Závody sportovních prototypů zažívají novou renesanci
soupeření vozů Peugeot - Audi nám může připomínat souboje Porsche - Ferrari.
 

   Kalendář závodů 2008         Starší články 


     23.8.2008  4. ZÁVOD LMS - PEUGEOT  NAPRAVIL  NEÚSPĚCH  Z  LE MANS
17.srpna se jel čtvrtý a předposlední závod evropské soutěže Le Mans Série na německém okruhu Nürburgring. Po zklamání z neúspěchu v Le Mans měl Peugeot na Nürburgringu příležitost napravit si pošramocenou pověst. Již tradičně byly oba vozy Peugeot nejrychlejší v kvalifikaci a startovaly lms-2008-nur-tm-0025.jpg (133620 bytes)z prvé řady. Velikou radost našim barvám udělala česká stáj s vozem Lola Aston Martin, když Stefan Mücke dokázal zajet čas, který je kvalifikoval ke startu ze třetího místa. Tento výsledek je o to cennější, že oba výkonnější tovární vozy Audi R10 zajely časy pomalejší a startovaly až ze čtvrtého a pátého místa. V kategorii LMP2 byl v kvalifikaci nejúspěšnější tým Van Merkstejn Motorsport s vozem Porsche RS Spyder, který startoval z vynikajícího sedmého místa, a nechal tedy za sebou většinu vozů nejsilnější kategorie LMP1. V kategorii GT1 zajel nejrychlejší kvalifikační čas Tomáš Enge na voze Aston Martin DBR9 stáje Modena.

lms-2008-nur-am-0065.jpg (96552 bytes)Hned od startu jel v čele Peugeot č.7 řízený posádkou Gene, Minassian před Peugeotem č.8 s posádkou Lamy, Sarrazin. Mückemu, který rozjížděl závod s naší Lolou Aston Martin, se podařilo udržet po startu třetí místo před útočícími vozy Audi. Premat na Audi č.2 však stále útočil a po pár kolech se díky využití vyššího výkonu svého motoru dostal se na třetí místo. Svoji sílu opět ukázaly oba vozy Porsche RS Spyder, když pouze vozy Corage Oreca Judd jim dokázaly konkurovat, zatím co další vozy kategorie LMP1 Pescarolo i Epsilon Euskadi na ně nestačily.

Po půl hodině závodu se do čela dostal Sarrazin na Peugeotu č.8 a také druhé Audi č.1 se dostalo před Lolu Aston Martin, která tak klesla na páté místo. Přesto byla Lola Aston Martin stále suverénně nejrychlejší mezi vozy s benzinovými motory. Po necelé hodině závodu začaly první vozy zajíždět tankovat do boxů.

1000 km Nurburgring 2008b.jpg (267171 bytes)Po zastávkách v boxech se opět do čela dostal Peugeot č.7 s minimálním náskokem před Peugeotem č.8. Ve třídě GT1 vedl od počátku vůz Aston Martin stáje Modena před dvěma vozy Corvette stáje Luca Alphand. Oby vozy Corvette však postihly v průběhu závodu problémy. Jednomu nejprve praskla zadní pneumatika a později se ještě zdržel se v boxech po kolizi s vozem Pescarolo a druhý byl vyřazen po kolizi a utržení závěsu zadního kola. Tak měl Tomáš Enge jedoucí na Astonu Martin otevřenou cestu k vítězství bez větších nesnází. Ve třídě GT2 opět těsně soupeřily vozy Porsche 911 a Ferrari 430.

lms-2008-nur-tm-0049.jpg (126395 bytes)Po hodině a půl závodu již měly oba Peugeoty náskok na třetí Audi č.2 přes jednu minutu. Po druhých zastávkách v boxech se do čela dostal podruhé Peugeot č.8, protože Peugeot č.7 se déle zdržel v boxech. Drobná kolize a poškození pneumatiky postihla i naší Lolu, ale naštěstí se nejednalo o vážnější poškození a Jan Charouz si udržel pátou pozici před vozem Courage Oreca.

Oba Peugeoty tentokrát absolvovaly závod bez jakýchkoliv technických problémů a jednoznačně zvítězily s náskokem celého kola před oběma vozy Audi R10. Nejlepší místo mezi vozy s benzínovými motory obsadila naše Lola Aston Martin. před vozem Corage Oreca č.5. Sedmé místo již patřilo nejrychlejšímu vozu kategorie LMP2 Porsche RS Spyder stáje Van Merkstejn. Kategorii GT2 vyhrálo Ferrari 430 stáje Virgo Motorsport.

pořadí st.č. tým
vůz
jezdec
kol
opdstup
pr.rychl.
1
8
Team PeugeotTotal
Peugeot 908
Stéphane SARRAZIN (FRA)/Pedro LAMY (POR)
195
­
174,227
2
7
Team PeugeotTotal
Peugeot 908
Nicolas MINASSIAN (FRA)/Marc GENE (ESP) 195  0'16"161
174.091
3
2
Audi SportTeam Joest
Audi R10
Mike ROCKENFELLER (GER)/Alexandre PREMAT (FRA) 194 1 L
172.865
4 1 Audi SportTeam Joest
Audi R10
Rinaldo CAPELLO (ITA)/Allan McNISH (SCO) 194  0'28"889
172.625
5 10 Charouz Racing System
Lola Aston Martin
Stefan MUCKE (GER)/Jan CHAROUZ (CZ) 189 6 L
168.754
6 5 Team Oreca Matmut

Courage Oreca LC 70

Stéphane ORTELLI (MON)/Soheil AYARI (FRA)/Loic DUVAL 188 7 L
167.239
7 34 Van Merksteijn Motorsport
Porsche RS Spyder
Peter VAN MERKSTEIJN (HOL)/Jos VERSTAPPEN (HOL) 188 0'18"330
167.092
8 15 Creation Autosportif
Creation
Jamie CAMBELLWALTER (GBR)/Stuart HALL (GBR) 187 8 L
166.867
9 35 Saulnier Racing

Pescarolo Judd

Pierres RAGUES (FRA)/Mathieu LAHAYE (FRA) 184 11 L

163.726

10 31 Team Essex Porsche RS Spyder John NIELSEN (DEN)/Casper ELGAARD (DEN) 184 0'22"160 163.552

Peugeot č.7 se s celkovým počtem 32 bodů ujal vedení klasifikace kategorie LMP1 o 2 body před druhým Audi č.2. Tyto dva vozy svedou v posledním závodě souboj o celkové prvenství, protože třetí v pořadí Peugeot č.8 s 21 body již nemůže zvítězit. Kategorii LMP2 vede s 38 body Porsche RS Spyder stáje Van Merkstejn před druhým Porsche RS Spyder stáje Essex s 28 body. V Kategorii GT1 vede vůz Corvette č.72 stáje Luca Alphanda s 36 body před vozem Aston Martin stáje Modena s 26 body. Vyrovnaný boj o prvenství je ještě v kategorii GT2, kde vede stáj Virgo Motorsport s vozem Ferrari 430 a počtem 30 bodů, před stájí Felbermayr Proton s vozem Porsche 911 GT3 a 27 body.

Poslední závod letošní Le Mans Series, kde se rozhodne o celkových vítězstvích se jede 14.září v Silverstone.   


     15.6.2008  ZKUŠENOST ZVÍTĚZILA,  KRISTENSENOVO  8. VÍTĚZSTVÍ
     Záhada je rozluštěna. Zkušenost zvítězila nad rychlostí. Ačkoliv startovaly všechny tři Peugeoty z čela a zpočátku vedly závod, odešly nakonec poraženi tím nejpovolanějším a to týmem Audi kolem famózního Toma Kristensena. Ten vzal osud Peugeotů do svých rukou a dovedl se svými kolegy Rinaldo Capellem a Allanem McNishem k vítězství vůz Audi R10 č.2. Pro Toma Kristensena to bylo u příležitosti jeho 41. narozenin již 8. vítězství z 12 startů. Je to úžasná bilance, která nemá obdoby.

