affiche_2007_800.jpg (171523 bytes)

Největším lákadlem letošní sezóny bude bezesporu nový vůz Peugeot 908 HDi FAP.
 

   Kalendář závodů 2007           24 hodin Le Mans           Starší články 


    8.7.2007   PORSCHE  OPĚT  VÍTĚZÍ  NAD  AUDI
To co se nepodařilo ani Peugeotu v Le Mans, se již počtvrté podařilo vozům Porsche RS Spyder.  V šestém závodě série ALMS na okruhu Lime Rock Par v Connecticutu obsadily vozy Porsche RS Spyder prvá dvě místa na startovním roštu. Další místa patřila dvěma vozům Acura ARX-01a, dalšímu Porsche RS Spyder a jedné Lole B06/43. Teprve 7. a 8. místo na startu obsadily oba vozy Audi R10, a to všechny vozy před nimi byly vozy slabší skupiny LMP2. V kategorii GT1 startovaly již tradičně pouze dvě tovární Corvetty C6-R. V nejslabší kategorii GT2 startoval na Ferrari 430 GT týmu Petersen Motorsports/White Lightning i náš Tomáš Enge a v kvalifikaci zajel nejlepší čas skupiny.

E Lime Rock.jpg (197774 bytes) E.jpg (194193 bytes)

Ve vlastním závodě obsadily první dvě místa vozy Porsche RS Spyder stáje Penske. Zvítězila dvojice Maassen a Briscoe před Dumasem s Bernhardem. Audi s Pirrem a Wernerem mělo technické problémy a skončilo se ztrátou 51 kol na 23. místě z 25 startujících a druhé Audi s posádkou Capello McNish dojelo na čestném 5. místě. Zdá se, že zatáčkovité tratě vozům Audi moc nesedí a nestačí na slabší benzínové soupeře. Škoda, že se jezdí dvě oddělené soutěže a není jedno Mistrovství světa sportovních vozů, jako to bývalo dříve.
Tomáš Enge ještě stačil v závodě zajet rekord okruhu, ale jinak vůz Ferrari 430 GT dojel po srážce s vozem o kolo zpět a opravě v boxech až na 6. místě ve skupině GT2.


    1.7.2007   VE  TŘETÍM  ZÁVODĚ  PEUGEOT  DOSÁHL  DOUBLE
Po porážce v Le Mans si Peugeoty spravily chuť ve třetím závodě LMES na 1000 km v Nürburgringu, kde obsadily prvá dvě místa v kvalifikaci i v závodě. V kvalifikaci byla nejrychlejší posádka Gene - Minassian a v závodě si vítězství odnesli jejich kolegové Pedro Lamy a Stephane Sarrazin.
Vynikající výsledky také předvedla česká stáj Charouz Racing s továrním vozem Lola.B07/17 Judd. Posádku stejně jako v Le Mans tvořili Jan Charouz, Alex Yoong a Stefan Mücke. V kvalifikaci si vyjeli třetí místo na startu, ale po výroku komisařů, kteří zjistily nepředpisové těsnění na sání vzduchu, byla posádka penalizována startem z posledního místa. V závodě se tak museli probojovávat přes všechny slabší vozy skupiny GT2, GT1 a LMP2. S vozem startoval Mücke, který se po hodině závodu prokousal přes tato vozy na 8. místo. Smůla však tým provázela i nadále a Yoongovi praskla zadní pneumatika, což znamenalo propad na desáté místo. Tým se však nevzdal a v závěrečném finiši Jan Charouz v předposledním kole ze 195 předjel Japonce Nakana na voze Creation Judd a do cíle dojel na vynikajícím čtvrtém místě s náskokem 0,7 s. Třetí místo za oběma Peugeoty obsadili jezdci Collard a Boullion stáje Pescarolo. 

Start_02.jpg (325773 bytes) Start_07.jpg (271141 bytes) 07_01_1552.jpg (175085 bytes) 06_30_0807.jpg (251761 bytes)

Jan Charouz: „Byl to jeden z mých největších závodů. Souboj s Nakanem musel diváky bavit, jsem šťastný, že jsem ho vyhrál já. Ale nebylo to vůbec snadné. Sice jsem jej dotáhl, ale nemohl jsem se dostat před něj. Naše auto totiž nejelo nejlépe na rovinkách, k tomu se často mezi nás pletla pomalejší auta. Musel jsem si jej takzvaně nachystat v některém z pomalejších míst. Rozhodl jsem se pro šikanu NGK. Nakano neměl šanci. Naštěstí.“

Stefan Mücke:Předjet dvaačtyřicet aut, to se opravdu každý den nestává (úsměv). Vážně, tolik soupeřů jsem v životě nezdolal. Byla to parádní porce závodění. První sada gum bohužel nebyla ideální, vůz byl s nimi přetáčivý. Druhá souprava už ale byla ok a já uháněl, jak to jen šlo. Kvůli předjíždění pomalejších soupeřů jsem byl často mimo ideální stopu, takže na kola se nabalovala spousta špíny, což bylo nebezpečné. Náš výsledek je myslím hoden uznání, protože to byla opravdová bitva.

