Po loňských úžasných soubojích prototypů Audi a Peugeot
se můžeme letos těšit na jejich další pokračování opepřené novými vozy Aston Martin LMP1

   Kalendář závodů 2009       Starší články 


    17.9.2009   Le Mans Series 2009 - Unikátní triumf našich jezdců
      Posledním závodem na okruhu Siverstone v Anglii skončil letošní ročník evropského seriálu závodů Le Mans Series. Největší radost přinesl tento ročník našim barvám, protože posádka továrního Astonu Martin LMP1 ve složení Tomáš Enge, Jan Charouz a stupně vítězů LMS němec Stefan Mücke zvítězila v celkovém hodnocení série a zaznamenala tak jeden z největších úspěchů našich jezdců v historii automobilového sportu. Zároveň naše posádka pomohla po 50. letech k vítězství v seriálu vytrvalostních závodů slavné anglické značce Aston Martin, která naposledy v roce 1959 zvítězila v  Mistrovství světa sportovních vozů.

      Cesta k vítězství však nebyla lehká ani samozřejmá. Vozy Aston Martin LMP1 sice byly jedinými opravdu továrními týmy ve startovním poli celého seriálu, ale zároveň to byla jejich závodní premiéra a nebylo jisté zda nebudou trpět nějakými dětskými nemocemi. Při neúčasti nejsilnějších týmů Audi a Peugeot (vozy Peugeot startovaly pouze v jediném závodě v belgickém Spa), byli hlavními soupeři našich jezdců jejich stájoví kolegové na dalších továrních vozech Aston Martin a jezdci týmů Pescarolo, Oreca Matmut, Speedy Racing Sebah, Starakka racing a Kolles. V průběhu sezóny se však ukázalo, že dieselové vozy Audi R10 stáje Kolles již na své nejlepší soupeře nestačí a nestaly se větší hrozbou.

Aston Martin     Po prvních dvou závodech byli v čele s 16 body Jean-Christophe Boullion a Christophe Tinseau na voze Pescarolo Judd, kteří v obou závodech obsadili druhé místo. Druzí byli naši jezdci Tomáš Enge a Jan Charouz se svým spolujezdcem Stefanem Mückem na Astonu Martin s číslem 007, kteří vyhráli první závod ve Španělsku a dojeli třetí ve druhém závodě v Belgii, kde zvítězil Peugeot. Naši jezdci a Stefan Mücke se na Astonu Martin 007 se ve všech závodech předvedli jako nejrychlejší z továrních Astonů a tak jejich hlavním soupeřem v závodech Le Mans Series se stala posádka Boullion, Tinseau na voze Pescarolo Judd.

     Třetím závodem byl závod na zcela novém portugalském okruhu Algarve. Tento závod byl navíc zajímavý tím, že se jednalo o noční závod. Startovalo se až v osm večer, a tak se přes čtyři hodiny jelo za tmy.
     V kvalifikaci si velice dobře vedly oba vozy Oreca. Nejrychlejší byla posádka Olivier Panis a Nicolas Lapierre startovního čísla 11. Naši na Astonu Martin vybojovali druhou pozici a druhá Oreca s jezdci Tiago Monteirem a Bruno Sennou startovala jako třetí. Vůz Pescarolo startoval až ze sedmé pozice. 
Aston Martin      Po startu se Stefan Mücke držel stále v těsném závěsu za Nicolasem Lapierrem na Orece a snažil se dostat do vedení. Po čtvrt hodině závodu se udála kuriózní havárie, při níž Andy Meyrick na Audi R10 dostal v jedné ze zatáček hodiny a při nich narazil do svého stájového kolegy Christiana Bakkeruda na druhém Audi R10. Oba vozy byly vážně poškozeny, a i když dojely do boxů, oprava trvala příliš dlouho na to, aby mohly ještě nějak zasáhnout do bojů o body. Nakonec však stejně oba vozy Audi závod nedokončily. Mezitím pokračoval boj Stefana Mückeho o vedoucí pozic. Po necelé půlhodině závodu se mu to na konci cílové rovinky přeci jen podařilo a Aston Martin číslo 007 se dostal do čela. Předjetého Nicolase Lapierra Aston Martin čekala zanedlouho neplánovaná zastávka v boxech kvůli úniku benzínu z palivové nádrže jeho vozu Oreca. To se již ze zadních pozic blížil Jean-Christophe Boullion na Pescarolu, a když předjel vůz Ginetta Zytek stáje Strakka Racing, byl na druhém místě za Stefanem Mückem. Na konci první hodiny již Boullion kroužil těsně za Mückem. Ten ve snaze udržet vedoucí pozici jel na hraně a při předjíždění pomalejšího vozu v zatáčce najel pravými koly mimo trať, dostal smyk a vyjel do kačírku. Naštěstí se mu podařilo z kačírku vyjet, ale celou posádku to stálo tři místa v pořadí. Jean-Christophe Boullion na Pescarolu předal vůz svému kolegovi Christophe Tinseauovi na prvním místě. Ten již tuto příležitost nepustil z rukou a dovedl vůz Pescarolo vítězně do cíle. Jan Charouz a Tomáš Enge, kteří postupně převzali od Stefana Mückeho vůz Aston Martin, bojovali co jim síly stačily a do konce závodu se probojovali na výborné druhé místo. Na třetím místě dojala posádka Tiago Monteiro a Bruno Senna na voze Oreca.
     Jean-Christophe Boullion a Christophe Tinseau na voze Pescarolo Judd si po tomto závodě upevnili první místo v Le Mans Series, ale naše posádka Tomáš Enge, Jan Charouz  a Stefan Mücke jim stále dýchala s minimální ztrátou na záda.