     Příznivci Peugeotu se mohou ptát co se stalo, že jejich favorité nezvítězily. Odpověď je jasná, technické závady, jezdecké umění Toma Kristensena a nezvládnuté zastávky v boxech. Nejrychlejší vůz testování i kvalifikace, Peugeot č.8 se Sarazinem, Lamym a Wurzem se také ujal suverénně vedení v závodě a po dvou hodinách měl již veliký náskok. Potom však přišly potíže s řazením a vůz musel na 20 minut do garáže k opravě. To byl konec všech nadějí a ztráta 7 kol. Audi č.2 jelo vynikající závod a díky delším jízdám mezi zastávky v boxech se drželo nedaleko za zbylými dvěma Peugeoty.
     Další potíž nastala Peugeotu č.9, který dostal večer po desáté hodině smyk v šikaně před cílem a vylétl do štěrku, odkud musel být vytažen traktorem. Tak se odpadl další soupeř Audi č.2 a posunul jej na druhé místo. Audi se stále drželo ve stejném kole jako zatím vedoucí Peugeot č.7. Těsně po čtvrté hodině ráno se po zastávce Peugeotu č.7 v boxech dostal Rinaldo Capello na Audi č.2 do vedení. To zatím nervalo dlouho, protože zanedlouho musel i on do boxů. Zanedlouho nato však přichází rozhodující zlom. Kolem půl páté začíná pršet, což přináší vodu na mlýn vozům Audi. Mokrý povrch eliminoval jejich nižší rychlost a jejich časy na kolo se vyrovnaly Peugeotům. K hlavnímu útoku zavelel Tom Kristensen, který převzal řízení, a v půl šesté, po své kratší zastávce v boxech než u Peugeotu č.7, kde se měnil i jezdec, se ujal vedení v závodě. Hned si získal náskok 38 s, který v následujících kolech zvyšoval. Před osmou ranní hodinou již mělo Audi č.2 před Peugeotem č.7 náskok celého kola.
     Před polednem začala trať osychat, Peugeot zrychlil a náskok začal pomalu snižovat. Nepodařilo se mu to však více než na 2 a půl minuty. Po poledni začíná opět na části tratě pršet. Audi přezouvá na mokré pneumatiky. Tým Peugeotu sází vše na jednu kartu, nechá obuté suché pneumatiky ve víře, že déšť ustane a dopomůže jim to ke snížení náskoku Audi. To se však nepodaří, déšť ke konci spíše zesílil a Audi č.2 si udrželo vedení až do vítězného konce.
     Týmu Peugeot se nepodařilo naplnit vytyčený cíl pro letošní ročník Le Mans a zvítězit. Pro celý tým to bude jistě předmětem diskusí a rozborů. Nutno však znova připomenout, že vůz Peugeot č.7 strávil v boxech při tankování a výměně pneumatik a jezdců o 9 minut déle než vítězné Audi č.2. Zmíněných 9 minut představuje ujetí téměř 3 okruhů. V tomto a ve zpomalení za deště je třeba hledat příčinu letošního neúspěchu. Také nejrychlejší vůz startovního pole Peugeot č.8, který by možná dokázal nevýhodu častějších zastávek eliminovat vyšší rychlostí byl poruchou řazení ze hry vyřazen hned na samém počátku závodu.

 vítězný vůz Audi R10 č.2    Boj mezi benzinovými motory kategorie LMP1 byl také napínavý. Bohužel ještě před koncem druhé hodiny závodu havaroval Jan Charouz s naší Lolou Aston Martin v zatáčce Dunlop při předjíždění pomalejších vozů a vůz značně poškodil. Naštěstí se mu podařilo dojet s vozem do boxů, kde po delší opravě byl opraven. Následovala stíhací jízda téměř z posledního místa a se ztrátou 13 kol, kterou celý tým zvládl na výbornou a v celkovém pořadí se probojoval na 9. místo. Před ním skončily mimo vozů s naftovými motory pouze Pescarolo č.17 a Courage Oreca č.5.

     V kategorii LMP2 potvrdily roli favoritů oba vozy Porsche RS Spyder, které obsadily prvá dvě místa. Vítězství a celkové 10. místo si odnesla posádka týmu Van Merksteijn Motorsport Merksteijn, Verstappen, Bleekemolen.
    Své vítězství v kategorii GT1 si zopakovala posádka továrního Astonu Martin č.009 Brabham, Garcia, Turner, když většinu závodu sváděla souboj s druhou Corvettou č.63.
     V nejslabší kategorii GT2 nejprve vedly dva vozy Porsche, ale po jejich potížích obsadily první 4 místa vozy Ferrari. Vítězství si vybojovala posádka Ferrari č.82 Melo, Sali, Bruni.

výsledková listina


    13.6.2008  KVALIFIKACE  NA  24 HODIN  LE MANS  -  PEUGEOT   MÁ   PRVNÍ   TŘI   MÍSTA
     V kvalifikaci na 24 hodin Le Mans, která probíhala 11. a 12. června,  zářily Peugeoty a obsadily na startu první tři místa v pořadí Peugeot č.8, 9 a 7.. Bylo zřejmé, že rychlostí na ně Audi nemají. Prvních pět nejrychlejších jezdců bylo na vozech Peugeot. Nejrychlejší čas 3:18,513, což představuje průměrnou rychlost 247,160 km/hod a nový rekord současného okruhu, zajel stejně jako při testování Stephane Sarrazin. Svůj čas z testování ještě dokázal zlepšit o 3,7 s. Další nejrychlejší časy zajeli jeho kolegové z týmu Peugeot Frank Montagny, Nicolas Minassian, Marc Gene a Alexander Wurz.
      Na Audi č.2 byla nejrychlejší posádka Tom Kristensen, Rinaldo Capello a Allan McNish, kde dominoval Allan McNish časem 3:23,847 a zajistil tak 4. pozici na startu před týmovými kolegy na Audi č.3.  
     Výborný čas 3:25,158 také zajel na voze Lola Aston Martin českého týmu Charouz Racing Stefan Mücke, který tím dopomohl svému týmu k nádhernému 6. místu na startu a zachránil tak čest týmu. Dokázal překonat i všechny jezdce Audi č.1, kde nejrychlejší Marco Werner zajel čas o 0,1 s pomalejší. Stefan Mücke jen potvrdil, že je nejrychlejším jezdcem týmu. Bylo vidět, že se technikům podařilo vůz Lola na Le Mans vyladit a dosažený čas byl o 11 s rychlejší než při testování. Zklamáním byl čas Tomáše Engeho, který byl časem 3:36,997 mezi jezdci Loly Aston Martin nejpomalejší a mezi všemi jezdci  to byl až 44. dosažený čas, pomalejší než dosahovali nejlepší jezdci skupiny LMP2.  Na jeho obhajobu je nutné dodat, že jeho kolegové Stefan Mücke a Jan Charouz jeli již s novou Lolou několik závodů a mají tedy s jejím řízením mnohem větší zkušenosti. Necháme se překvapit, jakých časů bude dosahovat v samotném závodě.
      Velmi dobrý čas 3:26,928 také zajela japonská posádka nového vozu Dome S102 a to jí vyneslo na 8. místo na startu. před oba vozy Pescarolo i Oreca.
      Výborný čas 3:31,135 také zajel veterán Le Mans Jan Lamers na druhé Lole českého týmu Charouz Racing a dopomohl týmu na 12. místo na startu. Zajímavé je, že dokázal zajet rychlejší čas než Jan Charouz a Tomáš Enge na novější a výkonější Lole Aston Martin. 

      V kategorii LMP2 zajel nejrychlejší čas 3:32,301 Jos Verstappen na voze Pprsche RS Spyder týmu Van Merksteijn Motorsport, což jim vyneslo 14. pozici na startu. Druhým nejrychlejším mužem kategorie LMP2 byl Sascha Maassen na Porsche RS Spyder stáje Essex a čas 3:33,441 mu stačil na 16.startovní pozici. 

