Kalendář 2006   -   12 hodin Sebringu 2006    -   Předtrénink Le Mans 2006   -   24 hodin Le Mans 

Pro rok 2006 jsou již známi dva zcela nové vozy, které se na závodech sportovních prototypů objeví. Pouze Audi se však zúčastní závodu Le Mans. Porsche se bude účastnit pouze závodů ALMS. Porsche  Audi


Audi R8 nevede, v čele je Porsche RS Spyder        21.5.2006 se na okruhu v Ohio v USA jel již letošní třetí závod seriálu ALMS. Zároveň již máme za sebou i dva první závody seriálu LMES a jeden závod Mistrovství vozů GT. Je proto vhodná doba na malé připomenutí dosavadních výsledků a z toho plynoucí šance pro blížící se závod v Le Mans. 

          V kategorii sportovních prototypů jsme byli všichni zvědavi na výsledky nových vozů Audi R10 s naftovými motory. Startovali však pouze v prvním závodu v Sebringu, kde jasně zazářily, obsadily prvá dvě místa v tréninku a po odpadnutí jednoho vozu druhý zvítězil. Překvapením je, že ve druhém závodu v Houstonu i ve třetím v Ohiu startoval pouze jeden loňský vůz Audi R8 s benzinovým motorem, a ne letošní novinky Audi R10. V Houstonu obsadil v kvalifikaci až čtvrté místo za vozem Lola B06 a oběma vozy Porsche RS Spyder, které startují dokonce v nižší kategorii LMP2. Nakonec díky závadám na vozech Porsche i Lola vůz Audi R8 zvítězil. Bylo však jasné, že jeho postavení není tak suverénní, jako u typu R10 při prvním startu v Sebringu. To se potvrdilo při třetím startu v Ohiu, kde vůz Audi R8 obsadil třetí místo v tréninku i v závodu za oběma vozy Porsche RS Spyder stáje Penske. Protože další závod seriálu ALMS se jede až 1.července, tedy po 24 hodin Le Mans, bude druhé a poslední představení vozu Audi R10 před tímto závodem v předtréninku 4.června. Pescarolo a Ferrari 430 ve Spa
          Vozy Porsche RS Spyder v Le Mans nestartují a tak hlavním soupeřem Audi budou vozy Pescarolo. Těm se zatím daří v evropském seriálu LMES, kde jediný startující vůz Pescarolo zvítězil v obou dosavadních závodech v Istanbulu i Spa. V Istanbulu byl zcela suverénní, vyhrál kvalifikaci a v závodu zvítězil s náskokem šesti kol. Ve Spa však v kvalifikaci zaostal za nejrychlejším vozem Courage o téměř tři sekundy, ale v závodu spolehlivou a rychlou jízdou před vozem Courage zvítězil. Oba týmy, Audi a Pescarolo, každý se dvěma vozy, se letos porve tváří v tvář utkají v předtréninku na Le Mans 4.června. Na to, kdo bude rychlejší se již teď těšíme.

          Druhá kategorie, která na sebe strhává hlavní pozornost jsou vozy GT1. V americkém seriálu ALMS spolu bojují hlavně tovární týmy Corvette a Aston Martin. Bilance z dosavadních třech závodů zatím hovoří jednoznačně pro Corvetty, které byly jen jedenkrát nejrychlejší v kvalifikaci, ale zvítězily ve všech třech závodech a dvakrát obsadily i druhé místo. Astony Martin byly sice dvakrát nejrychlejší v kvalifikaci, ale jejich spolehlivost a výdrž v závodě je značně menší a na vozy Corvette zatím nemají. O to více nás může mrzet, že na jednom z vozů Aston Martin startuje, a bude i v Le Mans, náš Tomáš Enge. Snad se mu alespoň podaří zvítězit popáté za sebou v kvalifikaci.
          V seriálu evropských závodů LMES závodí s vozy Corvette a Aston Martin soukromé týmy. Zde v obou dosavadních závodech byly vozy Aston Martin úspěšnější, než oba soukromé vozy Corvette. V prvém závodu v Istanbulu Aston Martin zvítězil v kvalifikaci i v závodu a ve druhém ve Spa zvítězil opět v kvalifikaci, ale v závodu obsadil překvapivě až druhé místo za vítězným vozem Saleen S7R. Corvetta dojela dvakrát třetí. V prvém závodu obsadil druhé místo i vůz Ferrari 550 Maranello.
          Zajímavý výsledek měl i první a zatím jediný závod Mistrovství vozů GT v Silverstone. V kvalifikaci byl nejrychlejší jediný startující vůz Corvette před vozem Saleen, na kterém startuje náš Jaroslav Janiš. Až teprve další místa obsadily vozy Aston Martin a Maserati. Posádka Jaroslava Janiše se dobře držela i v závodu a obsadila také druhé místo. Vítězství si odnesl úspěšný vůz Maserati MC 12 a teprve na třetím a čtvrtém místě skončily vozy Aston Martin. Corvetta dojela až na osmém místě. Vůz Maserati tak potvrdil své loňské dobré výsledky, ale v Le Mans jej bohužel neuvidíme. Můžeme se ale těšit na další závod této série, který se jede již v neděli 28.5.2006 u nás v Brně.