start Nurburgring     Čtvrtý závod série se jel na německém okruhu Nürburgring. Již v kvalifikaci ukázaly vozy Aston Martin dobrou připravenost a zajely dva nejrychlejší časy. Z prvního místa startovala posádka Tomáš Enge, Jan Charouz  a Stefan Aston Martin a Pescarolo Mücke a z druhé pozice Darren Turner a Harold Primat. Třetí místo na startu obsadila posádka Marcel Fässler, Nicolas Prost a Andrea Belicchi na naší loňské Lole Aston Martin, nyní jedoucí v týmu Speedy Racing Sebah. Až z pátého místa startovali Jean-Christophe Boullion a Christophe Tinseau na voze Pescarolo Judd. V tomto závodě nestartovaly vozy stáje Oreca, protože se stáj soustředila na přípravu na závod v USA. Aston Martin do tohoto závodu nasadil i třetí vůz s posádkou Chris Buncombe, Stuart Hall a Miguel Ramos. Ten se však kvalifikoval až na 10. pozici. 
     Jezdci vozů Aston Martin si po celý závod vedli velice suverénně a kontrolovali prvá místa. Potíže potkali jen Aston Martinvedoucího Jana Charouze, který musel po výjezdu jednoho z pomalejších vozů zpět na trať, šlápnout prudce na brzdu a po zablokování kol dostal hodiny. Tím ztratil vedoucí pozici, kterou převzal druhý Aston Martin. Stájoví kolegové Jana Charouze, Tomáš Enge a Stefan Mücke se však nechtěli smířit s druhým místem a ve stíhací jízdě se Mückemu podařilo 16 kol před cílem vrátit vůz na první místo. Vítězství si tak podruhé v sezóně Spyker C8 Lavioleteodnesla posádka Tomáš Enge, Jan Charouz  a Stefan Mücke na Astonu Martin číslo 007. Tím se také ujala vedení v Le Mans Serii s náskokem 7 bodů před druhým Pescarolem. Výborný výsledek vozů Aston Martin potvrdily další dva vozy, které obsadily v cíli druhé i třetí místo. Jean-Christophe Boullionovi a Christophe Tinseauovi na Pescarolu se tentokrát nedařilo. Zradila je technika a po hodině závodu museli odstoupit kvůli poruše převodovky. Další výborné umístění, které nám udělalo radost, bylo druhé místo Jarka Janiše společně s jeho závodním kolegou holanďanem Tomem Coronelem v kategorii GT2 na voze Spyker C8 Laviolette. Pro vůz Spyker to bylo historické umístění.