      Kategorii GT1 kraloval nejlepším časem 3:47,668 Jan Magnussen  na tovární Corvetě č.63. Druhou pozici v kategorii GT1 zaujme ve startovním poli vůz Saleen stáje Larbe Competition. Trochu překvapením jsou výkony vozů Aston Martin, které skončily až za oběma továrními Corvettami i Saleenem. Rozdíly v dosažených časech však byly malé a tak to pro závod nemusí mnoho znamenat.

      V kategorii GT2 dominovaly vozy Porsche 911, které získaly první dvě a ještě 4. pozici na startu. Nejlepší čas 3:58,152 zajel Long jezdec týmu Imsa Prformance, který loni v Le Mans zvítězil.

Pořadí v kvalifikaci celkové
Pořadí v kvalifikaci podle kategorií
Pořadí v kvalifikaci podle jezdců


    6.6.2008  TRÉNINK  NA  24 HODIN  LE MANS
      1.6.2008 se v Le Mans konal tradiční tréninkový a testovací víkend před hlavním 24 hodinovým závodem, který je jedinou příležitostí jak na tomto okruhu, který je sestaven i ze silnic na kterých probíhá běžný silniční provoz, testovat.........       


    31.5.2008  4. ZÁVOD ALMS - GRAND PRIX UTAHU  -  PORSCHE VRACÍ ÚDER
    
18. května se jel na okruhu u Salt Lake City v Utahu čtvrtý závod ALMS. Opět se očekával souboj o absolutní prvenství mezi vozy Audi R10 kategorie LMP1 a vozy Porsche RS Spyder a Acura ARX slabší kategorie LMP2. Již v kvalifikaci ukázaly vozy Porsche a Acura na této trati svoji převahu. Nejrychlejší čas zajela posádka Timo Bernhard, Romain Dumas na voze Porsche RS Spyder č.7 stáje Penske před dalšími třemi vozy start závodu, Audi v čeleAcura ARX stájí De Ferran č.66 s jezdci Gil de Ferranem a Simonem Pagenaudem, Lowe's Fernandez č.15 s jezdci Adrianem Fernandezem a Luisem Diazem a Patrón Highcroft č.9 s jezdci Davidem Brabhamem a Scottem Sharpem. Z páté pozice startoval druhý vůz Porsche RS Spyder stáje Penske Racing. Nejrychlejší vůz kategorie LMP1 Audi č.2 s jezdci Lucasem Luhrem a Marco Wernerem zajel 6. nejlepší čas, o 0,54 s pomalejší než nejrychlejší Porsche, a startoval tak až z 3. řady. Druhé Audi č.1 s jezdci Frankem Bielou a Emanuele Pirrem startovalo ze 4. řady spolu s vozem Porsche RS Spyder stáje Dyson. Ve třídě GT1 startovaly pouze dva tovární vozy Corvette.

      Přes postavení na startu ve 3. a 4. řadě, využili Marco Werner a Frank Biela jedoucí na obou vozech Audi R10 ohromný kroutící moment svých dieselových motorů, a ještě před první zatáčkou se dostali do vedení na první dvě místa. Posádka Luhr, Werner na Audi č.2 měla vítězství na dosah, ale měla kolizi s pomalejším vozem kategorie GT2, při které si poškodili zadní pneumatiku. Museli do boxů na její výměnu. Vedení závodu jim  navíc za kolizi udělilo trest stop-and-go. To dohromady znamenalo ztrátu celého kola a naději na vítězství. Šanci na vítězství ještě měl Emanuele Pirro na vítězná posádka na Porsche RS Spyder stáje Penskedruhém Audi č.1, který  pronásledoval o 16 s vedoucí Porsche stáje Penske. Jeho naděje však trvala pouhá dvě kola a i on měl kolizi s pomalejším vozem skupiny GT2 a skončil s poškozeným zavěšením zadních kol mimo trať.
     Kolize obou vozů Audi velmi usnadnily cestu k vítězství obou vozům Porsche RS stáje Penske. Letošní druhé celkové vítězství po Sebringu si odnesla posádka vítězného Porsche RS Spyder č.7 Timo Bernhard a Romain Dumas. Druzí dojeli jejich stájoví kolegové Patrick Long a Sascha Maassen. Na třetím místě dojel vůz Acura č.66 stáje De Ferran Motorsport s posádkou Gil de Ferran a Simon Pagenaud. Nejlepší Audi č.2 dojelo na 7. místě a cenou útěchy jim bylo vítězství v kategorii LMP2. Na celkovém 21. místě a 3. místě v kategorii LMP1 nakonec byla klasifikována i posádka druhého Audi č.1 Frank Biela a Emanuele Pirro.

1 Dumas / Bernhard     Porsche RS Spyder       96 kol
2 Long / Maassen Porsche RS Spyder     + 22.656 s
3 Ferran / Pagenaud Acura ARX-01b + 26.839 s
4 Franchitti / Leitzinger Porsche RS Spyder + 46.121 s
5 Fernandez / Diaz Acura ARX-01b + 1:11.950

     Závod opět ukázal velikou náročnost závodů ve kterých startuje několik kategorií vozů s velkým rozdílem výkonnosti, což má za následek řadu předjížděcích manévrů a mnoho nebezpečných situací. Na druhou stranu je toto právě to na co diváci čekají a zvyšuje to popularitu těchto závodů. Tentokrát se obětí staly oba vozy Audi, což celý tým, poté co měli velikou šanci zvítězit, těžce nesl. 
     Dalším závodem je již 24 hodin Le Mans. Tam bude boj o vítězství ještě urputnější.


     13.5.2008  3. ZÁVOD LMS - 1000 KM SPA - PEUGEOT  ZÍSKAL  3.  VÍTĚZSTVÍ
     
11.května se jel v Belgickém Spa 3.závod LMS. Všichni fanoušci závodů sportovních vozů, kteří vzpomínají na začátek 70. let a souboje Porsche - Ferrari, nebo na 80. léta a souboje vozů skupiny C v seriálech Mistrovství světa sportovních prototypů, mohou být znova spokojeni. start Současné závody LMS se těmto dobám opět přibližují. Po mnoha letech (naposledy v roce 1999) bojuje o vítězství několik vyrovnaných vozů. V Le Mans bude o absolutní vítězství soupeřit hned šest rovnocenných vozů (3 Audi a 3 Peugeoty). Závody LMS jsou v podstatě čtyřmi závody v jednom (každá kategorie je bodována samostatně) a to přináší pro diváka po celou dobu zajímavou podívanou. Když je v některé z kategorií rozhodnuto, odehrávají se boje v některé z dalších.

Courage Oreca Judd      Závod ve Spa již neměl tak dramatický závěr jako předchozí závod v Monze, ale diváci mohli být stejně spokojeni. V průběhu závodu došlo k celé řadě nádherných, vyrovnaných a tvrdých soubojů.
     Již v kvalifikaci se ukázalo, že Audi na svém voze stále pracuje a Allan McNish s Audi č.1 se kvalifikoval do první startovní řady druhým dosaženým časem 1:58,705, vedle nejrychlejšího Peugeotu č.8 na kterém Stephane Sarrazin zajel čas 1:58,069. Posádku Peugeotu č.8 doplnil vedle stabilního jezdce Pedra Lamyho ještě třetí jezdec Alexander Wurz. Stejně tak posádku druhého Peugeotu č.7 - Marc Gene, Nicolas Minassian, doplnil třetí jezdec Jacques Villeneuve.  Rozšíření posádek o třetí jezdce bylo u Peugeotu součástí příprav na čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Druhý Peugeot č.7 startoval ze třetí pozice. Vedle něj stálo v druhé řadě druhé Audi č.2 s posádkou Alexandre Premat a Micke Rockenfeller. Jak se již stalo k naší radosti tradicí, nejrychlejším vozem s benzínovým motorem byla na 5. startovní pozici naše Lola Aston Martin s Peugeot č.8 posádkou Jan Charouz,  Stefan Mücke časem 2:02,510. Za ní jsme marně na startu hledaly rychlé vozy Courage Oreca Matmut. Vůz č.5 po hrozivé havárii v Monze na startu chyběl úplně a vůz č.6 musel kvůli výměně všech čtyřech pneumatik, které při smyku v kvalifikaci Lola B08/80 Coupé č.33 kategorie LMP2 jezdec probrzdil, startovat až jako poslední z boxové uličky. Tak se na 6. a 7. místo na startu postavily oba vozy stáje Pescarolo s posádkami Emanuel Collard, Jean-Christophe Boullion a Harold Primat, Christophe Tinseau. Za nimi z 8. místa již startoval, také tradičně nejrychlejší, vůz kategorie LMP2 Porsche RS Spyder stáje Van Merksteijn Motorsport jehož hvězdou je pilot Jos Verstappen, který zajel čas 2:05,841. Druhé místo v kategorii LMP2 a 9. místo na startu si zajistila posádka druhé uzavřené Loly ve startovním poli č.33 Andrea Bellicchi, Xavier Pompidou, Steve Zacchia švýcarské stáje Sebah. Co se týká kategorie GT1, na kterou je kvůli Tomáši Engemu upřena také naše pozornost, tak se jeho týmovému kolegovi Antonio Garciovi podařilo zajet nejrychlejší čas této kategorie a startovali se svým Astonem Martin č.59 týmu Modena z 25. místa, před druhým nejrychlejším vozem GT1 a svým největším rivalem, Corvettou č.72 stáje Luca Alphanda.