Alex Yoong:Moc mě mrzel defekt pneumatiky ve stém z bezmála svou stovek kol. Musel jsem jeden celý okruh velmi pomalu a opatrně do boxů. Naštěstí se to ale povedlo, stejně jako při kolizi s jedním z Astonů jsem nenabral zásadní ztrátu. Podobně jako Stefan ani já jsem nebyl zcela spokojený s první sadou gum. Hlavní je však konečný výsledek, který považuji za velmi dobrý. Navíc mne těší, že jsem zajel nejrychlejší závodní kolo z naší posádky.

Nurburgr Mucke.jpg (217522 bytes) Spycker 3.jpg (276050 bytes) Spycker 5.jpg (201335 bytes)
Fotografie BPA/Martina Straky

Jarek Janiš a jeho hořící Spyker
Naši jezdci nějak ty plameny přitahují, naštěstí se nikomu nic nestalo

V kategorii GT1 byl v kvalifikaci nejrychlejší vůz Seleen S7-R stáje Oreca a toto své vedoucí postavení si udržel i v závodě, kde vítězná posádka Ortelli - Ayari dojela celkově na 16. místě.
V závodě startoval i další náš jezdec Jarek Janiš na voze Spyker C8 Spyder se spolujezdcem Peterem Koxem. Stejně jako v Le Mans však vůz závod nedokončil, když po necelých třech hodinách závodu začal Janišovi hořet z důvodu exploze motoru. Ten se snažil vůz uhasit, ale vše bylo marné. Z vozu zbyl jen ohořelý vrak.


    18.6.2007   NAŠI  JEZDCI  V  LE MANS  2007

24 fire.jpg (232956 bytes) 24 J Charouz3.jpg (172008 bytes) 24 Race JJanisb.jpg (172292 bytes) 24 Race Engebc.jpg (138542 bytes)
24 Hawaii2.jpg (252116 bytes) 24 Race Lola JCharouzd.jpg (138545 bytes) 24h Chs Tv.jpg (159826 bytes) 24 Race Lola Mucke.jpg (172645 bytes)

Fotografie BPA/Martina Straky z Le Mans 2007 - hrozivě vypadající požár vozu Lola, který se obešel bez vážných následků, pouze Stefan Mücke
                                                 se nadechl výparů z hašení - Lola s J.Charouzem -  Spyker s J.Janišem -  Aston Martin s T.Engem
                                                 foto pro toho, komu se nelíbí jen auta -  Jan Charouz - otec a syn Charouzovi - Lola se S.Mückem


  17.6.2007   NAKONEC  SE  V  LE  MANS  SMÁLO  AUDI
Od počátku závodu byly překvapivě nejrychlejší vozy Audi a brzy se dostaly na prvá tři místa. Vozy Peugeot se však držely v nedalekém závěsu a když kvůli dešťové přeháňce vyjel na trať........


    16.6.2007   PO  KVALIFIKACI  SOUBOJ  PEUGEOT - AUDI    2 : 0
Po středeční a čtvrteční kvalifikaci jsou definitivně rozdány karty pro největší závod letošní sezóny. Čtvrteční kvalifikace se odehrávala za deště a tak již posádky neměli šanci zlepšit své dosažené časy z první části kvalifikace.
Nejrychlejší čas a první místo na startu si stejně jako při testech vyjela posádka vozu Peugeot 908 Hdi FAP číslo 8 ve složení Lamy, Sarrazin, Bourdais časem 3:26,344, což představuje nový rekord okruhu a průměrnou rychlost 238,14 km/h. Svůj nejlepší čas z testování před 14 dny tak dokázali ještě o 4 desetiny sekundy zlepšit. Zrychlil i druhý Peugeot s posádkou Gene, Minassian, Villeneuve, a časem 3:27,724 obsadil na startu třetí místo. Kanaďan Jacques Villeneuve má šanci připojit, jako teprve druhý člověk v historii po Grahamu Hillovi, k vítězství v MS F1 a 500 mil Indianapolis i vítězství ve 24 hodin Le Mans. Handikepem mu bude, že v uzavřených prototypech zatím nikdy profesionálně nezávodil. Hlavním hrdinou týmu Peugeot však pro místní obyvatele je Sebastien Bourdais, který se v Le Mans narodil a nyní sklízí velké úspěchy v zámořské formulové sérii Champ Cars.