     Před posledním závodem, který se jel v Anglii na okruhu Silverstone, měla posádka Tomáš Enge, Jan Charouz  a Stefan Mücke náskok 7 bodů a velkou šanci dotáhnout Le Mans Serii do vítězného konce. Jean-Christophe Boullion a Christophe Tinseau na Pescarolu měli jedinou šanci, v závodě zvítězit a spoléhat na poruchu našeho Astonu Martin.
start Silverstone     S kvalifikací si stejně jako v Portugalsku nejlépe poradila posádka  Olivier Panis a Nicolas Lapierre na voze Oreca následovaná Tomášem Engem, Janem Charouzem  a Stefanem Mückem na Astonu Martin. Darren Turner a Harold Primat na druhém Astonu Martin startovali z třetí pozice. Kvalifikace se vůbec nezdařila Jean-Christophe Boullionovi a Christophe Tinseauovi na Pescarolu, kterým se nepodařilo odjet ani jedno kvalifikační kolo, a startovali do závodu z předposledního místa. To samozřejmě nahrávalo Astonům Martin.
Pescarolo Judd     Hned po startu, na konci cílové rovinky se podařilo Stefanu Mückemu dostat se do vedení před Nicolase Lapierra na Orece. V zácpě pomalejších aut se zanedlouho podařilo dostat se před Lapierra i Darrenu Turnerovi na Astonu Martin 009 a Belicchimu na Lole Aston Martin. Ze zadních pozic se však dopředu rychle probíjel Christophe Tinseau na Pescarolu. Zajížděl pravidelně o dvě sekundy rychlejší časy než vedoucí vozy. Po půl hodině již byl na pátém místě a o tři kola později předjel Lapierra a náskok vedoucího Mückeho stáhl na tři sekundy. V dalších třech kolech předjel Belicchiho na Lole Aston Martin i  Turnera na Astonu Martin a dostal se na druhé místo. Jeho jízda byla opravdu fantastická a něco takového jsme již dlouho neviděli. Na konci první hodiny závodu byl již Christophe Tinseau v čele závodu. Stefan Mücke si ale držel druhé místo a to zatím k vítězství v sérii stačilo. Po druhých zastávkách v boxech se na druhé Vítězná Oreca MatmutLola Aston Martinmísto dostal Olivier Panis na Orece a Jan Charouz s Astonem Martin klesl na třetí místo. Naše posádka se celý závod potýkala se špatným nastavením vozu a musela měnit pneumatiky při každém tankování. Naděje stáje Pescarolo definitivně vyhasly po dvou hodinách. Opakující se potíže s převodovkou měly za následek opravu a ztrátu 13 kol. Před naší posádku se nakonec ještě dostala i jejich loňská Lola Aston Martin stáje Speedy Racing Sebah. Třetí místo v cíli však Tomáši Engemu, Janu Charouzovi  a Stefanu Mückemu stačilo k historickému úspěchu a prvnímu vítězství v Le Mans Series. První vítězství v závodě si po odpadnutí Pescarola odnesla posádka Olivier Panis a Nicolas Lapierre na voze Oreca AIM stáje Oreca Matmut. Stejně jako v minulém závodě se podařilo Jakovi Janišovi a Tomovi Coronelovi obsadit se svým vozem Spyker druhé místo v kategorii GT2. Vzhledem k tomu, že bojovali proti osmi vozům Ferrari 430 GT a čtyřem Porsche 997 GT3, je to výsledek nepochybně úžasný.

Aston Martin     Jan Charouz: „Bylo to docela těžké. Po celý víkend jsme se potýkali s nastavením auta, které nefungovalo úplně optimálně, takže dnešní závod nebyl vůbec jednoduchý. Zápasili jsme s nedotáčivostí. V jednu chvíli jsme zkusili nasadit měkčí gumy, ale to se také neosvědčilo, protože vydržely jen patnáct kol a Tomáš musel znovu zajet k mechanikům. Proto jsme rádi, že se nám i tak podařilo znovu vybojovat stupně vítězů. Pro mě osobně je to zatím největší úspěch, jakého jsem ve sportu dosáhl. Velice si ho vážím a mám obrovskou radost.“

     Tomáš Enge: „Nastavení a pneumatiky nebyly o tomto víkendu úplně optimální, ale jinak auto fungovalo skvěle, neměli jsme žádný technický problém a neudělali jsme žádnou chybu. Znovu jsme se umístili na stupních vítězů, což podle mě byl klíč k úspěchu. Po celou sezonu jsme podávali vyrovnané výkony a díky tomu jsme vyhráli celou Le Mans Series.“

     Stefan Mücke: „Závod nebyl vůbec jednoduchý, i když se naši hlavní soupeři dostali do problémů. Nám se naštěstí zásadnější problémy vyhnuly, ale byl to náročný závod. Jsem moc šťastný a vítězství v Le Mans Series je pro mě něčím naprosto výjimečným. Chtěl bych poděkovat celému týmu a zároveň chci také pogratulovat všem jeho členům. Byla to náročná, ale úspěšná sezona.“

     Antonín Charouz, manažer: „Je to skvělé. Během víkendu jsme se trochu potýkali s pneumatikami, ale kluci dnes podali super výkon, znovu se umístili na pódiu a zajistili si titul šampiónů. Splnil se mi sen.“


  16.6.2009   Kristensen  modrou  lavinu  nezastavil  -  Peugeot  zvítězil  v  Le Mans
     Třetí pokus stáje Peugeot o dobytí mety jménem Le Mans se 14.6.2009 v 15.00 zdařil. Posádka David Brabham, Marc Gene a Alex Wurz na voze Peugeot 908 Hdi FAP startovního čísla 9 proťala po ujetých 382 kolech vítězně cílovou čáru okruhu Le Mans. loni česká Lola, letos startovala za švýcarskou stáj Sebah Nadšení francouzských fanoušků neznalo mezí a záplava modrých vlajek se lvem zalila po ukončení závodu prostor před pódiem se stupínky vítězů. Vítězství bylo podtrženo druhým vozem startovního čísla 8, jehož posádka Sébastien Bourdais, Frank Montagny a Stéphane Srrazin dojela na druhém místě. Teprve třetí skončilo nejlepší Audi R15 číslo 1 s hvězdným obsazením Tom Kristensen, Rinaldo Capello a Allan McNish.