Tomáš Enge na Astonu Martin týmu ModenaLola AstonMartin českého týmu Charouz       Ještě před startem závodu v zaváděcím kole havaroval vůz Zytek č.46 stáje Embassy a start závodu tyk proběhl až po odjetí dvou zaváděcích kol. Čelo závodu si spolehlivě držel Peugeot č.8, ale za ním probíhal souboj o druhé místo. Pedro Lamy na Peugeotu č.7 se několikrát snažil dostat před Allana McNishe na Audi č.1, až před vracečkou na konci cílové rovinky probrzdil a ztratil několik sekund. Lola Aston Martin se držela na dohled druhému Audi č.2 a za ní již rychle narůstala velká mezera. V kategorii GT1 neudržel svoje vedoucí postavení Antonio Garcia na Astonu Martin stáje Modena a byl předjet Corvettou č.72. Oba vozy se však držely v těsném závěsu a v 16. kole se podařilo Astonu Martin dostat se zpátky do vedení kategorie.
      Po odjetých dvaceti kolech, kdy se držela našel Lola Aston Martin na výborném 5. místě, přišly první problémy s akumulátorem, které znamenaly opravu v boxech. Bohužel to nebyla oprava poslední, problémy a další opravy v boxech pokračovaly. Od akumulátoru se mechanici postupně dostali až k alternátoru. To však již byl celý závod pro tuto posádku ztracen a vůz se po celou dobu závodu pohyboval za 30. místem. Konečné 29. místo celkově a 10. místo v kategorii byly jen logickým vyvrcholením celého nepovedeného závodu. Věřme, že se alespoň tímto odhalilo jedno ze slabých míst a tato závada se již nebude opakovat. Byla by velká škoda, kdyby kvůli stejným problémům měl vůz propadnout ve vrcholném závodu v Le Mans, do kterého všichni vkládají velké naděje.

vítěz třídy GT2 Ferrari 430 GT      Po 45 minutách závodu zajíždějí oba Peugeoty z 1. a 3. místa k první zastávce v boxech tankovat. Audi díky nižší spotřebě vydrželo na trati ještě o dvě kola déle. Také o něco kratší zastávka opět vrátila Audi č.1 těsně za vedoucí Peugeot č.8. Před koncem první hodiny závodu spadl řemen alternátoru u vozu Aston Martin č.59 stáje Modena s kterým startuje i Tomáš Enge a oprava vozu znamenala ztrátu vedení v kategorii, ztrátu dvou kol a pokles až na 38. místo.
     V čele po první hodině závodu jel Peugeot č.8 s ujetými 29 koly a s náskokem 5,5 s před druhýn Audi č.1. Na třetím místě se ztrátou 8 s na Audi jel druhý Peugeot č.7. Čtvrté Audi č.2 již mělo ztrátu půl kola. Na páté místo se již z posledního místa po startu z boxů propracoval vůz Courage Oreca č.6 před šestým Pescarolo č.16. Kategorii LMP2 vedla na celkovém 7. místě Lola č.33, která se po chybě Verstappena v šikaně před cílovou rovinkou dostala před Porsche RS Spyder č.34. Vedení kategorie GT1 se po odpadnutí Astonu Martin ujala Corvetta č.72 před Lamborghini Murcielago č.55 ruské stáje IPB Spartak Racing s posádkou Roman Rusinov, Peter Kox. 

Peugeot č.7 před Audi č.1vítěz trídy GT1 COrvetta č.72      Peugeot č.7 se opět na začátku druhé hodiny závodu dotáhl na Audi č.1 jedoucí na druhém místě, a pokusil se jej předjet. Při nájezdu do zatáčky bok po boku došlo ke kontaktu obou vozů. Ani jeden jezdec nechtěl ustoupit a začít předčasně brzdit, nakonec oba vozy do zatáčky nedobrzdily a oba přelétly přes travnatý pás. Pedro Lamy v Peugeotu měl více štěstí a se dostal před Allana McNishe na Audi na druhé místo. Při této kolizi došlo k poškození levé zadní pneumatiky vozu Audi a tak musel McNish na výměnu pneu do boxů. Oba Peugeoty byly na čele a zdálo se že je nemůže nic ohrozit.
     Po hodině a půl zajíždí z vedoucích pozic oba Peugeoty  podruhé do boxů tankovat a tentokrát i vyměnit jezdce. U doposud vedoucího Peugeotu č.8 převzal řízení Alexander Wurz, ale nějaké problémy na voze měly za následek protažení zastávky na dvě minuty a propad až na třetí místo. Druhý Peugeot č.7 převzal Jacques Villeneuve. To umožnilo Audi č.1 dostat se znovu do hry a ujmout se vedení. To však trvalo jen několik kol než musel i McNish do boxů k výměně jezdců. Vůz převzal Rinaldo Capello a zařadil se s ním na druhé místo za Peugeot č.7. 

lms-2008-spa-tm-0084.jpg (103527 bytes) lms-2008-spa-tm-0087.jpg (91335 bytes) lms-2008-spa-tm-0085.jpg (105225 bytes) lms-2008-spa-ef-0064.jpg (113610 bytes)


     Hned na začátku třetí hodiny závodu, kdy se Wurz na Peugeotu č.8, jedoucí na třetím místě, snažil dostihnou Capella na Audi č.1, došlo ke kolizi Peugeot č.8 po haváriijeho Peugeotu s pomalejším vozem Spyker kategorie GT2. Kolize měla za následek roztočení obou vozů, při kterém Wurz ve smyku narazil do těsně před ním jedoucího Audi č.1. Peugeot skončil značně poškozen v bariéře a smutný Wurz, kterému se naštěstí nic nestalo, musel při svém debutu v LMS ze závodu odstoupit. Smolný den to byl i pro Capellovo na Audi č.1, když se mu již podruhé v tomto závodě poškodila kolize s Peugeotem zadní  pneumatiku. Musel znova do boxů, kde byl vůz opraven, ztratil 8 minut a vrátil se na trať až na 14. místě. Na třetí místo za vedoucí Peugeot č.7 a druhé Audi č.2 se posunul Courage č.6. V kategorii LMP2 se odehrával boj o vedení mezi Lolou č.33 a třemi vozy Porsche RS Spyder.

