategoriích.   
          Před jedenáctou hodinou vystřídal Antona Davidsona v posledním továrním Peugeotu Alexander Wurz. O půl dvanácté nezvláddl André Lotterer na Audi číslo 8, jedoucí na druhém místě, zatáčku Arnage a narazil do svodidel. S poškozeným vozem musel do boxů, kde mu vyměnili příď. Vše to stihl s těsným náskokem před Peugeotem jedoucím na třetím místě. Alexander Wurz se za ním hnal jako šílený. Veškerá obezřetnost musela stranou. V dalším kole Audi předjel a dostal se na druhé místo. V následujícím kole však musel do boxů dotankovat, tím ztratil 50 sekund. Znovu se pustil do pronásledování. Byla to strhující podívaná, jak se snažil dohnat ohromnou ztrátu více jak jednoho kola na vedoucí vůz Audi. Peugeot jezdil o 1 až 5 sekund rychlejší časy na kolo než Audi Podařilo se mu opět zlepšit rekord na jedno kolo na 3:19,241..

        Ve dvanáct hodin odstoupil pro poruchu vozu ze závodu i druhý vůz Audi R10 stáje Kolles, jedoucí zatím na pěkném 7. místě. Chlapci od Kollese tak mohli definitivně balit.   
         V půl jedné, při zasávce Audi v boxech, se  Peugeot dostal na druhé místo. Na vedoucí Audi měl ještě ztrátu celého kola. Audi i Peugeot zajely shodně do boxů tankovat a vyjely na trať blízko za sebou. V následujících kolech Peugeot Audi předjel, stále však ztrácel skoro celé kolo. Do konce závodu zbývaly dvě a čtvrt hodiny.
          Veškeré naděje byly pohřbeny dvě hodiny před koncem. Tovární Peugeot číslo jedna zajel pomalým tempem do boxů a je zatlačen do garáže. Motor pekelné tempo, které jezdci Peugeotu nasadili, nevydržel. Pro Audi nastává absolutní triumf, jejich vozy jsou na prvních třech místech. Ředitel Peugeot Sportu Olivier Quesnel nevydržel psychický nápor a rozplakal se. Byla to dokonalá blamáž, ani jeden z továrních vozů nedojel do cíle. Pochvalu je nutno vyslovit jezdcům Peugeotu, kteří v boji s vlastní technikou nesložili zbraně a do poslední chvíle bojovali jako lvi. Jak už to ve sportu bývá, radost jednoho přináší zklamání druhého.    
          Poslední nadějí Peugeotu byl soukromý Peugeot stáje Oreca. Ten se ze čtvrtého místa snažil alespoň obsadit místo třetí a narušit hegemonii Audi. Za volantem byl Loic Duval a ten se rozhodl, že Peugeoty pomstí. Dokázal ještě zlepšit rekord na jedno kolo na 3:19,074.To byl čas z říše snů. Nejrychlejší Audi v závodě zajelo okruh za 3:21,541. Zásadní je však nejen rychlost, ale i spolehlivost a tu ani Peugeot Oreca neměl stoprocentní. 
         Radost z druhého místa si nakonec nevychutnal ani Tomáš Enge. Hodinu a půl před koncem praskla u jejich Astonu Martin DBR9 již podruhé poloosa, a vůz musel být opravován.

          Osud tomu chtěl, že si Peugeoty měly vypít kalich hořkosti do dna. Hodinu a čtvrt před koncem i u Peugeotu Oreca došlo k poruše motoru a z výfuku vyšlehly plameny. I pro tento poslední Peugeot závod skončil. Šance na čtvrté místo se tak otevřela Lole Aston Martin číslo 009, která zatím jela za Peugeotem Oreca. Co ale čert nechtěl, po půl hodině odstoupil pro poruchu motoru i tento vůz Lola .Aston Martin. Závěr závodu byl tedy naplněn řadou poruch motorů.