Bob Hawai3.jpg (192792 bytes) Quali Mücke.jpg (179504 bytes) Bob Hawai5.jpg (214436 bytes) Bob Hawai8.jpg (221371 bytes)
Bob3.jpg (238688 bytes) Quali Charouz.jpg (148663 bytes) Quali Charouz2.jpg (187374 bytes) Bob Hawai6.jpg (214897 bytes)
Fotografie BPA/Martina Straky - k Le Mans nerozlučně patřící krásky Hawai Girls přejí týmu Charouz hodně štěstí v nadcházejícím závodě,
                                                  vidlicový desetiválec Judd z vozu Lola týmu Charouz a Jan Charouz a Stefan Mücke při kvalifikačních jízdách
                                                  na voze Lola Judd B07-17

Nadvládu vozů Peugeot se podařilo časem 3:26,916, což představuje průměrnou rychlost 237,49 km/h, narušit posádce Capello, Kristensen, McNish na voze Audi R10. Tento čas jim vynesl druhé místo ve startovním poli. Tato posádka ve stejném složení obsadila v loňském závodě druhé místo. Tom Kristensen, jezdec s největším počtem vítězství v tomto závodě, bude mít šanci zvýšit jejich počet již na osm. I jeho dva kolegové již okusili slávu z vítězství v Le Mans, z toho Rinaldo Capello dokonce dvakrát a to vždy v posádce s Kristensenem.
Na čtvrtém místě vyjedou do závodu loňští vítězové Biela, Pirro a Werner také na voze Audi R10. Je to jedna z nejzkušenějších posádek, vždyť Frank Biela a Emanuele Pirro zvítězili v Le Mans již ve čtyřech ročnících a Marco Werner ve dvou. Pětici favoritů doplňuje na páté pozici startovního pole třetí tovární vůz Audi R10, obsazený mladými nadějnými jezdci stáje Audi ze série DTM Luhrem, Prematem a Rockenfellerem.
Tato pětice vozů tvoří hlavní favority ročníku 2007. Po sedmi letech se tak znovu můžeme těšit na opravdové závody, kdy se střetnou dva týmy na špičkové technické úrovni. Oba vozy Audi i Peugeot jsou poháněny přeplňovanými vznětovými vidlicovými dvanáctiválci objemu 5,5 litru. Výkony těchto motorů jsou kolem 650 k (480 kW). Větší šance na vítězství mají vozy Audi, protože zcela nové vozy Peugeot ještě provází nižší spolehlivost a při dvou dvacetičtyř hodinových testovacích jízdách na okruhu Paul Ricard se jim ani jednou test nepodařilo dokončit. Proto spíše berou letošní závod jako další testování a hlavní útok na vítězství by měl přijít v roce 2008.