      Pořadí na prvních třech místech se již do cíle nezměnilo. Své druhé letošní vítězství si odnesl Peugeot č.7 s posádkou doplněnou o Jacquese Villeneuva. Což mu jistě dodalo velkou motivaci před následujícím závodem v Le Mans. Tři závody a tři druhá místa, to je dobrý výsledek pro Audi č.2 a jeho jezdce Rockenfelera a Premata. Jsou tak mnohem úspěšnější, než jejich sice rychlejší, ale stále s kolizemi se potýkající, stájoví kolegové. Třetí místo je velkým úspěchem vozu Courage Oreca Jutt a jeho jezdce Oliviera Panise a Nicolase Lapierra. Ukazuje to, jak velký pokrok vozy cíl - vítězný Peugeot č.7Courage pod vedením stáje Oreca udělaly. Dá se předpokládat, že společně s vozy Pescarolo budou hlavními soupeři naší Loly Aston Martin v kategorii vozů LMP1 s benzinovými motory v Le Mans. Čtvrté místo nakonec neudržel vůz Pescarolo č.16 s jezdci Emanuelem Collardem a Jean-Christophe Boullionem a byl čtvrt hodiny před cílem předjet finišující posádkou McNish, Capello na Audi č.1. Boj o vítězství v kategorii LMP2 nakonec opanovaly všechny tři vozy Porsche Spyder RS, když nejvíce důvodů ke spokojenosti měla posádka  Peter Van Merksteijn, Jos Verstappen na Porsche č.34. Po problémech Astonu Martin stáje Modena měl v kategorii GT1 již celkem snadnou cestu k vítězství vůz Corvette č.72 s posádkou Luc Alphand, Patrice Goueslard a Guillaume Moreau. V celkovém pořadí skončili na 13. místě. V kategorii GT2 zvítězil vůz Ferrari 430 GT stáje Virgo Motorsport.

pořadí st.č. tým
vůz
jezdec
kol
opdstup
pr.rychl.
1
7
Team PeugeotTotal
Peugeot 908
Nicolas MINASSIAN (FRA)/Marc GENE (ESP)/Jacques VILLENEUVE (CAN) 143  
189.062
2
2
Audi SportTeam Joest
Audi R10
Mike ROCKENFELLER (GER)/Alexandre PREMAT (FRA) 143 0'30"387
188.761
3 6 Team Oreca Matmut

Courage Oreca LC 70

Olivier PANIS (FRA)/Nicolas LAPIERRE (FRA) 140 3 L
184.226
4 1 Audi SportTeam Joest
Audi R10
Rinaldo CAPELLO (ITA)/Allan McNISH (SCO) 139 4 L
183.397
5 16 Pescarolo Sport
Pescarolo Judd
Emmanuel COLLARD (FRA)/Jean-Christophe BOULLION (FRA) 139 0'14"137
183.261
6 34 Van Merksteijn Motorsport
Porsche RS Spyder
Peter VAN MERKSTEIJN (HOL)/Jos VERSTAPPEN (HOL) 138 5 L
181.947
7 27 Horag Racing Porsche RS Spyder Freddy LIENHARD (SUI)/DidierTHEYS (BEL)/Jan LAMMERS (HOL) 138 0'10"387
181.848
8 31 Team Essex Porsche RS Spyder John NIELSEN (DEN)/Casper ELGAARD (DEN) 135 8 L

177.996

9 15 Creation Autosportif
Creation
Robbie KERR (GER)/Stuart HALL (GBR) 134 9 L 176.509
10 35 Saulnier Racing

Pescarolo Judd

Pierres RAGUES (FRA)/Mathieu LAHAYE (FRA) 134 0'17"285 176,349

     V celkovém pořadí LMS mají v kategorii LMP2 Peugeot č.7 a Audi č.2 shodný počat 24 bodů. Třetí je Audi č.1 s 12 body. Kategorii LMP2 vede Porsche Van Merksteijn s 28 body před Porsche Essex s 22 body a Porsche Horag se 17 body. Kategorii GT1 vede Corvette Luca Alphanda s 28 body před Lamborghini s 19 body Astonem Martin Modena s 16 body. Kategorii GT2 vede Ferrari 430 GT Virgo Motorsport s 20 body před Porsche Felbermayr Proton s 19 body.

     Závod ve Spa byl posledním závodem před 24 hodin Le Mans. Ještě něž se vozy postaví na start této slavné čtyřiadvacetihodinovky, čeká je 1.června povinné testování přímo na okruhu v Le Mans. To nám ještě může napovědět jak jsou týmy na závod připraveny.


     3.5.2008  2. ZÁVOD LMS - 1000 KM  MONZY - PEUGEOT  PODRUHÉ  VÍTĚZÍ, AUDI  ALE  VEDE
    
27.dubna se v italské Monze jel druhý závod Le Mans Series. Po vynikajícím prvním závodě v Barceloně se opět očekával vražedný boj mezi vozy Audi a Peugeot a my jsme tajně doufali, že se do toho boje zapojí i česká stáj Charouz. Závod nezklamal a přinesl opravdu napínavou podívanou až do konce, včetně hrůzostrašné havárie Stephane Ortelliho na voze Courage.
zaváděcí koloPorsche RS Spyder stáje Van Merksteijn před Corvettou     V kvalifikaci opět vozy Peugeot dokázaly svoji rychlost a oba stály na startu v první řadě. Tentokrát v opačném pořadí. Nejrychlejší čas 1:31,470 zajela posádka Gene / Minassian na červeném Peugeotu číslo 7.  Peugeoty dosáhly časy o více jak 1s lepší než vozy Audi R10, které obsadily druhou řadu. Rychlejší byla zkušená posádka na Audi č.1 Capello / McNish časem 1:33,193. Nejrychlejší mezi vozy s benzínovými motory byla i tentokrát Lola Aston Martin českého týmu Charouz s jezdci Janem Charouzem a Stefanem Mückem časem 1:34,170. Rostoucí kvalitu předvedly i oba vozy Courage Oreca Judd týmu Oreca Matmut, které na startu obsadily 6. a 8. místo. Nejrychlejší v  kategorii LMP2 byl vůz Porsche RS Spyder stáje Van Merksteijn Motorsport, startující z 10. místa s dosaženým časem 1:36,842. Druhý a třetí v této kategorii byly také vozy Porsche RS Spyder stájí Horag Racing, za kterou startuje i Jan Lammers, a Tým Essex. V kategorii GT1 se hlavní boj o postavení na startu odehrával mezi vozy Corvette C6-R stáje Luc Alphand Aventures a Aston Martin DBR9 stáje Modena. Tým Corvetty posílil Olivier Beretta a podařilo se mu v kavalifikaci překonat čas Tomáše Engeho jedoucího na Astonu Martin. Celkem se na start postavilo 44 vozů, z toho 14 v kategorii LMP1, 14 v kategorii LMP2, 4 v kategorii GT1 a 12 v kategorii GT2. 

    Ještě před vlastním startem nastaly potíže u vozu Audi č.2, který pro poruchu ventilu palivové soustavy ani nedokončil nájezd na startovní rošt a musel být do boxů odtažen. Tam se naštěstí podařilo vůz rychle opravit, ale startovat první šikana po startu musel z boxové uličky až po projetí celého startovního pole. To byla první rána Audi.
      Hned po startu vyrazily oba Peugeoty a získávaly na třetí vůz Audi téměř 3s na kolo. Ve čtvrtém kole již dojely nejpomalejší vozy kategorie GT2 o kolo a začalo tradiční předjíždění spojené s těmito závody. Naše Lola Aston Martin ukázala svoji konkurenceschopnost a držela se na čtvrtém místě na dohled Audi. Na pátém a šestém místě jedoucí vozy Courage Oreca již měly na Lolu Aston Martin po 8 kolech ztrátu 20s. V tu dobu se již oba mladíci Alexandre Premat a Mike Rockenfeller na Audi č.2, startující z boxů, prokousali celým startovním polem na 16. místo, ale se ztrátou 1 minuty a 22s na vedoucí Peugeot. Chvíli na to se dostal do potíží vůz Radical Marca Rostana, který se vlekl po trati a pak zůstal stát na dlouhé rovince. Tato nebezpečná situace měla za následek vyjetí vozidla safety car a toho využilo Audi č.1 a Lola Charouz k zajetí do boxu pro palivo a nové gumy. Mechanici české stáje byli kupodivu rychlejší a Lola Aston Martin se tak dostala před Capellovo Audi č.1. 