vítězný vůz Audi R15 TDI         Absolutními vítězi se stala posádka vozu Audi R15 TDI, stáje Audi Sport, ve složení Mike Rockenfeller, Timo Bernhard a Romains Dumas, kteří ujeli rekordní počet 397 kol. Druhé a třetí místo také získali jezdci na vozech Audi R15 TDI.
V kategorii  LMP2 zvítězila posádka vozu Acura HPD ARX 01, stáje Strakka Racing, ve složení Nick Leventis, Danny Watts a Jonny Kane.
V kategorii GT1 zvítězila posádka vozu Saleen S7R, stáje Larbe Competition, ve složení Gabriele Gardel, Roland Berville a Julien Canal.
V kategorii GT2 zvítězila posádka vozu Porsche 997 GT3 RSR, stáje Felbermayr Proton, ve složení Marc Lieb, Richard Lietz a Wolf Henzler.

poř. číslo kategorie vůz stáj posádka kola
1 9 LMP1 Audi R15 TDI Audi Sport North America  Bernhard/Dumas/Rockenfeller  397
2 8 LMP1 Audi R15 TDI Audi Sport Team Joest Fässler/Lotterer/Treluyer 396
3 7 LMP1 Audi R15 TDI Audi Sport Team Joest Capello/Kristensen/McNish 394
4 6 LMP1 Oreca 01 AIM AIM Oreca Matmut Ayari/André/Meyrick 369
5 42 LMP2 HPD ARX 01 Strakka Racing Leventis/Watts/Kane 367
6 007 LMP1 Lola Aston Martin Aston Martin Racing Fernandez/Mücke/Primat 365
7 35 LMP2 Pescarolo Judd OAK Racing Lahaye/Moreau/Charouz 361
8 25 LMP2 Lola HPD Coupe RML Erdos/Newton/Wallace 358
9 24 LMP2 Pescarolo Judd OAK RAcing Nicolet/Hein/Yvon 341
10 41 LMP2 Ginetta Zytek 09S Team Bruichladdich Ojjeh/Greaves/Chalandon 341
11 77 GT2 Porsche 997 GT3 RSR Felbermayr Proton Lieb/Lietz/Henzler 338
12 89 GT2 Ferrari F430 GT Hankook Team Fambacher Farnbacher/Simonsen/Keen 336
13 50 GT1 Saleen S7R Larbre Competition Gardel/Berville/Canal 331
14 97 GT2 Porsche 997 GT3 RSR BMS Souderia Italia SPA Holzer/Westbrook/Scheidel 327

   16.5.2010  Peugeot  zvládl  premiéru  ve  Spa  na  výbornou
         Druhý závod Le Mans Series 1000 km Spa na belgickém okruhu byl pro řadu týmů jakousi předpremiérou Le Mans. Poprvé se zde letos představil kompletní tovární tým Peugeot se všemi posádkami. Na voze se startovním číslem 1 se představili Marc Gené, Alexander Wurz a Anthony Davidsonem, na voze startovního čísla 2 Franck Montagny, Stéphane Sarrazin a Nicolas Minassian a na voze startovního čísla 3 Sébastien Bourdais, Pedro Lamy a Simon Pagenaud.
Audi R15 TDI a Peugeot 908 HDi FAP          Také jejich hlavní německý konkurent, tovární tým Audi, se postavil na start také v kompletní sestavě pro Le Mans. Ve voze startovního čísla 7 se střídala posádka Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish, ve voze startovního čísla 8 Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Treluyer a ve voze startovního čísla 9 Timo Bernhard, Romain Dumas a Mike Rockenfeller.
         Továrním Peugeotům kryl záda ještě další Peogeot 908 HDi FAP týmu Oreca Matmut s posádkou Olivier Panis, Nicolas Lapierre a Loic Duval. Všichni fanoušci očekávali s napětím jak dopadne první letošní souboj těchto špičkových vozů a poodhalí se tak jejich připravenost na vrcholný závod 24 hodin Le Mans. Kategorii LMP1 dále doplnil jeden vůz Lola Aston Martin týmu Signature a dva vozy Lola B10/60 Coupé stáje Rebellion Racing. Z favoritů jsme postrádali především nejrychlejší vozy s benzinovými motory, tovární vozy Lola Aston Martin.