Peugeot 908 Hdi FAP Audi R 10 Creation Judd CA07 Dome Judd S101

Pětici favoritů doplnilo v nejsilnější kategorii LMP1 deset vozů soukromých týmů poháněných benzinovými motory. Jedná se o tři vozy Pescarolo Judd, z toho dva v režii týmu Henri Pescarola a jeden týmu Rollcentre Racing, první prodaný vůz Pescarolo jinému týmu. Vozy Pescarolo byly jediné, které v předchozích ročnících znepříjemňovaly život suverénním vozům Audi. Také letos byla posádka Collard, Boullion, Dumas nejrychlejší z takzvaného zbytku světa a na startovním roštu bude s časem 3:33,590 startovat z šesté pozice. Od pátého Audi je však dělí čas skoro 4 sekundy na kolo. Je škoda, že se pro letošní ročník Le Mans nepodařilo zajistit účast Sebastiena Loeba, mistra světa automobilových soutěží, který v týmu Pescarolo velmi dobře jel v předchozích dvou ročnících. Vozy Pescarolo jsou poháněny atmosférickými vidlicovými desetiválci Judd se zvětšeným objemem na 5,5 litru, které dávají výkon kolem 650 k (480 kW). Stejné motory pohání i vozy Dome Judd S101, Creation Judd CA07 a Lola Judd B07-17.
Vůz Dome nasazuje již řadu let holandská stáj Racing for Holland, jejíž hlavní hvězdou je bývalý jezdec F1 a vítěz Le Mans z roku 1988 Holanďan Jan Lammers. Jejich nejlepší umístění zatím bylo šesté místo v roce 2003, když je většinou provází technické problémy. V kvalifikaci zajeli čas 3:35,660, což stačilo na deváté místo na startu.
Velkou naší pozornost poutá vůz Lola Judd B07-17 české stáje Charouz Racing s jezdci Janem Charouzem, Alexem Yongem a Stefanem Mückem. Mimo Alexe Yoonga, který v Le Mans startoval v loňském roce ve stáji Jana Lammerse, zde žádný z posádky ještě nestartoval. Menší zkušenosti se také odrazily ve výsledcích kvalifikace, nejlepší dosažený čas 3:37,737 stačil až na 11. místo na startu a byl o 1,5 sekundy pomalejší než posádka zajela v tréninku.
Další tři vozy kategorie LMP1 startují s přeplňovanými vidlicovými osmiválci AER objemu 3,6 litru. Jedná se o dva tovární vozy Courage AER LC70 francouzské stáje Courage Competition a jeden vůz Lola AER B06-10 stáje Chamberlain Synergy Motorspport. Vůz stáje Courage Competition startovního čísla 13 s posádkou Gounon, Moreau a bývalý jezdec F1 Stefan Johansson zajel v kvalifikaci čas 3:35,171 což mu stačilo na sedmé místo na startovním roštu. Poslední vůz kategorie LMP1 je vůz Lola Audi B07-10 stáje Swiss Spirit s kompletní švýcarskou posádkou Deletraz, Fassler, Alexander. Tento vůz je poháněn přeplňovaným vidlicovým osmiválcem Audi objemu 3,6 litru, který poháněl vozy Audi R8, které v Le Mans zvítězily v pěti ročnících. Uvidíme zda tento motor dopomůže k úspěchu i dalšímu týmu.

Nejrychlejší čas v kvalifikaci kategorie LMP2 3:44,158 dosáhl vůz Zytek 07S/2 stáje Barazi Epsilon s posádkou Fernandez, Kurozawa, Kerr. Druhý vůz Zytek této stáje obsadí na startu páté místo. Vozy Zytek pohání atmosférické vidlicové osmiválce objemu 3,4 litru. Stejný motor pohání i vůz Lola Zytek B05-40 stáje Binnie Motorsport. Lonská vítězná posádka kategorie LMP2 Erdos, Newton, Wallace stáje RML s vozem Lola AER B05-40 poháněným přeplňovaným dvoulitrovým motorem AER dosáhla v kvalifikaci až šestý čas. Se stejným vozem Lola startuje i stáj Quifel - ASM Team. Přeplňovaný dvoulitr AER pohání i vůz Radical AER SR9 a vůz Courage AER LC75. Atmosférický motor Judd objemu 3,4 litru pohání vozy Pilbeam Judd MP93 a Pescarolo Judd. 

Dome Mader S101-5 Corvette C6-R tovární tým Aston Martin Racing Aston Martin DBR9