Specialitou ročníku 24 hodin Le Mans 2006  je start závodu až v 17,00 hodin . Tento posun si vynutilo sladění televizních přenosů ze závodu Le Mans a Mistrovství světa ve fotbale. 

Na okruhu Le Mans byly provedeny stavební úpravy především v úseku od konce cílové rovinky k oblouku Dunlop, kde byla celá trať nově upravena s cílem udělat trať bezpečnější a nabídnout týmům pohodlnější a lepší zázemí. Více informací naleznete zde

Tak už máme i letošní plakát. Samozřejmě na něm nesmí chybět Audi R10 což bude největší tahák letošního ročníku.

Ceny vstupenek:
- vstup na okruh na celý závodní víkend 60 €
- vstup do boxů 450 €
- vstup na některou z tribun 60 až 100 € podle tribuny ke vstupence
- parkoviště pro osobní vůz 19 €, parkoviště s blokovaným místem 31 €, parkoviště uvnitř okruhu Bugatti 32 €

Byla zveřejněna startovní listina všech 50 vozů pro závod 24 hodin Le Mans 2006. V každé ze čtyř skupin startuje 12 vozů, mimo skupiny GT2, kde je vozů 14.

Ve skupině LM P1 jsou především dva nové tovární vozy Audi R10. Audi si zajistilo pro své vozy ten nejlepší hvězdný tým. Jednu posádku tvoří trojnásobní vítězové Le Mans Pirro a Biela doplněni loňským vítězem Wernerem a druhou posádku tvoří sedminásobný vítěz Le Mans Kristensen, který tak má značnou šanci zvítězit poosmé a posedmé v řadě, spolu s dvojnásobným vítězem Le Mans Capellem a jednonásobným vítězem McNishem. Jak ukázal první závod sezóny v Sebringu, je Audi v plné síle, i když ne zcela bez problémů, a na jeho vítězství si lze s klidným svědomím vsadit. Hlavními konkurenty by měly být dva loni úspěšné vozy Pescarolo s motory Judd. Je však otázkou, jestli si dokáží poradit s novými vozy Audi, když loni propásly šanci v podobě značně oslabených Audi R8. Startovní listinu doplňují vůz Lola, Zytek, navrátivší se Lister, tři vozy Courage a také stále bojující Lammers na voze Dome. Bude to jediný vůz Dome na startu. Ze startovní listiny úplně zmizely vozy Dallara, které se nedokázaly přizpůsobit novým předpisům. 

Ve skupině LM P2 jsme marně vyhlížely vůz Porsche RS Spyder, který bude letos startovat pouze v závodech ALMS. Oživení této skupiny tak nenastane a hlavními soupeři stále budou vozy Courage a Lola, doplněné vozy Pilbeam a Radical. 

Zajímavě vypadá skupina LM GT1. Vedle dvou továrních zde jsou i dva soukromé vozy Aston Martin DBR9. Stejně tak dva tovární Chevrolety Corvette C6-R bude podporovat i jeden soukromý Chevrolet Corvette C5-R. Dále zde máme tři Ferrari 550 Maranello a opět jeden Saleen S7R. Poprvé na startu bude vůz Lamborghini Murcielago, který však toho v šampionátu vozů GT zatím moc nepředvedl. I zde je definitivně konec všem úvahám o možném startu vozů Maserati MC12, loni úspěšných v šampionátu GT a tak i letos je budeme vídat jen v tomto šampionátu. I tak je obsazení této skupiny zajímavé. Vítěze budeme hledat mezi některými z továrních vozů Aston Martin, nebo Corvette. Tím spíše, že na jednom z továrních vozů Aston Martin bude opět startovat i náš Tomáš Enge. Budeme mu držet palce.