Peugeot 908 HDi FAP         Boj o nejrychlejší kolo v kvalifikaci nakonec dotáhl do vítězného konce Sebastien Bourdais na Peugeotu 908 HDi FAP časem 1:57.884, což byl čas o více jak 3 sekundy rychlejší než dosáhl nejrychlejší Peugeot v loňském roce. Druhou pozici na startu zajistil časem 1:58.519 Timo Bernhard na voze Audi R15 TDI. Třetí místo patřilo opět továrnímu vozu Peugeotu startovního čísla 2 a čtvrté místo Peugeotu stáje Oreca. Potom startovaly dvě Audi a až sedmý Peugeot startovního čísla 1. Nejrychlejší z vozů s benzinovým motorem byla Lola Aston Martin stáje Signature a osmém místě. Překvapením bylo až šesté startovní místo nejzkušenější trojice jezdců Audi Capella, Kristensena a McNishe.
Acura HDP ARX-01c         V kategorii LMP2 kde startovalo 17 vozů, z toho 6 vozů Formule Le Mans, byl v kvalifikaci nejrychlejší vůz Acura HPD ARX-01c stáje Strakka Racing časem 2:03.135, před vozem Lola HPD stáje RML a vozem Pescarolo 01 Judd stáje OAK Racing. 
         V kategorii GT1 startovaly dva vozy Saleen S7-R stájí Larbre Competition a Atlas FX-Team FS, jeden vůz Corvette C6-R stáje Luca Alphanda, jeden vůz Aston Martin DBR9 stáje Young Driver AMR a tři vozy Ford GT stájí Matech Competition a Marc VDS Racing. Na Astonu Martin startoval vedle Petera Koxe a Christoffera Nygaarda i náš Tomáš Enge. Vozy Ford GT jsme mohli na závodech LMS vidět Ford GT poprvé. Jsou moc pěkné a připomínají slavná šedesátá léta a jejich předchůdce Fordy GT40, jsou poháněny vidlicovými osmiválci objemu 5290 cm3 a v kvalifikaci si vedly velmi dobře. Obsadily první dvě místa v kategorii GT1. Třetí místo patřilo Corvettě.
         V kategorii GT2 se o nejrychlejší čas kvalifikace utkalo 16 vozů. Z toho bylo šest vozů Porsche 997 GT3 RSR, šest vozů Ferrari F430 GT, dva vozy BMW M3 a po jednom voze Aston Martin V8 Vantage a Spyker C8 Laviolette GT2-R. Nejrychlejší čas dosáhl Melo ze stáje AF Corse na voze Ferrari F430 GT. Druhé místo patřilo vozu Porsche stáje Felbermayr Proton a třetí dalšímu vozu Ferrari F430 GT.