V kategorii GT1 se bude jednat především o souboj vozů Corvette C6-R a C5-R s vozy Aston Martin DBR9. Vozy Corvette pohání vidlicové osmiválce Chevrolet objemu 7 litrů a výkonu 600 k (440 kW) a vozy Aston Martin vidlicové dvanáctiválce objemu 6 litrů a výkonu 600 k (440 kW). Nižší litrový výkon motorů Chevrolet dává vozům Corvette předpoklad vyšší spolehlivosti, kterou také v předchozích šesti ročnících dokázaly proměnit v pět vítězství. Na startu bude stát pět vozů Corvette proti šesti vozům Aston Martin. Se dvěma  vozy Corvette startuje především tovární americký tým Corvette Racing s vele zkušenými posádkami OConnell, Magnussen, Fellovs a Beretta, Gavin, Papis. V kvalifikaci obsadily tyto dva vozy časy 3:52,130 a 3:52,657 třetí a páté místo v kategorii GT1. Tovární Corvetty budou podporovat dva vozy francouzské stáje Luc Alphand Aventures a s jeden vůz belgické stáje PSI Experience.   
Ze šesti vozů Aston Martin jsou dva vozy britské tovární stáje Aston Martin Racing a dva vozy francouzské stáje AMR Labre Competition s tovární podporiu. Tyto čtyři vozy mají Bondovská startovní čísla 007, 009, 006 a 008. Vozy tovární stáje řídí posádky Enge, Herbert, Kox a Brabham, syn bývalého mistra světa F1 Jacka Brabhama, Rydell a Turner. Obě posádky jsou velmi kvalitní. Náš Tomáš Enge je považován za jednoho z nejlepších jezdců na vozech GT. V tomto roce se mu však nepodařilo navázat na vynikající výsledky v kvalifikaci na 24 hodin Le Mans, kde v posledních pěti ročnících byl vždy nejrychlejší. Čtvrteční déšť v podstatě úplně znemožnil zlepšování středečních časů a tak zůstal tentokrát Enge časem 3:55,714 až na desátém místě kategorie GT1. Co se nepovedlo v kvalifikaci se možná podaří v závodě, jeho spolujezdec Johny Herbert, bývalý pilot F1, i Holanďan Peter Kox by mu v tom mohli pomoci. Nejrychlejší čas v kvalifikaci kategorie GT1 3:50,761 zajel vůz Aston Martin stáje AMR Labre Competition s posádkou Bochut, Gollin, Elgaard. Tento čas znamenal průměr 213,27 km/hod. a celkové 23. místo na startu. Další dva vozy Aston Martin nasazuje italský tým, známý ze závodů FIA GT, Aston Martin Racing BMS a britský tým Modena.
Tyto dvě značky doplňuje ambiciózní tým Oreca se dvěma vozy Saleen S7R s osmiválcovými motory Ford objemu 7 litrů. Posádky týmu Oreca jsou Groppi, Prost, syn mistra světa F1 Alaina Prosta a Belloc a Ortelli, Ayara a Lapierre. Tato druhá posádka také v kvalifikaci obsadila druhé místo v kategorii GT1. Kategorii GT1 doplňuje ještě japonský tým Jloc Isao Noritake s vozem Lamborghini Murcielago poháněným vidlicovým dvanáctiválcem objemu 6 litrů a ruský tým Converx Manx Team v němž jedou vedle Rusa Vasiljeva naši dva jezdci Robert Pergl a Tomáš Kostka na voze Ferrari 550 Maranello. Bohužel je již tento vůz, bez dalšího továrního vývoje, za svým zenitem.

Ferrari F 430 GT dášť při kvalifikaci na cílové rovince Zytek 07S/2 Sypker C8 Spyder

Kategorie GT2 bude svědkem soupeření vozů Ferrari F 430 GT poháněných vidlicovými osmiválci objemu 4 litry a vozů Porsche 911 GT3 RSR s šestiválcovými plochými motory objemu 3,8 litru. Na startu bude pět vozů Ferrari proti čtyřem vozům Porsche. Černými koni vzadu budou dva vozy Panoz Esperante s vidlicovými osmiválci Elan objemu 4,6 litru a dva vozy Spyker C8 Spyder s vidlicovými osmiválci Audi objemu 3,8 litru.
V kvalifikaci byly Ferrari úspěšnější. Nejrychlejší čas 4:04,185 zajelo Ferrari týmu Scuderia Ecosse a na třetím místě skončilo další Ferrari týmu Risi Competizione za jehož volant usedá i bývalý jezdec F1 Mika Salo. V posádce vozu Spyker jede i náš Jarek Janiš. Jejich Spyker dosáhl časem 4:11,598 až na 9. místo na startu kategorie GT2.


  5.6.2007  NAŠI  JEZDCI  V  LE MANS  2007
Díky laskavosti pana Martina Straky se podařilo navázat kontakt s firmou BPA sport marketing a.s., která mimo jiné zastupuje Tomáše Engeho, stáj Škoda Charouz Lola Judd a další, a získat tak informace a fotografie jak se říká přímo od pramene. 
Foto: BPA/Martin Straka