V nejslabší skupině LM GT2 nejsou žádné zvláštní novinky. Opět zde jsou vozy Porsche 911, Spyker a Panoz. Nové jsou pouze dva vozy Ferrari 430 GT místo dosavadních 360 Modena.


Již v létě 2005 se objevily první fotografie nově připravovaného vozu Porsche RS Spyder - LMP2. Porsche se tak po několika letech vrací opět na závody s ryzím prototypem. I když je připraven pro slabší skupinu LMP2, bude mít jistě ambice i na celková vítězství. Zatím jsou dostupné informace, že vůz bude k dispozici americké stáji Penske Motorsport pro americkou sérii ALMS (American Le Mans Series). Je tedy možné, že se v Le Mans v roce 2006 ještě neobjeví.

le_mans_prototype_02_ep.jpg (31835 bytes) le_mans_prototype_03_ep.jpg (41857 bytes) le_mans_prototype_04_ep.jpg (28591 bytes)

Vůz je poháněn atmosférickým vidlicovým osmiválcovým motorem umístěným před zadní nápravou o objemu 3,4 litru, s úhlem rozevření válců 90°. Porsche tak po mnoha letech opustilo svoji koncepci ležatých válců. Motor má výkon 480 k a pohání přes šestistupňovou sekvenčně řazenou převodovku zadní nápravu. Šasí je, jak je již dnes téměř samozřejmostí, z uhlíkových vláken. Brzdové kotouče jsou také karbonové s průměrem 380 mm ¨vpředu a 355 mm vzadu. Celková hmotnost činí 750 kg


le_mans_prototype_05_ep.jpg (33573 bytes)           le_mans_prototype_06_ep.jpg (32664 bytes)

Penske Porsche RS Spyder - 2005.jpg (32195 bytes)            Penske Porsche RS Spyder - 2005a.jpg (71751 bytes)

Vůz Porsche RS Spyder týmu Penske při své premiéře v říjnu 2005 při závodě na okruhu Laguna Seca seriálu ALMS, kde skončil celkově na 5. místě a ve třídě LMP2 zvítězil..


Největší senzací je představení nového vozu Audi. Když se objevili první informace, že nový vůz Audi bude poháněn naftovým motorem. Považoval jsem to za tiskařského šotka. Ještě jsem měl v živé paměti první vystoupení vozu Lola v roce 2004 v Le Mans s naftovým motorem Caterpillar, které dopadlo slušně řečeno katastrofálně. Představitelé Audi to však mysleli vážně. 13. prosince 2005 představili v Paříži své nové želízko v ohni pro závody sportovních prototypů - Audi R10.

3060000000058109.jpg (30719 bytes) 3060000000058110.jpg (27746 bytes) 3060000000058114.jpg (32115 bytes)

Tvar karosérie nezapře, že vychází z úspěšného typu R8, ale je přizpůsoben novým předpisům. Vůz pohání vidlicový dvanáctiválcový vznětový motor objemu 5,5 litru, přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Výkon motoru je 650 k a točivý moment 1100 Nm (jen pro porovnání, vznětový motor Caterpillar použitý ve voze Lola měl objem 4,9 litru, výkon 530 k a točivý moment 800 Nm a benzinový motor Audi R8 měl objem 3,6 litru, výkon 620 k a točivý moment 700 Nm). Výkon vznětového motoru je tedy srovnatelný se zážehovým předchůdcem a točivý moment je mnohem větší. Právě velký točivý moment s nižší spotřebou paliva by měly být hlavní výhodou oproti konkurenci. Novinkou motoru je také široké použití hliníkových materiálu, ze kterých je motor postaven. Pro motor s velkým točivým momentem je postavena i nová převodovka. Šasi je samozřejmě karbonové. Audi by se mělo objevit na startu již při prvním závodě v Sebringu 18. března 2006.

audi_motorsport-051212-1561.jpg (57828 bytes) P1010004.jpg (61215 bytes) pres_r10.JPG (61932 bytes)

 alms-2005-gen-tm-0128.jpg (92507 bytes)