         První šok pro diváky přišel ještě během zaváděcího kola, kdy začalo mírně pršet a vozovka začala být kluzká. V zatáčce Les Combes na konci dlouhé rovinky dostal smyk André Lotterer na Audi číslo 8 a poškodil zavěšení pravého zadního kola. V tu ránu byla početní převaha Peugeotů nad Audi 2:1. Smyk a hodiny si v zaváděcím kole vyzkoušel i Olivier start Panis na Peugeot Oreca těsně před havárií Peugeotu Oreca. Vůz naštěstí nepoškodil a mohl tak okamžitě pokračovat. Hned po startu do čela vyrazily oba Peugeoty, ale jen pár metrů po startu, v první vlásence La Source, dostal hodiny i Pedro Lamy na vedoucím Peugeotu a propadl se na 9. místo. Naopak dopředu se tlačil Peugeot Oreca a zařadil se na druhé místo. Ještě v prvním kole havaroval vůz Lola B09 Judd stáje Racing Box, kategorie LMP2 a na trať musel vyjet safety car. Pořadí se tak na chvilku stabilizovalo. V čele jel Montagny na Peugeotu číslo 2 před Panisem na Peugeotu stáje Oreca. Na třetí pozici se již během prvního kola propracoval McNish na Audi číslo 7 a na čtvrtém místě jel Gene na třetím Peugeotu startovního čísla 1. Až na pátou pozici kleslo Audi číslo 9 s Bernhardem za volantem. Začátek závodu tak byl velmi dramatický a přinesl řadu změn v pořadí.  
havárie vozu Peugeot 908 stáje Oreca         Když byl závod znovu odstartován, dostal se rychle na druhé místo Mark Gene na Peugeotu číslo 1, a naopak Olivier Panis na Peugeotu Oreca ztrácel a propadl se až na čtvrté místo. Hned za něj se na mokré vozovce propracoval Jean Christophe Boullion na Lole B10/60 Coupé stáje Rebellion. Na výjezdu ze zatáčky Eau Rouge se však přídí svého vozu otřel o záď Panisova Peugeotu a ten dostal smyk následovaný prudkým nárazem do svodidel. Olivier Panis vystoupil z vozu nezraněn, ale pro stáj Oreca závod skončil. Po závadě v předchozím závodě to byla pro tuto stáj další těžká rána.  

:       Po půlhodině závodu, kdy déšť ustal a trať oschla, se na čele usadily všechny tři tovární Peugeoty. V čele byl Montagny před Genem a Lamym. Peugeoty pronásledoval McNish na Audi s Boullionem na Lole za zády. Kategorii LMP2 vedl Olivier Pla na voze Ginetta-Zytek stáje ASM jedoucí na devátém místě před dalším vozem této kategorie Pescarolo-Judd. Kategorii GT1 vedly Fordy GT a v GT2 sváděl boj o vedení Porsche stáje Felbermayer s Ferrari stáje AF Corse.

Audi R15 TDITovární Peugeot 908 a Peugeot 908 stáje Oreca         Celou první hodinu držely všechny tři Peugeoty vedoucí pozice. Alan McNish jim však byl neustále v patách a během prvních zastávek v boxech se mu podařil husarský kousek a dostal se do vedení závodu. Toto vedení přepustil Peugeotům až na konci druhé hodiny závodu, když zajel podruhé do boxů a předal vůz Dino Capellovi. Po zastávkách Peugeotů v boxech se Capello vrátil opět do vedení závodu. 
         Ve skupině LMP2 sváděly boj i vítězství vozy Ginetta-Zytek stáje ASM, Pescarolo-Judd stáje OAK a Lola HPD stáje RML. Mezi GT1 bojoval Tomáš Enge na Astonu Martin se třemi vozy Ford GT a po dvou hodinách, kdy předával řízení Stefanovi  Mückemu, se probojoval až na druhé místo ve skupině. V kategorii GT2 se po celý závod pronásledovali a střídali ve vedení Marc Lieb s Richardem Lietzem na voze Porsche 997 GT3 stáje Felbermayer a Gianmaria Bruni s Jaime Melem na voze Ferrari F430 GT stáje AF Corse.

         Nečekanou komplikací po dvě a půl hodinách závodu, byl výpadek elekrického proudu, což mělo za následek nefunkčnost časomíry a nutnost přerušení závodu. Po půl hodině, když byla závada odstraněna, byl závod znova odstartován.