     Cesta k vítězství Peugeotu však nebyla tak jednoznačná, jak by se z konečného náskoku šest kol před třetím Audi mohlo zdát. Již v kvalifikaci byl po většinu doby nejrychlejší Allan McNish na Audi časem 3:23,650. Jezdci Peugeotů se ho marně snažili překonat. Až teprve deset minut před koncem kvalifikace Stéphane Sarrazin zajel čas 3:22,888 a posunul Peugeot s číslem 8 na první startovní pozici. Další tři Peugeoty jistily třetí až pátou startovní pozici.

startvítězná posádka kategorie GT2 na Ferrari 430 GT     Ihned po startu závodu se tři tovární Peugeoty seřadily v čele závodu, za škodolibého jásotu francouzkých diváků, při každém předjetí Audi s Allanem McNishem. Další radost jim po čtvrthodině závodu přinesla kolize Alexandra Premata na Audi č.3 se svodidly a následující nutná výměna předku vozu. Tato škodolibost však byla potrestána.hned během prvních zastávek v boxech. Při odjezdu z boxového stání narazil do zádě továrního Peugeotu startovního čísla 7 další Peugeot jedoucí za stáj Pescarolo, který právě zajížděl k boxům. Zdálo se, že se nic vážnějšího nestalo a tovární Peugeot pokračoval na okruh. Brzy se však zjistilo, že náraz poškodil levou zadní pneumatiku a Peugeot musel s rozhadrovanou pneumatikou, a od ní poškozenou zádí, objet do boxů skoro celý okruh. Po zastávkách se také trochu propad další Peugeot startovního čísla 9 a situace už nebyla pro Peugeoty tak růžová. Na čele jel jen Peugeot číslo 8 a druhou a třetí pozici držely, i když jen s malým náskokem, dvě Audi. 
Audi R10 soukromého týmu Kolles      Peugeot číslo 9 se v průběhu následující hodiny propracoval zpět na druhé místo. Před devátou hodinou večer však potkaly problémy s převodovkou Sébastiena Bourdaise na vedoucím Peugeotu číslo 8 a opravou ztratil celé kolo. Rázem se situace znovu obrátila a vedoucí Peugeot číslo 9 byl pronásledován dvěma vozy Audi číslo 1 a 2.
     Audi se ale nevyhnulo dalším problémům. V půl desáté narazil  Lucas Lühr s Audi číslo 2 po hodinách do svodidel a auto poškodil natolik, že nemohl v závodě pokračovat.
     Posádka Peugeotu startovního čísla 8 se snažila dotáhnout ztrátu a během noci zkracovala náskok Audi číslo 1 jedoucího na druhém místě. V polovině závodu se jim to podařilo a přes velké úsilí jezdců Audi postoupili na druhou pozici. V čele jely od poloviny závodu dva Peugeoty pronásledované Audi číslo 1. Peugeoty byly rychlejší a bylo jen otázkou, zda je nezradí technika, nebo chyba jezdců. Ani jedno se však nestalo a tak oba Peugeoty dotáhly své tažení do vítězného konce. Jejich letošní formu dokumentuje i to, že všechny tři tovární vozy dojely bez velkých potíží.

vítězný Peugeot 908 Hdi FAPAudi R15     Mohlo by se zdát, že třetí místo pro Audi není špatné, ale byl to nejhorší výsledek od roku 2000. Ambice na startu měli určitě větší. Druhý z vozů nedojel kvůli havárii vůbec a třetí skončil po několika opravách až na 17. místě, se ztrátou 49 kol.