Audi č.1 po havárii      Pohroma se řítila na Auzdi č.1 jedoucí na 3. místě. Když safety car  zajížděl mimo trať a za ním jedoucí Peugeoty  již sprintovaly do cílové rovinky, vozy vzadu na okruhu před zatáčkou Parabolica jely ještě ve vláčku a taktizovalo se. Proto Audi č.1 muselo prudce na brzdy a v tu chvíli dostalo ránu od Vaniny Ickx jedoucí za ním na Rollcentre Pescarolu. Náraz vymrštil Audi do vzduchu a po dvou vodorovných otočkách o 360 stupňů a dvou nárazech do svodidel zůstal stát Capello na trávě vedle trati bez krytu motoru, levého blatníku a s prasklou pneumatikou. Vůz zůstal pojízdný a tak se Dindo mohl dovléci do boxů. Zde mechanici předvedli úplný koncert a za necelou čtvrt hodinu dali vůz do pořádku. Capello ale ztratil 8 kol a propadl se na konec startovního pole. Na třetí místo se tak za oba Peugeoty posunuly oba vozy Courage Oreca, před vozem Pescarolo č.16 a vozem Epsilon Euskadi jedoucím na 6. místě.

Lola Aston Martin stáje Charouz před Audi R10      Po necelé třičtvrtě hodině závodu se již Audi č.2 dostalo na třetí místo za oba vedoucí Peugeoty, se ztrátou 25s. Oba Peugeoty pokračovaly na čele závodu svoji spanilou jízdu v těsném závěsu až do prvních zastávek v boxech. Jako první zajel tankovat vedoucí Peugeot č.7 po 45 minutách závodu. Druhý Peugeot jej následoval o tři kola později. Tím se do čela závodu dostalo Audi č.2. Také se zezadu, po své zastávce v boxech, propracovávala Lola Aston Martin a nyní již byla se ztrátou 10s na druhém místě za Audi. Audi č.2 zajelo do boxů k prvnímu tankování těsně před koncem první hodiny závodu a tak se Lola Aston Martin týmu Charouz v českých barvách dostává do vedení závodu. Tento slastný pocit trval pouhých 6 kol, než musela i Lola ke své druhé zastávce v boxech. Na šestém místě jel nejlepší vůz kategorie LMP2 Porsche RS Spyder stáje Van Merksteijn č.34. V kategorii GT1 jely od počátku v těsném závěsu vozy Corvette č.72 stáje Luca Alphanda a Aston Martin č.59 stáje Modena. Corvetta měla zatím navrch a držela si náskok několika sekund.
Audi č.1      Pořadí se znova po zastávkách v boxech ustálilo. Na čele jel Peugeou č.7 před stájovými kolegy na Peugeotu č.8. Za nimi s odstupem půl minuty Audič.2 následované Pescarolem č.16. Pátou pozici drželo Porsche RS Spyder č.34 a za ním Courage Oreca č.5. Po své zastávce v boxech začala mít potíže posádka Loly Aston Martin týmu Charouz. Motor vozu začal vynechávat a vůz musel několikrát do boxů kvůli závadě na palivové soustavě. To byl konec našich nadějí na zopakování vynikajícího třetího místa z předchozího závodu. Vůz se propadl o 7 kol až na předposlední 40. místo. 
    Ani Peugeot neměl být ušetřen potíží. Po hodině a půl závodu náhle vedoucí vůz č.7 zpomaluje a loudá se do boxů. Oprava převodovky trvala téměř čtvrt hodiny a to znamenalo propad až na 35. místo. K plánované druhé zastávce zajíždí i druhý Peugeot a vedení se ujímá znova Audi č.2. Ve skrumáži vozů před šikanou se také rozplývají naděje doposud výborně jedoucího Porsche RS Spyder stáje Van Merksteijn. Při prudkém brždění do tohoto vozu zezadu naráží vůz Spyker kategorie GT2 a Porsche musí s poškozenou zádí do boxů. Oprava trvající 7 minut znamená propad na 21. místo.
     Také Audi č.2 musí tankovat a po dvou hodinách závodu je v čele Peugeot č.8, před Audi č.2, Pescarolem č.16 a Couragem Orecou č.5. Tomáš Enge na Astonu Martin stáje Modena Kategorii LMP2 vede Porsche RS Spyder stáje Essex na celkovém 7. místě.  Kategorii GT 1 vede Corvetta č.72 před Astonem Martin týmu Modena č.59. Audi č.1 jede na 24. místě, Peugeot č.7 na 27. místě a Lola AstonMartin na místě 40.     Lola Aston Martn

Po dvou a půl hodinách závodu se do čela kategorie GT1 dostává Tomáš Enge na Astonu Martin týmu Modena. Audi se stále drží na druhém místě s odstupem necelé jedné minuty. 
     V předposlední hodině závodu byl nejrychlejším vozem na trati Peugeot č.7 Marca Geneho prokousávající se z chvostu pole a svádějící souboj s Audi č.1. Za pozornost stál výkon mladíčka Duncana Tappyho, jedoucího v tuto chvíli na celkově sedmé pozici s vozem Pescarolo č.18 stáje Rollcentre. Před půl pátou se musel se závodem rozloučit „starý“ mazák Emmanuel Collard na Pescarolu č.16 ze třetího místa, protože nedobrzdil včas před šikanou za startem. Vyhýbal se vozu před sebou a pak následoval kontakt se svodidly. Ty ho odhodily na protější stranu trati, kde pozadu opět narazil do mantinelu, poškodil zadní křídlo a zřejmě zhasl i motor protože pilot okamžitě vyskočil z kokpitu a schoval se za ochranou zídku. To havárie Ortelliho ale ještě nebylo nic proti tomu co se na stejném místě odehrálo o chvílí později.  Stephane Ortelli jedoucí na voze Courage č.5 za stáj Oreca Matmut právě strávil drahnou chvíli opravou v boxech a jal se dohánět vzniklou ztrátu, protože se v průběhu závodu pohyboval na pěkném čtvrtém místě.  Tu se odehrálo neuvěřitelné drama. Právě když Audi č.1 s McNishem za volantem zatáčelo do první šikany Prima variante, Ortelli šlápl přibližně ve 300 kilometrové rychlosti na brzdy. Zadní kola se zablokovala a jeho vůz ve smyku zamířil na trávu vpravo mimo trať. Tam se pod něj dostal vzduch, takže se okamžitě vznesl a v šikmé poloze motorem dolů prolétl jako gilotina snad metr za zadním křídlem nic netušícího McNishe, který se právě podruhé narodil. Ortelliho Courage pak pokračoval v několika saltech a kotrmelcích dále dopředu a řádně očesaný se zastavil naštěstí spodní částí vozu o pletivo nad svodidly. To už i pilot Audi věděl která bije a před padajícími troskami přibrzdil. Ortelli musel být značně otřesený ale hned bylo zřejmé, že šílenou nehodu přežil, protože  začal gestikulovat s pořadateli. Nutno dodat, že i když Stéphane sám z trosek nevyskočil, vyvázl z hrozivé havárie pouze se šrámy na duši a zlomeným kotníkem a snad se dá do startu  slavného Le Mans dohromady.