Ford GT        Peugeoty přeci jen prokázaly vyšší rychlost a od druhé poloviny závodu převzala vedení posádka Peugeotu číslo 3 Pedro Lamy, Sebastien Bourdais a Simon Pagenaud. O druhé místo bojovala posádka Gene, Wurz, Davidson na Peugeotu číslo 1 s nejlepší posádkou Audi ve složení Capello, McNish, Kristensen.
Aston Martin DBR9 na kterém startoval i Tomáš Enge         Po úspěšném začátku nebyl nakonec závod ve Spa šťastný pro posádku našeho Tomáše Engeho.V průběhu jízdy stájového kolegy Stefana Mückeho odešla na voze Aston Martin DBR9 vodní pumpa, kterou museli mechanici německé stáje vyměnit. To trvalo přes třicet minut a bílo-červený vůz se propadl na poslední místo ve třídě GT1. Do vozu následně usedl Christoffer Nygaard. Dánský jezdec ovšem v poslední hodině závodu nezvládl svůj Aston Martin DBR9, se kterým závodí v šampionátu GT1 World, a v rychlé pasáži Blanchimont v rychlosti přes 250 km/h vylétl z trati a narazil do bariéry z pneumatik

Audi R15 TDI        Půl hodiny před koncem závodu začalo opět pršet. U Audi se obávali kluzké tratě a tak povolali svůj nejlepší vůz řízený Tomem Kristensenem, jedoucí zatím na třetím místě, do boxů k přezutí hladkých pneumatik za pneumatiky přechodné. Předpokládali, že na přechodných pneumatikách budou rychlejší než před nimi jedoucí Peugeoty a dostanou se tak alespoň na druhé místo. Meteorologové se však zmýlili a déšť během chvilky přestal. Vedoucí Peugeoty do boxů nezajely a Audi tak definitivně ztratilo šanci bojovat o druhé místo.
vítězný Peugeot 908 HDi FAP        Vítězství i druhé místo tak patřilo Peugeotům, pro které to byl při jejich letošním prvním startu veliký úspěch. U Audi byli z výsledku trochu zklamáni. Problém jim udělalo především počasí. Vozy byly nastaveny tak jako pro závod v Le Mans, to znamená na maximální rychlost a malou přítlačnou sílu. To se negativně projevilo především ve chvílích mokré a kluzké tratě, kdy se projevila malá přilnavost pneumatik. Na čtvrtém místě dojel třetí tovární Peugeot, čímž dovršil triumf značky.
        V kategorii GT1 obsadily při své evropské premiéře v závodech LMS prvá tři místa vozy Ford GT, což byl také ohromný úspěch. Zvítězila posádka Bas Leinders, Markus Palttala a Eric De Donke belgické stáje Marc VDS Racing Team. V kategorii GT2 nakonec vedení v cíli po několika změnách během závodu udržel Marc Lieb s Richardem Lietzem na voze Porsche 997 GT3 stáje Felbermayer před Gianmaria Brunim s Jaime Melem na voze Ferrari F430 GT stáje AF Corse.
         

místo st.č. kategorie vůz stáj jezdci ujeto kol
1 3 LMP1 Peugeot 908 HDi FAP Team Peugeot Total Lamy, Bourdais, Pagenaud 139
2 2 LMP1 Peugeot 908 HDi FAP Team Peugeot Total Montagny, Sarrazin, Minassian 139
3 7 LMP1 Audi R15 TDI Audi Sport Team Joest Capello, McNish, Kristensen 139
4 1 LMP1 Peugeot 908 HDi FAP Team Peugeot Total Gene, Wurz, Davidson 138
5 9 LMP1 Audi R15 TDI Audi Sport Team Joest Bernhard, Dumas, Rockenfeller 137
6 40 LMP2 Ginetta - Zytek 09S Quifel Asm Team Amaral, Pla 130
7 25 LMP2 Lola HPD RML Erdos, Newton, Wallace 130
8 35 LMP2 Pescarolo-Judd Oak Racing Moreau, Hein 129
9 24 LMP2 Pescarolo-Judd Oak Racing Lahaye, Nicolet 128
10 30 LMP2 Lola Coupé B09 Judd Racing Box Geri, Piccini, Piccini 128
11 13 LMP1 Lola B10/60 Coupé Rebellion Racing Belicchi, Boullion,  127

 Zpět