     Samostatnou kapitolou je účast českých jezdců a nových prototypů Aston Martin LMP1. V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas mezi vozy s benzinovými motory Stefan Mücke z českého týmu AMR Eastern Europe na voze Aston Martin startovního čísla 007 časem 3:27,180. Jeho spolujezdci byli čeští jezdci Jan Charouz a Tomáš Enge. Znamenalo to osmé místo na startu za sedmi vozy se vznětovými motory. Druhý Aston Martin startovního čísla 008 a posádkou Anthony Davidson, Darren Turner a Jos Verstappen odstartoval hned za nimi z devátého místa. Po problémech vozu Audi číslo 3 a Lola Aston Martin české posádky, který dojel na 4.místě Peugeotu číslo 7 se oba Astony usadily na 5. a 6. místě, kde se držely do desáté hodiny. první tři vítězné posádky Potom nastaly technické potáže u Astonu Martin číslo 008, které znamenaly ztrátu čtyři kola a propad na 11. místo. Naše posádka na Astonu Martin číslo 007 se stále držela na 5. místě až do čtvrté hodiny ranní, kdy havaroval Benoit Treluyer s Peugeotem stáje Pescarolo a v tu dobu jedoucí Jan Charouz se dostal na čtvrté místo. Na vedoucí vůz však měl již ztrátu pět kol a bylo jasné, že vznětové vozy dohonit nemůže. Za ním jely  vozy Audi R10 stáje Kolles, Oreca a Pescarolo. Naše posádka si vedla velmi zkušeně a neudělala ve zbylém čase žádnou chybu. To znamenalo v cíli největší úspěch našeho týmu a celkové čtvrté místo. Zároveň to znamenalo suverénní vítězství mezi vozy s benzinovými motory.
     Třetí Aston Martin s posádkou Stuart Hall, Harold Primat a Peter Kox se nevyznačoval dobrými výkony již od kvalifikace, tam zajel až 17. čas. V průběhu závodu měl neustálé potíže a pohyboval se v druhé polovině závodního pole. Nakonec necelých šest hodin před koncem závodu s ním Harold Primat havaroval v jedné z šikan a závod pro něj skončil.

pořadí číslo skupina stáj vůz jezdci kol rychlost
1. 9 LMP1 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Hdi FAP Gene / Wurz / Brabham 382 216,66
2. 8 LMP1 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Hdi FAP Sarrazin / Montagny / Bourdais 381 216,09
3. 1 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R15 TDI Capello / Kristensen / McNish 376 212,73
4. 007 LMP1 AMR Eastern Europe Lola Aston Martin Charouz / Enge / Mücke 373 211,43
5. 11 LMP1 Team Oreca Matmut Oreca AIM Panis / Lapierre / Yari 370 209,80
6. 7 LMP1 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Hdi FAP Minassian / Lamy / Klien 369 209,28
7. 14 LMP1 Kolles Audi R10 TDI Karthikeyan / Lotterer / Zwolsman 369 209,12
8. 16 LMP1 Pescarolo Sport Pescarolo Judd Tinseau / Jouanny / Barbosa 368 208,59
9. 15 LMP1 Kolles Audi R10 TDI Alberts / Bakkerud / Mondini 360 204,02
10. 31 LMP2 Team Essex Porsche RS Spyder Elgaard / Collard / Poulsen 357 202,46
11. 12 LMP1 Signature Plus Oreca Judd Ragues / Mailleux / Andre 344 194,93

Tomáš Enge: „Čtvrtého místa absolutně si samozřejmě cením, protože pro nás je skoro jako vítězství. My jsme v žádném případě nemohli konkurovat dieselům, to jsme věděli už před začátkem víkendu. I když jsme doufali v nějaký hezký výsledek, věděli jsme, že se jej můžeme dočkat pouze v případě, že budou mít ostatní problémy a nám se naopak problémy vyhnou. To se nakonec stalo; několik dieselových vozů si závod zkomplikovalo, kdežto my jsme dokroužili až na krásné čtvrté místo.“

tradiční šampaňská sprchaJan Charouz: „Mám velkou radost, je to skvělý výsledek, ale třeba z vítězstvím v Barceloně se to dá jen těžko srovnávat, protože na papíře to je prostě čtvrté místo. Samozřejmě je skvělý pocit, že jsme se prosadili v pořadí tak vysoko mezi diesely, na druhou stranu snad i tento závod pořadatelům ukázal, že je potřeba ještě trošku upravit pravidla, aby se diesely a benzínové motory vyrovnaly a aby to byly vyrovnanější závody.“

Stefan Mücke: „Čtvrté místo je skvělé, jsem přesvědčený, že pro nás to je jako bychom vyhráli. Byli jsme nejlepší z benzinových aut, naší posádce se dařilo, tým odvedl skutečně dobrou práci a je příjemné všechny vidět, jak se společně radují.“

Antonín Charouz, manažer: „Jako táta jsem hrozně rád, že Honzu opustila smůla. Za celý tým mám radost, že jsme měli štěstí, že se nám během závodu nic nepřihodilo, ale bylo to hlavně tím, že jsme měli dobře připravené auto. Jsem samozřejmě rád, že se na něm na poslední chvíli objevila česká vlajka, takže jsme pro české barvy vybojovali nejlepší výsledek v novodobé historii Le Mans.“


  30.5.2009   Kompletní startovní listina Le Mans 2009

     Konečně byla zveřejněna kompletní startovní listina, včetně jmen jezdců, letošního závodu 24 hodin Le Mans. Pohled na ni je opravdu impozantní. Pojďme si ji společně prohlédnout.