Porsche RS Spyder stáje Essex      Bylo to veliké drama, ale i poslední hodina závodu stála za to. Díky žluté fázi se Audi č.2 řízené Rockenfellerem a pit stopu vedoucího Peugeotu dostalo s mírným náskokem do čela, což vyvolalo euforii v jeho boxu ale ještě to bylo předčasné. Bylo totiž vidět, že Lamy na voze č.8 jede nepatrně rychleji a že si to nenechá líbit. Rychle začal stahovat a přilepil se Rockenfellerovi na záda, ale zřejmě ve snaze neztratit kontakt,  přehlédl žlutou vlajku vyvěšenou v první šikaně kvůli vyprošťovacími traktoru, který jel odtáhnout na krajnici stojící stroj stáje Embassy. Pořadatelé ale nepochopitelně vydali verdikt stop-and-go pro Portugalce až o tři kola později, takže ten pokračoval ve stihání soupeře dál a jedenáct kol před cílem se pokusil o  předjetí v  Prima variante. Tento manévr však Lamymu moc nevyšel, sice se ve smyku z vnějšku dostal před Audi, ale díky vyšší rychlosti si nedovoleně zkrátil trať v šikaně a aby neobdržel boj o vedení mezi Audi a Peugeotem další penalizaci, musel pustit Němce zpět před sebe. To se stalo těsně po tom, kdy obdržel trest za první prohřešek a měl tak tři kola na to, aby zajel pro tres do boxů. Lamy se s tím ovšem vypořádal, v očích činovníků Audi, jako nájemný střelec. V nájezdu do dalšího kola jely opět oba vozy bok po boku za bedlivého dozoru mechaniků obou stájí, přilepených očima na monitorech a blížily se do pro tento den zakleté šikaně Prima variante. Audi na vnitřní straně stopy uhýbalo mírně vlevo a snažilo si získat více místa pro průjezd první zatáčkou, Peugeot zprvu jakoby se snažil soupeři vyhovět, ale ve finále se jeho kola stočila také k Audině a bylo vymalováno. Došlo ke kontaktu, od levé přední pneumatiky Rockenfellerova vozu se zakouřilo, Peugeot šel před něho a než se v boxu Audi vzpamatovali z úleku, že přišli o vedení, bylo jasné, že jejich vlekoucí se vůz má defekt přední pneumatiky. Zatímco sportovní šéf automobilky Audi Dr.Ulrich vztekle mlátil vysílačkou o koleno, jeho muži již stáli před garáží s novýma oba vozy Pescarolo č.17 a 16 gumama. Rockenfeller ztratil v boxech jen necelou minutu, ale na stíhací jízdu již bylo pozdě. Ještě před tím si Lamy zajel odpykat svůj trest stop-and-go a již mu nic nebránilo v cestě, aby těsně před šestou odpolední projel vítězně cílem. Jako třešnička na dortu proběhl ještě v posledním kole závodu souboj o třetí místo v celkovém pořadí, jak jinak než v první šikaně, mezi skvěle dotahujícím Pescarolem č.17 posádky Primat / Tinseau a britským vozem Creation. Pevnější nervy měl opět francouzský tým. Ještě pro úplnost si ve slabších prototypech odvezla vavříny stáj Essex na Porsche RS Spyder, v GT1 britská Modena v čele s Tomášem Engem a vozem Aston Martin DBR9 vítěz v cíli a v GT2 stáj IMSA na Porsche. Lola Aston Martin týmu Charouz nakonec dojela na celkovém 17. místě a na 8. místě v kategorii LMP1, což ji vyneslo v bodování 1 bod.
  
  U Audi byli ze závěrečné kolize a ztrátě vítězství značně rozladěni, ale sportovní komisaři incident ohodnotili jako běžný závodní karambol a nikoho nepotrestali. Sám hlavní aktér incidentu Pedro Lamy po vystoupení z vozu na otázku novinářů odpověděl, že to jsou prostě  motoristické závody, ke kterým toto patří a proto je tady a závodí. Nakonec měli důvod k radosti a oslavám u Audi i Peugeotu. I přes ztrátu vítězství bylo pro Audi druhé místo po startu z posledního místa v boxech vynikajícím úspěchem a dvě druhá místa ve dvou závodech zajistily posádce Rockenfeller / Premat celkové vedení LMS v hodnocení týmů. Peugeot naopak slavil druhé vítězství, i když pokaždé jiného vozu. 

pořadí st.č. tým
vůz
jezdec
kol
opdstup
pr.rychl.
1
8
Team PeugeotTotal
Peugeot 908
Stéphane SARRAZIN (FRA)/Pedro LAMY (POR)
173
­
201,02
2
2
Audi SportTeam Joest
Audi R10
Mike ROCKENFELLER (GER)/Alexandre PREMAT (FRA)
173
0'47"672
200,49
3
17
Pescarolo Sport
Pescarolo Judd
Harold PRIMAT (SUI)/ChristopheTINSEAU (FRA)
169
4 L
195,77
4
15
Creation Autosportif
Creation
Robbie KERR (GER)/Stuart HALL (GBR)/Bruce JOUANNY (FRA)
169
0'02"113
195,74
5
7
Team PeugeotTotal
Peugeot 908
Nicolas MINASSIAN (FRA)/Marc GENE (ESP)
167
6 L
193,39
6
1
Audi SportTeam Joest
Audi R10
Rinaldo CAPELLO (ITA)/Allan McNISH (SCO)
166
7 L
192,79
7
18
Rollcentre Racing
Pescarolo Judd
Duncan TAPPY (GBR)/Vanina ICKX (BEL)/Martin SHORT (GBR)
166
1'35"386
191,77
8
31
Team Essex
Porsche RS Spyder
John NIELSEN (DEN)/Casper ELGAARD (DEN)
165
8 L
191,68
9
34
Van Merksteijn Motorsport
Porsche RS Spyder
Peter VAN MERKSTEIJN (HOL)/Jos VERSTAPPEN (HOL)
165
0'26"582
191,4

Další závod se jede 11.května ve Spa v Belgii a potom již vzhůru do Le Mans. Peugeot č.8


     3.5.2008  3. ZÁVOD ALMS - LONG  BEACH
   
19.dubna se jel třetí závod American Le Mans Series v Kalifornii na okruhu Long Beach. Byl to zároveň 25. start vozů Audi R10. Kvalifikace vítězná posádka Luhr / Werner na Audi R10nedopadla pro Audi nejlépe a Lucas Luhr s Marco Wernerem startovaly až z 6. pozice a Frank Biela a Emanuele Pirro dokonce až ze 7. Nejrychlejší v kvalifikaci byli Timo Bernhard a Romain Dumas na voze Porsche RS Spyder stáje Penske. Za nimi stály na startu dva vozy Acura ARX-01b.
     Během závodu se posádkám Audi dařilo propracovávat se dopředu a 15 kol před koncem se Marco Werner ujal vedení, když předjel doposud vedoucí Porsche RS Spyder s Romainem Dumasem. O tři kola později se to podařilo i Emanuele Pirrovi a obě Audi získaly po dlouhé době dvojité vítězství. Vzhledem k 25. výročí startů a pozic i na startovním roštu to bylo pro Audi obzvláště cenné vítězství. Však si ho také všichni jezdci i představitelé Audi pochvalovali. Konec závodu byl velmi napínavý a o urputném boji vypovídá nejlépe to, že pátý vůz v cíli měl na vítěze ztrátu pouhých 5,5 sekundy.
Doktor Wolfgang Ullrich, šéf Audi Motorsport, upozornil na to, že vozy Audi R10 nebyly konstruovány na zatáčkovité městské trati a o to více ho těší, že se jim zde podařilo dosáhnout dvojitého vítězství.

1      Luhr / Werner Audi R10 TDI 71 kol 
2 Biela / Pirro Audi R10 TDI + 1.964s
3 Brabham / Sharp Acura ARX 01b + 3.786s
4 Dumas / Bernhard      Porsche RS Spyder       + 4.822s
5 Maassen / Long Porsche RS Spyder + 5.440s

    13.4.2008  1. ZÁVOD LMS - 1000 KM  BARCELONY
      
6.dubna byl na okruhu v Barceloně odstartován první závod letošní sezóny Le Mans Series. Letošní závody LMS jsou očekávány s velkým napětím. Po dlouhé době jednotvárných závodů, kdy dominovaly buď vozy Pescarolo, nebo loni vozy Peugeot, zde můžeme očekávat opravdu zajímavé a vyrovnané souboje. Na start se postaví současná světová špička vytrvalostních sportovních prototypů. Porsche RS Spyder stáje EssexLola B08/60 Aston Martin české stáje Charouz RacingStartují zde dva vozy Peugeot 908 FTP a dva vozy Audi R10. Poprvé také budeme moci v Evropě vidět na závodních okruzích hned tři vozy Porsche RS Spyder, které zatím startovaly pouze na závodech v Americe. Také český fanoušek si přijde na své. Máme zde hned dvě želízka v ohni. V kategorii LMP1 startuje již druhou sezónu  český tým Charouz Racing System s jezdci Stefanem Mückem a Janem Charouzem, letos na zbrusu novém voze Lola B08/60 Aston Martin, a v kategorii GT1 pojede Tomáš Enge v týmu Modena s Antonio Garciou na voze Aston Marin DBR9. Vůz Lola Aston Martin se zde také prvně představil v bílo, modro červených závodních barvách, tedy barvách české trikolóry. 
     Na start závodu v Barceloně se postavilo neuvěřitelných 47 vozů. To představuje při délce okruhu 4627 m jedno auto na 100 m trati. V závodech F1 startuje vozů polovina a rychlostně jsou vozy srovnatelné. Zde se potkávají čtyři kategorie vozů (LMP1, LMP2, GT1 a GT2) a rozdíl v akceleraci a rychlosti mezi nejrychlejšími vozy LMP1 a nejpomalejšími GT2 je několik desítek kilometrů za hodinu. To klade velmi vysoké nároky na neustálou maximální soustředěnost jezdců, protože dochází k stálému předjíždění. První vozy jsou o kolo předjížděni již po pěti kolech po startu. Z tohoto pohledu se tedy pro diváka jedná o velmi dramatické závody, na rozdíl od někdy jednotvárného kroužení vozů F1.