Tomáš Enge: „Nedělní test probíhal podle plánu, který jsme si předem určili. Narušil ho jen drobný problém s motorem, který mechanici během polední přestávky preventivně vyměnili. Zraněný loket je v pořádku, bolest byla docela mírná. Odjel jsem šestadvacet kol a nejlepší čas odpovídal pneumatikám, které za sebou měly dva sprinty mých kolegů. Znamená to, že výkonnost našeho Astonu Martin DBR9 je lepší než loni. Pokud bude za dva týdny, kdy se do Le Mans vrátíme, obvyklé velké horko, bude trať o něco pomalejší. Lze tak očekávat problémy s přilnavostí a tudíž i s chováním vozu, ale to bude pro všechny stejné. Se svým výkonem jsem spokojený. Byl jsem nejrychlejší ze všech vozů naší značky. Jedna Corvette se nakonec dostala přede mě jen díky tomu, že vyrazila na nových gumách a s prázdnou nádrží. Docela mě překvapila vyrovnanost startovního pole. Elitní desítka se vešla do tří vteřin. Vypadá to, že nás čeká nejnáročnějších 24 hodin Le Mans naší třídy LM GT1, ve které pojede rekordních patnáct aut. Navíc lze počítat s dalším překonáním počtu diváků při závodě. Dvacet tisíc platících v neděli všechny překvapilo. Ale je to dané stále větší popularitou sportovních vozů stejně jako větším počtem prototypů i vozů naší třídy na úkor těch nejmenších z LM GT1.“

Antonín Charouz: „Mám z Tomáše radost, opět v Le Mans nezklamal. Před starte maratonu je ovšem zřejmé, že boj v jeho třídě LM GT1 bude neuvěřitelně vyrovnaný. Bude záležet na každé drobnosti, snad s Tomášovi a jeho kolegům z týmu Aston Martin Racing konečně přikloní štěstí a porazí rivaly s továrními vozy Corvette.“

24h TEST Enge maly.jpg (149496 bytes) 24h TEST Enge2 maly.jpg (165473 bytes) 24h TEST Enge3 maly.jpg (179902 bytes) 24h TEST Enge+J Janiš maly.jpg (181115 bytes)
Tomáš Enge na  Astonu 
Martin DBR9 se startovním
číslem Jamese Bonda
Tomáš Enge zajel v kategorii GT1
druhý nejlepší čas
Partnery Tomáše Engeho
v posádce jsou P.Kox a 
bývalý jezdec F1 J.Herbert
Tomáš Enge vysvětluje
Jarkovi Janišovi záludnosti
okruhu v Le Mans

Jan Charouz: „Stejně jako Stefan jsem i já nováčkem na této legendární trati. Hned ráno jsem se soustředil na ujetí deseti kol, která jsou pro nové jezdce podmínkou, bez jejího splnění nemůžou nastoupit do dalšího programu závodu. Povedlo se to naštěstí hladce hned ráno, takže pak jsem se mohl soustředit na učení trati. Je krásná, těžká i zábavná. Chce to co nejvíce jezdit a pak to bude ještě lepší. Se svým výkonem jsem nakonec spokojený, protože jsem se neustále zlepšoval a zajel nejlepší týmový čas. Test jsem opustil ještě před jeho koncem, protože jsem musel na vlak TGV. Spěchal jsem do Londýna, kde mě ve škole čekají důležité zkoušky.“

Alex Yoong: „Nebylo to špatné, ale nějak jsem se nemohl sžít s autem. Naše Lola B07/17 Judd fungovala dobře, nicméně mně se nepodařilo najít ten správný rytmus. Věřím, že příště to bude o hodně lepší.“

Stefan Mücke: „Jsem v Le Mans poprvé, takže jsem se včera hlavně učil. Ale bavilo mě to, protože auto jsem si opravdu oblíbil. Je zábavnější řídit tento vůz než stroj série DTM, v níž jsem jezdil před nástupem k týmu Antonína Charouze. Ve svých dvou nejrychlejších kolech jsem měl smůlu. Jednou maršálové vyvěsili žluté vlajky, podruhé mne zbrzdila pomalejší auta. Podle telemetrie bych přitom zajel čas kolem sedmého místa. Ale nic se neděje, těžkou trať musím nejprve poznat a pak se teprve zrychlovat. Nejtěžší je nalézt správné brzdné body po dlouhých rovinkách.“

Antonín Charouz, šéf týmu: „Jsem spokojený. Na nováčky jsme zajeli velmi slušně. Příjemně mne překvapil syn Jan, že byl z naší trojice nejrychlejší. Byl to sice „jen“ test, ale bylo z něj poznat, jak je 24h Le Mans mimořádný závod. Pětapadesát závodních vozů téměř bez ustání jezdilo od rána do podvečera, některé tribuny byly dokonce plné, fanoušci byli roztroušeni podél celé dráhy, prostě šlo o poutavý předkrm velkého boje. Naše příprava na něj bude opět co nejpečlivější, věřím, že s trochou štěstí máme ve slavném maratonu na úspěch.“