     Největším favoritem je vůz Audi R15. Jedná se o zcela nový vůz poháněný vznětovým, vidlicovým, přeplňovaným desetiválcem objemu 5499 cm3 a výkonu 650 k. Tento vůz se zatím zúčastnil pouze jednoho závodu, letošního 12 hodin Sebringu, a v tomto závodě posádka McNish, Capello, Kristensen zvítězila. 
     audi_sestava09_3.jpg (106269 bytes)Tato posádka, která na voze Audi R10 také zvítězila v loňském závodě Le Mans, bude startovat na Audi R15 se startovním číslem 1 a je největším kandidátem na vítězství v letošním Le Mans. Všichni jezdci jsou velmi zkušení závodníci vytrvalostních závodů. Tom Kristensen ve svých 42 letech pojede v Le Mans již potřinácté a je nejúspěšnějším závodníkem v Le Mans v dějinách, s celkovým počtem osmi vítězství (1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 a 2008). O tři roky starší Rinaldo Capello pojede v Le Mans podesáté a zatím dokázal zvítězit třikrát (2003, 2004 a 2008). Za těmito dvěma nezaostává ani třetí, nejmladší člen posádky Allan McNish, pro kterého to v jeho 40 letech bude letos v Le Mans devátý start, ze kterých dokázal vytěžit dvě vítězství (1998 a 2008). Těmto výsledkům nemůže žádná jiná posádka na startu konkurovat. Další vynikající jezdci Frank Biela a Emanuele Pirro, kteří oba získali v Le Mans po pěti vítězstvích, již letos nestartují.
audi_sestava09_2.jpg (110418 bytes)      Na druhém Audi R15 startovního čísla 2 bude startovat německá posádka složená ze dvou mladších jezdců Mike Rockenfellera a Lucase Lühra a staršího a zkušeného Marco Wernera. Rockenfeller a Lühr dojeli loni v Le Mans společně s Alexandrem Prematem na čtvrtém místě. Marco Werner již dokázal v Le Mans třikrát zvítězit (2005, 2006 a 2007). V tomto složení již letos startovali v Sebringu a dojeli na třetím místě. Nejsou tak rychlí jako jejich zkušenější kolegové na Audi č.1, ale neustále se zlepšují a mohou překvapit.
     Posádku třetího továrního vozu Audi R15 budou tvořit vedle Alexandre Premata tovární jezdci Porsche Romain Dumas a  Timo Bernhard. V týmu Audi nahradí Bielu audi_sestava09_1.jpg (97291 bytes) a Pirra. Alexandre Premat spolu Rockenfellerem prokázali své kvality v loňském seriálu LMS, kde na Audi R10 celkově zvítězili v kategorii LMP1. Dumas s Bernardem naopak v posledních třech letech dosahovali výborných výsledků v závodech série ALMS s vozem Porsche Spyder RS stáje Penske, kde v roce 2007 a 2008 zvítězili celkově v kategorii LMP2. Mimo jiné získali loni absolutní vítězství v Sebringu a Salt Lake City, kde porazili i tovární Audi R10. Oba již několikrát v Le Mans startovali. Bernhard v roce 2002 s Lührem zvítězil v kategorii GT na voze Porsche 911. Dumas již startoval v Le Mans osmkrát. V posledních dvou ročnících na voze Pescarolo a v roce 2007 dojeli s Collardem a Boullionem třetí.