     Peugeot 908 FTPPrvní měření sil proběhlo v kvalifikaci. Zde dominovaly oba vozy Peugeot. Nejrychleji zvládla okruh posádka Padro Lamy, Stephane Srrazin na Peugeotu č.8, před týmovými kolegy Marcem Gene a Nicolasem Minassianem na Peugeotu č.7. Třetí startovní pozici vybojovala posádka Rinaldo Capello a Allan McNish na voze Audi č.1. Úžasné čtvrté místo na startu vyjel čtvrtým nejlepším časem Stefan Mücke s novou Lolou Aston Martin a všem dokázal, že tento vůz s benzinovým motorem dokáže Porsche RS Spyder stáje Van Mersteijnkonkurovat naftovým soupeřům. Na to, že se jednalo o první ostrý start tohoto vozu, to byl prvotřídní výkon. Na páté místo se probojoval nejrychlejší vůz kategorie LMP2 Porsche RS Spyder číslo 34 stáje Van Merksteijn, v jehož posádce mimo majitele stáje Van Merksteijna jede i vynikající jezdec Jos Verstappen. Až šesté místo na startu obsadila druhá posádka Audi č.2 složená z mladých jezdců Alexandra Premata a Mika Rockenfellera. Ze sedmého místa startoval v pestrých barvách tovární vůz Courage č.6, který v letošním roce jede za stáj Oreca Matmut s jedci Olivierem Panisem a Nicolasem Lapierrem a z osmého místa nejrychlejší z Pescarolů č.16 s posádkou Emmanuel Collard a Jean-Christophe Boullion. Další dvě Porsche RS Spyder stájí Horag Racing a Team Essex a startovala z 10. a 11. místa. V kategorii GT1 byla nejrychlejší posádka Tomáš Enge a Antonio Garcia, kteří startovali z 29. místa s vozem Aston Martin DBR9 č.59, před Corvettou C6R č.72 stáje Luc Alphand Aventures s posádkou Luc Alphand, Guillaume Moreau a Patricie Goueslard. 
Lola Aston Martin týmu Charouz v boxech     Mimo Loly stáje Charouz stály na startu i další dvě novinky. Jednak Lola B08/80 Coupe Judd č. 33 švýcarské stáje Speedy Racing Team Sebah s posádkou Andrea Belicchi, Xavier Pompidou a Steve Zacchia, která potvrdila kvality vozu Lola Coupe (jedná se o obdobný vůz s jakým startuje česká stáj Epsilon Euskadi JuddCharouz, akorát osazená slabším motorem Judd 3,4 litru a startující v kategorii LMP2) a zajela devátý nejrychlejší čas, druhý v kategorii LMP2, rychlejší než dva favorizované vozy Porsche RS Spyder.
     Třetí novinkou a premiérovým startem svého vozu s uzavřenou karosérií se pochlubila španělská stáj Epsilon Euskadi s vozem Epsilon Euskadi Judd č.20, startující v kategorii LMP1 s posádkou Angel Burggueno a Angel-Miguel De Castro. Těm patřila na startu 17. pozice.

Audi R10 startovní číslo 1     Hned po startu si získal náskok Peugeot č.8 a ten zvyšoval o 1 sekundu v každém kole. Druhému Peugeotu č.8 se nepovedl start a propadl se až na čtvrté místo za naší Lolu. Brzo se však dokázal dostat před ní. Hlavně na rovinkách byla vidět větší rychlost Peugeotu. Druhé místo drželo Audi č.1. Po hodině závodu měl kolizi vedoucí Peugeot č.8 s vozem kategorie GT2, který do něj v zatáčce zezadu narazil. Peugeot musel z vedoucího místa do boxů na opravu. Oprava trvala čtvrt hodiny a to znamenalo propad až na 39. místo a ztrátu veškerých nadějí na vítězství. Tím se otevřela cesta k vedení vozu Audi č.1, které se do té doby drželo na druhém místě. V těsném závěsu za Audi však jel druhý Peugeot č.7. Naše Lola Aston Martin startovního čísla 10 jela na výborném třetím místě, zcela suverénně před všemi vozy s benzinovým motorem. Aston Martin DBR9 stáje Modena - Tonáš EngeNa čtvrtém místě jelo druhé Audi č.2 následované Couragem č.6 a Pescarolem č.16. Kategorii LMP2 vedlo Porsche RS Spyder stáje Van Merksteijn, před Porsche RS Spyder stáje Essex. Kategorii GT1 vedl vůz Aston Martin stáje Modena, před Corvettou Luca Alphanda.

Corvetta C6R stáje Luc Alphand    Vedoucímu vozu Audi nebylo dopřáno vychutnat si vedení až do vítězného konce, a ve druhé hodině závodu musela posádka do boxů na opravu elekro instalace. Tím se Audi č.1 propadlo na 18. místo. Čelo závodu převzal druhý Peugeot č.7, před druhým Audi č.2, kterému se díky delším časům mezi zastávkami v boxech podařilo předjet naši Lolu Aston Martin. Díky problémům Audi č.1 se však Lola Aston Martin stále držela na třetím místě, pouhé 4 sekundy za Audi č.2, následovaná již s odstupem Couragem č.6 a Pescarolem č.16. V kategorii GT1 byl penalizován vedoucí vůz Aston Martin a do čela se dostala Corvetta č.72. Porsche RS Spyder stáje Essex mělo kolizi s pomalejším vozem a muselo do boxů k opravě. Na druhé místo v kategorii LMP2 se dostala Lola Coupe č.33.
     Závod nakonec nedokončila stál Modena s Astonem Martinem č.59, když musel Tomáš Enge pro poruchu palivové soustavy vůz odstavit. Také vůz Courage č.6 stáje Oreca se začal potýkat s technickými problémy a propadl se hluboko startovním polem.

Lola Aston MartinLola B08/80 Coupe Judd kategorie LMP2     Po šesti hodinách závodu si pro vítězství dojela posádka Marc Gene a Nicolas Minassian na Peugeotu č.7 s náskokem celého kola před druhým Audi č.2 s posádkou Alexandr Premat a Mike Rockenfeller. Na vynikající třetí pozici závod dokončila nová Lola Aston Martin české stáje Charouz s posádkou Stefan Mücke a Jan Charouz, když před čtvrtým Pescarolem č.16 s posádkou Emmanuel Collard a Jean-Christophe Boullion měli náskok dvou kol. Druhé Audi č.1 se po potížích nakonec propracovalo na páté místo v cíli před šestým nejlepším vozem kategorie LMP2 Porsche RS Spyder stáje Van Merksteijn. Druhá nová Lola č.33 dojela také na výborném druhém místě v kategorii LMP2 a na 8. místě celkově. Další nový vůz Epsilon Euskadi se potýkal při své premiéře s technickými problémy a skončil se ztrátou 48 kol až na 32. místě. Kategorii GT1 vyhrál vůz Corvette č.72 stáje Luc Alphand na celkovém 16. místě před vozem Saleen S7R stáje Larbre Competition.

Další závod se jede již 27.4.08 v italské Monze.Peugeot_vitez    


 Zpět