24h TEST Yoong3 maly.jpg (180319 bytes) 24h TEST Yoong2 maly.jpg (159947 bytes) 24h TEST Mücke  maly.jpg (132232 bytes) 24h TEST J Charouz maly.jpg (180292 bytes)
Alex Yoong ve voze
Lola Judd B07 - 17 týmu
Charouz Racing System
Alex Yoong na voze Lola
nejsilnější kategorie LMP1
s motorem objemu 5496 cm3
Stefan Mücke, druhý jezdec
prvního českého týmu startujícího
v Le Mans od roku 1950
Jan Charouz, třetí jezdec
týmu svého otce
Charouz Racing System 
24h TEST J Charouz Mücke Yoong maly.jpg (213425 bytes) 24h TEST J Charouz maly3.jpg (166446 bytes)
Jezdci týmu Charouz
J.Charouz, S.Mücke a 
A.Yoong
Jan Charouz na cílové rovince
v Le Mans před Audi R10,
kéž by to byl cíl závodu

Jarek Janiš: „V Le Mans jedu úplně poprvé, proto je vše pro mě novou zkušeností. Musím říct, že trať je velice pěkná s extrémně dlouhými rovinkami a není tak náročná na řízení. Jedinou opravdovou výzvou je pasáž ‘Porsche-curves’. Ve srovnání s Mikem a Jonnym, kteří okruh dobře znají, jsem v této známé kombinaci zatáček, které se projíždějí ve vysokých rychlostech, trochu ztrácel a potřebuji ještě několik dalších kol, abych se dostal do správného rytmu a věřil si ve vyšších rychlostech. Cítil jsem, že se motor zlepšil a data dokazují, že naše maximální rychlost je znatelně vyšší.”

24h TEST vůz J Janiše maly.jpg (169215 bytes) 24h TEST J Janiš maly.jpg (158412 bytes)
Jarek Janiš na voze Spyker C8 Spyder holandského týmu
Spyker Squadron b.v.

  3.6.2007   PO  TESTECH  SOUBOJ  PEUGEOT - AUDI    1 : 0
Při testování na okruhu v Le Mans, které proběhlo v neděli 3.6.2007, se poprvé střetly vozy Peugeot 908 HDi FAP a Audi R10 v přímém souboji. Po vyrovnaném boji o nejrychlejší kolo nakonec odešel vítězně tým Peugeot. Sebastien Bourdais zajel nejrychlejší kolo časem 3:26,707 což bylo o 1,57 s méně než nejrychlejší Audi pod vedením Emanuela Pirra. Proti loňskému času, kdy byl nejrychlejší vůz Pescarolo, se čas zrychlil o 3,5 s. Třetí nejlepší čas zajelo druhé Audi řízené Allanem McNishem. Pod čas 3:29 se ještě dostal vůz Pescarolo řízený Boullionem. Druhý Peugeot s posádkou Villeneuve, Gene se nějak nemohl dostat do tempa a zajel až 5. čas, který byl o 3,6 s pomalejší než čas týmových kolegů. Šestý čas zajelo třetí Audi stáje Joest.
Český tým Charouz Racing s vozem Lola Judd B07-17 dosáhl až 15. čas 3:36,267, který zajel Alex Yoong. Tento výsledek je vzhledem k očekáváním zklamáním. Je jasné, že tým musí během zbývajících 14 dní do startu závodu na voze hodně zapracovat, pokud chce pomýšlet na umístění v popředí závodu.

20.jpg (198282 bytes) 05.jpg (311847 bytes) 02.jpg (280107 bytes) 3_Audi_R10_2.jpg (227969 bytes)

V kategorii LMP2 si připsaly nejlepší časy oba vozy Zytek 07S2 týmu Barazi Epsilon. Nejrychlejší byl jezdec Vergers časem 3:39,016, který mu stačil na celkové 16. místo.
V kategorii GT1 se odehrál souboj mezi vozy Aston Martin a Corvette. Nakonec se nejvíce dařilo Johnovi OConnellovi na továrním voze Corvette C6R, který dosáhl času 3:49,207. Vůz Aston Martin DBR9 týmu Tomáše Engeho byl pomalejší o 1,6 s. Jediný vůz na startu Ferrari 550 Maranello stáje Convers Menx Team na kterém startují i dva naši jezdci Radek Pergl a Tomáš Kostka byl bohužel časem 4:01,593 ve své kategorii nejpomalejší.
V kategorii GT2 bylo nejrychlejší Porsche 911 GT3 RSR stáje Imsa Performance. Posádka týmu Spyker Squadron s vozem Spyker C8 Spyder, ve které startuje náš Jarek Janiš zajela až 50. čas z 55 startujících a velké naděje na dobré umístění v závodě jí to nedává.