dossard_7.jpg (68463 bytes)     Hlavním konkurentem a soupeřem v boji o vítězství budou vozy Peugeot 908 Hdi FAP. Útok stáje Peugeot na vítězství v Le Mans se měl odehrát již loni, ale vynikající strategie a taktika stáje Audi je připravila o vítězství, i když jejich vozy byly na okruhu absolutně nejrychlejší. Letos budou mít svůj útok na vítězství ještě těžší, protože nové vozy Audi R15 v Sebringu prokázaly, že se vozům Peugeot v rychlosti vyrovnají. Peugeot během uplynulého roku také zbrojil, a hlavní pozornost soustředil na vylepšení spolehlivosti a zkrácení zastávek v boxech. Vozy Peugeot 908 Hdi FAP jsou poháněny vznětovým, vidlicovým, přeplňovaným dvanáctiválcem objemu 5500 cm3 a výkonu 650 k. Pro Le Mans 2009 připravil Peugeot čtyři vozy. Tři pojedou v továrních barvách a jeden bude startovat za stáj Pescarolo.
470-peugeot-lineup09.jpg (59679 bytes)      Loňské posádky byly zcela přeházeny. Nevím podle jakého klíče, ale nějakou logiku to možná má. Ve voze se startovním číslem 7 bude startovat posádka Nicolas Minassian, Pedro Lamy a Christian Klien. Minassian bude startovat v Le Mans již podesáté, jeho nejlepší umístění je druhé místo z loňského roku. Letos s Klienem a Pagenaudem zvítězili ve Spa. Pro portugalce Lamyho to také bude již desátý start. Jeho nejlepší umístění je také druhé místo, které dosáhl na voze Peugeot 908 v roce 2007. Klien je ve svých 26 letech jedním z nejmladších jezdců na startu. V sezónách 2004 až 2006 startoval v závodech F1 za stáje Jaguár a Red Bull. Moc toho však nepředvedl a ve 48 závodech získal pouze 14 bodů. V Le Mans bude na startu podruhé, vloni byl v posádce, která dojela na třetím místě.
     Na voze se startovním číslem 8 pojede francouzská posádka Sébastien Bourdais, Frank Montagny a Stéphane Srrazin. Bourdais je hlavní hvězdou francouzské značky. V letech 2004 až 2007 byl čtyřikrát mistrem americké série Champs Car. Od roku 2008 jezdí ve F1 za stáj Toro Rosso, ale významnějšího výsledku se zatím nedočkal. Je to jediný aktivní jezdec F1 na startu letošního Le Mans. Nejlepšího umístění v Le Mans dosáhl v roce 2007, kdy skončil na Peugeotu na druhém místě v posádce se Sarrazinem a Lamym. To bylo také nejlepší umístění pro Sarrazina. 
     Třetí tovární Peugeot s číslem 9 budou řídit David Brabham, Marc Gene a Alex Wurz. David Brabham dosáhl nejlepšího umístění v Le Mans v roce 2003, kdy dojel na druhém místě s vozem Bentley EXP Speed 8. V roce 2007 a 2008 zvítězil s vozem Aston Martin DBR9 v kategorii GT1. Marc Gene byl v posádce Peugeotu, která obsadila v loňském ročníku druhé místo. V letech 1999 až 2004 jezdil závody F1 za stáje Minardi a Williams, ale nedosáhl významnějšího úspěchu. Také Wurz jezdil v letech 1998 až 2000 závody F1 za stáj Benetton a v letech 2001 až 2008 byl testovacím jezdcem F1 ve stájích McLaren, Williams a Honda. V Le Mans budou Gene i Wurz startovat teprve potřetí. 
     Všechny tyto tři posádky mají velmi kvalitní obsazení a těžko mezi nimi hledat favorita. Dá se předpokládat, že budou vozům Audi rovnocennými soupeři.

      Čtvrtý vůz Peugeot 908 Hdi FAP bude startovat v barvách stáje Pescarolo. Posádku budou tvořit francouzi Jean Cristophe pepe3.jpg (97947 bytes)Boullion, Benoit Treluyer a Simon Pagenaud. Pro zkušeného Boulliona to bude již desátý start. Nejlepšího umístění dosáhl v roce 2005, kdy obsadil s vozem Pescarolo druhé místo. V roce 2003 byl také na voze Pescarolo třetí. Letos již prokázal své kvality v závodech LMS v Barceloně a Spa, kde obsadil se spolujezdcem Tinseauem dvě druhá místa. Méně zkušený Treluyer bude na startu Le Mans popáté. Nejlepší umístění dosáhl v roce 2004, kdy na voze Pescarolo dojel čtvrtý. Pagenaud je mladý, teprve 25 letý jezdec, pro kterého to bude v Le Mans teprve druhý start. Loni startoval na voze Courage Oreca, který kvůli havárii nedojel. Letos se blýskl, když v závodě ve Spa, seriálu LMS, spolu s Klienem a Minassianem zvítězili.
     Druhý vůz startující za stáj Pescarolo bude vůz Pecarolo Judd, poháněný zážehovým, vidlicovým, atmosférickým desetiválcem objemu 5496 cm3 a výkonu 600 k. Za jeho volantem se budou střídat francouzi Christophe Tinseau a Bruce Jouanny. Jak už bylo řečeno výše, dosáhl letos Tiseau dvou druhých míst v závodech LMS v Barceloně a Spa.