Testovací den tak částečně poodkryl sílu a možnosti jednotlivých týmů, vozů a jezdců pro blížící se hlavní závod sezóny 24 hodin Le Mans. Poprvé zde zkřížily zbraně hlavní favorité, vozy poháněné vznětovými motory, Peugeot a Audi. Vůz Peugeot 908 HDi FAP se ukázal jako rychlejší, ale Audi provází gloriola vysoké spolehlivosti. Audi má navíc veliké zkušenosti z posledních 8 ročníků, kterých se účastnilo, zatím co Peugeot startoval v Le Mans naposledy před 14 lety. Černým koněm v zadu může být i vůz Pescarolo, který prokázal schopnost držet s oběma favority co se týká rychlosti krok, ale proti továrním mašinériím asi nebude mít šanci. Tipovat tak vítěze je nesnadné a budeme si muset ještě 14 dní počkat. 
Zklamáním je nevýrazný výsledek vozu Lola českého týmu Charouz Racing. I vyjádření šéfa týmu Antonína Charouze před sezónou naznačovalo větší ambice než co zatím při tréninku tým předvedl.


    20.5.2007  POTŘETÍ  V  ŘADĚ  PORAZILO  PORSCHE  AUDI
Pátý závod Americké série Le Mans se jel v Utahu Salt Lake City. Potvrdila se zde vynikající kvalita vozů Porsche RS Spyder, které ačkoliv startují ve slabší skupině LMP2, dokázaly již potřetí za sebou porazit v kvalifikaci a v závodě vozy Audi R10 ze silnější skupiny LMP1. Znovu se o to zasloužila stáj Penske Racing. V kvalifikaci obsadily její dva vozy první dvě místa na startu. Za nimi následovalo dalších pět vozů skupiny LMP2. Teprve 8. a 9. místo na startu zaujaly oba nejrychlejší vozy skupiny LMP1 Audi R10.
    Ve skupině GT1 startovaly již po několikáté pouze dva tovární vozy Corvette C-6R a tak je tato skupina poněkud nudná.
Mnohem zajímavější je skupina GT2. Pro nás je vynikající zpráva, že se na závodní okruh vrátil po zranění z konce března Tomáš Enge a hned při svém prvním startu vyhrál kvalifikaci skupiny GT2 novým traťovým rekordem. Dobře se vedlo posádce ve složení Petersen, Enge, Turner i v závodě, a zvítězili ve své skupině a dojeli na celkovém 11. místě. Tomáš Enge zajel i nejrychlejší kolo a nový traťový rekord skupiny GT2 i v závodě. To úžasný výsledek vzhledem k jeho zranění a téměř dvou měsíčnímu výpadku. Bude se tak moci účastnit testování v Le Mans 3.6.2007. 

start závodu Tomáš Enge ve vední skupiny GT2 na Ferrari 430 GT Audi R10 dojelo na 2. místě vítězné Porsche RS Spyder

O celkové vítězství v závodě sváděly boj posádky na vozech Porsche a Audi. Na začátku se dostaly Audi do čela a vedly první polovinu závodu. Ve druhé polovině byly v čele většinou vozy Porsche. Celkové vítězství si nakonec odnesla posádka  Massen, Briscoe stáje Penske Racing na voze Porsche RS Spyder startovního čísla 7 s náskokem 10s před druhým Audi R10 s posádkou Capello, McNish startovního čísla 1. Převahu vozů Porsche potvrdily další Porsche, které obsadily třetí až páté místo. Teprve na šestém místě dojelo druhé Audi s posádkou Pirro, Werner.
    Byl to poslední závod Le Mans série před vrcholným závodem 24 hodin Le Mans. Vozy Audi ve všech dosavadních pěti závodech dojely, což svědčí o jejich spolehlivosti, ale dokázaly pouze dvakrát zvítězit, což zase ukazuje, že nejsou neporazitelné. Nemáme bohužel porovnání s Evropskou skupinou série Le Mans, kde startují vozy Peugeot, které oba závody vyhrály. Tak si budeme muset na rozuzlení, zda je lepší Audi nebo Peugeot počkat až na testování v Le Mans, které o rychlostech vozů mnohé napoví. Dlouhé rovinky v Le Mans budou možná vozům Audi svědčit lépe než zatáčkovité trati Americké série.


 Zpět