aston_paul_ricard03.jpg (73272 bytes)     Naše velká pozornost bude upřena na letošní novinku vytrvalostních závodů, kterou jsou tovární vozy Lola Aston Martin LMP1, startující v barvách firmy Gulf. Start v Le Mans bude teprve jejich třetím závodem. Ve dvou absolvovaných závodech LMS v Barceloně a Spa obsadily první a třetí místo. Vozy jsou poháněny zážehovým, vidlicovým, atmosférickým dvanáctiválcem objemu 5993 cm3 a výkonu 650 k. Jsou jednoznačnými favority na vítězství mezi vozy s benzinovými motory. Jestli budou mít šanci na boj o celkové vítězství se teprve ukáže. Ve Spa, kde se střetly s vozy Peugeot, byly pomalejší. Podle posledních zpráv však chystají pořadatelé Le Mans ještě nějaké omezení výkonu dieselových motorů, a tak budou vozy možná více vyrovnané.
     Charouz, Mücke, EngeVůz s bondovským startovním číslem 007 bude pro nás obzvláště významný, protože na jeho karosérii bude česká vlajka znamenající, že startuje za českou stáj AMR Eastern Europe. Jezdeckou trojici tvoří naši dobří známí Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke. Všichni tři byli u toho, když Aston Martin získal své první vítězství v Barceloně. Jan Charouz bude ve svých 22 letech zřejmě nejmladším jezdcem na startu. Bude to jeho třetí start. Postupně získává zkušenosti a doufejme, že se do třetice nenaplní osud a nepoškodí vůz kolizí. Tomáš Enge je známý jako jezdec, kterému Le Mans sedí a který zde dokáže být velmi rychlý. Dokázal zde pětkrát zajet nejrychlejší čas v kvalifikaci kategorie GT1. Také dokázal v roce 2003 v této kategorii zvítězit. Pro Engeho to bude osmý start. Mücke je také velmi rychlý jezdec, který pojede v Le Mans potřetí. Již loni byli nejrychlejší ze všech benzinových aut a letos mají poprvé možnost bojovat rovnocenně o absolutní vítězství.
     První Aston Martin startující za tovární stáj Aston Martin bude mít startovní číslo 008. Jeho posádku budou tvořit Anthony Davidson, Darren Turner a Jos Verstappen. Pro Davidsona to bude první start v Le Mans. Závodní zkušenosti, i když ne z vytrvalostních závodů, má však velké. Od roku 2002 byl testovacím jezdcem stájí Minardi a BAR ve F1 a v letech 2007 a 2008 jezdil F1 za stáj Super Aguri. Ve 24 závodech však nezískal ani jeden bod. Pro omluvu mluví to, že vozy Super Aguri patřily k nejhorším ve startovním poli. Uvidíme, jak se mu bude dařit ve vytrvalostním závodu. Darren Turner je již v Le Mans zkušeným jezdcem. V roce 2007 a 2008 zvítězil s vozem Aston Martin DBR9 v kategorii GT1. Jos Verstappen absolvoval v letech 1994 až 2003 přes sto závodů F1 za stáje Benetton, Tyrrel, Arrows a Minardi. Nikdy však nezískal žádné vítězství ve Velké ceně. To, že je stále vynikajícím jezdcem ale potvrdil loni, kdy startoval na voze Porsche RS Spyder kategorie LMP2 v seriálu LMS za stáj Van Merksteijn. Z pěti závodů sezóny dokázal se svým spolujezdcem Van Merksteijnem zvítězit v kategorii LMP2 ve čtyřech. Přitom on byl tím, kdo měl největší zásluhu na vítězstvích. Účastnili se také závodu v Le Mans a i zde zvítězili v kategorii LMP2 a celkově obsadili desáté místo. Svoji výkonnost potvrdil i při testovacích jízdách s vozem Aston Martin LMP1 na okrihu v Monze, kde dosahoval nejrychlejších časů. Bohužel, ale také v zatáčce Parabolica havaroval a prototyp poškodil.
     Třetí vůz Aston Martin s číslem 009 budou řídit Stuart Hall, Harold Primat a Peter Kox. Hall pojede v Le Mans svůj třetí závod a účast v továrním týmu Aston Martin je pro něho v 25 letech velkým vyznamenáním. Své schopnosti prokázal v roce 2007, kdy na voze Pescarolo dojel v Le Mans na čtvrtém místě. Primat loni startoval za stáj Pescarolo a bude to pro něj pátý start v Le Mans, kde zatím nedosáhl významnějšího úspěchu. Kox patří v 45 letech již k veteránům vytrvalostních závodů. V roce 1997 dojel v Le Mans na celkovém třetím místě s vozem McLaren F1 GTR a v roce 2003 zvítězil spolu s Tomášem Engem na Ferrari 550 Maranello v kategorii GTS.


 Zpět